tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Παρουσίαση: Ποιο είναι το Ε.Φ.Κ.Α. – βίντεο

Η νέα ιστοσελίδα - Τα περιφερειακά κέντρα ασφάλισης και οι ηλεκτρονικές αιτήσεις συνταξιοδότησης

– Η νέα ιστοσελίδα – Τα περιφερειακά κέντρα ασφάλισης και οι ηλεκτρονικές αιτήσεις συνταξιοδότησης

 

Σε συνέντευξη τύπου για το νέο ενιαίο ταμείο  ΕΦΚΑ η οποία έλαβε χώρα  σήμερα στο υπ.Εργασίας, έγινε η παρουσίαση του νέου site του ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr ), των νέων εφαρμογών για την υποβολή των αιτήσεων συνταξιοδότησης, αλλά και την προβολή της ασφαλιστικής ιστορίας των ασφαλισμένων.

Κατά την παρουσίαση τέθηκαν ορισμένα σημαντικά θέματα που αφορούν την ασφάλιση αλλά και την συνταξιοδότηση από 1.1.2017 και μετά .

 

Υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου:

– Μέχρι τον Οκτώβρη του 2017 θα εκκαθαριστεί το σύνολο των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης ενώ από το τέλος του 2017 και μετά η απονομή της σύνταξης θα γίνεται εντός τριμήνου από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης.

-Τα λεφτά των προστίμων τα οποία θα εισπράττονται για την καταστρατήγηση της εργατικής νομοθεσίας θα πηγαίνουν στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Υφυπουργός Εργασίας Αναστάσιος Πετρόπουλος:

Από 1.1.2017 ο ΕΦΚΑ βρίσκεται παντού.

– Στη νέα ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ, η οποία λειτουργεί από σήμερα, θα έχουν μεταφερθεί πριν την 16 Ιανουαρίου όλες οι εφαρμογές της κοινωνικής ασφάλισης.

– Η αίτηση για την συνταξιοδότηση θα υποβάλλεται πλέον ηλεκτρονικά

– Ο νέος on line ηλεκτρονικός λογαριασμός ασφαλισμένου, αντικαθιστά τα παλαιά ένσημα.

– Θα λειτουργεί πλέον νέος  τετραψήφιος αριθμός πληροφόρησης πολιτών, το 1555.

– Η εισφοροδιαφυγή είναι το μεγάλο θέμα . Οργανώνουμε τα ΠΕΚΑ, τα 11 περιφερειακά κέντρα ασφάλισης έναντι 3 τα οποία υπήρχαν μέχρι σήμερα, με κεντρικό στόχο την πάταξη της εισφοροδιαφυγής, τα οποία θα στελεχωθούν με περίπου 1.000 από τους συνολικά 8.500 εργαζόμενους που σήμερα απασχολούνται στα Ταμεία κύριας ασφάλισης που εντάσσονται πλέον στον Ε.Φ.Κ.Α..

– Διοικητής του ΕΦΚΑ ορίστηκε ο μέχρι πρότινος διοικητής του Ο.Γ.Α. Αθανάσιος  Μπακαλέξης. Επιλέξαμε τον Θανάση γιατί είναι ένα στέλεχος που αναπτύχθηκε μέσα στην κοινωνική ασφάλιση.

 

 

Ομιλία της υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και   Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφης Αχτσιόγλου

Η λειτουργία του ΕΦΚΑ φιλοδοξούμε να αποτελέσει μια νέα σελίδα για την κοινωνική ασφάλιση στην χώρα μας. Αποτελεί ένα μεγάλο βήμα στην δύσκολη προσπάθεια μας να στήσουμε ξανά στα πόδια του ένα σύγχρονο σύστημα δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης. Δύσκολη προσπάθεια γιατί έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια σειρά πολιτικών επιλογών με βαθιές ρίζες που υποθήκευσαν το μέλλον της κοινωνικής ασφάλισης. Την ίδια στιγμή αποτελεί μια μεγάλη και δύσκολη προσπάθεια γιατί δεν είμαστε αντιμέτωποι απλά με την βαριά σκιά του παρελθόντος αλλά και με την πραγματικότητα της κρίσης και τις επιδιώξεις όλων όσοι βλέπουν στην κοινωνική ασφάλιση άλλο ένα πεδίο ιδιωτικής κερδοφορίας και όχι ένα καθολικό κοινωνικό δικαίωμα.

Προχωρήσαμε στην δημιουργία του ΕΦΚΑ και μιας νέας αρχιτεκτονικής για την κοινωνική ασφάλιση με πρώτο στόχο να διασφαλίσουμε τον δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα ενός συστήματος που στηρίζεται στην αλληλεγγύη των γενεών. Σχεδιάσαμε τα βήματα μας όχι εν κενό αλλά σε μία συγκυρία με συσσωρευμένα αρνητικά χαρακτηριστικά, σε ένα ταλαιπωρημένο από την λεηλασία των αποθεματικών του ασφαλιστικό σύστημα. Μια λεηλασία που το είχε φέρει στα όρια της κατάρρευσης. Το δύσκολο πλαίσιο που θέτει η συγκυρία της κρίσης και η συσσώρευση αρνητικών παρεμβάσεων στην κοινωνική ασφάλιση αποτελούν παράγοντες που λαμβάνουμε υπ όψιν μας αλλά δεν αποτελούν το όριο για την πολιτική μας. Δεν περιοριζόμαστε στις δυσκολίες του χθες αλλά σχεδιάζουμε την ανατροπή τους.

