tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Το σχέδιο της ΕΕ για τη νέα σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο μέσα από ερωτήσεις και απαντήσεις

Ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τα σχέδια διαπραγματευτικών οδηγιών για μια νέα εταιρική σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο, μετά το Brexit

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΤΥΧΕΣ

Ποιο σχέδιο έχει εγκρίνει η Επιτροπή;

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε σήμερα, 3/2/2020, σύσταση προς το Συμβούλιο να της επιτρέψει να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για τη σύναψη νέας εταιρικής σχέσης με το Ηνωμένο Βασίλειο της Μεγάλης Βρετανίας και Βορείου Ιρλανδίας, σύμφωνα με το άρθρο 218 παράγραφοι 3 και 4 της ΣΛΕΕ και το άρθρο 101 της Συνθήκης ΕΚΑΕ.

Η παρούσα σύσταση βασίζεται στις υπάρχουσες κατευθυντήριες γραμμές και συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, καθώς και στην Πολιτική Δήλωση που συμφωνήθηκε μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου τον Οκτώβριο του 2019. Περιλαμβάνει μια συνολική πρόταση διαπραγματευτικών οδηγιών, καθορίζοντας το πεδίο εφαρμογής και τους όρους της μελλοντικής εταιρικής σχέσης. Ευρωπαϊκή Ένωση με το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ποιο είναι το πεδίο εφαρμογής αυτών των σχεδίων διαπραγματευτικών οδηγιών;

Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 23ης Μαρτίου 2018 και τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου 2019, οι οδηγίες καλύπτουν όλους τους τομείς ενδιαφέροντος για τις διαπραγματεύσεις, συμπεριλαμβανομένης της εμπορικής και οικονομικής συνεργασίας, της επιβολής του νόμου και της δικαστικής συνεργασίας σε ποινικές υποθέσεις, την ασφάλεια και την άμυνα, τη συμμετοχή σε προγράμματα της Ένωσης και άλλους θεματικούς τομείς συνεργασίας. Ένα ειδικό κεφάλαιο για τη διακυβέρνηση παρέχει ένα γενικό πλαίσιο διακυβέρνησης που καλύπτει όλους τους τομείς της οικονομικής συνεργασίας και της συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας.

Έχετε συμφωνήσει με το Ηνωμένο Βασίλειο σχετικά με τις πρακτικές ρυθμίσεις για τις διαπραγματεύσεις, όπως το γλωσσικό καθεστώς;

Τα πρακτικά ζητήματα, όπως το γλωσσικό καθεστώς και η διάρθρωση των διαπραγματεύσεων, θα συμφωνηθούν από κοινού μεταξύ των διαπραγματευτών της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Οι συστάσεις βρίσκονται τώρα στο Συμβούλιο προς έγκριση. Το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σχεδιάζει να εγκρίνει την απόφαση που επιτρέπει την έναρξη διαπραγματεύσεων και την παροχή οδηγιών διαπραγμάτευσης στην Επιτροπή στις 25 Φεβρουαρίου. Μόλις η απόφαση αυτή εγκριθεί από το Συμβούλιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι έτοιμη να αρχίσει επίσημες διαπραγματεύσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο.

Πότε θα αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις;

Η Επιτροπή είναι έτοιμη να αρχίσει διαπραγματεύσεις μόλις το Συμβούλιο εγκρίνει την έναρξη των διαπραγματεύσεων. Η πρώτη επίσημη συνάντηση μεταξύ των διαπραγματευτών της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου είναι πιθανό να λάβει χώρα στις αρχές Μαρτίου.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Μπορείτε πραγματικά να διαπραγματευτείτε τα πάντα μέχρι το τέλος του έτους;
Η Επιτροπή προτίθεται να επιτύχει όσο το δυνατόν περισσότερο κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου. Είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε 24 ώρες το εικοσιτετράωρο για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τις διαπραγματεύσεις. Είναι δυνατόν να παραταθεί η μεταβατική περίοδος κατά 1 έως 2 έτη. Η απόφαση αυτή πρέπει να ληφθεί από κοινού από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο πριν από την 1η Ιουλίου.

Επέκταση της μεταβατικής περιόδου: αν δεν ληφθεί απόφαση μέχρι τον Ιούλιο του 2020, υπάρχει ασφαλώς ένας εναλλακτικός μηχανισμός, εάν χρειάζεται;

Εάν δεν έχει ληφθεί απόφαση από τη μεικτή επιτροπή πριν από τον Ιούλιο του 2020, δεν υπάρχει άλλη νομική βάση για την επέκταση της μετάβασης πέραν του 2020.

Υπάρχει ακόμη κίνδυνος να υπάρξει ένα σενάριο “χωρίς προσφορά” στο τέλος του έτους;

Όπως και σε όλες τις διαπραγματεύσεις, υπάρχει ο κίνδυνος να μην επιτευχθεί συμφωνία. Ανεξάρτητα από το εάν θα υπάρχει μια μελλοντική εταιρική σχέση, όλες οι επιχειρήσεις πρέπει να προετοιμαστούν τώρα για το τέλος της μεταβατικής περιόδου, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα είναι πλέον στην ενιαία αγορά ή στην τελωνειακή ένωση.

Θα διεξαχθούν παράλληλα διαπραγματεύσεις για όλα τα θέματα στις οδηγίες διαπραγμάτευσης;

Θα εργαστούμε παράλληλα σε όλα τα θέματα. Θα είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην πρόοδο σε τομείς όπου ο κίνδυνος διακοπής στο τέλος της μεταβατικής περιόδου είναι ιδιαίτερα υψηλός, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία.

Γιατί επελέγη αυτή η νομική βάση για τις διαπραγματεύσεις; Αυτό σημαίνει ότι η συμφωνία δεν χρειάζεται να εγκριθεί από τα εθνικά κοινοβούλια;

Δεδομένου του πεδίου εφαρμογής της προβλεπόμενης εταιρικής σχέσης, στο παρόν στάδιο, η επιλογή του άρθρου 217 της ΣΛΕΕ ως νομικής βάσης είναι το πιο φυσικό δεδομένου ότι είναι η ευρύτερη δυνατή νομική βάση. Είναι επίσης κατάλληλο για να δημιουργηθεί ένα γενικό πλαίσιο διακυβέρνησης, που είναι ένας από τους στόχους της ΕΕ. Είναι προφανές ότι η νομική βάση μπορεί να είναι τελική μόνο αφού γνωρίζουμε το περιεχόμενο της τελικής συμφωνίας. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να διασφαλιστεί ότι η μελλοντική συμφωνία θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2021.

