tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Οξύνονται τα προβλήματα στον κλάδο καυσίμων

Η Ομοσπονδία κατηγόρησε την κυβέρνηση για καθυστερήσεις και εξαιρέσεις, ενώ υποστήριξε ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την πάταξη της παράνομης διακίνησης

Παρά τις συνεχείς διακηρύξεις της κυβέρνησης ότι οι παρεμβάσεις της στον κλάδο καυσίμων χτυπάνε την λαθρεμπορία αυτό δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται. Ομοίως και οι διαδικασίες ολοκλήρωσης της εγκατάστασης των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια αλλά κυρίως στα άλλα επίπεδα των εταιρειών, των διυλιστηρίων, μεταφορών και του ναυτιλιακού καυσίμου πηγαίνουν από παράταση σε παράταση.

 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων-Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), σε συνέντευξή της ανέφερε ότι  ακόμη δεν είναι γνωστό πόσα πρατήρια έχουν εγκαταστήσει το σύστημα ελέγχου σε όλη τη χώρα παρά τη λήξη της προθεσμίας, ενώ το 70% των εγκατεστημένων δεν επικοινωνεί (διεπαφή- μετάδοση στοιχείων) με το υπουργείο Οικονομικών.

Η Ομοσπονδία κατηγόρησε την κυβέρνηση για καθυστερήσεις και εξαιρέσεις, ενώ υποστήριξε ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την πάταξη της παράνομης διακίνησης καυσίμων. Επανέλαβε δε την πρόταση της για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Το σύνολο των πρατηρίων καυσίμων και οι μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης θα πρέπει να διαθέτουν από την επόμενη χειμερινή περίοδο συστήματα ελέγχου εισροών- εκροών όγκου καυσίμων, προκειμένου να δραστηριοποιούνται στην αγορά.

Ωστόσο για τις λοιπές εγκαταστάσεις διακίνησης (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, βυτιοφόρα, πλοία μεταφοράς καυσίμων), ενώ έχει νομοθετηθεί η εγκατάσταση των συστημάτων, τα συστήματα δεν έχουν εγκατασταθεί είτε γιατί προβλέπεται μεταγενέστερη προθεσμία (όπως στις αποθήκες των εταιρειών), είτε επειδή η νομοθεσία δεν προβλέπει χρονοδιάγραμμα εφαρμογής είτε τέλος επειδή δεν έχει εκδοθεί η δευτερογενής νομοθεσία (υπουργικές αποφάσεις).

Επίσης το 70% των συστημάτων που έχουν μεν εγκατασταθεί δεν επικοινωνούν με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών, λόγω τεχνικών προβλημάτων ή επειδή οι συγκεκριμένοι πρατηριούχοι δεν τα έχουν ενεργοποιήσει.

Ανέφεραν ακόμη ότι δεν έχει εφαρμοστεί η νομοθεσία για την ιχνηθέτηση των καυσίμων, ενώ παραμένουν εκτός πρόβλεψης ελέγχου οι εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, των Μεγάλων Καταναλωτών και των πρατηρίων αφορολόγητων καυσίμων.

Υποστήριξαν δε ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την πάταξη της παράνομης διακίνησης καυσίμων (λαθρεμπόριο, φοροδιαφυγή, νοθεία, κλοπή).

Οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας ανέφεραν ότι δεν είναι γνωστό, επίσημα σήμερα, πόσα πρατήρια έχουν εγκαταστήσει το σύστημα ελέγχου (η προθεσμία για το σύνολο της επικράτειας έληξε στις 27 Αυγούστου), σύμφωνα ωστόσο με τις εκτιμήσεις, περί το 10% των πρατηρίων δεν εγκατέστησαν τα συστήματα και έκλεισαν.

Κατήγγειλαν επίσης ότι η επιδότηση της εγκατάστασης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ έχει θεσπιστεί, στην πράξη δεν έχει εισπραχθεί από τους πρατηριούχους.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, τον Ιούνιο με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Γ.Μαυραγάνη, συγκροτήθηκε επιτροπή από επτά γραμματείς υπουργείων που εμπλέκονται στο ζήτημα, η οποία όμως δεν έχει συνεδριάσει ακόμη.

Η απώλεια εσόδων του Δημοσίου από την παράνομη διακίνηση καυσίμων σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ομοσπονδίας κυμαίνεται στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.

Επαναφορά του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης σε επίπεδα 2011

Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης το αίτημα της Ομοσπονδίας είναι η επαναφορά του φόρου στο επίπεδο του 2011 (60 ευρώ ανά χιλιόλιτρο) χαρακτηρίζοντας ανεπαρκείς τις προτάσεις για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης κατά 20%. Με τη μείωση του φόρου στα 60 λεπτά η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης διαμορφώνεται κοντά στα 90 λεπτά το λίτρο, έναντι 1,25- 1,3 ευρώ, αν παραμείνει το ισχύον καθεστώς ή με μικρή μείωση του φόρου.

Όπως ανέφερε, η εξίσωση των φόρων με το πετρέλαιο κίνησης στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο οδήγησε σε απώλεια εσόδων του Δημοσίου λόγω μείωσης της κατανάλωσης ύψους 750 εκατ. ευρώ στο διάστημα 2012-2014.

Απέδωσαν δε την αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης, μεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι πολλοί επαγγελματίες αγόραζαν πετρέλαιο κίνησης αντί για θέρμανσης, προκειμένου να εκπέσουν του ΦΠΑ. Κατήγγειλαν τέλος διαγραφή προστίμων μεγάλων επιχειρήσεων καυσίμων.