tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ο επίτροπος Moscovici για την Ευρωπαϊκή Οδηγία Φ.Π.Α. στην εκπαίδευση

ο επίτροπος διευκρινίζει ότι η διάταξη είναι συμβατή με την ευρωπαϊκή οδηγία, απαντά εμμέσως όμως και στο θέμα επιβολής διαφορετικών συντελεστών Φ.Π.Α.

Ο επίτροπος κ. Moscovici απάντησε στην υποβληθείσα από τις 2.9.2015 ερώτησης της κας Μαρίας Σπυράκη, σχετικά με το εάν είναι συμβατή με τον ευρωπαϊκή οδηγία η επιβολή Φ.Π.Α. 23% στην εκπαίδευση. Στην απάντηση που έδωσε ο επίτροπος διευκρινίζει ότι η διάταξη είναι συμβατή με την ευρωπαϊκή οδηγία, απαντά εμμέσως όμως και στο θέμα επιβολής διαφορετικών συντελεστών Φ.Π.Α. στις βαθμίδες εκπαίδευσης, που είναι η πρόταση της κυβέρνησης τις τελευταίες ημέρες προς τους θεσμούς.

 

Ας δούμε στο σημείο αυτό τη σχετική ερώτηση, αλλά και την απάντηση του επιτρόπου.

 

Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις

2 Σεπτεμβρίου 2015   

P-012314-15

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης

προς την Επιτροπή

Άρθρο 130 του Κανονισμού

Maria Spyraki (PPE)

 

Θέμα:  Επιβολή συντελεστή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση   

 

Η επιλογή της Ελληνικής Κυβέρνησης για επιβολή ΦΠΑ 23% σε όλες τις υπηρεσίες ιδιωτικής εκπαίδευσης, ήτοι στα ιδιωτικά σχολεία, στα φροντιστήρια, στα κέντρα ξένων γλωσσών, στα κέντρα ηλεκτρονικών υπολογιστών, στα κολλέγια.

 

— Επιβλήθηκε με αποκλειστική πρωτοβουλία της Ελληνικής Κυβέρνησης, αντί άλλου ισοδυνάμου.

— Θα οδηγήσει σε δυσμενή διάκριση μεταξύ των μαθητών που θα μπορούν να καταβάλλουν τα αυξημένα δίδακτρα και εκείνων που θα αδυνατούν.

— Θα αποστερήσει την οικονομία από την καταβολή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, διότι πολλοί ιδιωτικοί οργανισμοί εκπαίδευσης θα οδηγηθούν στο κλείσιμο και πολυάριθμοι εκπαιδευτικοί στην απόλυση.

— Εισάγει προφανώς δυσμενή μεταχείριση των Ελλήνων μαθητών σε σχέση με τους μαθητές των άλλων κρατών μελών που απολαμβάνουν τη δυνατότητα ιδιωτικής συμπληρωματικής εκπαίδευσης χωρίς υπέρογκα δίδακτρα, αφού δεν καταβάλουν ΦΠΑ 23%.

 

Ερωτάται η Επιτροπή:

 

1. Είναι η επιβολή ΦΠΑ 23% στις υπηρεσίες ιδιωτικής εκπαίδευσης συμβατή με το γράμμα και το πνεύμα της ευρωπαϊκής νομοθεσίας;

2. Ισχύει επιβολή ΦΠΑ 23% στις υπηρεσίες ιδιωτικής εκπαίδευσης σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ;

3. Δύναται η ελληνική κυβέρνηση σε συνεννόηση με τους πιστωτές να αντικαταστήσει το μέτρο με μέτρο ισοδύναμης απόδοσης από το σκέλος των δαπανών, δεδομένου ότι η δημοσιονομική συνεισφορά του εν λόγω μέτρου ανέρχεται σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ σε 168 εκ.;

 

Η απάντηση από τον Επίτροπο κ. Moscovici εξ ονόματος της Επιτροπής (21.10.2015).

 

EL P-012314/2015 Απάντηση

 

1. Δυνάμει του άρθρου 132 παράγραφος 1 στοιχείο θ) της οδηγίας ΦΠΑ, τα κράτη μέλη απαλλάσσουν την εκπαίδευση που παρέχεται από δημόσιους οργανισμούς ή άλλους οργανισμούς που το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος αναγνωρίζει ότι έχουν παρεμφερείς σκοπούς. Τα κράτη μέλη διαθέτουν κάποιο περιθώριο διακριτικής ευχέρειας ως προς τον καθορισμό των ιδιωτικών οργανισμών που θα μπορούσαν να υπαχθούν στην εν λόγω διάταξη.

 

Επιπλέον, για άλλους οργανισμούς εκτός των οργανισμών δημοσίου δικαίου (π.χ. ιδιωτικά σχολεία) η εν λόγω φορολογική απαλλαγή δύναται να εξαρτάται από την τήρηση μίας ή περισσότερων από τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο άρθρο 133 της οδηγίας ΦΠΑ, κάτι που η Ελλάδα δικαιούται να πράξει για να περιορίσει το πεδίο εφαρμογής της φορολογικής απαλλαγής. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η ιδιωτική εκπαίδευση που δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις απαλλαγής θα φορολογείται.

 

Εάν τα κράτη μέλη επιλέξουν να εφαρμόσουν τις προϋποθέσεις του άρθρου 133 για να περιορίσουν το πεδίο εφαρμογής της απαλλαγής όσον αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση, υποχρεούνται να εφαρμόζουν τον κανονικό συντελεστή (23% στην Ελλάδα) στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στην απαλλαγή.

 

2. Η Επιτροπή δεν διαθέτει πλήρη ενημέρωση σχετικά με το πεδίο εφαρμογής του άρθρου 133 στα κράτη μέλη, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων σχετικά με το θέμα αυτό. Φαίνεται πάντως ότι και ορισμένα άλλα κράτη μέλη έχουν θεσπίσει προϋποθέσεις βάσει του άρθρου 133 με αποτέλεσμα να εφαρμόζεται ο κανονικός συντελεστής στην ιδιωτική εκπαίδευση εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές.

 

3. Οι κυβερνήσεις διαθέτουν πάντοτε διάφορες επιλογές χρηματοδότησης, αλλά εναπόκειται στις ελληνικές αρχές να προσδιορίσουν την βέλτιστη επιλογή πολιτικής, λαμβανομένων υπόψη των υφιστάμενων περιορισμών.

Πηγή: taxheaven.gr