tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Προς έμμεση παράταση στην εγκατάσταση των συστημάτων εισροών εκροών

Συζητείται σήμερα, 17/4/2013, στην Επιτροπή της Βουλής η έμμεση παράταση της εγκατάστασης των συστημάτων εισροών εκροών στα πρατήρια

Συζητείται σήμερα, 17/4/2013, στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η έμμεση παράταση της εγκατάστασης των συστημάτων εισροών εκροών για τις περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης. Η παράταση περιέχεται σε τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης στο Σχέδιο Νόμου «Εθνικό σύστημα ηλεκτρονικών δημοσίων συμβάσεων» (άρθρο 43 «Συστήματα  Εισροών-Εκροών σε Πρατήρια υγρών καυσίμων»).

Ο Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) κατέθεσε τις θέσεις της για το θέμα ζητώντας παράλληλα να επιταχυνθεί η εγκατάσταση των συστημάτων σε όλα τα στάδια και σε όλους τους εμπλεκόμενους με καύσιμα, να διευρυνθεί η χρηματοδότηση μέχρι το 100% και να επιδεχθεί πραγματική πολιτική βούληση πάταξης του λαθρεμπορίου. 

Στο υπόμνημα που κατέθεσε στην Επιτροπή η ΟΒΕ αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής:

 «Παρά τις δυσκολίες και τα εμπόδια, επιτέλους τα ολοκληρωμένα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών καυσίμων άρχισαν να εγκαθίστανται. Αυτή την εγκατάσταση θα πρέπει να τη δούμε μόνο σαν αρχή και όχι σαν κάποιο τέλος. Θα πρέπει σύντομα τα συστήματα να εγκατασταθούν σε όλα τα στάδια διακίνησης μέχρι τον καταναλωτή.

Η σημερινή τροποποίηση που συζητείται βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση. Πράγματι υπάρχει σοβαρό τεχνικό πρόβλημα στην εγκατάσταση και είναι απαραίτητο να συνεχίσουν να λειτουργούν τα πρατήρια εν όσο τα συστήματα θα εγκαθίστανται. Να μη ξεχνάμε ότι η τελευταία υπουργική απόφαση εκδόθηκε τον Νοέμβριο του 2012 και η απόφαση για τη χρηματοδότηση εκδόθηκε μόνο 5 ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία εγκατάστασης των συστημάτων στις περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Το θέμα της χρηματοδότησης όμως δεν μπορεί να το θεωρήσουμε κλεισμένο. Σε μια κατάσταση κρίσης και ραγδαίου ρυθμού κλεισίματος πρατηρίων καυσίμων από τη μείωση της κατανάλωσης, το κόστος εγκατάστασης είναι πλέον δυσβάστακτο για τα πρατήρια.

Η πρότασή μας είναι πάγια: χρηματοδότηση στο 100% του κόστους. Τα συστήματα εγκαθίστανται κατά πρώτο λόγο για να παταχθεί το λαθρεμπόριο και να αυξηθούν τα δημόσια έσοδα, τα οποία, αν επιδειχθεί η ανάλογη πολιτική βούληση, πολύ γρήγορα θα αποσβέσουν τη χρηματοδότηση. Δείτε ξανά το θέμα της χρηματοδότησης. 

Ένα άλλο θέμα που θέτουμε είναι το κλείσιμο των ανεξέλεγκτων ροών πετρελαίου θέρμανσης στην κατανάλωση, εκτός συστημάτων εισροών – εκροών. Δεν αρκεί τα πρατήρια να έχουν συστήματα ελέγχου. Αν κάποιοι επαγγελματίες που διακινούν μεγάλες ποσότητες στην αγορά διαφεύγουν των συστημάτων και των ελέγχων τότε το σύστημα πάταξης της λαθραίας διακίνησης είναι διάτρητο. Δεν μπορεί εμείς να ελεγχόμαστε μέχρι σταγόνας και οι μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης να είναι ανεξέλεγκτοι. Σας φαίνεται παράλογη η παρατήρησή μας; Τι είδους ελέγχους επιβάλετε όταν υπάρχουν εξαιρέσεις και μάλιστα τη στιγμή που είναι αναγκαία η εγκατάσταση των συστημάτων σε όλα τα στάδια;

 Παρακαλούμε όπως λυθεί άμεσα το πρόβλημα αυτό και πριν φτάσουμε στο παρά 5΄ δηλαδή στον Οκτώβριο και μείνουν εκτός έλεγχου μεγάλες ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης.

Φυσικά, δεν πρέπει να παραλείψουμε  να πούμε ότι η πολιτική της εξίσωσης των ειδικών φόρων πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης απέτυχε και στην είσπραξη των προβλεπόμενων εσόδων και στην πάταξη του λαθρεμπορίου. Επισημαίνουμε ότι το πετρέλαιο θέρμανσης πρέπει να επανέλθει στον χαμηλό συντελεστή με προοπτική μηδενισμού του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Φέτος η χώρα πάγωσε και φτάσαμε να έχουμε τραγικά κοινωνικά γεγονότα από την αδυναμία των φτωχών στρωμάτων να αγοράσουν πετρέλαιο θέρμανσης. Είναι καιρός η πολιτική ηγεσία να αναλάβει τις ευθύνες της και κανένας δεν θα την κατακρίνει αν αναγνωρίσει και διορθώσει ένα λάθος.
Για τις ποινές θα επισημάνουμε δυο παραμέτρους. Η πρώτη είναι η προσοχή που πρέπει να δοθεί στην αναλογικότητα ποινών – παράβασης ώστε σε κάθε περίπτωση να ικανοποιείται το αίσθημα του δικαίου. Να μη έχουμε αδικαιολόγητα υψηλές ποινές. Όλες οι ποινές πρέπει να αντιστοιχούν σε πραγματικές παραβάσεις. Έχουμε δυστυχώς την περίπτωση των προστίμων του ΗΦΑΙΣΤΟΥ όπου για απλές παραλείψεις ανάρτησης συναλλαγών για τις οποίες πληρώθηκαν όλοι οι φόροι, επιβλήθηκαν αρχικά εκατομμύρια πρόστιμα για λαθρεμπόριο(!), μετά μετατράπηκαν σε δεκάδες και εκατοντάδες χιλιάδες και με την τελευταία τροποποίηση σε μερικές χιλιάδες και αυτές άδικες. Ας μην επαναληφθούν αυτές οι ακρότητες που οδηγούν σε εξόφθαλμες αδικίες. 
Για τη δημοσιοποίηση ονομάτων για πρόστιμα και των ποινών θα καλέσουμε τον κύριο υπουργό να είναι πολύ προσεκτικός. Έχουμε πικρή πείρα από παραβίαση προσωπικών δεδομένων και διασυρμού συναδέλφων με αναρτήσεις ονομάτων, παράβασης και ποινής χωρίς τελεσιδικία οι όποιοι σε πολλές περιπτώσεις αθωώνονταν. Θα πρέπει να προληφθούν παρόμοια φαινόμενα. Δεν είναι δυνατόν να διασύρονται και να καταστρέφονται έντιμοι συνάδελφοι και μετά τη δικαίωσή τους από τα δικαστήρια απλώς να αφαιρείται το όνομα – αν αφαιρείται – από τους πίνακες παραβατών χωρίς κανένας να είναι υπεύθυνος για τη ζημία που προκάλεσε. Πόσο δίκαιο είναι αυτό;»

Δείτε το σχέδιο νόμου της Ομοσπονδίας  εδώ
Δείτε το σχέδιο νόμου του υπ. Ανάπτυξης εδώ.