Η δημιουργία του ΕΦΚΑ αποτελεί μία πραγματική ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων, σε αντίθεση με προηγούμενες παρεμβάσεις που ισοδυναμούσαν με κατ’ όνομα συγχωνεύσεις, ενώ, στην πράξη, περιορίστηκαν σε απλή μεταφορά των επιμέρους ταμείων κάτω από οργανισμούς-ομπρέλες. Ο ΕΦΚΑ δημιουργήθηκε εξ αρχής με δικές του δομές προσαρμοσμένες στις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των πολιτών. Η οργανωτική ενοποίηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια ουσιαστική ενοποίηση, με την εφαρμογή ενιαίων κανόνων εισφορών και παροχών για όλους βάσει των αρχών της ισονομίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Αυτή η συνολική διοικητική και ουσιαστική ενοποίηση αναμένουμε να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και την πορεία του ασφαλιστικού συστήματος. Συγκεκριμένα, οι ασφαλισμένοι θα έχουν γρήγορη και αποτελεσματική πρόσβαση στις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, θα σταματήσουν τα φαινόμενα όπου πολίτες έπρεπε να ταξιδέψουν από κάποιο απομακρυσμένο νησί στον Πειραιά προκειμένου να υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης. Επίσης, η απλοποίηση των διαδικασιών θα επιταχύνει σημαντικά την εκκαθάριση των αιτήσεων συνταξιοδότησης. Ήδη μέχρι το τέλος του 2017 θα εκκαθαριστεί το σύνολο των εκκρεμών αιτήσεων, ενώ, από το τέλος του 2017 και μετά, η απονομή της σύνταξης θα γίνεται εντός τριμήνου από την υποβολή της αίτησης. Ταυτόχρονα, η υιοθέτηση ενιαίων και απλών κανόνων θα συμβάλει στην ασφάλεια δικαίου και οι πολίτες θα είναι σε θέση να γνωρίζουν με ακρίβεια ζητήματα όπως το ύψος των εισφορών τους, το ασφαλιστικό τους ιστορικό και τη σύνταξη που θα λάβουν.

Τα του ΕΦΚΑ όμως αναλυτικά θα σας τα πει ο αρμόδιος υπουργός, ο κ. Τάσος Πετρόπουλος. Ο ίδιος και η ομάδα του, με την ουσιαστική συμβολή των στελεχών του υπουργείου εργασίας, έχουν κάνει μια εξαιρετική δουλειά πάνω στο ζήτημα της κοινωνικής ασφάλισης. Με τη δική μου παρουσία σήμερα σε αυτή την συνέντευξη τύπου θα ήθελα να φωτίσω μια σειρά από πλευρές που σχετίζονται άμεσα με την πορεία της κοινωνικής ασφάλισης την αλληλεξάρτηση των οποίων οι προηγούμενες κυβερνήσεις προσπαθούσαν να υποβαθμίσουν. Το ζήτημα της κοινωνικής ασφάλισης δεν αποτελεί μια μαθηματική άσκηση εκπόνησης ισολογισμών. Η επιλογή των οριζόντιων περικοπών  ως μόνη λύση στην πραγματικότητα συνέτεινε στον κίνδυνο κατάρρευσης του συστήματος και ανέδειξε και τον σχέδιο για την αμφισβήτηση συνολικά του δημόσιου χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης.   

Όπως όμως έχω ήδη αναφέρει υπάρχει μια βαριά κληρονομία πάνω από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης που δεν περιορίζεται σε αριθμητικά δεδομένα αλλά περιλαμβάνει μια σειρά από πολιτικές επιλογές που διαμόρφωσαν αυτά τα αρνητικά δεδομένα. Κεντρικό ρόλο εδώ διαδραματίζει το νέο πλαίσιο που διαμορφώθηκε στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων. Η επίθεση που δέχτηκε το συλλογικό εργατικό δίκαιο στα χρόνια της κρίσης και οδήγησε στην κατάρρευση του συστήματος των συλλογικών διαπραγματεύσεων αφήνει μεγάλες πληγές στα ασφαλιστικά ταμεία. Η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, η οποία παροξύνθηκε μέσα στην κρίση χωρίς προφανώς να αποτελεί δικό της παιδί, υπονομεύει την δυνατότητα της κοινωνικής ασφάλισης να έχει τους απαραίτητους πόρους.  Ακριβώς για αυτό το λόγο η μάχη που δίνουμε σήμερα για την επαναφορά των θεσμών του συλλογικού εργατικού δικαίου, για να σταματήσει η Ελλάδα να αποτελεί εξαίρεση από το Ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο, είναι μία μάχη που θα συμβάλει ουσιαστικά και στην στήριξη της κοινωνικής ασφάλισης.
Όσοι χαρακτηρίζουν εμμονή και ιδεοληψία την ανάγκη επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων φανερώνουν την πρόθεση τους να μην αλλάξει μία από τις βασικές μεταβλητές για την δημιουργία των αδυναμιών της κοινωνικής ασφάλισης. Δείχνουν ότι επιθυμούν μια ανάπτυξη που θα αφορά τους λίγους, δεν θα σέβεται τα κοινωνικά δικαιώματα, δεν θα μειώνει τις ανισότητες αλλά θα τις πολλαπλασιάζει. Μία ανάπτυξη σαν αυτή που γνωρίσαμε και δημιούργησε μια σειρά από αδιέξοδα. Φανερώνουν ότι δεν επιθυμούν ένα δυνατό και ισχυρό δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Η πραγματική ιδεοληψία και εμμονή εδώ βρίσκεται στην θρησκευτικού τύπου πίστη στο αόρατο χέρι της αγοράς που υποτίθεται ότι θα τα ρυθμίσει όλα.

