tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΟΒΕ: Συνολικοί και όχι αποσπασματικοί έλεγχοι στα καύσιμα

Το θέμα ήταν πάντα η πολιτική βούληση έλεγχου πράγμα το οποίο μόνο στα λόγια επιβεβαιωνόταν από τους αρμοδίους

Η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων ελέγχων πρατηρίων, της διεύθυνσης Μετρολογίας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας και τα ευρήματα παραβατικότητας και κλοπής καταναλωτών που αναφέρουν ότι ένα στα τρία πρατήρια πιάστηκε να κλέβει τους καταναλωτές από 7 έως και 15 λεπτά το λίτρο, εντυπωσίασε μεν την κοινή γνώμη, αλλά έδειξε για μια ακόμη φορά το διάτρητο και αποσπασματικό σύστημα των ελέγχων.

 

Για το θέμα η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος με ανακοίνωσή της , παρατηρεί τα εξής:

 

«Είναι συνεχείς οι καταγγελίες μας για φαινόμενα παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων, μερικές των οποίων είναι εξόφθαλμες, όπως τιμές πώλησης κάτω και από τις τιμές διυλιστηρίου!

Το θέμα για εμάς ήταν πάντα η πολιτική βούληση έλεγχου πράγμα το οποίο μόνο στα λόγια επιβεβαιωνόταν από τους αρμοδίους.

Ο τρόπος ελέγχου, που αναφέρεται στην ανακοίνωση, αποτελεί τον πλέον αναχρονιστικό τρόπο ελέγχου, ο οποίος φυσικά δεν μπορεί να συλλάβει όλη την παραβατικότητα.

Ο ίδιος ο τρόπος έλεγχου στην ουσία απαξιώνει και υποτιμά τα συστήματα εισροών – εκροών, των οποίων επωμίσθηκε το κόστος ο κλάδος χωρίς καμία επιδότηση μέχρι τώρα, και τα οποία δεν ελέγχονται με αξιόπιστο και ολοκληρωμένο τρόπο. Είναι να απορεί κανείς γιατί βάλαμε τα συστήματα αυτά, όταν ο μόνος αξιόπιστος έλεγχος παραμένει, για την κυβέρνηση, ο αρχαιότερος όλων!

Η κυβέρνηση οφείλει άμεσα να επιβάλει την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων εισροών- εκροών και λογιστικής και γεωγραφικής διακίνησης καυσίμων, σε όλα τα επίπεδα και σε όλα τα στάδια, ώστε ούτε μια σταγόνα καυσίμου να μη βρίσκεται εκτός ελέγχου. Στους δε κατά το σύστημα παραβάτες να επιβάλλεται το οριστικό κλείσιμο του πρατηρίου, χωρίς να είναι δυνατή η επαναλειτουργία με αχυράνθρωπους που ξεπλένουν χρήμα.

Ο πραγματικός και ο συνολικός έλεγχος ποσοτήτων μπορεί να γίνει σε όλη τη χώρα μόνο «απομακρυσμένα» με τον ηλεκτρονικό έλεγχο της διακίνησης μέσα από τα συστήματα της ΓΓΠΣ, τα οποία θα καταγράφουν το σύνολο και την κάθε επιμέρους διακίνηση.  Αποσπασματικοί έλεγχοι μπορεί να ικανοποιούν το αίσθημα του καταναλωτή, αλλά στην ουσία αναβάλλουν τη λύση του προβλήματος. Δεν είμαστε αντίθετοι με αυτούς αλλά γνωρίζουμε ότι δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα.

 

Αν υπάρχει πραγματικά πολιτική βούληση, αντί των αναχρονιστικών ελέγχων θα εφαρμοστεί άμεσα ο ολιστικός ηλεκτρονικός έλεγχος όλων των ποσοτήτων. Αυτή είναι η λύση και καλά θα κάνει η κυβέρνηση να μην αποποιείται ευθύνες με επιμέρους αποσπασματικούς ελέγχους.

 

Φοβόμαστε ότι και την επόμενη φορά, αν δεν εφαρμοστούν πραγματικοί και ολοκληρωμένοι έλεγχοι, θα έχουμε και πάλι τα ίδια αποτελέσματα. Στο μεταξύ, οι έντιμοι βενζινοπώλες θα κλείνουν τα πρατήρια και μαζί με τους καταναλωτές θα πληρώνουν την αδράνεια του κράτους και την παραβατικότητα των επιτηδείων.

 

Ως πότε θα συμβαίνουν αυτά;»

 

 

 

Ποια είναι τα ευρήματα των ελέγχων

 

 

Ελλιπείς ποσότητες καυσίμων, παραδίδει στους καταναλωτές σχεδόν το ένα στα τέσσερα πρατήρια, όπως προκύπτει από τους ελέγχους του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.

 

Η απόκλιση στην ποσότητα βενζίνης που πληρώνουμε με αυτή που καταλήγει στο ντεπόζιτο του αυτοκινήτου μας, κυμαίνεται από 5% έως 8,5%, ενώ αν και δεν υπάρχουν στοιχεία, υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις (εμπειρικές) ότι σε ορισμένα πρατήρια φουλάρουμε σκέτο … αέρα.

