tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Π.ΕΝ.Ε.ΚΑ:Ζημιώνουν το Δημόσιο οι αποφάσεις της κυβέρνησης

Π.ΕΝ.Ε.ΚΑ.: Σε λάθος δρόμο οι ρυθμίσεις για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας στους Δημόσιους φορείς

 

Η Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Καθαρισμού (Π.ΕΝ.Ε.ΚΑ.), με πρόσφατες ενέργειες και παραστάσεις της ενώπιον των αρμοδίων δημοσίων φορέων, κατέστησε σαφές ότι οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις (άρθρο 167 ν. 4099/2012 όπως έχει τροποποιηθεί διαδοχικά με τις διατάξεις του άρθρου 49 ν. 4325/2015, του άρθρου 50 ν. 4351/2015 και του άρθρου 12 της ΠΝΠ 30/30.12.2015 και ισχύει σήμερα &  άρθρο 97 ν. 4368/2016 ) που αφορούν στη σύναψη ατομικών συμβάσεων έργου/παροχής υπηρεσιών μεταξύ δημόσιων φορέων και φυσικών προσώπων για την κάλυψη των αναγκών καθαριότητας σε δημόσιες εγκαταστάσεις, προκαλούν σοβαρή σύγχυση και αναστάτωση, αντί να επιλύουν προβλήματα.

1.- Αβάσιμες οι αιτιάσεις περί μικρότερου κόστους

Ειδικότερα, με τις νέες ρυθμίσεις δίνεται η δυνατότητα να συνάπτονται από διάφορους δημόσιους φορείς, μεταξύ των οποίων και υγειονομικές μονάδες – Δημόσια Νοσοκομεία, ορισμένου χρόνου ατομικές συμβάσεις έργου/παροχής υπηρεσιών καθαριότητας με φυσικά πρόσωπα για την κάλυψη των σχετικών αναγκών. Αυτό όμως αποτελεί μέγα σφάλμα, διότι στηρίζεται στην αβάσιμη και εσφαλμένη αιτίαση ότι η απασχόληση με ατομικές συμβάσεις έργου/παροχής υπηρεσιών καθαριότητας συνεπάγεται μικρότερο κόστος για τους δημόσιους φορείς σε σύγκριση με την εξυπηρέτηση των αναγκών καθαριότητας από τις οργανωμένες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Αυτός ο ισχυρισμός όμως είναι λανθασμένος, διότι συγκρίνει ανόμοια μεγέθη, αποσιωπώντας ότι οι επιχειρήσεις καθαρισμού παρέχουν υψηλού επιπέδου και τεχνικών απαιτήσεων υπηρεσίες και δεν συνιστούν απλά φορείς «διάθεσης προσωπικού». Για την παροχή των υπηρεσιών τους, πέρα από το μισθολογικό κόστος, απαιτείται μια σειρά επενδύσεων σε διοικητικές δομές, σε ανθρώπινο διοικητικό δυναμικό, τεχνικό προσωπικό, εξασφάλιση χρηματοπιστωτικών μέσων, προμήθεια και διαχείριση υλικών και μηχανημάτων καθαρισμού κ.α.

Πρέπει να καταστεί σαφές ότι με τη σύναψη συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας πλήρους απασχόλησης (δηλαδή όπως απασχολείται στις ιδιωτικές επιχειρήσεις καθαρισμού) ο εργαζόμενος λαμβάνει αποδοχές 14 μηνών. Πιο αναλυτικά, ο εργαζόμενος λαμβάνει ως αποδοχές: 11 μήνες εργασίας, 1 μήνα κανονικής άδειας βάσει Νόμου, Δώρο Πάσχα, Επίδομα Αδείας και Δώρο Χριστουγέννων. Επιπλέον, κατά τον μήνα λήψης της κανονικής άδειας από τον εργαζόμενο, η θέση του καλύπτεται από άλλον εργαζόμενο ο οποίος εκτός από την αμοιβή για τον ένα μήνα εργασίας δικαιούται και αναλογία δώρων και επιδόματος αδείας. Στον αντίποδα, στις ατομικές συμβάσεις έργου ο εργαζόμενος απασχολείται και αμείβεται για 12 μήνες εργασίας μόνο, δεν λαμβάνει τον μήνα ανάπαυσης ως άδεια, δεν λαμβάνει 2 επιπλέον μήνες δώρα και επιδόματα και εν γένει δεν απολαμβάνει την προστασία της εργασιακής νομοθεσίας.