Το δεύτερο πεδίο το οποίο φέρει μεγάλο αποτύπωμα στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης είναι αυτό της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας. Έχει επικρατήσει το προηγούμενο διάστημα η συζήτηση να περιορίζεται στο ζήτημα της αδήλωτης- ανασφάλιστης εργασίας. Το σύνολο των στοιχείων όμως που έχουμε στα χέρια μας και η εμπειρία των ελέγχων συνηγορεί ότι χρειάζεται μια νέα στρατηγική για την από κοινού αντιμετώπιση της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας. Η άνοδος των ευέλικτων μορφών εργασίας πολλές φορές αποκρύπτει παράνομες πρακτικές που στην πραγματικότητα αναφέρονται σε θέσεις πλήρους απασχόλησης. Στα χέρια μας έχουμε σήμερα ένα σημαντικό εργαλείο το νέο πληροφοριακό σύστημα του ΣΕΠΕ το οποίο μέσα από μια βάση δεδομένων που συνεχώς θα διευρύνεται από τους ελέγχους και την δυνατότητα ανάλυσης μιας σειράς παραμέτρων θα εντοπίζει τις επιχειρήσεις που έχουν αυξημένες πιθανότητες να παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία. Η παραπάνω μεθοδολογία αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο την δυνατότητα ύπαρξης στοχευμένων και άρα αποτελεσματικών ελέγχων. Συμβάλει στην προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και στην εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων για την κοινωνική ασφάλιση.

Σε αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί συνολικά η προσπάθεια αναβάθμισης των ελεγκτικών μηχανισμών και οι απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις που σχεδιάζονται. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι πλέον τα λεφτά των προστίμων που επιβάλλονται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς για παραβάσεις τις εργατικής νομοθεσίας θα κατευθύνονται προς το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Μία κατά τη γνώμη μας ορθή επιλογή, αφού σε μεγάλο βαθμό αναφερόμαστε σε πόρους τους οποίους με παράνομο τρόπο έχει στερηθεί η κοινωνική ασφάλιση.      

Παράλληλα η καταπολέμηση της ανεργίας αποτελεί το τρίτο, όχι ιεραρχικά, πεδίο που σχετίζεται με την πορεία του ασφαλιστικού μας συστήματος. Τα μικρά αλλά σταθερά βήματα που γίνονται σε αυτό τον τομέα χωρίς να μας επιτρέπουν πανηγυρισμούς αποτελούν μια πρώτη απάντηση στην καταστροφολογία γύρω από αυτό το ζήτημα. Φαίνονται οι δυνατότητες που διαμορφώνονται για ακόμα πιο τολμηρά βήματα στην συγκεκριμένη μάχη. Τις επόμενες μέρες θα δοθούν στην δημοσιότητα και τα επίσημα στοιχεία του Εργάνη συνολικά για το 2016 στα οποία αποτυπώνεται αυτή η τάση αφού μέχρι σήμερα έχουμε καταγράψει το καλύτερο ισοζύγιο προσλήψεων απολύσεων των τελευταίων 15 χρόνων.  
Την μάχη για τη λειτουργία του ΕΦΚΑ και την ύπαρξη ενός δημόσιου καθολικού συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που θα στηρίζεται στην αλληλεγγύη των γενεών το υπουργείο θα τη δίνει καθημερινά. Θα την δώσουμε πρώτα από όλα σεβόμενοι τους κόπους του κόσμου της εργασίας που είδε τα δικαιώματα του να πλήττονται τόσο βάναυσα μέσα στην κρίση. Θα την δώσουμε με σεβασμό στο καθολικό δικαίωμα για μια ζωή με αξιοπρέπεια. Θα την δώσουμε γνωρίζοντας τις δυσκολίες,  οι οποίες όμως όπως αποδείξαμε και με την τελευταία απόφαση της κυβέρνησης για το έκτακτο βοήθημα δεν είναι ανυπέρβλητες. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας αλλά έχουμε την βούληση και το σχέδιο που μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε για μια διαφορετική πορεία.                             