Θα υπάρξει μία συμφωνία ή περισσότερες συμφωνίες;

Στόχος είναι η διαπραγμάτευση μιας φιλόδοξης και συνολικής εταιρικής σχέσης με το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία θα τεθεί σε ισχύ μέχρι το τέλος της μεταβατικής περιόδου. Η πρόθεση της Επιτροπής είναι να διαπραγματευθεί αυτή την εταιρική σχέση ως δέσμη που περιλαμβάνει τρία βασικά στοιχεία:

γενικές ρυθμίσεις (συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων σχετικά με τις βασικές αξίες, τις βασικές αρχές και τη διακυβέρνηση),

οικονομικές διευθετήσεις (συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων για το εμπόριο, τις εγγυήσεις ισότιμων όρων ανταγωνισμού και την αλιεία), και

ρυθμίσεις ασφαλείας (συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων για την επιβολή του νόμου και τη δικαστική συνεργασία σε ποινικές υποθέσεις, καθώς και για την εξωτερική πολιτική, την ασφάλεια και την άμυνα).

Η νέα εταιρική σχέση θα είναι μια «συμφωνία σύνδεσης» και πώς θα επικυρωθεί μια τέτοια συμφωνία;

Ως «συμφωνία σύνδεσης» νοείται ο όρος που χρησιμοποιείται στο άρθρο 217 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη σύναψη συμφωνίας με την οποία συνάπτονται αμοιβαία δικαιώματα και υποχρεώσεις, κοινή δράση και ειδική διαδικασία. Το άρθρο 217 της ΣΛΕΕ επιτρέπει τη στενότερη δυνατή εταιρική σχέση με μια χώρα που δεν είναι μέλος της ΕΕ. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι συμφωνίας σύνδεσης, αλλά αυτό που έχουν όλοι κοινό είναι ο πλήρης χαρακτήρας τους και το γεγονός ότι καθιερώνουν ένα μακροπρόθεσμο θεσμικό πλαίσιο. Μια συμφωνία σύνδεσης πρέπει να εγκριθεί ομοφώνως από το Συμβούλιο και απαιτεί τη συναίνεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πριν τεθεί σε ισχύ. Το αν η μελλοντική εταιρική σχέση πρέπει να επικυρωθεί από τα εθνικά κοινοβούλια εξαρτάται από το τελικό περιεχόμενό της και μπορεί να καθοριστεί μόνο στο τέλος των διαπραγματεύσεων.

Πώς θα εξασφαλίσετε την ενότητα κατά τη διάρκεια αυτών των διαπραγματεύσεων;

Όπως και με τις διαπραγματεύσεις του άρθρου 50 σχετικά με την απόσυρση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, η Επιτροπή θα διεξάγει αυτές τις διαπραγματεύσεις σε συνεχή συντονισμό με το Συμβούλιο και τα προπαρασκευαστικά του όργανα. Θα διαβουλεύεται και θα υποβάλλει εγκαίρως έκθεση στα προπαρασκευαστικά όργανα του Συμβουλίου και θα παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και έγγραφα σχετικά με τις διαπραγματεύσεις. Η Επιτροπή θα ενημερώνει επίσης πλήρως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τις διαπραγματεύσεις. Για θέματα Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, η Επιτροπή θα διεξαγάγει περαιτέρω διαπραγματεύσεις σε συμφωνία με τον Ύπατο Εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας.

Θα δημοσιοποιηθούν οι διαπραγματευτικές θέσεις της ΕΕ;

Ναι, ο στόχος της Επιτροπής θα είναι να εξασφαλίσει πλήρη διαφάνεια. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η Επιτροπή δημοσίευσε τη σημερινή σύσταση.

Ποιος είναι ο σκοπός της διάσκεψης υψηλού επιπέδου μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου τον Ιούνιο του 2020;

Η Διάσκεψη Υψηλού Επιπέδου τον Ιούνιο, όπως προβλέπεται από τη Συμφωνία Απόσυρσης, αποσκοπεί στην απολογισμό της προόδου των διαπραγματεύσεων. Η Επιτροπή θα χρησιμοποιήσει επίσης τη διάσκεψη για να αξιολογήσει την κατάσταση εφαρμογής της συμφωνίας απόσυρσης, ιδίως όσον αφορά τα δικαιώματα των πολιτών και το πρωτόκολλο για την Ιρλανδία και τη Βόρειο Ιρλανδία.

Η μελλοντική συμφωνία θα αντικαταστήσει το πρωτόκολλο για την Ιρλανδία και τη Βόρειο Ιρλανδία;

Σε αντίθεση με τις παλαιότερες εκδόσεις, το πρωτόκολλο για την Ιρλανδία και τη Βόρειο Ιρλανδία που συμφωνήθηκε τον Οκτώβριο του 2019 και το οποίο αποτελεί μέρος της συμφωνίας απόσυρσης δεν αποτελεί “αναστροφή”. Θεωρήθηκε ως μια σταθερή και διαρκή λύση. Το πρωτόκολλο θα εφαρμοστεί παράλληλα με οποιαδήποτε συμφωνία σχετικά με τη μελλοντική σχέση. Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι όροι των μελλοντικών εμπορικών σχέσεων μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου – όσον αφορά την κοινή φιλοδοξία μηδενισμού δασμών και ποσοστώσεων μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου – θα έχουν κάποια επίδραση στην πρακτική εφαρμογή του πρωτοκόλλου.

ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Πώς θα διασφαλιστεί η αποτελεσματική εφαρμογή οποιασδήποτε μελλοντικής συμφωνίας;

Για να εφαρμοστεί σωστά η συμφωνία, πρέπει να υπάρξουν αποτελεσματικές ρυθμίσεις διακυβέρνησης με αξιόπιστους μηχανισμούς επιβολής και συμμόρφωσης, από την 1η Ιανουαρίου 2021. Όταν η μελλοντική εταιρική σχέση βασίζεται στο δίκαιο της ΕΕ, πρέπει να υπάρχει ρόλος για το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Μόνο το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων μπορεί να ερμηνεύσει το δίκαιο της ΕΕ.

