tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Οι λιανικές τιμές καυσίμων μειώθηκαν περισσότερο από τις διεθνείς!

Συνεχείς είναι οι αναλύσεις από τα δελτία τύπου των μέσων ενημέρωσης ότι η λιανική τιμή καυσίμων δεν μειώνεται αναλόγως της μείωσης των διεθνών τιμών

Συνεχείς είναι οι αναλύσεις από τα δελτία τύπου των μέσων ενημέρωσης ότι η λιανική τιμή καυσίμων δεν μειώνεται  αναλόγως της μείωσης των διεθνών τιμών.

Είναι όμως αυτό αληθινό; Όχι, πρόκειται περί πλάνης αν δούμε αναλυτικά τα πραγματικά στοιχεία των διεθνών και εθνικών τιμών.

Ο λανθασμένος αυτός ισχυρισμός, αναπαράχθηκε από όλα σχεδόν τα μέσα ενημέρωσης με σαφή στόχευση στα πρατήρια τα οποία θεωρούν υπεύθυνα της «μη μείωσης»! Επιπλέον, προκάλεσε και δήλωση του Αν. υπουργού Οικονομικών κ. Τρ. Αλεξιάδη ότι θα παραπέμψει τα στοιχεία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για να διαπιστώσει «γιατί δεν πέφτουν οι τιμές»!

Μια ανάλυση όμως των στοιχείων της αγοράς, δίνει την αντίθετη ακριβώς εικόνα, ότι δηλαδή η λιανική τιμή στην Ελλάδα από τον Αύγουστο του 2014 μέχρι σήμερα,  μειώθηκε περισσότερο από τις διεθνείς τιμές!

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γ.Γ. Εμπορίου και Καταναλωτή για την αμόλυβδη -95, καθώς και τα στοιχεία των διεθνών τιμών ανά βαρέλι πετρελαίου μπρεντ, εξάγονται τα εξής διαφωτιστικά στοιχεία, για το επίμαχο διάστημα 15/8/2014 -15/1/2016:

  1. Η λιανική τιμή Ελλάδος της αμόλυβδης -95 μειώθηκε περισσότερο από τη διεθνή τιμή κατά 0,84% και από τη τιμή διυλιστηρίου κατά 19,28%.

  2. Η μέση λιανική τιμή από 15/8/2014 μέχρι 15/1/2016, μειώθηκε περισσότερο από τη διεθνή τιμή κατά 0,27 λεπτά του ευρώ και κατά 5,21 λεπτά του ευρώ από τη τιμή διυλιστηρίου.

  3. Το περιθώριο μεικτού  κέρδους στην αμόλυβδη – 95, των εταιρειών, μεταφορέων και πρατηρίων που μοιράζονταν μεταξύ τους παραμένει στα ίδια περίπου επίπεδα με ελάχιστες μεταβολές που δεν επηρεάζουν την λιανική τιμή, 0,103 – 0,116 € το λίτρο.

  4. Η βασικός συντελεστής διαμόρφωσης των τιμών για το εν λόγω διάστημα, είναι οι φόροι που συμμετείχαν ποσοστιαία από 59,40% μέχρι και 68,72%. Η τιμή διυλιστηρίου συμμετείχε από 22,72%  ως 34% και το μεικτό κέρδος εταιρειών, μεταφορέων και πρατηρίων συμμετείχε από 6,10% μέχρι 8,56%. Σημειώνουμε εδώ ότι η αύξηση αυτή στο ποσοστό λιανικής είναι εικονική δεδομένου ότι αντιστοιχεί σε απόλυτα ποσά 0,103 ως 0,116 ευρώ το λίτρο ή σε διαφορά ενός περίπου λεπτού.

  5. Σημειώνουμε επί πλέον ότι για το διάστημα 3/7/2015 -15/1/2016, η μέση λιανική τιμή μειώθηκε κατά 20,2% περισσότερο από τις διεθνείς τιμές (-22,63 λεπτά έναντι -18,63 λεπτά το λίτρο) !!!