————–

Συνέντευξη Τύπου για την έναρξη λειτουργίας του ΕΦΚΑ -Ομιλία Υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης, Αν. Πετρόπουλου

Ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης ξεκίνησε. Ενώνει όλους τους ασφαλισμένους. Τους ενώνει με το κοινό συμφέρον για την υπεράσπιση της κοινωνικής ασφάλισης ως κοινωνικού αγαθού. Νοηματοδοτεί την αλληλεγγύη. Προστατεύει τους ασθενέστερους. Προτάσσει το καθήκον για τη συμβολή όλων ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Είναι η κοινωνική αλληλεγγύη που χρειάζεται η χώρα μας.

Προσφέρει το πεδίο στο οποίο καλείται η κοινωνία μας να ενεργοποιήσει τις αρετές που επιδείκνυε πάντα απέναντι στους κινδύνους που απειλούσαν τη συνοχή και την ανάπτυξη τους. Ανήκει σε όλους. Χωρίς εξαιρέσεις και διακρίσεις. Το καλό του άλλου, του διπλανού, του διαφορετικού, ωφελεί όλους. Διότι όταν μοχθούμε για το κοινό καλό, εξισορροπούμε τις προϋποθέσεις για την κοινωνική προκοπή και την ευημερία του λαού και της χώρας.

Για κάποιους η μοναδική εναλλακτική λύση είναι η ατομικότητα. Για μας η μοναδική λύση προκύπτει από την κοινή προσπάθεια και την αλληλεγγύη.
Πέρασαν 85 χρόνια από το 1932 που ο Ελευθέριος Βενιζέλος υπό την πίεση των κοινωνικών αναγκών και των αγώνων θεμελίωσε το Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων.  Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, αντί να εξελιχθεί σε ένα σύστημα κοινωνικής ασφάλισης για όλους, κινδύνευσε με κατάρρευση: Πολυνομία, αβεβαιότητα, καθυστερήσεις, ταλαιπωρία για τους πολίτες. Μη αποτελεσματική κάλυψη των αναγκών των ασφαλισμένων. Γραφειοκρατία και λειτουργικές σπατάλες.

Η κοινωνική ασφάλιση έφτασε να θυμίζει ένα αρχιπέλαγος ανασφάλειας για τους πολλούς, με κάποιες νησίδες υπερπροστασίας για λίγους. Και όλα αυτά, κατέληγαν σε ένα σύστημα που χαρακτηριζόταν από ανεπάρκεια. Τροφοδοτούσε την αβεβαιότητα για το αύριο. Ε όλα αυτά έπρεπε κάποια στιγμή επιτέλους να αλλάξουν. Κι αποφασίσαμε ότι αυτή η στιγμή είναι τώρα.

Οι Έλληνες, λοιπόν, αργήσαμε αρκετές δεκαετίες να διορθώσουμε τις αδυναμίες του ασφαλιστικού μας και να ενοποιήσουμε τους ασφαλιστικούς φορείς. Συνεργάτης μού έστειλε πριν λίγο καιρό ένα δημοσίευμα του 1949, στο οποίο αναφέρεται σχέδιο της εποχής να διαλυθεί το ΙΚΑ και να συσταθεί νέος οργανισμός, ο «Εθνικός Οργανισμός Κοινωνικής Ασφαλίσεως», στον οποίον να υπαχθούν όλοι οι μισθωτοί και οι ελεύθεροι επαγγελματίες.

Αυτά τα ένσημα, τα οποία βλέπετε στη φωτογραφία, συμβολίζουν μια άλλη εποχή. Είναι ένσημα του ΙΚΑ. Ακόμα κάθε φορέας είχε διαφορετικά ένσημα, διαφορετικούς τρόπους είσπραξης  που επέτρεπαν τη διαφθορά , χαρακτηρίζονταν από αδιαφάνεια δημιουργούσε προϋποθέσεις εξάρτησης των ασφαλισμένων από ένα σύστημα γραφειοκρατίας και αναποτελεσματικό. Οι απώλειες των εσόδων λόγω κακής διαχείρισης της περιουσίας συνέβαλλαν στην έλλειψη αποθεματικών.

Και με τη δημιουργία του ΕΦΚΑ, η κοινωνική ασφάλιση εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Την εποχή της σιγουριάς, της δικαιοσύνης και της ασφάλειας.
Εδώ, όμως, θέλω να κάνω μια μικρή παρένθεση για να σας πω το εξής: Η γνωστή εταιρεία ερευνών Prorata έκανε μια έρευνα ικανοποίησης και προσδοκιών των πολιτών από τα ασφαλιστικά ταμεία. Η έρευνα έγινε τα τέλη Δεκεμβρίου, έχει πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα τα οποία θα μας βοηθήσουν πολύ ουσιαστικά στη δουλειά που έχουμε να κάνουμε για τον ΕΦΚΑ. Μια παρουσίαση των σημαντικότερων ευρημάτων περιλαμβάνεται στο υλικό που σας έχει δοθεί.
Εγώ θέλω να δούμε τώρα μόνο σε 4-5 συγκεκριμένες διαφάνειες, οι οποίες δείχνουν ότι αυτό που φτιάχνουμε –ο ΕΦΚΑ- είναι αυτό ακριβώς που και οι πολίτες πιστεύουν ότι έχει ανάγκη η Κοινωνική Ασφάλιση στη χώρα μας.

