tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΟΒΕ προς βουλευτές: Όχι στις αυξήσεις των φόρων καυσίμων

από το 2008 μέχρι το 2014 ο συνολικός όγκος κατανάλωσης καυσίμων και προϊόντων πετρελαίου, έπεσε από 19,25 εκατομμύρια μετρικούς τόνους στα 11,55.

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας με υπόμνημα που κατέθεσε στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, στις 20/5/2016, εκφράζει την αντίθεσή της με τις αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα και ζητάει από τους βουλευτές να μη ψηφίσουν το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου που κατατέθηκε προς συζήτηση.

 

 

Ειδικότερα το υπόμνημα αναφέρει:

 

 

 

Κύριε Πρόεδρε,

Κύριοι βουλευτές,

 

 

Οι νέες αυξήσεις των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα υγρά καύσιμα και στο υγραέριο κίνησης, αποτελεί επανάληψη προηγούμενων τακτικών των κυβερνήσεων για εύκολη και εξαναγκαστική άντληση φόρων από την κατανάλωση.

 

Όπως έχει δείξει η πείρα και τα αποτελέσματα, όταν οι φόροι ξεπερνούν ένα ορισμένο όριο φοροδοτικής ικανότητας των φορολογουμένων, τότε η αύξησή τους μετατρέπεται σε αρνητικό αποτέλεσμα. Άλλοτε η αύξηση της φορολογίας είναι ευθέως ανάλογη της μείωσης της κατανάλωσης και άλλοτε αντιστρόφως ανάλογη είσπραξης φόρων.

 

Αυτό έγινε αποδεκτό πολλές φορές και το είδαμε με το πετρέλαιο θέρμανσης που δεν προκάλεσε μόνο μείωση των εισπράξεων, αλλά είχε τεράστιες κοινωνικές και οικολογικές συνέπειες, γνωστές άλλωστε.

 

Με το νομοσχέδιο η αύξηση του ΕΦΚ έχει τις εξής συνέπειες:

 

  • Στην αμόλυβδη βενζίνη – 95 που αποτελεί το βασικό καύσιμο μικρών αυτοκινήτων, δηλαδή της πλειοψηφίας των απλών καταναλωτών, αυξάνεται από 670€ το χιλιόλιτρο σε 700€. Μια αύξηση 30€ η οποία με τον αυξημένο ΦΠΑ  θα φτάσει στα 37,20€. Η τιμή θα αυξηθεί κατά 3,7 λεπτά περίπου.

 

  • Στο πετρέλαιο κίνησης η αύξηση είναι 80€ το χιλιόλιτρο και με τον ΦΠΑ 24% φτάνει στα 99,20€. Η τιμή θα αυξηθεί κατά 10 λεπτά περίπου.

 

  • Στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο φωτιστικό πετρέλαιο, η αύξηση είναι 50€ το χιλιόλιτρο και με τον ΦΠΑ 24% φτάνει στα 62€. Η τιμή τον Οκτώβριο, όποια και αν είναι, θα αυξηθεί κατά 6,2 λεπτά περίπου.

 

  • Στο υγραέριο κίνησης (LPG) η αύξηση είναι 110€ το χιλιόλιτρο και με τον ΦΠΑ 24% φτάνει στα 136,4€. Η τιμή θα αυξηθεί κατά 14 λεπτά περίπου.

 

Οι αυξήσεις αυτές είναι ανελαστικές και μπαίνουν ανεξαρτήτως της τιμής του καυσίμου.

 

Η γενική άποψή μας είναι πως αυτή η αύξηση είναι μια ακόμη λάθος κίνηση. Διαφωνούμε ριζικώς και προβλέπουμε ότι θα αυξηθούν οι αρνητικές συνέπειες, στην κοινωνία, στις μεταφορές, στην παραγωγή και φυσικά και στον κλάδο των βενζινοπωλών, ο οποίος μόνο λουκέτα μετράει τα χρόνια της κρίσης. Περί τα 2.500 πρατήρια έχουν κλείσει. Πολλά από αυτά τα πήραν εταιρείες αλυσίδων πρατηρίων ή κεφάλαια που δεν γνωρίζουμε την προέλευσή τους.

