tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Πως θα πέσουν οι τιμές;

Το ερώτημα είναι, ποιος θα προστατεύσει την αγορά και τους καταναλωτές;

 

Σε σοβαρότατο πρόβλημα έχει αναδειχτεί η μείωση των τιμών μέσα από διαρθρωτικά μέτρα. Τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης διαμηνύουν ότι θα κάνουν παρέμβαση με νομοθετική ρύθμιση για το «ξεφούσκωμα» των τιμών πώλησης των προϊόντων, με σκοπό να υπάρξει διαφάνεια στις παροχές που κάνουν μεταξύ τους η βιομηχανία και το λιανικό εμπόριο.

Μετά τη προδημοσίευση  έκθεσης του ΟΟΣΑ ότι 308 περίπου «εμπόδια» αποτρέπουν τη μείωση των τιμών, τώρα δημοσιεύονται έρευνες του υπουργείου Ανάπτυξης που έχουν δείξει πως οι «παροχές» φουσκώνουν κατά 25% με 30% την τελική τιμή του προϊόντος!

Πάντως η αποτυχία να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και ακόμη περισσότερο η ανικανότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού να περιφρουρήσει τόσο την ελεύθερο ανταγωνισμό όσο  και τους καταναλωτές από αφανώς ή εμφανώς εναρμονισμένες πρακτικές, φέρνει για μια ακόμη φορά στην επιφάνεια το ερώτημα, ποιος θα προστατεύσει την αγορά και τους καταναλωτές;

 

Είναι εύκολο να μιλάς για ελευθερία του ανταγωνισμού μέσω του οποίου θα πέσουν οι τιμές και ταυτόχρονα να καταγγέλλεις τις κρατικές παρεμβάσεις αλλά όπως φαίνεται τα καρτέλ είναι πολύ πιο ισχυρά για να πειθαρχήσουν στον ελεύθερο ανταγωνισμό τον οποίο παραβιάζουν ασυστόλως. Δεν είναι άλλωστε πολλές οι μέρες που απαγγέλθηκαν κακουργηματικές κατηγορίες για το «καρτέλ γάλακτο»ς, ένα καρτέλ ελέγχεται για διάπραξη σοβαρών ποινικών αδικημάτων! Για την περίπτωση εκείνη ο Γιώργος Φλωράς, μέλος του ΔΣ του ΕΕΑ και επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού του ΕΕΑ, έκανε στο www.eea.gr δήλωση στην οποία μεταξύ άλλων ανέφερε ότι :

«Δυστυχώς το υπάρχον νομικό πλαίσιο επιβάλει αστείες ποινικές ευθύνες σε όσους παραβιάζουν το δίκαιο του ανταγωνισμού στην Ελλάδα (Ν3959/2011). Για παράδειγμα σε μια πολυεθνική που θα κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της επί σειρά ετών αποκομίζοντας δεκάδες εκατομμύρια ευρώ παράνομα κέρδη, οι ποινικές ευθύνες είναι απλά ένα χρηματικό πρόστιμο, το οποίο με τους συχνούς νόμους περί αποσυμφόρησης των φυλακών και των δικαστηρίων, παραγράφεται συστηματικά (υπό όρους)».

 

Κάτω από αυτούς τους όρους η λειτουργία του γνήσιου ανταγωνισμού είναι κάτι περισσότερο από απίθανη.

 

Το νέο πλαίσιο

 

Σύμφωνα με το «Εθνος», ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας και ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου θα έχουν ετοιμάσει μίνι θεσμικό πλαίσιο με διατάξεις οι οποίες:

– Θα υποχρεώνουν τους προμηθευτές να αναγράφουν στα τιμολόγια πώλησης των προϊόντων τους προς τις αλυσίδες καταστημάτων και τα σούπερ μάρκετ τα πιστωτικά σημειώματα που δίνουν. Πρακτική που ακολουθείται όταν οι επιχειρήσεις λιανικής πετυχαίνουν πωλήσεις – στόχους και παίρνουν δώρο είτε επιπλέον προϊόντα είτε καλύτερες τιμές.

Προϋποθέσεις

– Θα βάζουν προϋποθέσεις για το πότε οι αλυσίδες θα εκδίδουν τιμολόγια παροχής υπηρεσιών στις βιομηχανίες. Για την ακρίβεια θα ορίζεται πως οι επιχειρήσεις λιανικής θα πρέπει να αποδεικνύουν τον λόγο για τον οποίο κόβουν αυτά τα τιμολόγια.

Αν για παράδειγμα μία αλυσίδα εκδίδει τιμολόγιο για την τοποθέτηση προϊόντων σε καλή θέση στο ράφι, θα πρέπει να αποδείξει ποια είναι τα συγκεκριμένα προϊόντα.

Οι παροχές αυτές στην πλειονότητά τους δίνονται εκ των υστέρων, κι επιπλέον δεν μετακυλίονται εξ ολοκλήρου στην κατανάλωση. Δηλαδή δεν φαίνονται στους τιμοκαταλόγους χονδρικής πώλησης, αλλά και στο τέλος οι καταναλωτές δεν αγοράζουν όσο θα έπρεπε φθηνότερα τα προϊόντα.

Οι παροχές

Πρέπει να σημειωθεί ότι έρευνες του υπουργείου Ανάπτυξης έχουν δείξει πως οι παροχές φουσκώνουν κατά 25% με 30% την τελική τιμή του προϊόντος.

Το αποτέλεσμα είναι σε αρκετές περιπτώσεις η τιμή χονδρικής να μη διαφέρει από την τελική τιμή. Κι αυτό επειδή οι επιχειρήσεις υπερτιμολογούν προκειμένου να καλύψουν τις παροχές που κάνουν.

Την ίδια στιγμή, στις 27 Νοεμβρίου αναμένεται στην Αθήνα ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ Ανχελ Γκουρία, ο οποίος και θα παρουσιάσει με την ηγεσία του υπουργείου έρευνα για 308 εμπόδια στον ανταγωνισμό που κρατούν υψηλά τις τιμές σε προϊόντα και υπηρεσίες.

Για παράδειγμα, η διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος, τα συγκεκριμένα βάρη πώλησης στο ψωμί, οι αδειοδοτήσεις στις επιχειρήσεις κ.λπ.