Η πρώτη διαφάνεια είναι αυτή. Ρώτησε η Prorata πόσοι συμφωνούν ότι το ασφαλιστικό σύστημα θα πρέπει να είναι ενιαίο για όλους. Και η απάντηση, όπως βλέπετε, είναι ότι το 51% συμφωνεί απολύτως και το 16% μάλλον συμφωνεί. Σύνολο, δηλαδή, 67%.

Και αντίστοιχα: Πόσοι συμφωνούν ότι «Παρά τις όποιες μεταρρυθμίσεις, δεν πρέπει με κανέναν τρόπο να πληγεί ο δημόσιος χαρακτήρας της κοινωνικής ασφάλισης»;  Το 76%.

Πόσοι ότι «Είναι δίκαιο και κοινωνικά ωφέλιμο να ισχύουν οι ίδιο κανόνες στην κοινωνική ασφάλιση για όλους τους εργαζόμενους»; Το 53+19=72%.

Πόσοι ότι «Η λειτουργία των ασφαλιστικών ταμείων σήμερα χαρακτηρίζεται από γραφειοκρατία και ταλαιπωρία του πολίτη»; Εδώ κι αν είναι μεγάλο το νούμερο, το 93%!

Αν όμως συνδυάσουμε αυτές τις 4 διαφάνειες, έχουμε αυτό ακριβώς που σας περιέγραψα ότι είναι ο ΕΦΚΑ: Ένας ενιαίος, δημόσιος φορέας ασφάλισης, με ίδιους κανόνες για όλους ώστε να διασφαλίζεται η κοινωνική πρόοδος και δικαιοσύνη. Συν αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, δηλαδή η λειτουργία του να καταπολεμά τη γραφειοκρατία και να μην ταλαιπωρεί τον πολίτη.
Και τέλος, δείτε και αυτό: Πόσοι συμφωνούν ότι «Η εισφοροδιαφυγή είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ασφαλιστικό μας σύστημα»; Το 79%. Κρατήστε το αυτό και θα επανέλθω στο θέμα αργότερα.

Σας ξαναλέω ότι πολύ περισσότερα ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας, μπορείτε να βρείτε στο υλικό που σας έχει δοθεί.

Για να εξυπηρετούνται όλοι καλύτερα, λοιπόν, από 1/1/2017 ο ΕΦΚΑ βρίσκεται παντού. Σε κάθε επιχείρηση, σε κάθε σπίτι, στα ΚΕΠ –όπου η ανταπόκριση και η συνεργασία των υπαλλήλων τους είναι πολύ σημαντική για την επιτυχία του εγχειρήματος.
Οι πρώτες μεγάλες αλλαγές στην Κοινωνική Ασφάλιση γίνονται ορατές από τις πρώτες μέρες λειτουργίας του ΕΦΚΑ. Ταυτόχρονα, όμως, παραμένουν σταθερά και όσα είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Θα επιχειρήσω να σας κάνω μια βασική ενημέρωση για το πώς λειτουργεί ο ΕΦΚΑ αυτές τις πρώτες ημέρες.

Πρώτα απ’ όλα, βέβαια, αλλάζει η σήμανση των χώρων. Εδώ βλέπετε ενδεικτικά μια από τις νέες πινακίδες που τοποθετήθηκαν στις Υπηρεσίες μας –η συγκεκριμένη είναι από την οδό Παπαδιαμαντοπούλου. Προφανώς ούτε αυτή είναι μια αλλαγή που μπορεί πρακτικά να ολοκληρωθεί μέσα σε μια νύχτα σε όλη την Ελλάδα, αλλά μέρα με τη μέρα θα βλέπουμε σε όλο και περισσότερα σημεία την πινακίδα ΕΦΚΑ.
Κεντρικό ρόλο στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει ο ΕΦΚΑ, διαδραματίζει η νέα ιστοσελίδα μας. Από σήμερα θα είναι στον αέρα. Μέσα από αυτήν, οι πάντες  σταδιακά θα μπορούν να έχουν απευθείας πρόσβαση σε σημαντικές υπηρεσίες, οι οποίες θα εμπλουτίζονται διαρκώς.

Αυτή η ιστοσελίδα, θέλουμε να εκμηδενίσει τις αποστάσεις για όλους. Να φέρει στο επίκεντρο τον πολίτη, τον ασφαλισμένο, τον συνταξιούχο, ακόμα και της πιο απομακρυσμένης περιοχής της χώρας. Στόχος μας είναι να δέχεται κάθε μέρα και περισσότερους επισκέπτες, οι οποίοι είτε σε αυτή την πρώτη περίοδο να μαθαίνουν όσα δεν ξέρουν για τη λειτουργία του ΕΦΚΑ, είτε να εξυπηρετούνται και να ενημερώνονται για τα θέματα που τους απασχολούν σχετικά με την ασφάλισή τους.
Μόλις ολοκληρώσω την τοποθέτησή μου, ο Διευθυντής Πληροφορικής του ΕΦΚΑ κ. Κατελανής θα σας κάνει μια σύντομη παρουσίαση του πώς θα λειτουργεί το σάιτ μας και θα σας δείξει κάποιες ιδιαίτερα σημαντικές υπηρεσίες, όπως είναι ο online ατομικός λογαριασμός ασφαλισμένου και η ηλεκτρονική αίτηση συνταξιοδότησης που σύντομα θα είναι διαθέσιμη στους πολίτες. Για να μπει τέλος στην ταλαιπωρία, τις ουρές και τις δυσκολίες. Και το κυριότερο: Με τη νέα ηλεκτρονική διαδικασία, η σύνταξη να εκδίδεται πολύ πιο γρήγορα και χωρίς λάθη.

