tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Πόσες άραγε εγκυκλίους θα βγάλουν ακόμα;;;

Του Παναγιώτη Παντελή Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Οι εκδόσεις εγκυκλίων και άλλων οδηγιών καλά κρατούν, αφού αισίως έχουμε φτάσει στις 360 περίπου εγκυκλίους, κάθε είδους, που έρχονται να προστεθούν στις 7 Πράξεις Νομοθετικών Περιεχομένων. Αν σε αυτά υπολογίσουμε και τα δελτία Τύπου, τα οποία βέβαια δεν έχουν καμία νομική ισχύ άρα δε μπορούν να λαμβάνονται υπόψιν παρά μόνο για πληροφοριακούς λόγους, το αποτέλεσμα γίνεται όπως έχουμε πει και σε παλαιότερα άρθρα εκρηκτικό.

Παρά όμως τις τόσες πολλές αποφάσεις εξακολουθεί να επικρατεί σε πολλά ζητήματα μία ανασφάλεια λόγω των πολλών θεμάτων και ερωτημάτων που παραμένουν αναπάντητα. Επιγραμματικά να αναφέρουμε τα εξής:

Δεν έχει εκδοθεί ακόμα καμία εγκύκλιος για το θέμα των ενοικίων, όπως αναδείξαμε στο προηγούμενο μας άρθρο. Επίσης, για τον μήνα Μάιο είμαστε γεμάτοι ερωτηματικά αφού πέραν της εξαγγελίας που είχε γίνει στην συνέντευξη τύπου της 30/4/2020, δεν έχουμε κάποιο άλλο στοιχείο. Από τότε, κανένας νόμος ή καμία εγκύκλιος δεν αναφέρει κάτι. Βέβαια να θυμίσουμε από αυτό το βήμα ότι τα ενοίκια συνήθως προπληρώνονται στις αρχές του μήνα, δεν είναι σαν τους μισθούς και τις συντάξεις που πληρώνονται στο τέλος του μήνα, οπότε είναι ήδη αργά.

Δεν έχει βγει καμία απάντηση, πέραν του δελτίου Τύπου της 6/5/2020 του Υπουργείου Οικονομικών, για το τι θα γίνει με τις επιχειρήσεις που δεν έχουν λάβει το ειδικό επίδομα των 800 ευρώ. Μάλιστα, εκτός από αυτές που δεν πρόλαβαν να κάνουν αίτηση, πληθαίνουν και αυτές που έκαναν αίτηση κανονικά, το δικαιούνταν επίσης κανονικότατα, αλλά δεν το έλαβαν ποτέ. Στο εν λόγω δελτίο τύπου αναφέρθηκε ότι θα γίνει επανεξέταση των αιτήσεων που απορρίφθηκαν. Όσοι εν τέλει ακυρωθούν γιατί δεν τηρούσαν τις προϋποθέσεις, θα λάβουν σχετική ενημέρωση εξηγώντας το λόγο στην προσωπική τους πληροφόρηση στο taxis. Μέχρι σήμερα τίποτα από τα δύο δεν έχει γίνει, ούτε επανεξέταση αλλά ούτε και αιτιολόγηση. Οι επιχειρήσεις όμως που τα έχουν ανάγκη, πολλές από αυτές ήταν κλειστές με κρατική εντολή και δεν έχουν εισπράξει εδώ και 2 μήνες ούτε ένα ευρώ, το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να αγωνιούν.

Ένα και το αυτό για τα 600 ευρώ της ειδικής αποζημίωσης του επιστημονικού κλάδου, αφού παρά την εβδομαδιαία παράταση που λήγει σήμερα, δε λύθηκε το ζήτημα με τα νομικά πρόσωπα και τα μέλη αυτών που δεν πρόλαβαν να υποβάλλουν αίτηση με την τύπου Β διαδικασία. Επίσης, δεν έχουν καμία ενημέρωση αυτοί που έκαναν λάθος στην αίτηση τους στην αναγραφή του τραπεζικού λογαριασμού.