 

 

Ο μεγάλος αριθμός των καταγγελιών, οδήγησε την αρμόδια υφυπουργό Θεοδώρα Τζάκρη να ξαναβγάλει στους δρόμους το «μυστικό» αυτοκίνητο το οποίο ήταν παροπλισμένο και σε 15 ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν, εντοπίστηκαν τέσσερις σοβαρές παραβάσεις. Το αυτοκίνητο, που ανήκει στην Οικονομική Αστυνομία και παραχωρήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης ειδικά για να διενεργεί κρυφούς ποσοτικούς ελέγχους, έχει μετασκευαστεί ώστε να διαθέτει ειδικό ντεπόζιτο και μετρητικό εξοπλισμό ώστε να καταγράφει τις αποκλίσεις της παροχής καυσίμου ανάμεσα στην ποσότητα που γράφει η αντλία και σε αυτή που καταλήγει στο κάθε αυτοκίνητο.

 

Η πρακτική που ακολουθείται είναι η εξής: το μυστικό αυτοκίνητο προσέρχεται σε κάθε ελεγχόμενο πρατήριο όπως οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο και ζητά μια ποσότητα καυσίμου. Με τον ειδικό μετρητικό εξοπλισμό που φέρει η ποσότητα που καταλήγει στο ντεπόζιτο καταγράφεται και παράλληλα καταγράφεται η ποσότητα που αναφέρεται στην αντλία. Η μέγιστη επιτρεπόμενη απόκλιση είναι 0,5% και από το ν.4177 προβλέπεται για αποκλίσεις έως 1,5% η επιβολή διοικητικών προστίμων, ενώ για αποκλίσεις μεγαλύτερες από 1,5% προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας από την αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών της κάθε Περιφέρειας.

 

Η πρακτική του υπουργείου είναι αν διαπιστωθεί απόκλιση να δίνεται αμέσως σήμα ώστε να πηγαίνει στο ίδιο πρατήριο κανονικό κλιμάκιο ελέγχου που έχει μεγαλύτερο εξοπλισμό και μπορεί να πιστοποιήσει περισσότερες παραβάσεις.

 

Στην τελευταία «εξόρμηση» το μυστικό το όχημα κινήθηκε τέσσερις φορές.

Στον πρώτο έλεγχο με το όχημα (τρία πρατήρια ), εντοπίστηκε ένα πρατήριο στον Κορυδαλλό, με απόκλιση -5%.

 

Στο δεύτερο έλεγχο με το όχημα (τρία πρατήρια ), εντοπίστηκε ένα πρατήριο στον Ταύρο με απόκλιση -7%.

 

Στον τρίτο έλεγχο με το όχημα (τρία πρατήρια), εντοπίστηκε ένα πρατήριο στο Κερατσίνι με απόκλιση -8,4% και ένα πρατήριο στη Νίκαια με απόκλιση -7,9%.

Στον τέταρτο έλεγχο (έξι πρατήρια) δεν υπήρξαν ευρήματα από τον έλεγχο.

 

Αξίζει να σημειώσουμε ότι, επιπλέον των ελέγχων με το ειδικό όχημα, έγινε από την υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία, συνήθης έλεγχος σε άλλο πρατήριο στον Ταύρο, προκειμένου να διενεργηθεί έλεγχος, όπου εντοπίστηκαν αποκλίσεις σε έξι αντλίες περίπου σε ποσοστό -11%.

 

Διαπιστώθηκε ότι οι αντλίες έφεραν λογισμικό άλλο από του κατασκευαστή και η υπηρεσία επέβαλε διοικητικό πρόστιμο 235.000 ευρώ για αλλοίωση λογισμικού, για ελλιπή σφράγιση μίας αντλίας και για παραβίαση των σφραγίδων της υπηρεσίας μας με τις οποίες οι σφραγίδες τέθηκαν εκτός χρήσης. Επίσης, έχει εκδοθεί απόφαση οριστική ανάκληση αδείας και σφράγισης του πρατηρίου από την περιφερειακή υπηρεσία Μεταφορών λόγω της μεγάλης απόκλισης στην παραδιδόμενη ποσότητα και της αλλοίωσης του λογισμικού.

 

Η ενεργοποίηση και εντατικοποίηση των ελέγχων από το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, έχει θορυβήσει ήδη τα «κυκλώματα» των καυσίμων. Σύμφωνα με πληροφορίες, συνεχώς ψάχνουν τρόπους για να αποφύγουν τις επιπτώσεις των ελέγχων αλλά και γίνεται προσπάθεια αναγνώρισης του «κρυφού» αυτοκινήτου και των αρμόδιων υπαλλήλων και η στοχοποίησής τους, ώστε να σταματήσουν οι έλεγχοι.

 

Πάντως με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαισίου και ειδικότερα του μέτρου της αφαίρεσης της άδειας ο παραβάτης μπορεί άμεσα να ξαναλειτουργήσει το πρατήριο, υπό νέα επωνυμία. Παράλληλα, οι προθεσμίες που παρέχονται από το Μεταφορών για τη σφράγιση των εγκαταστάσεων εξασφαλίζουν πολλές φορές τη λειτουργία των πρατηρίων για ένα διάστημα και μετά τη διαπίστωση της παράβασης. Γι΄αυτό άλλωστε, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κα Τζάκρη εξετάζει τη λήψη μέτρων που θα επιτείνουν αφενός τους ελέγχους και αφετέρου θα επιλύουν τα όποια προβλήματα υπάρχουν.

 

ΠΗΓΗ: euro2day.gr

 

 

ΣΒ