Τι θα συνέβαινε αν το Ηνωμένο Βασίλειο παραβίαζε τη μελλοντική συμφωνία;

Πολλές διεθνείς συνθήκες έχουν κανόνες σχετικά με τον τρόπο επίλυσης των διαφορών μεταξύ των μερών. Η μελλοντική συμφωνία θα πρέπει επίσης να έχει τέτοιους κανόνες. Η τυπική διαδικασία είναι ότι τα κόμματα πρέπει πρώτα να προσπαθήσουν να επιλύσουν φιλικά τις διαφορές τους μέσω μιας διαδικασίας «διαβουλεύσεων». Εάν οι απόπειρες αυτές δεν είναι επιτυχείς, η διαφορά μπορεί να ασκηθεί ενώπιον ειδικής ομάδας διαιτησίας για δεσμευτική απόφαση. Εάν ένα συμβαλλόμενο μέρος συνεχίζει να παραβιάζει τη συμφωνία, το άλλο μέρος μπορεί να αναλάβει δράση για να διαφυλάξει τα συμφέροντά του και να προτρέψει τη συμμόρφωση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα για ένα συμβαλλόμενο μέρος να ενεργεί γρήγορα για να αποφευχθεί ανεπανόρθωτη βλάβη. Ένα σημαντικό μέρος των διαπραγματεύσεων με το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι να διασφαλιστεί ότι οι κανόνες που διέπουν τις διαφορές μεταξύ των μερών είναι σαφείς και αποτελεσματικοί και ότι οι παραβιάσεις μπορούν να αποκατασταθούν γρήγορα.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Πώς σκέφτεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η μελλοντική οικονομική εταιρική σχέση;

Η προβλεπόμενη εταιρική σχέση θα πρέπει να περιλαμβάνει εκτεταμένες ρυθμίσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας ζώνης ελευθέρων συναλλαγών, με τελωνειακή και ρυθμιστική συνεργασία, η οποία θα στηρίζεται σε ισχυρές δεσμεύσεις που θα εξασφαλίζουν ίσους όρους ανταγωνισμού για ανοικτό και δίκαιο ανταγωνισμό, καθώς και αποτελεσματικές ρυθμίσεις διαχείρισης και επιτήρησης, κατάλληλων διορθωτικών μέτρων.

Τι είδους τελωνειακή συνεργασία προβλέπετε;

Στο πλαίσιο του τελωνειακού κώδικα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των τελωνειακών ελέγχων και ελέγχων και όλων των άλλων ελέγχων, όπως οι συστηματικοί υγειονομικοί και φυτοϋγειονομικοί έλεγχοι στα σύνορα, η προβλεπόμενη εταιρική σχέση πρέπει να στοχεύει στη διευκόλυνση του νόμιμου εμπορίου, χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα διευκολυντικά συστήματα και τεχνολογίες. εξασφαλίζοντας την ορθή εφαρμογή του Τελωνειακού Κώδικα της Ένωσης, όπου αυτό είναι δικαιολογημένο.

Οι τελωνειακές αρχές πρέπει να είναι σε θέση να λαμβάνουν αποτελεσματικά μέτρα στα σύνορα για την επιβολή νόμιμων δημόσιων πολιτικών (προστασία της υγείας και της ασφάλειας των καταναλωτών, προστασία των επιχειρήσεων, π.χ. όσον αφορά την επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας) και προστασία των οικονομικών συμφερόντων. Ως εκ τούτου, η τελωνειακή συνεργασία που σχεδιάζουμε είναι, όπως συμβαίνει με τις υφιστάμενες συμφωνίες ελευθέρου εμπορίου, περιορισμένη και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως η πορεία προς το εμπόριο χωρίς τριβές. Μόνο η ένταξη στην ενιαία αγορά και στην τελωνειακή ένωση μπορούν να εξασφαλίσουν ένα τέτοιο εμπόριο χωρίς τριβές.

Θα επιτρέψει μια συμφωνία ελευθέρων συναλλαγών (ΣΕΣ) να επιτρέπεται η ανταλλαγή αγαθών μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ όπως είναι σήμερα;

Η διαπραγμάτευση στο πλαίσιο των συμφωνιών ελεύθερων συναλλαγών (FTA), ακόμη και μια αποκαλούμενη Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών (“best in class”), θα έχει πολύ διαφορετικό χαρακτήρα σε σχέση με το εμπόριο χωρίς τριβές από την Τελωνειακή Ένωση και την Ενιαία Αγορά της ΕΕ. Σε ένα πλαίσιο ΣΕΣ, ισχύουν οι κανόνες καταγωγής και οι τελωνειακές διατυπώσεις. Όλες οι εισαγωγές θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες του μέρους εισαγωγής και θα υπόκεινται σε κανονιστικούς ελέγχους και ελέγχους για λόγους ασφάλειας, υγείας και άλλους λόγους δημόσιας πολιτικής.

Τούτου λεχθέντος, η πρόταση που είμαστε έτοιμοι να υποβάλουμε, όπως η ήδη ανακοινωθείσα Πολιτική Δήλωση, θα είναι πρωτοφανής για μια ΣΕΣ: δεν υπάρχουν δασμοί και ποσοστώσεις σε όλα τα αγαθά, συμπεριλαμβανομένων των γεωργικών και αλιευτικών προϊόντων.

Επειδή οι συνθήκες αυτές είναι εξαιρετικές, αυτό εξαρτάται από την ύπαρξη ισχυρών διατάξεων που εξασφαλίζουν ισότιμους όρους ανταγωνισμού, εξασφαλίζοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των οικονομικών φορέων και από τις δύο πλευρές. Επιπλέον, αυτοί οι εξαιρετικοί όροι μηδενικών δασμών και ποσοστώσεων σε όλους τους τομείς δεν μπορούν να κατατεθούν παρά μόνο εάν συναφθεί συμφωνία αλιείας που περιλαμβάνει διατάξεις για την πρόσβαση στα ύδατα.

Χωρίς τη σύναψη συμφωνίας ελεύθερων συναλλαγών μέχρι το τέλος της μετάβασης, τα τιμολόγια και οι ποσοστώσεις θα ισχύουν για το σύνολο των εμπορευματικών συναλλαγών μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου. Σε αυτό το σενάριο, πρέπει να εφαρμόσουμε το λεγόμενο “τιμολόγιο ΜΕΚ” στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πράγματι, σύμφωνα με την αρχή του μάλλον ευνοουμένου κράτους του ΠΟΕ, τα οφέλη που παρέχονται σε έναν εμπορικό εταίρο πρέπει να επεκταθούν και σε άλλα και μόνο μια εμπορική συμφωνία ή τελωνειακή ένωση μπορεί να αποτελεί εξαίρεση από τον κανόνα αυτό. Συνεπώς, χωρίς την ύπαρξη ζώνης ελεύθερων συναλλαγών από την 1η Ιανουαρίου 2021, οι οικονομικοί φορείς και οι καταναλωτές δεν πρέπει να αναμένουν προνομιακή μεταχείριση όταν ασχολούνται με το Ηνωμένο Βασίλειο.