Και βέβαια δεν είναι μόνο αυτά. Είναι μια σειρά από υπηρεσίες που βελτιώνουν θεαματικά την καθημερινότητά μας. Θα μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου από το σπίτι σου, ή αν δεν έχεις πρόσβαση στο ίντερνετ θα μπορούν να σε βοηθήσουν από το πλησιέστερο ΚΕΠ. Δεν χρειάζεται ο νησιώτης να χάσει δυο μέρες για να έρθει στον Πειραιά να κάνει τη δουλειά του. Δεν χρειάζεται ο κάτοικος του απομακρυσμένου χωριού να πάει στην πλησιέστερη μεγάλη πόλη. Και βέβαια, δεν χρειάζεται να γίνονται τα πάντα στην Αθήνα, τα πάντα στα γραφεία.

Με αυτή την ιστοσελίδα, οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ γίνονται διαθέσιμες πραγματικά σε όλους.

Κι έτσι λοιπόν, περνάμε στην ηλεκτρονική εποχή, στην εποχή του ΕΦΚΑ. Από τις ουρές, την ταλαιπωρία, την γραφειοκρατία και τις καρτέλες με τα ένσημα, μπαίνουμε πλέον στην εποχή της άμεσης πρόσβασης σε σύγχρονες υπηρεσίες.

Κι ας το πω άλλη μια φορά: Δεν θα είναι όλα τέλεια από τις πρώτες μέρες. Θα είναι όμως αμέσως καλύτερα και μέρα με τη μέρα θα βελτιώνονται ακόμα περισσότερο, μέχρι να φτάσουμε εκεί ακριβώς που θέλουμε, στην κοινωνική ασφάλιση του μέλλοντός μας.

Κεντρικό ρόλο εδώ, εκτός από το σάιτ μας, φιλοδοξούμε να έχει και κάτι ακόμα: το νέο τηλεφωνικό μας κέντρο. Ήδη ξεκίνησε η λειτουργία του –και πριν ακόμα ανακοινωθεί καλά καλά, με ενημέρωσαν ότι χτες δέχτηκε πολλές κλήσεις. Έχουμε ετοιμάσει έναν ειδικό χώρο στον οποίο στεγάζεται το call center του ΕΦΚΑ και εκπαιδεύουμε καθημερινά τους 25 πρώτους υπαλλήλους που το στελεχώνουν.

Καλώντας στο 1555, με αστική χρέωση και από τις 8 το πρωί ως τις 4 το μεσημέρι, οι πολίτες μπορούν να λαμβάνουν ενημέρωση για τα θέματα που τους απασχολούν.
Βέβαια, το κοινό θα συνεχίσει να προσέρχεται και στις Υπηρεσίες μας για να εξυπηρετηθεί. Ο σχεδιασμός που έχουμε κάνει, εκμηδενίζει κάθε ενδεχόμενο να μπερδευτεί ο κόσμος το πρώτο διάστημα και να μην ξέρει πού πρέπει να πάει και πού να απευθυνθεί για κάθε ζήτημά του.

Τα γνωστά σημεία και καταστήματα εξυπηρέτησης όλων των φορέων, λοιπόν, συνεχίζουν να λειτουργούν για την ομαλή μετάβαση και εξοικείωση των ασφαλισμένων στις σύγχρονες μηχανογραφικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Για εύλογο μεταβατικό διάστημα, συνεχίζουν να ασκούν ακόμα και όποιες αρμοδιότητες άλλων φορέων (π.χ. ΕΟΠΥΥ) ασκούσαν μέχρι τις 31/12/2016. Μέσα στο 2017 θα μεταβιβαστούν στον ΕΟΠΥΥ όλες οι αρμοδιότητες που του ανήκουν.

Προφανώς, όλες οι Υπηρεσίες γίνονται πλέον Υπηρεσίες ΕΦΚΑ, με μόνη διάκριση ανάμεσα σε Υπηρεσίες για μισθωτούς και Υπηρεσίες για μη μισθωτούς. Σταδιακά, θα γίνουν και αλλαγές προσαρμογής στο νέο Οργανόγραμμα.

Επίσης, οι πληρωμές των εισφορών γίνονται μέσω της τράπεζας που επιλέγει ο ασφαλισμένος, με γρήγορο και απλό τρόπο. Στα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ ορίζονται όλες οι λεπτομέρειες. Όποιος ασφαλισμένος έχει αντιρρήσεις σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών του, μπορεί να προσέρχεται στις αρμόδιες περιφερειακές Υπηρεσίες.

