tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Τραγικές συνέπειες και μείωση εσόδων από το ακριβό πετρέλαιο

Μειωμένα έσοδα, μειωμένη κατανάλωση, τραγικές επιπτώσεις και λάθος πολιτική για το πετρέλαιο θέρμανσης


•    Λάθος πολιτική αλλά δεν την αλλάζει η κυβέρνηση!


Του Αγγελου Τούντα
ΓΓ της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλων Ελλάδας
Μέλος του ΔΣ του ΕΕΑ

Η άρνηση του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα να ακούσει τη φωνή της λογικής και να αλλάξει μια εξόφθαλμα αντιλαϊκή και λανθασμένη με τα δικά τους μέτρα ακόμη, πολιτική στη φορολογία του πετρελαίου θέρμανσης, προοιωνίζει νέα δεινά για τους καταναλωτές αλλά και ασύλληπτα κοινωνικά δράματα πέρα από την μακροχρόνια επιβάρυνση της υγείας των πολιτών και του περιβάλλοντος.

Με βάση τους υπολογισμούς της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανση από 15/10/2012 μέχρι 31/12/2012 είναι μειωμένη κατά 75-80% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011.

Ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Στουρνάρας ισχυρίσθηκε ότι, παρά τη μείωση της κατανάλωσης, τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Πετρελαίου για το 2012 «είναι μέσα στο στόχο παρότι υπάρχει υστέρηση εσόδων»! Και ενώ οι πολίτες παγώνουν και το δημόσιο, όπως δείχνουν τα πραγματικά στοιχεία, χάνει έσοδα αρνείται να αλλάξει πολιτική!

Κατά πόσο ο ισχυρισμός του κ. υπουργού αληθεύει; Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, το τρίμηνο Οκτ.-Δεκ. 2011 επωλήθησαν 1.215.356 m3  και εισπράχτηκαν 72.900.000  ευρώ. Στην πραγματικότητα αν συνυπολογιστεί και ο ΦΠΑ (με μέση τιμή 1€/λ.) εισπράχτηκαν  συνολικά 300.170.000 ευρώ.

Στο τρίμηνο Οκτ.-Δεκ. 2012, μετά την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, επωλήθησαν 364.325 m3 πετρελαίου θέρμανσης και εισπράχτηκαν 120.556.000 ευρώ. Με συνυπολογισμό του ΦΠΑ (με μέση τιμή 1,28 €/λ) εισπράχτηκαν συνολικά 207.994.000 ευρώ.

Από τη σύγκριση των ποσών προκύπτει ότι τα έσοδα του κράτους μειώθηκαν κατά 92.176.000 ευρώ το τρίμηνο του 2012 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2011.

Ωστόσο το ποσό των δημόσιων εσόδων από τον ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανση στην πραγματικότητα μειώνεται επί πλέον από τα εξής αιτίες.

Κατά 82 ευρώ το χιλιόλιτρο από τη μείωση του ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης λόγω εξίσωσης από τα 412 ευρώ/1.000 λ. στα 330. Η μείωση αυτή συμπαρασύρει και μειωμένο ΦΠΑ κατά 18,86 ευρώ το χιλιόλιτρο. Σύνολο απώλειας 100,86 ευρώ ανά 1.000 λίτρα πετρελαίου κίνησης. Δεδομένου ότι φέτος το πετρέλαιο κίνησης είναι κατά πολύ μεγαλύτερο σε όγκο από το πετρέλαιο θέρμανσης η απώλεια αυτή δεν συμψηφίζεται με την αύξηση του ΦΠΑ επί του νέου ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.
-Κατά το ποσό που το κράτος θα επιστρέψει ως επίδομα θέρμανσης (28 λεπτά το λίτρο).  Μέχρι στιγμής έχουν εγκριθεί 180.000 δικαιούχοι από τη ΓΓΠΣ αλλά προβλέπεται να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός αυτός. Το ποσό επιστροφής μας είναι άγνωστο αλλά δεν θα είναι καθόλου ευκαταφρόνητη η μείωση που θα επιφέρει στο ποσό του ΕΦΚ.

Είναι απορίας άξιο γιατί η κυβέρνηση εμμένει στη πολιτική της εξίσωσης του ΕΦΚ ενώ έχει και λιγότερα έσοδα και βασανίζει τα λαϊκά νοικοκυριά αφήνοντας το λαό να παγώνει. Για εμάς είναι φανερό: άλλα συμφέροντα εξυπηρετεί.

