tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

“Βόμβα” από το ΣτΕ για τα Δώρα στο Δημόσιο

Επιβεβαιώνονται οι ανησυχίες των Ευρωπαίων, που ανέδειξαν ως βασική εστία δημοσιονομικού κινδύνου, τις επικείμενες αποφάσεις του ΣτΕ επί μνημονιακών διατάξεων, όπως η κατάργηση των Δώρων στο Δημόσιο.

Έτσι, πριν καλά- καλά στεγνώσει το μελάνι στις υπογραφές των Αποφάσεων για τα αναδρομικά σε περίπου 250.000 εν ενεργεία και συνταξιούχους λειτουργούς του Δημοσίου, που υπάγονται στα Ειδικά Μισθολόγια, το Στ’ τμήμα του ΣτΕ ρίχνει νέα “βόμβα” χαρακτηρίζοντας αντισυνταγματική την κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο!

Σύμφωνα με το σκεπτικό των δικαστών, οι επίμαχες περικοπές που έγιναν με το νόμο 4093/12 (δεύτερο μνημόνιο) οδηγώντας στην πλήρη κατάργηση των 3 επιδομάτων, αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας. Ωστόσο λόγω της αντισυνταγματικότητας, η υπόθεση παραπέμπεται για τελική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ.

Οι επίμαχες περικοπές άρχισαν να «τρέχουν» από 1.1.2013 και σύμφωνα με τους ανώτατους δικαστές «ο νομοθέτης όφειλε αποφαινόμενος τεκμηριωμένα για την αναγκαιότητα του μέτρου, να εξετάσει την ύπαρξη τυχόν εναλλακτικών επιλογών και να συγκρίνει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της καθεμιάς για τον επιδιωκόμενο δημόσιο σκοπό της δημοσιονομικής προσαρμογής καθώς και εάν οι επιπτώσεις της συγκεκριμένης περικοπής αποδοχών στο βιοτικό επίπεδο των θιγόμενων, αθροιζόμενες με τις επιπτώσεις από τα ήδη ληφθέντα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης, και συνδυαζόμενες με τις κοινωνικό-οικονομικές συνθήκες, οδηγούν σε ανεπίτρεπτη μείωση του επιπέδου ζωής των υπαλλήλων, κάτω του επιπέδου της αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Στο πολυσέλιδο σκεπτικό τους, οι δικαστές αναγνωρίζουν ότι ο νομοθέτης εκτιμώντας τις κρατούσες κοινωνικές συνθήκες μπορεί να προβαίνει σε μείωση του βασικού μισθού ή των επιδομάτων στο πλαίσιο του δημοσίου συμφέροντος, ωστόσο επισημαίνουν ότι : «με την επίμαχη διάταξη επιχειρείται νέα, για πολλοστή φορά περικοπή την αποδοχών, της ίδιας ακριβώς ομάδας θιγόμενων, ειδικότερα δε, θεσπίζεται πλέον με αυτήν, όχι περαιτέρω μείωση, αλλά κατάργηση των ετήσιων αποδοχών». Και προσθέτουν ότι, επιδόματα, εορτών και αδείας, συνδέονται από τη φύση τους με τις αυξημένες ανάγκες που ανακύπτουν κατά τις εορταστικές περιόδους και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, οι οποίες ανάγκες συντρέχουν για όλους τους υπαλλήλους ανεξάρτητα από το μισθό του καθενός».

Οι ανώτατοι δικαστές καταλήγουν τονίζοντας ότι «ο νομοθέτης δεν δικαιολογείτο πλέον να προχωρήσει στην υιοθέτηση του επίμαχου καταργητικού μέτρου, χωρίς προηγουμένως να έχει εκτιμήσει την προσφορότητα του μέτρου ενόψει και της διαπίστωσης, ότι τα αντίστοιχα μέτρα που είχε λάβει έως τότε δεν είχαν αποδώσει τα αναμενόμενα, και ότι η οικονομική ύφεση είχε ενταθεί με ρυθμούς που είχαν ανατρέψει τις αρχικές προβλέψεις”.

Το ποσό για κάθε δημόσιο υπάλληλο ανέρχεται σε 2.500 ευρώ για τη διετία 2016- 2018, ενώ για όσους διέκοψαν τη διετή παραγραφή και θεμελιώσουν δικαίωμα αναδρομικών πενταετίας, το ποσό φτάνει στις 5.000 ευρώ. Το κόστος για τον Προϋπολογισμό υπολογίζεται σε τουλάχιστον 1,8 δισ ευρώ μόνο για τα αναδρομικά διετίας, ενώ η ετήσια υποχρέωση καταβολής των Δώρων εφεξής, κοστίζει περίπου 700 εκατ. ευρώ.