Επιπλέον, στα εργασιακά ζητήματα τα ερωτήματα άπειρα και καίρια. Για παράδειγμα, εκ περιτροπής εργασία μπορεί να γίνει με ένα άτομο; Σε ένα άλλο θέμα στις πληττόμενες επιχειρήσεις η εγκύκλιος 17788/11.5.2020 αναφέρει ότι μετά τη λήξη της αναστολής υπάρχει η δέσμευση των 45 ημερών για μη αλλαγή του είδους συμβάσεων εργασίας και τη μη μείωση του αριθμού του προσωπικού. Παράλληλα όμως η ίδια εγκύκλιος αναφέρει ότι για τους εργαζόμενους που ανακαλέστηκε η αναστολή σύμβασης, μπορεί να ισχύσει η εκ περιτροπής εργασία, κάτι που αντικρούει, όπως το αντιλαμβάνονται αρκετοί, στον προηγούμενο όρο. Τι από τα δύο ισχύει σε αυτή την περίπτωση; Ίδια απορία θα προκύψει και την 1η Ιουνίου που θα έχει τελειώσει η ιστορία με τις αναστολές για τις πληττόμενες επιχειρήσεις. Ήδη πολλές επιχειρήσεις ρωτούν αν θα μπορούν να εφαρμόσουν την εκ περιτροπής εργασία. Επίσης, πληθαίνουν τα εύλογα παράπονα για τις αναστολές που εστάλησαν στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ τον Απρίλιο, δεν υπάρχει η μέριμνα του πραγματικού γεγονότος, αφού κάτι τέτοιο προβλέφθηκε μόνο για τις αιτήσεις του Μαρτίου.

Εκτός αυτών υπάρχει ένα καίριο ερώτημα για τον κλάδο της εκπαίδευσης, το οποίο θα πρέπει να απαντηθεί άμεσα από τα συναρμόδια υπουργεία. Ο κλάδος της εκπαίδευσης πότε θεωρείται ότι άνοιξε με κρατική εντολή; Στις 11/5, στις 18/5 ή κάποια άλλη ημερομηνία; Το ερώτημα, όπως μπορείτε να καταλάβετε, είναι πολύ σημαντικό, γιατί από την απάντηση του εξαρτάται ένα πολύ βασικό στοιχείο. Εξαρτάται η μετατροπή της επιχείρησης αυτής από κλειστή με κρατική εντολή επιχείρηση, σε πληττόμενη επιχείρηση. Για τον κλάδο της εκπαίδευσης μπορεί να μην ισχύει ο κανόνας 60 – 40, ακόμα και αν θεωρηθεί πληττόμενη επιχείρηση, όμως αυτό δεν αρκεί. Γιατί από τη στιγμή που θα μετατραπεί σε πληττόμενη, αν συνεχίσει έστω και για έναν εργαζόμενο την αναστολή, ενεργοποιείται η ρήτρα και η δέσμευση των 45 ημερών που προαναφέραμε. Βέβαια η συνέχιση της αναστολής δεν είναι απαραίτητο ότι είναι επιλογή της επιχείρησης. Για παράδειγμα δάσκαλος δημοτικού, δε μπορεί να διδάξει μαθηματικά Γ’ λυκείου. Αντίστοιχα, καθηγητής αγγλικών που δίδασκε τμήματα δημοτικού, δεν είναι σίγουρο ότι η επιχείρηση θα μπορεί να τον αξιοποιήσει σε τμήματα μαθητών λυκείου ή ενηλίκων.

