tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Τι θα γίνει φέτος με τα τεκμήρια και τις αποδείξεις

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Η Μεγάλη Εβδομάδα πλησιάζει και μαζί με αυτή ήρθαν αρκετά νέα γύρω από τα φορολογικά ζητήματα που μας απασχολούν ή θα μας απασχολήσουν το ερχόμενο διάστημα. Η αρχή έγινε με το θέμα των φετινών φορολογικών δηλώσεων και τι θα γίνει με το ζήτημα των τεκμηρίων, των αποδείξεων, αλλά και των προθεσμιών υποβολής.

Το ζήτημα των τεκμηρίων και των αποδείξεων το είχαμε αναδείξει και στο παλαιότερο άρθρο μας «Σοφόν το σαφές», τονίζοντας ότι εάν δεν γίνουν διορθώσεις σε αυτά τα δύο ζητήματα, υπάρχει μεγάλος φόβος να έχουμε φορολογικές διαστρεβλώσεις στα αποτελέσματα των εκκαθαρίσεων των φορολογικών δηλώσεων.

Με πρόσφατη τροπολογία το ζήτημα διορθώνεται εν μέρει, αφού προβλέπεται όσον αφορά το θέμα των τεκμηρίων ότι για το φορολογικό έτος 2020 δεν θα έχουν εφαρμογή, υπό κάποιες προϋποθέσεις, τα τεκμήρια του άρθρου 31 του Ν. 4172/2013 για τους φορολογούμενους που θεωρούνται ότι εντάσσονται στην κατηγορία των φορολογουμένων που έχουν πληγεί από την πανδημία το 2020.

Οι φορολογούμενοι που θεωρούνται ότι έχουν πληγεί για τους σκοπούς της μη εφαρμογής των τεκμηρίων το 2020 είναι οι εξής:

  • Ιδιοκτήτες ατομικών επιχειρήσεων που ανήκουν στις επιχειρήσεις με ΚΑΔ πληττόμενων επιχειρήσεων ή επιχειρήσεων που έκλεισαν με κρατική εντολή
  • Μισθωτοί που βγήκαν σε καθεστώς αναστολής εργασίας έστω και μία ημέρα του 2020
  • Μισθωτοί που μπήκαν στο πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ το 2020
  • Ναυτικοί των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη έστω και για μία ημέρα το 2020
  • Ιδιοκτήτες ακινήτων που υπέβαλλαν δήλωση covid για μειωμένα ενοίκια του 2020 και έστω μία εξ’ αυτών εγκρίθηκε από την ΑΑΔΕ για να λάβει τη σχετική αποζημίωση

Οι προϋποθέσεις που ορίζονται σωρευτικά προκειμένου να μπορεί κάποιος εκ των ανωτέρω να μπει στο μέτρο είναι οι εξής:

  • Σε ένα εκ των δύο προηγούμενων φορολογικών ετών (2018- 2019) ο δικαιούχος να είχε φορολογηθεί με βάση τα πραγματικά εισοδήματα. Δηλαδή να μην είχε πρόβλημα τεκμηρίων και στα δύο προηγούμενα φορολογικά έτη.
  • Τα τεκμήρια του άρθρου 31 που θα απεικονιστούν στη δήλωση του φορολογικού έτους 2020 να μην έχουν αύξηση σε σχέση με αυτά του φορολογικού έτους 2019.
  • Σε περίπτωση που υπάρχει δαπάνη πραγματικού τεκμηρίου, του άρθρου 32 δηλαδή, αυτή να καλύπτεται από τα πραγματικά εισοδήματα του 2020 ή με ανάλωση κεφαλαίου ή γενικότερα με ποσά που αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 34 του Ν. 4172/2013.

Για το θέμα αξίζει να κάνουμε μια-δυο παρατηρήσεις:

Η πρώτη παρατήρηση έχει να κάνει με το γεγονός ότι απουσιάζουν από τους πληττόμενους τα μέλη των εταιρειών, έστω κι εάν η εταιρεία ανήκει στις επιχειρήσεις με ΚΑΔ κλειστών η πληττόμενων. Θα μπορούσε να υπάρχει μία παράγραφος ακόμη που να προσθέτει στους δικαιούχους έστω τα μέλη των προσωπικών εταιρειών, δεδομένου ότι οι προσωπικές εταιρείες στην πράξη αποτελούν συνήθως δύο συνενωμένες ατομικές επιχειρήσεις.

Η δεύτερη παρατήρηση έχει να κάνει με τη 2η προϋπόθεση που μπαίνει περί μη αύξησης τεκμηρίων το 2020 σε σχέση με το 2019. Θεωρούμε ότι αυτό θα πρέπει να μελετηθεί λιγάκι καλύτερα, διότι η αύξηση τεκμηρίων είναι κάτι πολύ σχετικό κι όχι απαραίτητα πραγματικό. Για παράδειγμα, αύξηση τεκμηρίων έχει κάποιος ο οποίος κληρονόμησε το 2020 ένα σπίτι στο χωριό ή μετακόμισε σε ένα σπίτι έστω και ένα τετραγωνικό μεγαλύτερο ή είχε αγοράσει ένα αμάξι στα μέσα του 2019 και το κυκλοφόρησε όλο το 2020 και άλλα τέτοια υπαρκτά κι όχι ακραία παραδείγματα, που εύκολα μπορούν να δημιουργήσουν διαστρεβλώσεις στα αποτελέσματα του εκκαθαριστικού. Με λίγα λόγια καταλαβαίνουμε τη λογική του νομοθέτη, όμως θεωρούμε ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια δικλίδα ασφαλείας, όπως, για παράδειγμα, να ορίζεται κάποιο όριο αύξησης που δεν θα πρέπει να ξεπερνιέται, π.χ. τα 4.000 ευρώ, προκειμένου να αποφευχθούν όσο το δυνατόν οι τεχνικές διαστρεβλώσεις.

