tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΟΣΥΕ: 3η Συνδιάσκεψη επιμελητηριακών στελεχών- βίντεο

Ομιλίες στελεχών του επιμελητηριακού θεσμού

Ομιλίες στελεχών του επιμελητηριακού θεσμού

 

Στη, σπουδαία από κάθε άποψη, 3η Συνδιάσκεψη επιμελητηριακών στελεχών της ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ (ΟΣΥΕ) που πραγματοποιήθηκε στις 7 Δεκεμβρίου 2015, παρουσιάστηκε η θέση της ΟΣΥΕ και των επιμελητηρίων για το μέλλον του θεσμού και τη σχέση του με το ΓΕΜΗ.

 

Η 3η Συνδιάσκεψη είχε στόχο την σε βάθος εξέταση της κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα ο επιμελητηριακός θεσμός, η σύνδεσή του με το ΓΕΜΗ και πως αυτό λειτουργεί καθώς και η διερεύνηση του μέλλοντος του επιμελητηριακού θεσμού και του επιμελητηρίου του μέλλοντος.

 

Ειδικότερα εκτέθηκαν και συζητήθηκαν:

 

Η Θέση της Ο.Σ.Υ.Ε. για την ΕΞΕΛΙΞΗ των ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ και την ΑΝΑΠΤΥΞΗ του ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΜΗΤΡΩΟΥ.

-Προβλήματα, Προσαρμογή στο νέο Οικονομικό Περιβάλλον, Προοπτικές

-Το Γενικό  Εμπορικό Μητρώο και ο ρόλος των Επιμελητηρίων στο νέο Οικονομικό Περιβάλλον

-Το  επιμελητήριο του μέλλοντος

Εισηγητής στα θέματα αυτά ήταν ο Ιωάννης Δασκαλόπουλος, Μέλος του Δ.Σ. της Ο.Σ.Υ.Ε., Διευθυντής Επιμελητηρίου Ιωαννίνων.

 

Το άνοιγμα των εργασιών και την εισήγηση για τις τρέχουσες εξελίξεις πάνω στον επιμελητηριακό θεσμό έκανε ο πρόεδρος της ΟΣΥΕ κ. Μιχάλης Γιάγκας.

 

Μίλησαν επίσης από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) ο Γ.Γ. κ. Παναγιώτης Αγνιάδης, από το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας, ο πρόεδρος κ. Παύλος Ραβάνης, από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Πειραιώς, ο πρόεδρος κ. Γιώργος Μπενέτος και από το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιώς, ο πρόεδρος κ. Αδριανός Μιχάλαρος.

 

 

Ανοίγοντας τις εργασίες της Συνδυάσκεψης ο πρόεδρος της ΟΣΥΕ κ. Μιχάλης Γιάγκας ανέφερε μεταξύ άλλων: «Σήμερα, Θεωρήσαμε επιβεβλημένο και αναλάβαμε την πρωτοβουλία, να συζητήσουμε και να συμβάλουμε στον προβληματισμό που θα αναπτυχθεί για την κατεύθυνση, το χαρακτήρα και το εύρος των αλλαγών που θα επιχειρηθεί να γίνει με την τροποποίηση της Επιμελητηριακής νομοθεσίας . 

 

Αυτός είναι και ο λόγος που προσκαλέσαμε και ευχαριστούμε που ανταποκρίθηκαν, τους εκπροσώπους του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Στουτγάρδης. Να ακούσουμε από πρώτο χέρι, πως είναι διαρθρωμένα, ποιες αρμοδιότητες ασκούν, τι είδους παρεμβάσεις κάνουν και πως λειτουργούν τα Επιμελητήρια στη Γερμανία, όπου το νομικό καθεστώς προϊδεάζει με το δικό μας.

 

Η πρωτοβουλία αυτή είναι συνεπής  με τη μέχρι τώρα πορεία και τον ρόλο που έχει διαδραματίσει η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Επιμελητηρίων και οι Επιμελητηριακοί Υπάλληλοι, στην προάσπιση και πρόοδο του Επιμελητηριακού θεσμού και στην εδραίωσή του στη συνείδηση του Επιχειρηματικού κόσμου. 