Κοινωνική και πολιτική διάσταση

Το ζήτημα δεν είναι οικονομικό είναι πολιτικό. Οι πολυεθνικές και οι  τραπεζίτες και δια μέσου της τρόικας, επιβάλλουν τις πολιτικές τους για μονοπώληση της οικονομίας με εξόντωση των μικρών και για αποπληρωμή του τοκογλυφικού χρέους με στύψιμο του λαού και οι ντόπιοι κυβερνήτες με πλήρη συνείδηση του εγκλήματος, τρέχουν να υλοποιήσουν τις εντολές τους.

Μπορεί η κυβέρνηση να επιχαίρει που κατόρθωσε να μειώσει και τα δημόσια έσοδά και την κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης αλλά εμμένει σε αυτή τη λανθασμένη πολιτική. Ποιος πολιτικός όμως που ισχυρίζεται ότι ενδιαφέρεται για το λαό θα προτιμούσε να μειώνει την κατανάλωση, να παγώνει τον κόσμο και να επιβαρύνει το περιβάλλον και την δημόσια υγεία αντί να κάνει το πιο απλό και λογικό, να επαναφέρει η και να καταργήσει τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και να αποκαταστήσει αμέσως την ομαλή λειτουργία της θέρμανσης στην κοινωνία, στα νοικοκυριά και στην οικονομία;

Οι βενζινοπώλες ήδη επεσήμαναν από την αρχή της περιόδου ότι οι κοινωνικές συνέπειες από την αύξηση του ΕΦΚ θα είναι δραματικές. Ειδικότερα σε επιστολή της Ομοσπονδία βενζινοπωλών ς προς το υπουργείο Οικονομικών και τα κόμματα ανέφερε ότι  «Με την αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης χιλιάδες συνάνθρωποί μας, άρρωστοι, παιδιά και ηλικιωμένοι,  κινδυνεύουν από το ψύχος τις κρύες νύχτας του χειμώνα. Σχολεία, νοσοκομεία, παιδικοί σταθμοί κ.α. κινδυνεύουν. Οι ζωές των ανθρώπων αυτών είναι πάνω απ όλα και δεν μπορεί να συμψηφιστούν με κανένα υποτιθέμενο «δημοσιονομικό όφελος» , ούτε με κανένα πλασματικό «κοινωνικό συμφέρον», ούτε με την επίκληση της λεγόμενης «υπέρτατης ανάγκης» της χώρας. Από την πλευρά μας δεν πρόκειται να γίνουμε συνεργοί και συνένοχοι σε ένα ετοιμαζόμενο και προαναγγελθέν κοινωνικό έγκλημα».

Συμπεράσματα

Η κυβέρνηση για να «επιτύχει» μικρότερα πραγματικά έσοδα από τον  ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης:
•    Οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές στην παγωνιά και στην υπονόμευση της υγείας τους.
•    Εξώθησε σε ανεξέλεγκτη ξύλευση των δασών πράγμα που θα πληρώσει ακριβά η χώρα στο άμεσο μέλλον.
•    Οδήγησε σε καύση ακατάλληλων υλικών σε τζάκια και ξυλόσομπες και σε τεράστια επιβάρυνση του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας με ανυπολόγιστο κόστος από τις ασθένειες που θα προκληθούν.
•    Άφησε σχολειά, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες και κοινούς χώρους με καθόλου ή ελάχιστη θέρμανση με αρνητικά αποτέλεσμα.
•    Πολλές επιχειρήσεις μείωσαν τις εργασίες και την παραγωγικότητα τους εξαιτίας του ακριβού πετρελαίου θέρμανσης.
•    Το λαθρεμπόριο το οποίο υποτίθεται ότι θα πατάσσονταν στην πηγή του και με την εξίσωση του  ΕΦΚ, με εξαίρεση κάποιες ενέργειες εντυπωσιασμού, συνεχίζει να διακινείται από τα «ακτύπητα» μεγάλα κυκλώματα.

Εδώ πρέπει να θυμίσουμε ότι η κυβέρνηση δίνει αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο στους εφοπλιστές (τεράστια πηγή λαθρεμπορίου) ενώ χαρατσώνει με το πετρέλαιο τους αγρότες και τους καταναλωτές. Καλό είναι επίσης να θυμίσουμε ότι οι, κατά τα άλλα «πατριώτες» εφοπλιστές παράγγειλαν πλοία σε Κορέα και Κίνα αξίας 9.5 δισεκ. ευρώ το 2012 και 14,5 δισεκ. το 2011 και ούτε μία επισκευή μεγάλου πλοίου στην Ελλάδα, γιατί το απαγορεύει με απόφασή της η ΕΕ! Προφανώς οι απαλλαγές από το φόρο πηγαίνουν κατευθείαν στο εξωτερικό! Αυτό θα πει να υπηρετείς άλλα συμφέροντα από αυτά του λαού.