tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού

Σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των αγαθών στα σούπερ μάρκετ για ένα τυπικό χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι περίπου ίδιες με πέρσι.

 

Όπως δημοσιεύει το naftemporiki.gr, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ βασίζεται σε τιμοληψίες από καταστήματα μεγάλων σούπερ μάρκετ και σε συνεντεύξεις με στελέχη της αγοράς για την εκτίμηση-πρόβλεψη τους για τις τιμές την εβδομάδα μέχρι τα Χριστούγεννα. Η έρευνα λαμβάνει υπόψη 22 τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.α.).

Βάσει της έρευνας, οι τιμές των προϊόντων του τυπικού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με το 2014 και η επίδραση από την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ την τελευταία τριετία έχει σε μεγάλο βαθμό απορροφηθεί. Συγκεκριμένα, ενώ η τελική αξία του καλαθιού είναι σχεδόν ίδια με το 2014, η αξία με τις τιμές προ ΦΠΑ να είναι μειωμένη 3%. Συνολικά για το τυπικό αυτό καλάθι, ο ΦΠΑ αυξήθηκε κατά 22% σε σχέση με το 2014.

Αναλυτικά, από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζει η έρευνα στις 10 οι τιμές παρουσιάζουν μείωση, σε δύο οι τιμές είναι αμετάβλητες και σε 10 παρουσιάζουν αύξηση. Οι τιμές των κρεάτων, οι οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς τις επόμενες εβδομάδες, εκτιμάται ότι σε συνέχεια του έντονου ανταγωνισμού των προηγούμενων ετών θα παρουσιάσουν μικρές διακυμάνσεις. Είδη όπως η νωπή γαλοπούλα που παρουσιάζουν μείωση ζήτησης θα παρουσιάσουν μικρή αύξηση στην τιμή, ενώ είδη με αύξηση στη ζήτηση όπως το χοιρινό θα παρουσιάσουν μείωση.

Μεγαλύτερες διακυμάνσεις καταγράφονται στα οπωροκηπευτικά και ειδικά στην πατάτα η οποία παρουσιάζει μεγάλη αύξηση κατά 70% στην τιμή της και επηρεάζει συνολικά αυξητικά την τιμή του φετινού χριτουγεννιάτικου καλαθιού. Η αιτία για την αύξηση της τιμής της πατάτας είναι οι πολύ χαμηλές τιμές του 2017 οι οποίες απέτρεψαν κάποιους παραγωγούς να την καλλιεργήσουν και συνδυαστικά με προβλήματα στην παραγωγή που καταγράφονται σε όλη την Ευρώπη οδηγούν σε μεγάλη αύξηση της τιμής.

Σε σχέση με το εύρος τιμών στο οποίο έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, η μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο 35% της αξίας τους. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η τάση αυτή είναι και αποτέλεσμα των προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα πάνω από 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.

Όπως επισημαίνει το Ινστιτούτο, οι καταναλωτές μπορούν να εκμεταλλευτούν τις προσφορές των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, μέσα από τις οποίες μπορούν να εξοικονομήσουν μεσοσταθμικά περίπου 12%  της αξίας των αγορών τους.

 

Πηγή : naftemporiki.gr