Πάμε τώρα και στο θέμα της επιστρεπτέας προκαταβολής. Υπήρξαν αρκετά παράπονα για λανθασμένα στοιχεία από την ΕΡΓΑΝΗ, όσον αφορά τον αριθμό των εργαζομένων. Τρόπο διόρθωσης σε αυτά η επιχείρηση δεν είχε, αφού ήταν δεδομένα που στην αίτηση ήταν προ-συμπληρωμένα. Οι αιτήσεις για την ολοκλήρωση είναι μέχρι σήμερα και μέχρι στιγμής δε βλέπουμε ιδιαίτερη διάθεση για παράταση της προθεσμίας. Εκτός αυτού, από το άρθρο 9 της εγκυκλίου ΓΔΟΥ 94/2020, που αναφέρεται στους όρους παραμονής στο πρόγραμμα, προκύπτουν κάποια ζητήματα – παγίδες που είναι άξια προσοχής.

Το πρώτο έχει να κάνει με τον όρο διατήρησης ίδιων εργαζομένων το διάστημα 31/03/2020 ως 31/10/2020. Ο συγκεκριμένος όρος εμπεριέχει ασάφειες πολλές. Για παράδειγμα, δεν προβλέπει πουθενά όρους που προβλέπονται από το Υπουργείο Εργασίας, όπως είναι οι όροι λήξη σύμβασης, οικειοθελής αποχώρηση και αποχώρηση λόγω συνταξιοδότησης, όπου σε αντίστοιχα νομοθετήματα του αναφέρεται ότι οι συγκεκριμένες καταστάσεις δε θεωρούνται μείωση αριθμού προσωπικού.

Επίσης, δε μπορεί να γίνει κατανοητό αν αναφέρεται στο σύνολο του διαστήματος 31/3 έως 31/10 ή αν απλά αναφέρεται στις δύο συγκεκριμένες ημερομηνίες 31/3 και 31/10. Επιπροσθέτως, δεν αναφέρει αν μιλάει για μονάδες ΕΜΕ ή απλά για άτομα. Προφανώς και θα πρέπει να δοθούν περαιτέρω εξηγήσεις. Θεωρούμε αδιανόητο να μην επιτρέπει σε επιχειρήσεις να λήξουν συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Πολλές από τις επιχειρήσεις είναι εποχιακού χαρακτήρα, όπως για παράδειγμα είναι ο κλάδος της εκπαίδευσης. Τι λένε λοιπόν στον συγκεκριμένο άνθρωπο; Ότι το χαμηλότοκο δάνειο στο δώσαμε για να καλύψεις μισθούς μηνών που δε θα εργαστεί η επιχείρηση; Επίσης, αν κάποιος αποχωρήσει οικειοθελώς ή για σύνταξη, θα πρέπει να αντικατασταθεί την ίδια ημέρα;

Επιπλέον σε εμάς τους φοροτεχνικούς πρέπει να μας προκαλεί εντύπωση ο συγκεκριμένος όρος: όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος, ανεξαρτήτως αν από άλλες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας δεν υποχρεούνται στη διατήρηση των δικαιολογητικών και παραστατικών. Εδώ τι θέλει να πει ο νομοθέτης; Μήπως το πηγαίνει σε έμμεση παράταση της παραγραφής της πενταετίας; Να θυμίσουμε ότι «σχετικά δικαιολογητικά» κάποιος μπορεί να μεταφράσει ότι είναι τα ακαθάριστα έσοδα α τριμήνου 2017 – 2018 – 2019, αλλά και του 2020.

Νομίζουμε ότι τα συναρμόδια Υπουργεία και κατά κύριο λόγο το Υπουργείο Εργασίας, από το να βγάζει εγκυκλίους κατά πολλές δεκάδες με τις οποίες λύνει ένα πρόβλημα και δημιουργεί άλλα δέκα, δεν είναι και ότι καλύτερο. Θα πρέπει κάποια στιγμή να υπάρξει ένας στρατηγικός σχεδιασμός ώστε οι επιχειρήσεις αλλά και οι εργαζόμενοι τους να γνωρίζουν πως θα κινηθούν. Θα επανέλθουμε την επόμενη εβδομάδα, θέλω να πιστεύω χωρίς κάποιες δεκάδες νέες εγκυκλίους, αλλά με μια που θα λύνει τα προβλήματα και τις απορίες.

Πηγή: www.e-forologia.gr