Επιπλέον, με τη διαδικασία της σύναψης ατομικών συμβάσεων έργου/παροχής υπηρεσιών καθαριότητας (μεταξύ άλλων):

ΔΕΝ διασφαλίζεται η ικανοποίηση των αυστηρών τεχνικών προδιαγραφών ποιότητας, που έως σήμερα η ίδια η Πολιτεία και οι φορείς της έχουν προσδιορίσει με δημόσιους διαγωνισμούς για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας (πιστοποιήσεις ISO, ασφαλιστήρια αστικής ευθύνης, μηχανολογικός εξοπλισμός τελευταίας γενιάς, πιστοποιημένα και ασφαλή για τη δημόσια υγεία αναλώσιμα υλικά κλπ).
ΔΕΝ έχει ληφθεί η οποιαδήποτε πρόνοια για την εξασφάλιση σύγχρονων μηχανημάτων, πιστοποιημένων αναλώσιμων υλικών, πιστοποιημένων απορρυπαντικών κλπ τα οποία περιλαμβάνονται στις προσφερόμενες από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις υπηρεσίες καθαριότητας και είναι απολύτως απαραίτητα για την προσήκουσα παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, ιδιαίτερα στις δημόσιες υγειονομικές μονάδες που πρώτιστο μέλημα δέον να είναι η πρόληψη ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων. Ως εκ τούτου, οι φορείς του δημοσίου θα υποχρεωθούν να διεξάγουν αυτοτελείς και ανεξάρτητους δημόσιους διαγωνισμούς ειδικά για την προμήθεια, συντήρηση και επισκευή μηχανημάτων, πιστοποιημένων αναλωσίμων, πιστοποιημένων απορρυπαντικών κλπ με ό,τι τούτο συνεπάγεται από απόψεως πρόσθετου κόστους διοικητικής διαχείρισης και προμήθειας.
ΔΕΝ έχει ληφθεί η οποιαδήποτε πρόνοια για την εξασφάλιση ειδών ιματισμού και Μέσων Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) για τους συμβασιούχους καθαριότητας.
ΔΕΝ έχει ληφθεί η οποιαδήποτε μέριμνα για τη διαρκή επιμόρφωση και κατάρτιση των συμβασιούχων καθαριότητας, ώστε να παρέχουν την εργασία τους αποτελεσματικά και με ασφάλεια.
ΔΕΝ έχει απαντηθεί το ερώτημα ποιοι θα ελέγχουν και θα πιστοποιούν την προσήκουσα ποιότητα εκτέλεσης των εργασιών καθαριότητας από τους συμβασιούχους καθαριότητας και ποιες θα είναι οι κυρώσεις σε περιπτώσεις πλημμελούς εκτέλεσης,

Συμπερασματικά: Τίθεται σε κίνδυνο η υγιεινή δημοσίων χώρων, η δημόσια υγεία και η ασφάλεια αυτών των ίδιων των συμβασιούχων καθαριότητας και των πολιτών.

2.- Νέα γενιά «συμβασιούχων» – Διασάλευση εργασιακής ειρήνης

Επιπροσθέτως οι νέες διατάξεις προκαλούν σοβαρό κίνδυνο αναδείξεως νέας γενιάς συμβασιούχων ορισμένου χρόνου, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι αυτοί με την ελπίδα της «μονιμοποιήσεως» να περιέλθουν σε καθεστώς ομηρίας και να πέσουν θύματα επιτηδείων, όπως και κατά το πρόσφατο παρελθόν. Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική κοινωνία και οι Έλληνες εργαζόμενοι (συμβασιούχοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα) υπέστησαν πολλά δεινά από το απαράδεκτο καθεστώς των συμβάσεων έργου/παροχής υπηρεσιών ορισμένου χρόνου, το οποίο εγκαθιδρύθηκε για την εξυπηρέτηση αποδοκιμαστέων σκοπιμοτήτων.

Από τα παραπάνω είναι προφανής η σημαντική αναταραχή που προκαλείται στους κόλπους των επιχειρήσεων καθαρισμού. Η εργασιακή ειρήνη έχει ήδη διασαλευτεί, αφού εργαζόμενοι, στην κατάρτιση και επιμόρφωση των οποίων οι εταιρείες καθαρισμού έχουν επενδύσει τεράστια κεφάλαια, παρακινούνται να εγκαταλείψουν τις θέσεις εργασίας τους με την προοπτική «μονιμοποίησης» τους στο Ελληνικό Δημόσιο, με αποτέλεσμα να προκαλείται δυσλειτουργία σε υπό εκτέλεση δημόσιες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών καθαριότητας που έχουν ήδη αναληφθεί.

3.- Επιβαρύνονται τα δημόσια οικονομικά – Αποθαρρύνεται η ιδιωτική πρωτοβουλία

Είναι επίσης προφανές πως τα δημόσια οικονομικά της χώρας θα επιβαρυνθούν και συγχρόνως, για μία ακόμη φορά, όχι μόνο διότι αποθαρρύνεται αλλά επειδή ευθέως αποδοκιμάζεται η ιδιωτική πρωτοβουλία στην Ελλάδα, ενώ ζητούμενο σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και πολύ περισσότερο στη Χώρα μας, είναι η ενίσχυση του επιχειρείν ως μοναδικό εχέγγυο ανάπτυξης.