Τι σημαίνει “ισότιμο παιχνίδι”;

Η ΕΕ είναι έτοιμη να προσφέρει μια εμπορική συμφωνία υψηλής φιλοδοξίας, με μηδενικούς δασμούς και μηδενικές ποσοστώσεις για όλα τα αγαθά που εισέρχονται στην ενιαία μας αγορά 450 εκατομμυρίων ανθρώπων. Ωστόσο, λόγω των υψηλών επιπέδων οικονομικής διασύνδεσης, της αξίας του εμπορίου και της γεωγραφικής εγγύτητας, τα σχέδια διαπραγματευτικών οδηγιών καθιστούν σαφές ότι αυτή η εξαιρετική προσφορά εξαρτάται από την ύπαρξη ισχυρών διασφαλίσεων ισότιμων όρων ανταγωνισμού για την αποφυγή αθέμιτων ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων κανονιστικές αποκλίσεις (μείωση των προτύπων) ή επιδοτήσεις των φορέων του Ηνωμένου Βασιλείου. Στην Πολιτική Δήλωση, η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο συμφώνησαν ήδη ότι θα απέφευγαν αθέμιτα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Πρέπει τώρα να συμφωνήσουμε σε αποτελεσματικές διαβεβαιώσεις ώστε να διασφαλίσουμε υψηλά πρότυπα σε θέματα κοινωνικού, περιβαλλοντικού, φορολογικού και κρατικού χαρακτήρα.

Τι θα συμβεί αν το Ηνωμένο Βασίλειο δεν δεσμευτεί για εγγυήσεις ισότιμων όρων ανταγωνισμού;

Συμφωνήσαμε στην Πολιτική Δήλωση ότι το εύρος και η εμβέλεια της μελλοντικής σχέσης θα εξαρτηθεί από τις δεσμεύσεις ισότιμου ανταγωνισμού που το Ηνωμένο Βασίλειο είναι πρόθυμο να αναλάβει. Η ΕΕ δεν θα συμφωνήσει για μια ΣΕΣ χωρίς εγγυήσεις σταθερών ισότιμων όρων και συμφωνία για την αλιεία. Η γεωγραφική εγγύτητα και η οικονομική διασύνδεσή μας είναι τέτοια που είναι προς το αμοιβαίο συμφέρον μας να συμφωνούμε σε δίκαια πρότυπα ανταγωνισμού μεταξύ μας, καθώς και στην αποτελεσματική εφαρμογή τους. Δεδομένης της σημερινής πολύ στενής ένταξης των βρετανικών εταιρειών στην ενιαία αγορά και της βούλησης του Ηνωμένου Βασιλείου για μηδενικούς δασμούς και μηδενικές ποσοστώσεις για εμπορεύματα, είναι δίκαιο ότι η ΕΕ απαιτεί ισοδύναμες εγγυήσεις ισότιμων όρων ανταγωνισμού. Αυτό θα είναι επίσης προς το συμφέρον των βρετανών καταναλωτών και επιχειρήσεων. Η ΕΕ είναι μακράν η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για τις επιχειρήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου.

Τι μπορεί να επιτευχθεί όσον αφορά τις υπηρεσίες στο πλαίσιο μιας ΣΕΣ;

Μπορούμε να επιδιώξουμε ένα επίπεδο ελευθέρωσης των συναλλαγών στον τομέα των υπηρεσιών πέραν της αρχικής γραμμής που προβλέπουν οι υφιστάμενες δεσμεύσεις μας στο πλαίσιο του ΠΟΕ GATS, όπως και η προσέγγιση στις πλέον πρόσφατες ΣΕΣ μας. Όπως ζητείται βάσει των κανόνων της GATS, η ΣΕΣ θα πρέπει να καλύψει τους περισσότερους τομείς υπηρεσιών, όπως οι τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες ή οι υπηρεσίες των επιχειρήσεων, για να αναφέρουμε μερικές. Όμως, όπως σε οποιαδήποτε συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών που διαπραγματεύεται η ΕΕ, θα υπάρχουν εξαιρέσεις: για παράδειγμα, η ΕΕ συνήθως αποκλείει τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες από τις διατάξεις για την ελευθέρωση. Στο πλαίσιο των ΣΕΣ, η ΕΕ διατηρεί το δικαίωμά της να ρυθμίζει τις δικές της αγορές και την πλήρη ρυθμιστική αυτονομία της. Θα φροντίσουμε ιδιαιτέρως να συμπεριλάβουμε διατάξεις που θα προστατεύουν τις δημόσιες υπηρεσίες της ΕΕ. Αυτή η διατήρηση του δικαιώματός μας να ρυθμίζουμε θα είναι πρωταρχικής σημασίας σε όλους τους τομείς και μια καλή εικόνα είναι οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες. Πράγματι, στον τομέα αυτό, τα βασικά μέσα που θα χρησιμοποιήσει η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο στον τομέα αυτό είναι τα αντίστοιχα μονομερή πλαίσια ισοδυναμίας τους, όπως αυτά ορίζονται στη νομοθεσία τους. Η ΣΕΣ θα καλύψει τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, αλλά δεν θα υπερβεί αυτό που προσφέρει η ΕΕ στις ΣΕΣ της με άλλες τρίτες χώρες. Θα περιλαμβάνει επίσης την προληπτική διαγραφή.

Τέλος, πρέπει να υπενθυμιστεί ότι, ενώ οι διατάξεις των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου είναι σημαντικές στον τομέα των υπηρεσιών, διάφοροι άλλοι κανόνες επηρεάζουν το εμπόριο υπηρεσιών. Ορισμένες από αυτές συνεπάγονται μονομερείς αποφάσεις όπως τα καθεστώτα της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων και τη ρύθμιση και εποπτεία των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Η ΕΕ σκοπεύει να αξιολογήσει το Ηνωμένο Βασίλειο για την επάρκεια της προστασίας των δεδομένων και της ισοδυναμίας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Αυτό συμφωνήσαμε με την Πολιτική Δήλωση. Οι αποφάσεις πρέπει να είναι αμοιβαίες. Οι υπηρεσίες συνδέονται επίσης στενά με την ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων (επαγγελματίες όπως δικηγόροι, σύμβουλοι, λογιστές κλπ.), Τις οποίες το Ηνωμένο Βασίλειο σκοπεύει ρητά να σταματήσει μετά το Brexit. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει επίσης να ληφθούν υπόψη κατά την αξιολόγηση των προτεραιοτήτων για τις προσεχείς διαπραγματεύσεις.