Όσον αφορά στις παλαιές οφειλές από την μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, για αυτές θα εξακολουθήσει να ισχύει η προϋφιστάμενη διαδικασία, δηλαδή οι ασφαλισμένοι θα τις καταβάλλουν με τον τρόπο που τις κατέβαλαν και έως τις 31/12/2016.

Στο ξεκίνημα αυτής της προσπάθειας, είναι ασφαλώς ιδιαίτερα κρίσιμο να ενημερώσουμε το κοινό. Να μάθουν οι πολίτες τι είναι ο ΕΦΚΑ και τι αλλάζει στις ζωές τους με τη λειτουργία του. Και στο σημείο αυτό χρειαζόμαστε και τη βοήθειά σας. Ο ΕΦΚΑ έχει ανάγκη να ενημερώσετε αντικειμενικά και με ευσυνειδησία την κοινή γνώμη –και πιστεύω ότι θα το κάνετε.

Άλλες εποχές θα γίνονταν εκτεταμένες καμπάνιες σε όλα τα μέσα. Δεν το κρίνω, δεν το αξιολογώ, απλώς το αναφέρω. Σήμερα δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Αξιοποιούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους λίγους πόρους που διαθέτουμε αυτή τη στιγμή. Εμείς από την πλευρά μας, λοιπόν, το πρώτο το οποίο ετοιμάσαμε είναι μια αφίσα και ένα έντυπο. Η αφίσα απλώς μπαίνει σε κάποιες επιλεγμένες Υπηρεσίες, το έντυπό μας θα πάει στα σημεία εξυπηρέτησης, ώστε να βοηθήσει στο να αποκτήσουν οι πολίτες μια πρώτη εικόνα για τον ΕΦΚΑ.

Το κεντρικό μας μήνυμα, όπως είπαμε και νωρίτερα, είναι «Όλοι μαζί, πιο δυνατοί». Γιατί αυτή ακριβώς πιστεύουμε ότι είναι και η ουσία, η κεντρική ιδέα της δημιουργίας και της λειτουργίας του ΕΦΚΑ.

Το έντυπο υπάρχει και μέσα στους φακέλους με το πληροφοριακό υλικό που έχετε λάβει. Όπως θα διαπιστώσετε, περιλαμβάνει τις πρώτες βασικές πληροφορίες που είναι χρήσιμο να γνωρίζει ο κάθε πολίτης για τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.

Παράλληλα, έχουμε ετοιμάσει και το τηλεοπτικό σποτ που παρακολουθήσατε στο ξεκίνημα της συνέντευξης τύπου. Όπως καταλαβαίνετε, δεν υπάρχουν χρήματα για να πληρωθεί διαφημιστικός χρόνος. Πρόκειται, όμως, για ένα σποτ ιδιαίτερα κρίσιμο για την ενημέρωση του κοινού και την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας μας. Ξεκίνησε, λοιπόν, από την προηγούμενη εβδομάδα να παίζει δωρεάν στην ΕΡΤ –και ευχαριστώ τη διοίκησή της για τη συνδρομή της σε αυτή την προσπάθεια. Και από αυτές τις μέρες, μόλις πιστεύω  έχουμε και την έγκριση του ΕΣΡ, θα προβάλλεται δωρεάν και από τα υπόλοιπα κανάλια ως κοινωνικό μήνυμα.
Επιτρέψτε μου να πω και κάτι πιο προσωπικό εδώ. Με το που είδα το νέο λογότυπο του ΕΦΚΑ, πριν ακόμα το επιλέξουμε οριστικά ανάμεσα στις προτάσεις που μας έγιναν, αμέσως ήρθε στο μυαλό μου ο χαρταετός. Και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο ζήτησα στο τηλεοπτικό μας σποτ να γίνεται αυτή ακριβώς η απεικόνιση. Θα μου πείτε …χαρταετός χριστουγεννιάτικα; Είπαμε ότι ο ΕΦΚΑ πρωτοτυπεί και ξεφεύγει από τα συνηθισμένα! Αλλά το σημαντικότερο, βέβαια, δεν είναι αυτό. Ο χαρταετός μου αρέσει γιατί ως σύμβολο φέρνει στο μυαλό την οικογένεια, βγάζει θετικά συναισθήματα, παραπέμπει σε όμορφες στιγμές με οικεία πρόσωπα. Αλλά ταυτόχρονα, όλη η διαδικασία της δημιουργίας του χαρταετού έχει μέσα της και την έννοια της σωστής προετοιμασίας και της ισορροπίας. Γι’ αυτό ακριβώς και πιστεύουμε ότι ταιριάζει με τον ΕΦΚΑ.

Στο σημείο αυτό, όμως, πρέπει να πω και κάτι ακόμα. Για να είμαστε ρεαλιστές. Ότι ωραία όλα αυτά, όμως κανένας Ασφαλιστικός Φορέας δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά αν εργαζόμενοι και επιχειρήσεις εισφοροδιαφεύγουν. Θυμηθείτε τι είδαμε λίγο νωρίτερα: Και οι πολίτες το θεωρούν το πιο σημαντικό πρόβλημα.