 

Ήταν η Ομοσπονδία που προέτασσε στους διεκδικητικούς της αγώνες, την ανάδειξη και προώθηση των θεσμικών ζητημάτων, στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης των μικρομεσαίων  επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών.

 

Ήταν η Ομοσπονδία που με θέσεις, προτάσεις και παρεμβάσεις προσπάθησε να βοηθήσει στη δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

 

Τέτοιες ήταν οι πρωτοβουλίες για τη θεσμοθέτηση του Εμπορικού Μητρώου, την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης, λειτουργίας και αδειοδότησης των επιχειρήσεων, τη λειτουργία υπηρεσιών μιας στάσης και μια σειρά άλλες προτάσεις, που δημιουργούσαν συνθήκες ευνοϊκού περιβάλλοντος για την άσκηση του επιχειρείν.

 

Οι πρωτοβουλίες αυτές λήφθηκαν εξ αιτίας της βαθειάς μας πίστης ότι η κοινωνική αποδοχή και καταξίωση των εργαζόμενων στα Επιμελητήρια θα προέλθει από την αποδοχή, την ανάδειξη, και καταξίωση του Επιμελητηριακού θεσμού» (ολόκληρη η ομιλία παρατίθεται σε βίντεο και γραπτή παρακάτω).

 

 

Δείτε τις ομιλίες σε βίντεο

 

 

Μ. Γιάγκας, πρόεδρος της ΟΣΥΕ

 

 

 

Π. Αγνιάδης, Γ.Γ. ΚΕΕΕ:

 

 

Π. Ραβάνης, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας

 

 

Γιώργος Μπενέτος πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιώς

 

 

 

Αδριανός Μιχάλαρος πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιώς

 

 

 

 

Η ομιλία του Προέδρου της Ο.Σ.Υ.Ε., Μ. Γιάγκα

 

 

Σας καλωσορίζω στις εργασίες της 3ης Συνδιάσκεψης Επιμελητηριακών στελεχών που διοργανώνει η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Επιμελητηρίων.

 

Όπως ήδη γνωρίζετε από την πρόσκληση, βασικό θέμα της 3ης συνδιάσκεψης, είναι 

«Το Εμπορικό Μητρώο και ο ρόλος των Επιμελητηρίων στο νέο Οικονομικό Περιβάλλον»

Αφορμή και αιτία για την πραγματοποίηση αυτής της συνδιάσκεψης αποτέλεσε η εκφρασμένη βούληση της ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, να προχωρήσει άμεσα σε τροποποίηση της Επιμελητηριακής Νομοθεσίας.

Δεν θα μιλήσουμε σήμερα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως εργαζόμενοι και ως δημόσιοι υπάλληλοι, με τις περικοπές στους μισθούς, την αύξηση των φόρων, την κατάργηση των εργασιακών σχέσεων και τους περιορισμούς των ασφαλιστικών δικαιωμάτων.

Δεν θα μιλήσουμε για την καταιγίδα των αντιλαϊκών μέτρων που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια και που έχουν οδηγήσει τους εργαζόμενους, τις Μ.μ.Ε. και την κοινωνία ολόκληρη στην κοινωνική βαρβαρότητα και ταυτόχρονα την οικονομία και τη χώρα σε αδιέξοδα.

Τα περισσότερα από αυτά θα τα αντιμετωπίσουμε με το τριτοβάθμιο συνδικαλιστικό μας όργανο την ΑΔΕΔΥ

Σήμερα, Θεωρήσαμε επιβεβλημένο και αναλάβαμε την πρωτοβουλία, να συζητήσουμε και να συμβάλουμε στον προβληματισμό που θα αναπτυχθεί για την κατεύθυνση, το χαρακτήρα και το εύρος των αλλαγών που θα επιχειρηθεί να γίνει με την τροποποίηση της Επιμελητηριακής νομοθεσίας . 