Θα καλύπτονται οι οπτικοακουστικές υπηρεσίες και οι δημόσιες υπηρεσίες;

Η ΕΕ αποκλείει πάντοτε ορισμένους τομείς (π.χ. οπτικοακουστικά μέσα, δημόσιες υπηρεσίες) από τις ΣΕΣ και εξετάζει προσεκτικά τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν στους άλλους τομείς. Η ΕΕ πρέπει επίσης να εξετάσει τη δέσμευση του μάλλον ευνοουμένου έθνους που ανέλαβε ότι θα επεκτείνει τα οφέλη της συμφωνίας με το Ηνωμένο Βασίλειο σε άλλους εταίρους ΣΕΣ όπως ο Καναδάς, η Ιαπωνία και η Κορέα.

Τι γίνεται με την περιαγωγή;

Οι διατάξεις σχετικά με την περιαγωγή όπως στο σπίτι θα σταματήσουν να ισχύουν για το Ηνωμένο Βασίλειο. Όταν ταξιδεύετε στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατάσταση θα είναι παρόμοια με εκείνη του ταξιδιού στην Ελβετία: μπορεί να ισχύουν αλλαγές περιαγωγής. Οι φορείς εκμετάλλευσης τηλεπικοινωνιών έχουν υποχρεώσεις να είναι διαφανείς ως προς τα τιμολόγια που χρεώνουν.

Τι προβλέπετε για το ψηφιακό εμπόριο;

Στόχος είναι να διευκολυνθεί το ψηφιακό εμπόριο, όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο, με σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών και των δικαιωμάτων προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Αυτό είναι κάτι που κάνει η ΕΕ στις ΣΕΣ για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες θα καλυφθούν από τη ΣΕΣ;

Ναι, καλύπτουμε συνήθως τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες στις ΣΕΣ της ΕΕ. Η τυποποιημένη προσέγγιση είναι να υπάρχουν περιορισμένες δεσμεύσεις πρόσβασης στην αγορά, ιδίως όσον αφορά τη διασυνοριακή παροχή χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Επιπλέον, ακόμη και όταν υπάρχει πρόσβαση στην αγορά, η ΕΕ θα εξακολουθήσει να εφαρμόζει τους κανόνες του κράτους υποδοχής στους εισερχόμενους παρόχους. Τέλος, όπως και σε όλες τις ΣΕΣ, θα έχουμε μια προληπτική διαγραφή που θα επιτρέψει στην Ένωση να υιοθετήσει οποιοδήποτε μέτρο για λόγους προληπτικής εποπτείας.

Τα καθεστώτα ισοδυναμίας της ΕΕ είναι τα μέσα που θα χρησιμοποιήσει η ΕΕ για τη ρύθμιση των αλληλεπιδράσεων με το Ηνωμένο Βασίλειο στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Τα πλαίσια ισοδυναμίας της ΕΕ προβλέπουν μόνο τη δυνατότητα πρόσβασης σε αγορές σε μερικές περιπτώσεις (επιχειρήσεις επενδύσεων, τόποι διαπραγμάτευσης, κεντρικά μέρη εκκαθάρισης). Δεν καλύπτουν όλες τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες. Η χορήγηση (ή η μη χορήγηση) ισοδυναμίας είναι ένα μονομερές μέτρο από την ΕΕ. Η ισοδυναμία μπορεί να ανακληθεί ανά πάσα στιγμή. Οι αποφάσεις πρέπει να είναι αμοιβαίες.

Τι προτείνετε σχετικά με τις γεωγραφικές ενδείξεις και πώς διαφέρει από τη Συμφωνία Απόσυρσης;

Όλες οι γεωγραφικές ενδείξεις της ΕΕ που έχουν καταχωρηθεί στις 31.12.2020 (το «απόθεμα») θα προστατεύονται στο Ηνωμένο Βασίλειο ως αποτέλεσμα της Συμφωνίας Ανάληψης. Ωστόσο, πέραν αυτού, η μελλοντική ΣΕΣ πρέπει να παράσχει ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει την προστασία των νεοεμφανιζόμενων γεωγραφικών ενδείξεων στο ίδιο επίπεδο με εκείνο που εγγυάται η συμφωνία ανάληψης.

Τι προτείνετε για τις δημόσιες συμβάσεις;

Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε ευκαιρίες προμηθειών πέραν εκείνων που εγγυάται η προσχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου στη συμφωνία περί δημοσίων συμβάσεων του ΠΟΕ (το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται στη διαδικασία προσχώρησης στη συμφωνία αυτή).

Κινητικότητα: θα μπορούν οι πολίτες της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου να κυκλοφορούν ελεύθερα;

Το Ηνωμένο Βασίλειο αποφάσισε να θέσει τέλος στην ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων και έχει περιορισμένες φιλοδοξίες για ειδικές συμφωνίες με την ΕΕ σχετικά με την κινητικότητα των προσώπων.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η κινητικότητα θα σταματήσει. Σήμερα, οι πολίτες κινούνται από τη μία χώρα στην άλλη για να ζήσουν, να εργαστούν, να σπουδάσουν και να πραγματοποιήσουν έρευνα.

Πόσο μάλλον η δυνατότητα των πολιτών της ΕΕ να μετακινούνται προς τους πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου και του Ηνωμένου Βασιλείου στην ΕΕ για μακρύτερους όρους (περισσότερο από 90 ημέρες);

Μετά το τέλος της μεταβατικής περιόδου, η κινητικότητα προς και από το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι διαφορετική και θα πραγματοποιηθεί με διαφορετικούς κανόνες από ό, τι πριν από την εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ για την ελεύθερη κυκλοφορία. Ποιοι ακριβώς αυτοί οι κανόνες θα εξαρτώνται από το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων.

Παρόλα αυτά, ακόμη και ελλείψει ειδικών διατάξεων, οι προεπιλεγμένοι κανόνες της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου θα καλύπτουν την είσοδο και τη διαμονή για διαφορετικούς σκοπούς. Από την πλευρά της ΕΕ, οι εθνικοί κανόνες και το κεκτημένο της ΕΕ για τη νόμιμη μετανάστευση για μακρά διαμονή καθορίζουν τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής στην ΕΕ για κατηγορίες όπως οι φοιτητές, οι ερευνητές, ορισμένα είδη εργαζομένων, τα μέλη της οικογένειας, οι κάτοικοι μακράς διαρκείας, , εθελοντές κ.λπ. Οι κανόνες αυτοί ισχύουν με τον ίδιο τρόπο και για τους πολίτες όλων των τρίτων χωρών, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου όταν γίνεται τρίτη χώρα. Για διαμονές μικρότερες των 90 ημερών σε περίοδο 180 ημερών, εφαρμόζεται το κεκτημένο του Σένγκεν. Από την πλευρά του Ηνωμένου Βασιλείου, εφαρμόζεται το εθνικό καθεστώς μετανάστευσης.