Αναλυτικά

Πίνακας 1- Τιμές ανά λίτρο και περιθώρια κέρδους

 

 

Ημερομηνία

Μπρεντ

 

σε ευρώ(*)

Τιμή Διυλιστηρίου

σε ευρώ

αμόλυβδης – 95(**)

Λιανική τιμή

σε ευρώ

αμόλυβδης – 95

Μεικτό κέρδος εταιρειών, μεταφορέων, πρατηριούχων σε λεπτά

15.8.2014

0,4862

0,5783

1,679

10,3

2.1.2015

0,2934

0,3558

1,417

11,7

3.4.2015

0,3334

0,4526

1,509

9,3

3.7.2015

0,3530

0,5019

1,581

10

2.10.2015

0,2680

0,3669

1,424

11

31.12.2015

0,2159

0,3348

1,3730

10,22

8.1.2016

0,1931

0,3389

1,3710

9,64

15.1.2016

0,1667

0,3082

1,3570

11,6

 

Από τον πίνακα 1 εξάγεται ότι:

  • Από τον Αύγουστο του 2014 μέχρι τον Ιανουάριο του 2015 έχουμε συνεχείς μειώσεις τιμών.

  • Το περιθώριο μεικτού  κέρδους στην αμόλυβδη – 95, των εταιρειών, μεταφορέων και πρατηρίων που μοιράζονταν μεταξύ τους παραμένει στα ίδια περίπου επίπεδα με ελάχιστες μεταβολές που δεν επηρεάζουν την λιανική τιμή. Συνεπώς από το 2014 η τιμή δεν έχει επηρεαστεί από τα περιθώρια κέρδους των πρατηρίων.

 

(*)Σημειώνουμε ότι η τιμή μπρεντ μετατράπηκε σε ευρώ με τις ισχύουσες κάθε φορά ισοτιμίες δολαρίου – ευρώ.

 (**)Οι τιμές διυλιστηρίου επηρεάζονται καθοριστικά από τις τιμές platts μεσογείου (μέσες τιμές διυλιστηρίων Μεσογείου) και μόνο έμμεσα  από τις  διεθνείς τιμές.

 

Πίνακας 2 – Συγκριτική διαφορά τιμών

 

 

Ημερομηνία

Μπρεντ

σε ευρώ

Διαφορά

σε λεπτά

Διυλιστηρίου

σε ευρώ

αμόλυβδης – 95

Διαφορά

Σε λεπτά

Λιανική τιμή

σε ευρώ αμόλυβδης

– 95

Διαφορά

Σε λεπτά

15.8.2014

0,4862

 

0,5783

 

1,679

 

2.1.2015

0,2934

-19,28

0,3558

-22,25

1,417

-26,2

3.4.2015

0,3334

+4,000

0,4526

+9,680

1,509

+9,20

3.7.2015

0,3530

+1,960

0,5019

+4,930

1,581

+7,20

2.10.2015

0,2680

-8,500

0,3669

-13,50

1,424

-1,57

31.12.2015

0,2159

-4,490

0,3348

-3,210

1,373

-5,10

8.1.2016

0,1931

-2,28

0,3389

-4,100

1,371

-0,20

15.1.2016

0,1667

-2,640

0,3082

-3,070

1,357

-4,70

Συνολική διαφορά σε λεπτά &% 15/8/2014-15/1/2016

 

 

-31,95λ.

 

67,71%

 

 

-27,01λ.

 

52,71%

 

 

-32,22λ.

 

19,17%

 

 

 

Από τον πίνακα 2 εξάγεται ότι:

  • Από τον Αύγουστο του 2014 μέχρι τον Ιανουάριο του 2015 έχουμε συνεχείς μειώσεις τιμών με μικρές απόλυτες και ποσοστιαίες αποκλείσεις μεταξύ τους.