Αυτός είναι και ο λόγος που προσκαλέσαμε και ευχαριστούμε που ανταποκρίθηκαν, τους εκπροσώπους του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Στουτγάρδης. Να ακούσουμε από πρώτο χέρι, πως είναι διαρθρωμένα, ποιες αρμοδιότητες ασκούν, τι είδους παρεμβάσεις κάνουν και πως λειτουργούν τα Επιμελητήρια στη Γερμανία, όπου το νομικό καθεστώς προϊδεάζει με το δικό μας.

Η πρωτοβουλία αυτή είναι συνεπής  με τη μέχρι τώρα πορεία και τον ρόλο που έχει διαδραματίσει η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Επιμελητηρίων και οι Επιμελητηριακοί Υπάλληλοι, στην προάσπιση και πρόοδο του Επιμελητηριακού θεσμού και στην εδραίωσή του στη συνείδηση του Επιχειρηματικού κόσμου. 

Ήταν η Ομοσπονδία που προέτασσε στους διεκδικητικούς της αγώνες, την ανάδειξη και προώθηση των θεσμικών ζητημάτων, στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης των μικρομεσαίων  επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών.

Ήταν η Ομοσπονδία που με θέσεις, προτάσεις και παρεμβάσεις προσπάθησε να βοηθήσει στη δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Τέτοιες ήταν οι πρωτοβουλίες για τη θεσμοθέτηση του Εμπορικού Μητρώου, την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης, λειτουργίας και αδειοδότησης των επιχειρήσεων, τη λειτουργία υπηρεσιών μιας στάσης και μια σειρά άλλες προτάσεις, που δημιουργούσαν συνθήκες ευνοϊκού περιβάλλοντος για την άσκηση του επιχειρείν.

Οι πρωτοβουλίες αυτές λήφθηκαν εξ αιτίας της βαθειάς μας πίστης ότι η κοινωνική αποδοχή και καταξίωση των εργαζόμενων στα Επιμελητήρια θα προέλθει από την αποδοχή, την ανάδειξη, και καταξίωση του Επιμελητηριακού θεσμού.

                        ΝΟΜΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ – ΡΟΛΟΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ

            Τα Επιμελητήρια λειτουργούν στη χώρα μας ως αποτέλεσμα της ανάπτυξης του εμπορίου, της βιοτεχνίας και της βιομηχανίας, αδιαλείπτως, επί έναν αιώνα (από το 1914) και με αυξανόμενη συνεισφορά στην ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Είναι αυτοδιοικούμενα Ν.Π.Δ.Δ., όπως και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, και λειτουργούν ως υποχρεωτικές ενώσεις των φυσικών και νομικών προσώπων που ασκούν εμπορική δραστηριότητα.

Λειτουργούν επίσης με ένα  ιδιόρρυθμο θεσμικό πλαίσιο και καθεστώς. Τους  έχουν  εκχωρηθεί εξουσίες και αρμοδιότητες από την κεντρική διοίκηση,  ασκούν δηλαδή δημόσια  εξουσία, χωρίς όμως να είναι εξάρτημα, παράρτημα ή το μακρύ χέρι της εκάστοτε κυβέρνησης.

Εποπτεύονται από το Υπουργείο Ανάπτυξης  και διέπονται από ίδιο ή παρόμοιο νομικό καθεστώς  με αυτό που ισχύει στις περισσότερες χώρες – μέλη της Ε.Ε. (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Αυστρία, κ.ά.).

Ταυτόχρονα – χωρίς να είναι συνδικαλιστικά όργανα – είναι φορείς Δημοκρατικής Οργάνωσης και Έκφρασης του συνόλου του Επιχειρηματικού κόσμου.

Διοικούνται από συλλογικά όργανα διοίκησης (Δ.Ε & Δ.Σ)  τα οποία εκλέγονται με δημοκρατικό τρόπο και με αναλογική εκπροσώπηση από το σύνολο των μελών τους, οι δε αποφάσεις λαμβάνονται  όχι από  μονομελή όργανα διοίκησης (π.χ Πρόεδρο) αλλά μετά από διεργασίες στα συλλογικά όργανα.