Τι προβλέπετε για την κινητικότητα των πολιτών στο πλαίσιο της ΣΕΣ;

Όσον αφορά την κινητικότητα, οι συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών αφορούν μόνο την είσοδο και την προσωρινή παραμονή φυσικών προσώπων για επιχειρηματικούς σκοπούς σε καθορισμένες περιοχές. Ωστόσο, εξακολουθούν να ισχύουν οι κανόνες του κράτους υποδοχής όσον αφορά τους όρους εισόδου και παραμονής, την πρόσβαση στην αγορά εργασίας και τις συνθήκες εργασίας.

Τι προβλέπετε για τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης;

Προκειμένου να διευκολυνθεί η μελλοντική κινητικότητα των προσώπων, θα πρέπει επίσης να συμφωνηθεί ο κατάλληλος συντονισμός της κοινωνικής ασφάλισης. Το πεδίο εφαρμογής των κανόνων συντονισμού της κοινωνικής ασφάλισης στις μελλοντικές σχέσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να λαμβάνει υπόψη την έκταση των ειδικών ρυθμίσεων κινητικότητας που θα συμφωνηθούν με το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτές οι ρυθμίσεις συντονισμού της κοινωνικής ασφάλισης θα πρέπει να βασίζονται στην απαγόρευση των διακρίσεων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και στην πλήρη αμοιβαιότητα.

Σημειώνεται ότι ένας από τους αναφερόμενους στόχους της Brexit ήταν να σταματήσει η ελεύθερη κυκλοφορία των πολιτών. Αυτό σημαίνει ότι, εν πάση περιπτώσει, η κατάσταση όσον αφορά την κινητικότητα των πολιτών μετά την 1η Ιανουαρίου 2021 θα είναι πολύ διαφορετική σε σύγκριση με σήμερα.

Θα διασφαλιστούν οι ομαλές μεταφορικές συνδέσεις;

Στη μελλοντική σχέση, η ΕΕ θα επιδιώξει να εξασφαλίσει συνεχή ροή αγαθών και προσώπων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, αλλά το Ηνωμένο Βασίλειο, ως τρίτη χώρα, δεν έχει τα ίδια δικαιώματα με ένα κράτος μέλος.

Η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική ανάλογα με τον τρόπο μεταφοράς: Η εξασφάλιση της σύνδεσης για την εναέρια κυκλοφορία και την οδική μεταφορά θα απαιτήσει μια συμφωνία, π.χ. σχετικά με την πρόσβαση στην αγορά. Χωρίς συμφωνία, δεν υπάρχει καμιά υποχώρηση για να επιτραπεί η συνέχιση της κυκλοφορίας.

Τι είδους συμφωνία αερομεταφορών προβλέπετε;

Όσον αφορά τις αεροπορικές μεταφορές, οι επιχειρήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου επωφελούνται σήμερα από την πλήρη πρόσβαση στην αγορά στην ΕΕ: μια αεροπορική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου μπορεί να προσφέρει αεροπορικές υπηρεσίες εντός της ΕΕ χωρίς περιορισμούς. Χωρίς εταιρική σχέση ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου στον τομέα των αερομεταφορών και ελλείψει μονομερών μέτρων έκτακτης ανάγκης, δεν θα πραγματοποιηθεί πτήση μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, καθώς ο ΠΟΕ δεν προσφέρει καμιά ελάττωση των αεροπορικών υπηρεσιών.

Στόχος μας είναι μια αεροπορική σχέση που να επιτρέπει τη συνέχιση της διασύνδεσης και να διασφαλίζει υψηλό επίπεδο προτύπων ασφάλειας της αεροπορίας και ασφάλειας, διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και ειδικών τομεακών διατάξεων για ισότιμους όρους ανταγωνισμού, συμπεριλαμβανομένων των κατάλληλων και σχετικών απαιτήσεων προστασίας των καταναλωτών και τα κοινωνικά πρότυπα.

Τι προβλέπετε για τις οδικές μεταφορές;

Στον τομέα των οδικών μεταφορών, στοχεύουμε σε ένα σύστημα ανοικτής πρόσβασης στην αγορά που να επιτρέπει τη διαδρομή μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, διατηρώντας παράλληλα την ακεραιότητα της εσωτερικής αγοράς υπηρεσιών οδικών μεταφορών. Πρέπει επίσης να διασφαλίσουμε την παροχή ίσων όρων για συγκεκριμένους κλάδους, ιδίως όσον αφορά τους κανόνες που επηρεάζουν τους φορείς εκμετάλλευσης, τους οδηγούς μας και τα οχήματά μας.

Θα χρειαστείτε μια συμφωνία για την ενέργεια;

Οι οδηγίες διαπραγμάτευσης προβλέπουν συνεργασία στον τομέα της ενέργειας. Μια σημαντική προϋπόθεση για τη συνεργασία σε αυτόν τον τομέα είναι να διασφαλίσουμε ότι έχουμε ισχυρές προϋποθέσεις ισότιμων όρων ανταγωνισμού. Συγκεκριμένα, η τιμολόγηση του άνθρακα (σύστημα εμπορίας εκπομπών – ETS) και οι διατάξεις για τις κρατικές ενισχύσεις αποτελούν προϋπόθεση για τη μελλοντική συνεργασία στον τομέα της ενέργειας.

Στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου, δεν υπάρχει προηγούμενο για αυτό το είδος ρύθμισης.

Όσον αφορά τα ζητήματα Ευρατόμ, η ΕΕ έχει εμπειρία όσον αφορά συμφωνίες πυρηνικής συνεργασίας με άλλες τρίτες χώρες.

Τι γίνεται με την αλλαγή του κλίματος;

Στις εισαγωγικές παραγράφους των οδηγιών διαπραγμάτευσης, επισημαίνονται πέντε δεσμευτικές πολιτικές ρήτρες που στηρίζουν τις σχέσεις μεταξύ της ΕΕ και τρίτων χωρών: το σεβασμό και τη διαφύλαξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου · υποστήριξη της μη διάδοσης των όπλων μαζικής καταστροφής · την καταπολέμηση της τρομοκρατίας · δίωξη των κατηγορουμένων για τα σοβαρότερα εγκλήματα που αφορούν τη διεθνή κοινότητα · ελαφρών όπλων και ελαφρού οπλισμού. Η καταπολέμηση της αλλαγής του κλίματος έχει προστεθεί ως ουσιαστικό στοιχείο του en.