Όσον αφορά το θέμα των αποδείξεων του 30%, υπήρξαν κι εκεί κάποιες αλλαγές που θα ισχύσουν το φορολογικό έτος 2020. Καταρχάς το μέτρο των αποδείξεων δεν θα ισχύει:

  • Για τους πληττόμενους φορολογούμενους από την πανδημία το 2020 (βλέπε κατηγορία μη εφαρμογής τεκμηρίων)
  • Για τους φορολογούμενους που την 31/12/2019 είχαν συμπληρώσει το 60ο έτος της ηλικίας τους
  • Για όσους ήδη προβλεπόταν μη εφαρμογή του μέτρου, όπως ήδη ορίζονται στην παράγραφο 6γ του άρθρου 15 του Ν. 4172/2013.

Για τους συγκεκριμένους φορολογούμενους, ακόμη και να υπάρχει διαφορά από τις αποδείξεις, δεν θα επιβάλλεται penalty φόρου, άρα, ως εκ τούτου, δεν θα προκύπτει φορολογική διαφορά.

Για τους υπόλοιπους φορολογούμενους θα εφαρμοστεί κάτι διαφορετικό όσον αφορά την επιβολή του penalty. Το penalty του φόρου που θα επιβάλλεται θα είναι 11% αντί για 22% για το μέρος των αποδείξεων που δεν συλλέχθηκαν μεταξύ του 20% και του 30%, ενώ θα παραμείνει το 22% για το μέρος των αποδείξεων που δεν συλλέχθηκαν από το 20% και κάτω.

Για να γίνει πιο κατανοητό το ζήτημα, παραθέτουμε ένα μικρό παράδειγμα:
Φορολογούμενος με εισοδήματα 20.000 ευρώ, έπρεπε να έχει μαζέψει 6.000 ευρώ αποδείξεις. Εάν μάζεψε 5.000 ευρώ αποδείξεις, θα πληρώσει penalty φόρου 110,00 ευρώ, ενώ εάν μάζεψε 3.000 ευρώ αποδείξεις θα πληρώσει penalty φόρου 440,00 ευρώ.

Για το θέμα των αποδείξεων έχουμε να κάνουμε μια απλή παρατήρηση την οποία την τονίζουμε από την πρώτη στιγμή που το μέτρο άρχισε να μελετάται. Θεωρούμε ότι ο νομοθέτης όταν επέβαλε το 30%, σαν σκοπό είχε να τονώσει το τραπεζικό σύστημα, αλλά και να δημιουργήσει ένα μέσο πίεσης-κινήτρου στον κόσμο να χρησιμοποιεί τα τραπεζικά μέσα πληρωμής. Αυτό το 2020 θεωρούμε ότι έχει επιτευχθεί εκ του αποτελέσματος, δεδομένου ότι για μεγάλο διάστημα δεν είχαμε άλλον τρόπο αγορών, παρά μόνο τις ηλεκτρονικές. Εάν λοιπόν ο σκοπός ήταν όντως αυτός, θεωρούμε ότι το μέτρο δεν θα έπρεπε να ισχύσει καθόλου για το 2020, ώστε να μην βρεθεί κανένας φορολογούμενος να πληρώσει έξτρα φόρο από το πουθενά.

Για τις προθεσμίες των δηλώσεων και τα ανείσπρακτα ενοίκια δεν θα κάνουμε κάποιο σχόλιο ακόμα, θα αφιερωθούμε σε αυτά σε κάποιο από τα επόμενα άρθρα.

Κλείνοντας το σημερινό μας άρθρο, θεωρούμε σημαντικό να κάνουμε μια μικρή αναφορά στα χθεσινά μέτρα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός και αφορούν τις επιχειρήσεις της χώρας.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση θα εφαρμοστούν τα συγκεκριμένα μέτρα:

  • Προκαταβολή φόρου για ατομικές επιχειρήσεις 55%
  • Προκαταβολή φόρου για νομικά πρόσωπα 70% για το 2021 και 80% για το 2022 και μετά
  • Μείωση στο 22% του φορολογικού συντελεστή εισοδήματος νομικών προσώπων χρήσεων 2021 και μετά
  • Επέκταση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 μονάδες και για τη χρήση του 2022
  • Επέκταση της αναστολής επιβολής εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα και για το 2022

Για τα συγκεκριμένα μέτρα μπορούμε να σχολιάσουμε πως κινούνται σίγουρα προς τη θετική κατεύθυνση. Δεν μπορείς άλλωστε να θεωρήσεις κάπως διαφορετικά ένα μέτρο το οποίο θα βοηθήσει έστω και λίγο την αύξηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων της χώρας. Είναι όμως αρκετό; Σίγουρα όχι, αφού οι επιχειρήσεις θα χρειαστούν πολύ μεγαλύτερη στήριξη για να ξεπεράσουν το σοκ που έχουν υποστεί από τον περασμένο Μάρτιο, όμως μπορούμε να το θεωρήσουμε σαν μια μικρή αρχή θετικών εξελίξεων. Ας ελπίσουμε όλοι μας σε ανάλογη συνέχεια αυτών, καθώς και στη μονιμότητα των θετικών μέτρων…

Καλό ΣΚ και καλή Μεγάλη Εβδομάδα σε όλους!

Πηγή: www.e-forologia.gr