Είναι χωροταξικά κατανεμημένα σε όλη την Ελλάδα –ένα σε κάθε νομό- άρα μεταφορείς των αναπτυξιακών θέσεων και των οικονομικών αναγκών κάθε κομματιού της ελληνικής Επικράτειας γεγονός που ενδυναμώνει το σκοπό της  ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης και δημιουργεί ένα ευέλικτο και αποτελεσματικό δίκτυο παρεμβάσεων και άσκησης πολιτικής. 

Είναι αυθεντικοί εκφραστές των κλαδικών μεταβολών και τάσεων της οικονομίας αφού αυτές αποτυπώνονται άμεσα στα τμήματα, τις εκπροσωπήσεις και τα όργανα διοίκησης.

Είναι σύμβουλοι της πολιτείας και των μελών και οφείλουν να αρθρώνουν συγκεκριμένο και τεκμηριωμένο λόγο ανεξάρτητο από τις κυβερνητικές επιλογές και τις κομματικές παρεμβάσεις.

Η φύση του νομικού καθεστώτος και το έργο που κλήθηκαν να επιτελέσουν τα Επιμελητήρια στην Ελλάδα, προσδιόρισε και τους πόρους τους.

Το κράτος επέλεξε να μην επιχορηγεί τα Επιμελητήρια από τον κρατικό προϋπολογισμό για να  ασκήσουν  τη δημόσια εξουσία  που τους εκχώρησε και τους έδωσε το δικαίωμα να εισπράττουν ετήσιες συνδρομές, με τις οποίες θα παρέχουν υπηρεσίες και θα  καλύπτουν και τις δαπάνες λειτουργίας τους.

Οι ανωτέρω θεμελιώδεις αρχές που διέπουν τη μέχρι τώρα λειτουργία των Επιμελητηρίων, θεωρούμε ως Ο.Σ.Υ.Ε, ότι δεν πρέπει να αλλάξουν με την επικείμενη τροποποίηση.

Παρ’ όλα αυτά,

 Όλο αυτό το πλαίσιο λειτουργίας αμφισβητήθηκε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου στις 12-12-12 με την οποία καταργούνταν από 1-1-2015 η υποχρεωτική εγγραφή των Επιχειρήσεων στα Επιμελητήρια και κατ’ επέκταση οι συνδρομές που αποτελούσαν το βασικό έσοδο.

Η εξέλιξη αυτή οδηγούσε τα Επιμελητήρια σε πλήρη οικονομική δυσπραγία, σε αδυναμία εκπλήρωσης των σκοπών τους ως συμβούλων της Πολιτείας και των μελών, στην υποβάθμιση και απαξίωση του ρόλου τους και στη διάλυση του Επιμελητηριακού θεσμού.

Τη διαφαινόμενη διάλυση των Επιμελητηρίων ήρθε να θεραπεύσει η καθιέρωση τέλους Γ.Ε.ΜΗ. και η Κοστολόγηση – Τιμολόγηση των ανταποδοτικών Υπηρεσιών, με τις οποίες, εμμέσως,  καθιερώνεται μικρή νέα συνδρομή.

Η λύση που υιοθετήθηκε μπορεί να εξασφαλίζει στην παρούσα φάση τη συνέχιση λειτουργίας των επιμελητηρίων, αλλοιώνει όμως το χαρακτήρα τους.

Η θεσμοθέτηση του Εμπορικού Μητρώου και η Λειτουργία της ΥμΣ αποτελούν θετικό και καθοριστικό στοιχείο στη μετεξέλιξη του Επιμελητηριακού θεσμού.

Η κατάργηση όμως της συνδρομής και η εξάρτηση από το τέλος ΓΕΜΗ τα μετατρέπει ουσιαστικά σε φορείς της Κυβερνητικής πολιτικής και τα εξαρτά από την εκάστοτε  πολιτική βούληση της Κυβέρνησης.

Επί πλέον καθιστά ασαφή την έννοια του μέλους, με ότι αυτό συνεπάγεται στις εκλογικές διαδικασίες και στη δημοκρατική εκπροσώπηση και έκφραση.