Οι δραστηριότητες στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος Erasmus + (2014-2020) καλύπτονται από τη συμφωνία ανάληψης και θα συνεχιστούν χωρίς διακοπή μέχρι το κλείσιμό τους. Για το μελλοντικό πρόγραμμα Erasmus, στο πλαίσιο του επόμενου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου (2021-2027), θα εξαρτηθεί από την πιθανή συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στα προγράμματα της Ένωσης.

Θα μπορέσει το Ηνωμένο Βασίλειο να συνεχίσει να συμμετέχει σε ρυθμιστικούς οργανισμούς της ΕΕ ως τρίτη χώρα;

Όχι. Οι οργανισμοί αυτοί δημιουργήθηκαν για να υποστηρίξουν την ΕΕ και τα κράτη μέλη της να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν τους κανόνες της ΕΕ. Μια τρίτη χώρα που εγκαταλείπει αυτούς τους κανόνες και την εποπτεία τους δεν μπορεί πλέον να συμμετέχει σε αυτές τις υπηρεσίες.

Τα δεδομένα μας θα είναι ακόμη ασφαλή εάν μεταφερθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο και επεξεργαστούν εκεί;

Λόγω της σημασίας των ροών δεδομένων, η προβλεπόμενη εταιρική σχέση πρέπει να υποστηρίζεται από υψηλό επίπεδο προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Η υιοθέτηση από την Ένωση αποφάσεων επάρκειας, εφόσον πληρούνται οι ισχύουσες προϋποθέσεις, θα πρέπει να αποτελεί παράγοντα που θα επιτρέψει τη συνεργασία και τη ροή των προσωπικών δεδομένων, ιδίως στον τομέα της επιβολής του νόμου και της δικαστικής συνεργασίας σε ποινικές υποθέσεις. Η Επιτροπή προσπαθεί να εγκρίνει τέτοιες αποφάσεις μέχρι τα τέλη του 2020, εφόσον πληρούνται οι ισχύουσες προϋποθέσεις.

Θα μπορούσε το Ηνωμένο Βασίλειο να εξακολουθήσει να χρησιμοποιεί το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης; Πώς θα εκδοθούν εγκληματίες μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου;

Το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης είναι ένα εσωτερικό μέσο της ΕΕ, το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά μεταξύ των κρατών μελών. Συνεπώς, δεν θα χρησιμοποιείται πλέον με το Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα σχέδια οδηγιών διαπραγμάτευσης προτείνουν νέες και αποτελεσματικές ρυθμίσεις μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και των κρατών μελών της ΕΕ για την άμεση απονομή εγκληματιών στη δικαιοσύνη. Αυτό θα ήταν ένα φιλόδοξο σχέδιο, βασισμένο σε εξορθολογισμένες διαδικασίες και αυστηρές προθεσμίες, που υπόκεινται σε δικαστικό έλεγχο. Θα εξαρτηθεί από την ύπαρξη ισχυρών διασφαλίσεων σχετικά με τα θεμελιώδη δικαιώματα και τον ρόλο του Δικαστηρίου.

Παράλληλα, θα παράσχει ευελιξία σε κάθε κράτος μέλος και στο Ηνωμένο Βασίλειο να αποφασίσουν σε ποιο βαθμό επιθυμούν να συμμετάσχουν στις κοινές σχέσεις. Θα βοηθήσει, για παράδειγμα, στην αντιμετώπιση συνταγματικών περιορισμών που σχετίζονται με την έκδοση υπηκόων τρίτων χωρών σε ορισμένα κράτη μέλη.

Για ποιο λόγο έχετε αναφορά στη “συνεχή δέσμευση του Ηνωμένου Βασιλείου” στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων; Γιατί θα πάψει η συνεργασία εάν το Ηνωμένο Βασίλειο εγκαταλείψει τη Σύμβαση;

Τα σχέδια διαπραγματευτικών οδηγιών προτείνουν στενές σχέσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο σχετικά με την επιβολή του νόμου και τη δικαστική συνεργασία σε ποινικές υποθέσεις. Θα καλύπτει, μεταξύ άλλων, φιλόδοξη έκδοση ή ανταλλαγή ευαίσθητων πληροφοριών που μπορεί να επηρεάσουν ανθρώπινες ζωές ή δικαιώματα (π.χ., στέρηση της ελευθερίας). Οι σχέσεις αυτές απαιτούν υψηλό βαθμό εμπιστοσύνης για την τήρηση των σχετικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Χρειαζόμαστε μια κοινή αντίληψη για το πώς προστατεύουμε αυτά τα δικαιώματα. Εντός της Ένωσης έχουμε τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων. Αυτό αποτελεί μέρος των Συνθηκών μας. Όσον αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οδηγίες διαπραγμάτευσης προτείνουν μια ισχυρή δέσμευση για σεβασμό της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ΕΣΔΑ), ενός κοινού πανευρωπαϊκού μέσου που εφαρμόζεται εδώ και πάνω από 70 χρόνια από το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η δέσμευση στην ΕΣΔΑ εκτίθεται επίσης στη Συμφωνία της Μεγάλης Παρασκευής (Μπέλφαστ).

Θα συνεχίσουν να ανταλλάσσονται τα ονόματα επιβατών (PNR) για την πρόληψη, ανίχνευση και διερεύνηση της τρομοκρατίας και άλλων μορφών σοβαρής εγκληματικότητας;

Οι οδηγίες διαπραγμάτευσης προβλέπουν τη θέσπιση ρυθμίσεων για την έγκαιρη, αποτελεσματική, αποτελεσματική και αμοιβαία ανταλλαγή των καταστάσεων με τα ονόματα των επιβατών (PNR). Αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται ρυθμίσεις για δύο καταστάσεις: αφενός για ανταλλαγές μεταξύ μονάδων κρατών μελών της ΕΕ των 27 και Βρετανικών μονάδων πληροφοριών επιβατών και αφετέρου για μεταφορές δεδομένων PNR από αερομεταφορείς στις αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου για πτήσεις μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ27 Πολιτείες – μέλη. Υπάρχουν παραδείγματα συνεργασίας με τρίτες χώρες σχετικά με τις μεταφορές PNR: η ΕΕ έχει συμφωνίες PNR με τις ΗΠΑ και την Αυστραλία. υπάρχει σχέδιο διαπραγματευμένου κειμένου με τον Καναδά και εντολή για διαπραγματεύσεις με την Ιαπωνία. Μια βασική προϋπόθεση για κάθε τέτοια ρύθμιση είναι ότι το Ηνωμένο Βασίλειο εφαρμόζει πρότυπα προστασίας δεδομένων ουσιαστικά ισοδύναμα με εκείνα που καθορίζονται στα πρότυπα της ΕΕ, δηλαδή τις οδηγίες GDPR και επιβολής του νόμου, και συμμορφώνεται με συγκεκριμένα πρόσθετα πρότυπα προστασίας δεδομένων που απορρέουν από τη γνωμοδότηση του ΔΕΕ σχετικά με την ΕΕ- Καναδά PNR (γνωμοδότηση 1/15).

