Ρεπορτάζ: Απελπιστική η κατάσταση στις εφορίες

Οι επιχειρήσεις πληρώνουν το «μάρμαρο» της συρρίκνωσης των υπηρεσιών

  • Οι επιχειρήσεις πληρώνουν το «μάρμαρο» της συρρίκνωσης των υπηρεσιών

 

Πρώτη του μήνα Ιουλίου σήμερα και στις εφορίες γίνεται το αδιαχώρητο. Ουρές στα γραφεία που έφταναν μέχρι τις σκάλες και αναμονή από τα χαράματα! Η αγανάκτηση και η απελπισία ζωγραφισμένη στα πρόσωπα των φορολογουμένων. Φωνές και διαμαρτυρίες παντού. Προηγήθηκε το διήμερο απεργίας των εφοριακών στις 27 και 28 Ιουνίου που πήγε όλες τις εργασίες στην πρώτη επόμενη εργάσιμη ημέρα. Έτσι όποιοι δεν έτρεχαν θα έχαναν το δικαίωμα και θα ήταν εκπρόθεσμοι!

Στην εφορία Ζωγράφου

Στην εφορία Ζωγράφου ( ΔΟΥ ΙΒ Αθηνών) το αδιαχώρητο σχηματίσθηκε πολύ πριν ανοίξει τις εισόδους της. Το πρόβλημα εδώ ήταν πιο έντονο γιατί προηγήθηκε τριήμερο διακοπής εργασιών της εφορίας λόγω αναβάθμισης του TAXIS. Οι φορολογούμενοι σχημάτισαν ατελείωτες ουρές  σε κάθε γκισέ. Δεν υπήρχε πουθενά ένας υπεύθυνος για να δώσει στοιχειώδεις πληροφορίες για το που πρέπει να πάει ο καθένας και να βάλει μια τάξη στο χάος που δημιουργούνταν.

Πληρωμή φόρων, νέες ρυθμίσεις χρεών, ξανά επαναριθμήσεις, "χαράτσια" ΕΤΑΚ, ΦΑΠ, έκδοση κλειδαρίθμων, μεταβολές κλπ όλα με ουρές ατελείωτες. Οι συζητήσεις και οι εξηγήσεις συνεχόμενες με αποτέλεσμα η εξυπηρέτηση να έχει απελπιστικά αργούς ρυθμούς. Πολλές φορές οι φορολογούμενοι ανακάλυπταν ότι είχαν καθίσει σε λάθος ουρά και πάντα πάλι από την αρχή.

Στα τμήματα κλειδάριθμων, και εσόδων οι ουρές έχασαν το.. .λογαριασμό και η εξυπηρέτηση του τελευταίου μάλλον μετατίθεται για αύριο!

Η γραφειοκρατία βασιλεύει και με το TAXIS!

Η αναβάθμιση όμως του TAXIS δεν φαίνεται να μείωσε τη γραφειοκρατία. Έτσι οι φορολογούμενοι πήγαιναν από τμήμα σε τμήμα για να τελειώσουν τις υποθέσεις τους ενώ όλα υποτίθεται ότι ήταν περασμένα στο σύστημα. Χαρακτηριστικά, για μια διακοπή εργασιών, ο φορολογούμενος πρέπει να πάει σε 6 διαφορετικά γραφεία, σε τέσσερις διαφορετικούς ορόφους για να πάρει 9 διαφορετικές βεβαιώσεις! Από αυτά μόνο στη περίπτωση του ΚΦΣ χρειάζεται η φυσική παρουσίαση του υλικού (ακύρωση βιβλίων).  Όλα τα άλλα είναι μέσα στο πληροφοριακό σύστημα TAXIS! Κι όμως αντί να γίνουν όλα από έναν υπάλληλο και έναν υπολογιστή έπρεπε να γίνουν ατελείωτες διαδρομές με χειρότερο απ όλα τη νέα αναμονή κάθε φορά και σε μια νέα ουρά!  Σε σχετική ερώτηση στον Διευθυντή γιατί γίνονται όλα αυτά η απάντηση ήταν κλασσικά γραφειοκρατική, δηλαδή: «ε, έτσι είναι»!

Ποια «ευελιξία και κινητικότητα» προσωπικού;

Το προσωπικό των εφοριών βρίσκεται και αυτό σε απελπιστική κατάσταση. Μειώνεται διαρκώς ενώ αυξάνονται οι εργασίες. Δέχεται τα πυρά των αγανακτισμένων πολιτών οι οποίοι είναι ήδη εξοργισμένοι από τα χαράτσια που έχουν να πληρώσουν και την πολύωρη αναμονή, αλλά αδυνατεί να εξυπηρετήσει τον κόσμο ταχύτερα. Οι εκκλήσεις του για στελέχωση των εφοριών με νέο προσωπικό απαντώνται με πρόγραμμα συρρίκνωσής του δια της ενοποίησης, συγχώνευσης και κατάργησης εφοριών. Τελικά και εκεί ακριβώς που θα έπρεπε το κράτος να είναι πραγματικά αποτελεσματικό, δηλαδή  στην γρήγορη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων  για την είσπραξη εσόδων και εκεί είναι κυριολεκτικά ανίκανο!

Ποιος πληρώνει το μάρμαρο;

Άραγε οι οικονομολόγοι του υπουργείου Οικονομικών έκαναν ποτέ το νέο λογαριασμό, με τη συρρίκνωση του κράτους και ιδίως των εφοριών, πόσα εκατομμύρια εργατοώρες παραγωγικές δικές τους τις μετέτρεψαν σε αντιπαραγωγικές και χαμένες μεταφέροντάς τες στις επιχειρήσεις και στους πολίτες με τις πολιτικές αυτές; Θεωρούν δηλαδή ότι όταν το κόστος εξυπηρέτησης μεταφέρεται από τις εφορίες τους φορολογούμενους η κοινωνία έχει κέρδος και βαίνει προς ανάπτυξη; Έχουν υπολογίσει πόσο πίσω πηγαίνουν οι εργασίες στις επιχειρήσεις, ιδίως των μικρών και πολύ μικρών, οι οποίες τελικά είναι οι μόνες που μπορούν να παράγουν πλούτο μέσα στην κρίση, με το γραφειοκρατικό κόστος και τις καθυστερήσεις;

Τα ερωτήματα και η αγανάκτηση παραμένουν. Αν η πολιτική ηγεσία δεν κατανοήσει αυτά τα προβλήματα τότε θα μετατραπούν πολύ σύντομα σε δικά της άλυτα προβλήματα.