  • Η μέση λιανική τιμή Ελλάδος της αμόλυβδης – 95 από 15/8/2014 μέχρι 15/1/2016, μειώθηκε περισσότερο από τη διεθνή τιμή κατά 0,27 λεπτά του ευρώ και κατά 5,21 λεπτά από τη τιμή διυλιστηρίου.

  • Σε ποσοστά μείωσης ως προς τις απόλυτες τιμές (κατά λεπτά μείωσης) η λιανική τιμή μειώθηκε περισσότερο από τη διεθνή τιμή κατά 0,84% και από τη τιμή διυλιστηρίου κατά 19,28%.

  • Σε ποσοστά ως προς την εσωτερική εξέλιξη των τιμών στον ίδιο τομέα, η διεθνής τιμή μειώθηκε κατά 67,71% η τιμή διυλιστηρίου κατά 52,71% και η τιμή λιανικής κατά 19,17%. Η διαφορές αυτές σε ποσοστά  δεν είναι συγκρίσιμες δεδομένου ότι οι τιμές αναφοράς είναι εντελώς διαφορετικές εφόσον το 67,71% μείωσης των διεθνών τιμών αντιστοιχεί σε 31,95 λεπτά του ευρώ ενώ το 19,17% Της λιανικής τιμής αντιστοιχεί σε 32,22 λεπτά του ευρώ.

 

Πίνακας 3 – Σχηματισμός των λιανικών τιμών αμόλυβδης – 95 σε %

 

 

Ημερομηνία

 

Τιμή λιανικής

 

Φόροι

 

Διυλιστήριο

Εταιρείες, μεταφορείς, πρατήρια

15.8.2014

1,679

59,40%

34,5%

6,1%

2.1.2015

1,417

66,70%

25,1%

8,2%

3.4.2015

1,509

63,90%

30%

6,2%

3.7.2015

1,581

62%,

31,7%

6,4%

2.10.2015

1,424

66,4%

26%

7,8%

31.12.2015

1,373

68,17%

24,39%

7,44%

8.1.2016

1,371

68,25%

24,72%

7,03%

15.1.2016

1,357

68,72%

22,72%

8,56%

 

Από τον πίνακα 3 για τον σχηματισμό των λιανικών τιμών αμόλυβδης – 95 με βάση την ποσοστιαία συμμετοχή κάθε παράγοντα εξάγεται ότι:

 

  • Η βασικός συντελεστής διαμόρφωσης των τιμών είναι οι φόροι που καταλαμβάνουν από 59,40% μέχρι και το 68,72% Οι διαφορές αυτές είναι περισσότερο εικονικές αφού ο βασικός Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και ο ΦΠΑ επ’ αυτού παραμένει πάντα ίδιος 670Χ23%= 0,824€ το λίτρο.

  • Ο δεύτερος παράγοντας διαμόρφωσης είναι η τιμή διυλιστηρίου η οποία κυμάνθηκε από 34,% ως 22,72%.

  • Ο τρίτος και μικρότερος παράγοντας είναι το μεικτό κέρδος εταιρειών, μεταφορέων και πρατηρίων που κυμάνθηκε από 6,1% μέχρι 8,56%. Σημειώνουμε εδώ όμως ότι η αύξηση αυτή στο ποσοστό λιανικής είναι εικονική δεδομένου ότι αντιστοιχεί σε απόλυτα ποσά 0,103 ως 0,113 ευρώ το λίτρο ή σε διαφορά 0,01€ ή διαφορετικά σε ένα λεπτό.

Πηγές:

-Εβδομαδιαίο Δελτίο Επισκόπησης Τιμών Καυσίμων της Γ.Γ. Εμπορίου και Καταναλωτή (Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων).

-Διεθνείς τιμές καυσίμων, εφημερίδα «Ναυτεμπορική»

-Ισοτιμίες ευρώ- δολαρίου εφημερίδα «Ναυτεμπορική»

 

Σ.Β.