 

Συντελείται μια ραγδαία μονοπώληση του κλάδου, όπως και σε πολλούς κλάδους μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Σε λίγα χρόνια ο καταναλωτής θα είναι όμηρος λίγων εταιρειών.

 

Πιστεύουμε ότι η κοινωνία θα αντιδράσει αναγκαστικά με νέο περιορισμό της κατανάλωσης. Οι δημοσιονομικοί στόχοι φοβόμαστε ότι δεν θα επιτευχθούν και στο μεταξύ οι πολίτες θα οδηγηθούν σε νέες περιστολές στην ικανοποίηση των αναγκών τους.

Άλλωστε είναι γνωστός ο φαύλος κύκλος αύξησης των ποσοστών φορολογίας με παράλληλη μείωση του όγκου  της φορολογίας με παράλληλη μείωση της φορολογικής βάσης. Με βάση τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία των Κρατικών Προϋπολογισμών, το 2015 ο όγκος όλων των φόρων ήταν κατά 20,54% μικρότερος από το 2008, το ΑΕΠ μικρότερο κατά 28,54% ενώ το ποσοστό φόρων επί του ΑΕΠ αυξήθηκε από 21,9% το 2008 στο 24,3% το 2015 ή κατά 10,95%!

 

Ως προς τα καύσιμα, τα στοιχεία που διαθέτουμε δείχνουν ότι από το 2008 μέχρι το 2014 ο συνολικός όγκος κατανάλωσης καυσίμων και προϊόντων πετρελαίου, έπεσε από 19,25 εκατομμύρια μετρικούς τόνους στα 11,55. Η μείωση ήταν της τάξης του 40%!

 

Εδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης, σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, η μείωση της κατανάλωσης το 2015 (με πολύ μειωμένη διεθνή τιμή) σε σχέση με το 2009 ήταν 61,22%, ενώ το 2013 που ήταν χρονιά εξίσωσης του  ΕΦΚ (Ν. 4092/2012 220/Α/2012) με το πετρέλαιο κίνησης στα 330€ το χιλιόλιτρο, η μείωση ανήλθε στο 77,96%! Η μικρότερη μείωση του 2015 σε σχέση με αυτή του 2013 οφείλεται στη μείωση κατά 100 ευρώ το χιλιόλιτρο του ΕΦΚ (Ν. 4301/2014 223/Α/2014). Εδώ γίνεται φανερή η ευθεία σχέση φόρων και κατανάλωσης.

 

 

Η καλύτερη λύση είναι όχι μόνο να μην αυξηθούν οι φόροι, αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως το πετρέλαιο θέρμανσης, να μειωθούν.

 

Όμως τη λύση για την είσπραξη φόρων από καύσιμα την έχουν υποδείξει πολλές φορές τα ίδια τα κόμματα της κυβέρνησης. Το κτύπημα του λαθρεμπορίου, των παραβατών, των εικονικών εξαγωγών, των παράνομων δεξαμενών και κυρίως της τεράστιας κλοπής φόρων από τη διοχέτευση στην αγορά ατελώνιστου πετρελαίου που υποτίθεται ότι κατευθύνεται στα πλοία!

 

Ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Δημήτρης Μάρδας, έχει κάνει ειδικές μελέτες επ' αυτού και υπέδειξε όλους τους τρόπους που πρέπει να δράση η Πολιτεία. Πέρσι μάλιστα, σε συνάντηση που είχαμε, μας διαβεβαίωσε ότι πρώτος στόχος και πολιτική βούληση της κυβέρνησης είναι η πάταξη του λαθρεμπορίου και της παραβατικότητας για να αυξήσει τα έσοδα χωρίς αύξηση των φόρων.