Θα ανταλλαγούν το DNA, τα δακτυλικά αποτυπώματα και τα δεδομένα ταξινόμησης οχημάτων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ για σκοπούς επιβολής του νόμου; (Prüm)

Οι οδηγίες διαπραγμάτευσης προβλέπουν τη θέσπιση ρυθμίσεων για την έγκαιρη, αποτελεσματική, αποτελεσματική και αμοιβαία ανταλλαγή δεδομένων σχετικά με το DNA, τα δακτυλικά αποτυπώματα και την καταχώρηση οχημάτων (αποκαλούμενα «δεδομένα Prüm»). Ωστόσο, δεν θα υπάρξει άμεση πρόσβαση σε τέτοιου είδους ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα αλλά μόνο μέσω ενός αποκεντρωμένου συστήματος βασισμένου σε μοντέλο “hit / no hit”. Μετά από ένα “χτύπημα”, δηλ. Μια επιβεβαίωση ότι κάτι είναι διαθέσιμο, αυτό πρέπει να ακολουθείται από αίτημα για λήψη των δεδομένων από το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος.

Οι δραστηριότητες στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος Erasmus + (2014-2020) καλύπτονται από τη συμφωνία ανάληψης και θα συνεχιστούν χωρίς διακοπή μέχρι το κλείσιμό τους. Για το μελλοντικό πρόγραμμα Erasmus, στο πλαίσιο του επόμενου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου (2021-2027), θα εξαρτηθεί από την πιθανή συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στα προγράμματα της Ένωσης.

Θα μπορέσει το Ηνωμένο Βασίλειο να συνεχίσει να συμμετέχει σε ρυθμιστικούς οργανισμούς της ΕΕ ως τρίτη χώρα;

Όχι. Οι οργανισμοί αυτοί δημιουργήθηκαν για να υποστηρίξουν την ΕΕ και τα κράτη μέλη της να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν τους κανόνες της ΕΕ. Μια τρίτη χώρα που εγκαταλείπει αυτούς τους κανόνες και την εποπτεία τους δεν μπορεί πλέον να συμμετέχει σε αυτές τις υπηρεσίες.

Τα δεδομένα μας θα είναι ακόμη ασφαλή εάν μεταφερθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο και επεξεργαστούν εκεί;

Λόγω της σημασίας των ροών δεδομένων, η προβλεπόμενη εταιρική σχέση πρέπει να υποστηρίζεται από υψηλό επίπεδο προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Η έγκριση από την Ένωση των αποφάσεων επάρκειας, εφόσον πληρούνται οι ισχύουσες προϋποθέσεις, θα πρέπει να αποτελεί παράγοντα που θα επιτρέψει τη συνεργασία και τη ροή των προσωπικών δεδομένων, ιδίως στον τομέα της επιβολής του νόμου και της δικαστικής συνεργασίας σε ποινικές υποθέσεις. Η Επιτροπή προσπαθεί να εγκρίνει τέτοιες αποφάσεις μέχρι τα τέλη του 2020, εφόσον πληρούνται οι ισχύουσες προϋποθέσεις.

Το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει πρόσβαση στο Σύστημα Πληροφοριών Σένγκεν (SIS);

Οι τρίτες χώρες εκτός Σένγκεν δεν έχουν πρόσβαση στο SIS. Το SIS αποτελεί μέτρο που συμβάλλει στην ασφάλεια εντός της ΕΕ, όπου δεν υπάρχουν εσωτερικά σύνορα. Είναι εγγενώς συνδεδεμένη με την ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων. Το Δικαστήριο έχει υποστηρίξει με συνέπεια τη συνοχή του κεκτημένου του Σένγκεν.

Πρέπει να δημιουργήσουμε νέους αποτελεσματικούς τρόπους ανταλλαγής δεδομένων σχετικά με ζητούμενα και αγνοούμενα πρόσωπα και αντικείμενα, λαμβάνοντας υπόψη το μελλοντικό καθεστώς του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω διαφόρων συμπληρωματικών εργαλείων. Αυτά είναι τα εξής: με πλήρη αξιοποίηση της Interpol, η πρόσβαση της Ευρωπόλ στο SIS για την επαλήθευση των συνδέσεων μεταξύ δεδομένων που παρέχονται στην Ευρωπόλ με δεδομένα SIS. Τέλος, διευκόλυναν τις διμερείς ανταλλαγές πληροφοριών μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου, με βάση συγκεκριμένες τυποποιημένες μορφές, αυστηρές προθεσμίες και ασφαλή κανάλια επικοινωνίας για τη διευκόλυνση και την επιτάχυνση της συνεργασίας.

Ποιος θα είναι ο ρόλος του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ευρωπόλ;

Οι διαπραγματευτικές οδηγίες προβλέπουν τη συνεργασία μεταξύ της Ευρωπόλ και των αρχών επιβολής του νόμου του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό θα γίνει σύμφωνα με τους κανόνες για τις τρίτες χώρες που θεσπίζονται στη νομοθεσία της ΕΕ.

Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι σε θέση:

να μοιραστείτε οποιαδήποτε σχετικά δεδομένα, να ξεκινήσετε νέες περιπτώσεις, να χρησιμοποιήσετε κοινό ασφαλές κανάλι επικοινωνίας – όπως συμβαίνει τώρα.
να συμμετάσχουν σε όλα τα προγράμματα ανάλυσης της Ευρωπόλ, στα οποία συνεργάζονται η Europol, τα κράτη μέλη και άλλοι εταίροι σε συνεχιζόμενες έρευνες ζωντανής μετάδοσης, εφόσον τα κράτη μέλη που συμμετέχουν σε τέτοια σχέδια ανάλυσης συμφωνούν και να συμμετέχει σε κοινές επιχειρήσεις, να λαμβάνει αναλυτική υποστήριξη από την Ευρωπόλ, να διατηρεί τους αξιωματικούς συνδέσμους της στην Ευρωπόλ και να ενημερώνεται για τα σχετικά δεδομένα που αφορούν το Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, δεν θα έχει πρόσβαση στο σύστημα πληροφοριών της Ευρωπόλ ούτε θα έχει κάποιο ρόλο.

 

Πηγή: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_179

Β