Η Ο.Σ.Υ.Ε πιστεύει ότι πρέπει να επανέλθει η υποχρεωτική συνδρομή στα Επιμελητήρια για να μπορούν αυτά απερίσπαστα να επιτελέσουν το ρόλο τους. Η σχέση μεταξύ τέλους ΓΕΜΗ και συνδρομής, μπορεί και πρέπει να επανεξεταστεί.

Η ραγδαία ανάπτυξη της υψηλής τεχνολογίας και η επανάσταση που επέφερε στον τομέα των οικονομικών συναλλαγών με την ηλεκτρονική διάδοση της πληροφορίας και με την ηλεκτρονική εκμηδένιση του χώρου και του χρόνου, άλλαξαν τους όρους, τις προϋποθέσεις και το πεδίο δράσης της παγκόσμιας οικονομίας και βεβαίως και της Ελληνικής.

Τα Επιμελητήρια οφείλουν να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις.

Η υπάρχουσα νομοθεσία σε ότι αφορά τις αρμοδιότητες καλύπτει ένα ευρύ φάσμα παρεμβάσεων ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι πολλές από τις αρμοδιότητες δεν έχουν ασκηθεί, είτε γιατί η πολιτεία δεν έχει εξασφαλίσει το κατάλληλο περιβάλλον, είτε γιατί οι διοικήσεις δεν ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις.  

Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται παρέμβαση στη νομοθεσία.

Η ΟΣΥΕ πιστεύει ότι δεν απαιτείται πλήρης αναθεώρηση.

Χρειάζεται όμως συμπλήρωση και αλλαγή στην κατεύθυνση: Διασφάλισης της βιωσιμότητας και ενδυνάμωσης των Επιμελητηρίων, προάσπισης του επιμελητηριακού θεσμού και περαιτέρω διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων με αναπτυξιακό προσανατολισμό.

Οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι στοχευμένες:

–  στην αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών που προέκυπταν από ασάφειες και παραλήψεις του 2081/92 που δεν επιλύθηκαν από το 3419/2005.

– στην ενίσχυση της Διοικητικής αυτοτέλειας των Επιμελητηρίων

– στην αναβάθμιση του ρόλου των υπηρεσιών των Επιμελητηρίων

– στη μετατροπή – επέκταση του ΓΕΜΗ σε Μητρώο επιχειρηματικότητας.

– στην ενοποίηση των Επιμελητηριακών μητρώων με το Εμπορικό Μητρώο

– στην ενσωμάτωση νέων δράσεων,

– στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων,

– στην πιστοποίηση των επαγγελμάτων,

– στην εκπαίδευση κυρίως την τεχνική

– στη δομή των επιμελητηρίων

– στην ύπαρξη σύγχρονων οργανογραμμάτων,

– στη θεσμοθέτη πειθαρχικού δικαίου για να εξαλειφθεί η αυθαιρεσία όσων ασκούν εξουσία. (διοικήσεις κλπ),

– στο ρόλο των αστικών εταιρειών

– στην απελευθέρωση των προσλήψεων προσωπικού και την κατάργηση των άτυπων μορφών εργασίας

– στη διαχείριση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ

– στην παροχή τεχνικών υποστηρικτικών υπηρεσιών στα μέλη (όπως τις δημόσιες συμβάσεις, τις προμήθειες, τα σήματα κλπ) και

– στην απρόσκοπτη και ταχύτατη εξυπηρέτηση των μελών

– στην αναλογική εκπροσώπηση των επιχειρηματιών μελών στα όργανα διοίκησης.

Το μέλος του Δ.Σ της ΟΣΥΕ συνάδελφος Δασκαλόπουλος θα αναλύσει της θέσεις της Ομοσπονδίας για όλα τα θέματα αυτά κατά την πρόοδο των εργασιών της συνδιάσκεψης. 

Η ΟΣΥΕ πιστεύει ότι προς αυτή τη κατεύθυνση οφείλουμε Διοικήσεις, Εργαζόμενοι και Πολιτεία, να συνεργαστούμε για να πετύχουμε το ποθητό αποτέλεσμα την ενδυνάμωση του Επιμελητηριακού θεσμού και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας 

Η στασιμότητα δεν ωφελεί κανένα.

 

Ευχαριστώ για τη προσοχή σας.