 

Τι έγινε; Στην πράξη μείναμε σε συνεχείς υποσχέσεις για πάταξη της παραβατικότητας, μέσω εγκατάστασης ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου που όμως, χρόνια τώρα αναβάλλεται! Το πρόβλημα όμως δεν είναι τεχνικό. Προφανώς και πάλι το θέμα είναι η πολιτική βούληση.

 

Θα θέλαμε να ρωτήσουμε, πως είναι δυνατόν μέσα σε 2 χρόνια να εγκατασταθούν τα συστήματα εισροών – εκροών σε 6.500 πρατήρια και να μην είναι δυνατόν να εγκατασταθούν σε 4 διυλιστήρια, σε 20 εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, σε μερικές δεκάδες σλέπια και σε λίγες εκατοντάδες μεγάλα βυτιοφόρα. Πώς θα εξηγηθεί στους καταναλωτές και στους βενζινοπώλες;

 

Και μια και μιλάμε για παραβατικότητα. Πέρα από τα τεχνάσματα που βρίσκουν διάφοροι και κυριολεκτικά κλέβουν τους καταναλωτές, τους νόμιμους βενζινοπώλες και το κράτος, έχουμε και επίσημη ενθάρρυνση. Από καιρό, και μετά την κατάργηση της απαγόρευσης πωλήσεων κάτω του κόστους με το πρώτο μνημόνιο, εμφανίζονται τιμές, είτε αδικαιολόγητα πολύ φθηνές, είτε ίδιες με την τιμή διυλιστηρίου, είτε και κάτω από αυτή την τιμή! Σε επανειλημμένα διαβήματά μας η απάντηση ήταν στερεότυπη: «δεν διαπιστώθηκε καμία παράβαση»!

 

Πριν 2 μέρες μας πληροφόρησε καταναλωτής ότι σε ένα πρατήριο η τιμή ήταν ίδια με του διυλιστηρίου και ρώτησε αν δικαιολογείται. Είναι κανείς που μπορεί να το δικαιολογήσει;

 

 

Στην αμόλυβδη – 95, οι φόροι ανέρχονται στο 67,58% της τιμής, τα δε περιθώρια μεικτού κέρδους που μοιράζονται εταιρείες πετρελαιοειδών, μεταφορείς και πρατήρια περιορίζεται στα 10,46 λεπτά το λίτρο ή  ποσοστό 7,54%.

 

 Στο πετρέλαιο κίνησης, οι φόροι ανέρχονται στο 51,04% της τιμής, τα δε περιθώρια μεικτού κέρδους που μοιράζονται εταιρείες πετρελαιοειδών, μεταφορείς και πρατήρια περιορίζεται στα 11,76  λεπτά το λίτρο ή  ποσοστό 11,23%

 (Πηγή: ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΔΕΛΤΙΟ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗΣ ΤΙΜΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ της ΓΓΕ-Κ της 16ης Μαΐου 2016.

http://www.fuelprices.gr/files/EBDOM_DELTIO_13_05_2016.pdf)

 

 

Σε σύγκριση με την ΕΕ, ως προς τις τιμές αμόλυβδης  βενζίνης – 95, κατέχουμε την 6η θέση και είμαστε ακριβότεροι κατά 8,70% από τη μέση τιμή της ΕΕ. Με την αύξηση των φόρων θα «κερδίσουμε» μια ακόμη θέση, την 5η ανάμεσα σε 28 κράτη!

 (Πηγή: European Commission – Energy Policy – δελτίο τιμών καυσίμων 16.5.2016

http://ec.europa.eu/energy/observatory/reports/latest_prices_with_taxes.pdf)

 

Κύριοι βουλευτές,

 

Σας καλούμε να καταψηφίσετε τις συγκεκριμένες αυξήσεις φόρων. Έτσι δεν θα προστατεύσετε μόνο τους καταναλωτές και τους βενζινοπώλες, αλλά και τα δημόσια έσοδα και την ίδια την κυβέρνηση, από ένα λάθος που προτίθεται να κάνει.