4.- Υπηρεσίες και Πολίτες δύο κατηγοριών

Τέλος, τρανή απόδειξη της προχειρότητας με την οποία η διοίκηση αντιμετωπίζει τις ανάγκες καθαριότητας δημόσιων χώρων και ιδιαίτερα των Δημόσιων Νοσοκομείων της Χώρας αποτελεί το γεγονός ότι άλλες Υγειονομικές Μονάδες προσφεύγουν στη σύναψη ατομικών συμβάσεων έργου/παροχής υπηρεσιών καθαριότητας, δίχως την οποιαδήποτε τεχνική προδιαγραφή και άλλες (ορθώς) καλύπτουν τις σχετικές ανάγκες με δημόσιους διαγωνισμούς και συμβάσεις με αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές, όρους και προϋποθέσεις, με αποτέλεσμα να προκύπτει το πρωτοφανές φαινόμενο Υγειονομικές Μονάδες που απέχουν μεταξύ τους μόλις κάποια εκατοντάδες μέτρα να λειτουργούν με δύο ταχύτητες, και συγκεκριμένα οι μεν να αρκούνται σε αμφιβόλου οργάνωσης, ελέγχου και ποιότητας υπηρεσίες καθαριότητας και οι δε να ζητούν (ορθώς) εξεζητημένες υπηρεσίες καθαριότητας, ώστε κατ’ αυτό τον τρόπο οι ασθενείς που απευθύνονται στα Δημόσια αυτά Νοσοκομεία, αλλά και το νοσηλευτικό και διοικητικό προσωπικό να αντιμετωπίζονται ως πολίτες δύο κατηγοριών.

Η Πανελλήνια Ένωση Εταιρειών Καθαρισμού επαναλαμβάνει την πάγια θέση της ότι η διοίκηση οφείλει να επανεξετάσει και να ξεκαθαρίσει τη στάση της στο μείζον αυτό ζήτημα προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης και όχι της υποβάθμισης των παρεχομένων στην καθαριότητα των δημοσίων φορέων υπηρεσιών, αποδεικνύοντας ότι δε θεωρεί τη δημόσια υγιεινή δευτερεύον θέμα.

 

Από το Γραφείο Τύπου της Π.ΕΝ.Ε.ΚΑ.

 

Π.ΕΝ.Ε.ΚΑ.

Η Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Καθαρισμού είναι η πανελλήνιας εμβέλειας ένωση που αποτελεί τον αντιπροσωπευτικό συλλογικό φορέα έκφρασης των επιχειρήσεων του κλάδου παροχής υπηρεσιών καθαριότητας. Μέλη της Ενώσεως αποτελούν οι σημαντικότερες επιχειρήσεις του κλάδου παροχής υπηρεσιών καθαριότητας. Οι επιχειρήσεις – μέλη της δραστηριοποιούνται Πανελλαδικά και παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο Δημόσιο και Ιδιωτικό Τομέα.

Τα μέλη της ένωσης συστηματικά επενδύουν στον διαρκή εκσυγχρονισμό της υλικοτεχνικής υποδομής τους, στην εκπαίδευση και επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού τους, προκειμένου να εξασφαλίζουν, ιδιαίτερα για τους φορείς του Δημόσιου Τομέα, άριστες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.

Η Ένωση είναι ενεργός συμπαραστάτης της Ελληνικής Πολιτείας στην προσπάθεια εξυγίανσης του κλάδου της, στον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής και ελέγχου των συμβάσεων στο δημόσιο τομέα, στην εξυγίανση και αναβάθμιση της εργατικής νομοθεσίας, καθώς και στην απομόνωση των ασυνεπών επιχειρήσεων, οι οποίες δεν συνιστούν τίποτα περισσότερο από μία μικρή μειοψηφία. Μεταξύ των προτάσεων της Ένωσης που έχουν διατυπωθεί επίσημα στους πολιτειακούς φορείς είναι: η αύξηση του κατώτατου μισθού, η κατάργηση της διάκρισης εργαζομένων σε άνω και κάτω των 25 ετών, η εντατικοποίηση των ελέγχων του Σ.ΕΠ.Ε. και του Ι.Κ.Α., η θέσπιση και λειτουργία Μητρώου Παραβατών κλπ. Εντούτοις, είναι κοινή και εμπεδωμένη παραδοχή πως η Ελληνική Πολιτεία δεν αναγνωρίζει τη συμβολή του κλάδου παροχής υπηρεσιών καθαριότητας στην εξασφάλιση συνθηκών άριστης υγιεινής και καθαριότητας στους δημόσιους χώρους (Νοσοκομεία, Λιμένες, Αερολιμένες, εν γένει δημόσια κτίρια κλπ), απαξιώνει τις προσφερόμενες υπηρεσίες και με νομοθετικές ρυθμίσεις στοχοποιεί συλλήβδην και αδιακρίτως τις επιχειρήσεις του κλάδου ως δήθεν «παραβάτες» του «νόμου», τη στιγμή μάλιστα που οι παρεχόμενες υπηρεσίες καθαριότητας αποπληρώνονται με πολύμηνες καθυστερήσεις.