Αυτό το πρόβλημα, λοιπόν, είμαστε αποφασισμένοι να το αντιμετωπίσουμε. Γι’ αυτό και ιδρύονται άμεσα τα πρώτα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα Ασφάλισης. Σταδιακά, θα λειτουργήσουν 11 ΠΕΚΑ σε όλη τη χώρα, ώστε να ασκούν δίκαιο και εντατικό έλεγχο για την ανασφάλιστη εργασία. Είχαμε δύο ειδικές υπηρεσίες ελέγχου ασφάλισης με 28 άτομα στις δυνάμεις τους και μόλις πέρσι στελεχώθηκε με 6 άτομα το ΕΥΠΕΑ Ηπείρου και μέσα στο 2017 τα ΠΕΚΑ θα στελεχωθούν με 1000 άτομα.

Και με την ευκαιρία να σας πω και άλλο ένα ενδιαφέρον εύρημα που έβγαλε η έρευνα. Κατέγραψε μια θα έλεγα μέτρια ικανοποίηση από τις υπηρεσίες που παρείχαν τα παλιά Ταμεία. Ταυτόχρονα –θα το δείτε στα στοιχεία που σας δίνουμε- κατέγραψε και έντονα παράπονα για τους χρόνους ικανοποίησης, ειδικά σε κρίσιμα θέματα όπως είναι η έκδοση της σύνταξης. Ξέρετε, όμως, που έβγαλε πολύ θετικά νούμερα; Στην ικανοποίηση από τη δουλειά και τη διάθεση των υπαλλήλων. Μας λένε δηλαδή οι πολίτες, δεν φταίνε οι εργαζόμενοι, φταίει το σύστημα. Αλλάξτε το σύστημα. Αυτό ακριβώς κάνουμε και εμείς, αλλάζουμε το σύστημα και επενδύουμε στους ανθρώπους μας για να λειτουργήσουν όλα πολύ καλύτερα!

Η έναρξη λειτουργίας του ΕΦΚΑ, λοιπόν, σηματοδοτεί τη μεγάλη αλλαγή στην κοινωνική ασφάλιση στη χώρα μας. Δεν είναι το μόνο που έχει αλλάξει, όμως, από αυτή την κυβέρνηση στο χώρο της ασφάλισης. Η σημερινή συνέντευξη τύπου γίνεται για να ενημερωθεί ο κόσμος για τον ΕΦΚΑ, όχι για να ευλογήσει η κυβέρνηση τα γένια της –ξέρετε άλλωστε ότι αυτό δεν μου αρέσει καθόλου να το κάνω. Επιτρέψτε μου, όμως, στο κλείσιμο να σας αναφέρω λίγα μόνο αδιαμφισβήτητα νούμερα που δείχνουν τι έχουμε πετύχει μέσα σε αυτό το διάστημα και τι ακόμα περισσότερο σχεδιάζουμε να πετύχουμε με τον ΕΦΚΑ:

Έως τις 31/12/2014, είχαν μείνει εκκρεμείς 160.551 κύριες συντάξεις. Αυτό παραλάβαμε.  Έως τις 31/12/2017, σχεδιάζουμε να έχουν πληρωθεί όλες οι εκκρεμείς συντάξεις των προηγούμενων ετών. Και από εκεί και πέρα, να είναι δυνατή η  χορήγηση όλων των συντάξεων εντός το πολύ 3 μηνών.

Από τις 31/8/2013 έως τις 31/6/2016, είχαν πληρωθεί 0 εφάπαξ και 0 μερίσματα. Από την 1/7/2016 έως τις 31/12/2016 έχουν πληρωθεί 14.374 εφάπαξ και 22.000 μερίσματα. Και ως τις 31-12-17 θα έχουν καταβληθεί όλα τα εκκρεμή εφάπαξ (26.800) και όλα τα μερίσματα ώστε να μην έχει μείνει σε εκκρεμότητα ούτε ένα εφάπαξ, ούτε ένα μέρισμα.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας, κάπου εδώ πρέπει να ολοκληρώσω την παρουσίασή μου. Ελπίζω να ήμουν κατατοπιστικός και σαφής. Θα ήθελα να κλείσω, όμως, με κάτι που σας ανέφερα και στο ξεκίνημα:
Ο ΕΦΚΑ ανήκει σε όλους μας. Είναι το παρόν και το μέλλον της κοινωνίας μας. Μπορεί να μας εξασφαλίσει κοινωνική αλληλεγγύη,  πρόοδο και ισορροπία. Αξίζει να τον προστατεύσουμε και να τον κρατήσουμε μακριά από κάθε αντιπαράθεση.
Και ειδικά σε αυτό, θα ήθελα και τη δική σας βοήθεια.
Γιατί όλοι μαζί, είμαστε πραγματικά πιο δυνατοί. Πιο ασφαλείς σήμερα. Πιο σίγουροι για το αύριο.
Σας ευχαριστώ πολύ και είμαστε στη διάθεσή σας να απαντήσουμε στις ερωτήσεις και τις απορίες σας για τη λειτουργία του ΕΦΚΑ.

ΣΒ