tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Από τη Γραφειοκρατία στην «Κωδικοκρατία» του άρθρου 39α

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή

Σε συνεργασία με τον Φοροτεχνικό Παναγιώτη Τσουκαλά-Τζίκα


Ο Οκτώβριος έκλεισε και μαζί του έκλεισαν και μια σειρά σημαντικών υποχρεώσεων. Κάποιες από αυτές (π.χ. ΦΠΑ, Πόθεν Έσχες) έκλεισαν ενώ κάποιες πήραν παράταση την τελευταία στιγμή. Μία από αυτές τις παρατάσεις, που ευτυχώς δόθηκε, έστω και μεταχρονολογημένα, ήταν η καταχώρηση του κεντρικού μητρώου πραγματικών δικαιούχων όπου η προθεσμία για την Ομάδα Α είχε ήδη λήξει, ενώ για την Ομάδα Β έληγε σήμερα. Συγκεκριμένα, βάσει του δελτίου Tύπου, οι νέες προθεσμίες που δόθηκαν για την υποβολή των μητρώων είναι:

· Ομάδα Α: έως 25/11/2019

· Ομάδα Β: έως 28/11/2019

· Ομάδα Γ: έως 12/12/2019

Ομοίως, την Τρίτη ανακοινώθηκε από το γραφείο Tύπου η έγκριση και η χορήγηση επιδόματος θέρμανσης για τη χειμερινή περίοδο 2019 – 2020. Η ανακοίνωση αναφέρει ότι τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα είναι τα ίδια με πέρυσι. Πιο συγκεκριμένα, με εισόδημα έως 12.000€ για τον άγαμο ενώ για τον έγγαμο έως 20.000€ ποσό προσαυξημένο κατά 2.000€ για κάθε εξαρτώμενο μέλος. Ενώ, η αξία της ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να υπερβαίνει για τον άγαμο τις 130.000€ και για τον έγγαμο τις 250.000€. Επιπλέον, στα γεωγραφικά κριτήρια το ποσό χορήγησης ανά ζώνη αυξάνεται προσπαθώντας μ’ αυτόν τον τρόπο να διορθωθούν κάποιες αδικίες σε περιοχές νομών που είχαν χαρακτηριστεί πεδινές, ενώ δεν ήταν.

Η επιδότηση θα είναι πολύ μεγαλύτερη, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, αφού πλέον θα καταβάλλεται το επίδομα ανάλογα με την αγορά πετρελαίου θέρμανσης, αξίας ίσης ή μεγαλύτερης με το διπλάσιο του ποσού του επιδόματος που θα αναλογεί στον κάθε δικαιούχο. Το επίδομα θέρμανσης θα αφορά αγορές που έχουν γίνει από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου και η προθεσμία υποβολής της αίτησης είναι έως τις 20 Δεκεμβρίου. Ωστόσο, η σελίδα της Α.Α.Δ.Ε. για την υποβολή των αιτήσεων μέχρι και σήμερα, δεν έχει ανοίξει. Σε κάθε περίπτωση, στο θέμα θα επανέλθουμε όταν δημοσιευθεί η σχετική εγκύκλιος και ανοίξει η ηλεκτρονική εφαρμογή.

Στο σημερινό μας άρθρο θα αναφερθούμε σε μία νέα πλατφόρμα, η οποία όπως όλα δείχνουν, θα ξεκινήσει να λειτουργεί επισήμως από 01/12/2019. Θα αφορά αγορές κινητών τηλεφώνων, κονσολών για παιχνίδια, ταμπλετών, ηλεκτρονικών υπολογιστών καθώς και φορητών υπολογιστών, για τις οποίες ο αντισυμβαλλόμενος ο οποίος είναι υποκείμενος στο φόρο, με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών του, δε θα χρεώνεται το Φ.Π.Α.

Από 01/08/2017 όσοι αγόραζαν τέτοιες συσκευές έπρεπε να προσκομίζουν μία εκτύπωση της εικόνας της επιχείρησής τους από το Taxis όπου φαινόταν ότι ήταν υποκείμενοι στο φόρο, με σκοπό όταν θα εκδιδόταν το τιμολόγιο αγοράς να μην επιβαρύνονται το Φ.Π.Α. αγοράς αναγράφοντας τη φράση «Βάσει των παρ. 5 και 6 του άρθρου 39α του Ν.2859/2000».

Πλέον, η διαδικασία αυτή πρόκειται να αλλάξει αφού από 01/12/2019 οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή οι αγοραστές, οι εκπρόσωποι των αγοραστών και οι πωλητές, θα πρέπει να εκδώσουν ένα ζεύγος κωδικών το οποίο θα χρησιμοποιούν στο πρόγραμμα της αρεσκείας τους ή σε αυτό που διαθέτει ελεύθερο προς χρήση η Α.Α.Δ.Ε. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι μια πλατφόρμα στην οποία θα εισέρχονται όλοι, αγοραστές – πωλητές που είναι υποκείμενοι στο φόρο, θα καταχωρούν τα βασικά στοιχεία τους (Α.Φ.Μ., αριθμός ταυτότητας / διαβατηρίου, ονοματεπώνυμο, e-mail και κινητό) και θα μπορούν να κάνουν τη διασταύρωση που απαιτείται, χωρίς να πρέπει να προσκομίσουν την εκτυπωμένη εικόνα του Taxis, όπως έκαναν μέχρι σήμερα.

Η πλατφόρμα ξεκίνησε ήδη την πιλοτική λειτουργία της, όπου εκτός της εγγραφής τους, οι πωλητές μπορούν να κάνουν τις απαραίτητες διασταυρώσεις καθώς και να ελέγχουν το ιστορικό συναλλαγών τους, ενώ οι αγοραστές μπορούν να κάνουν αγορές, να ορίζουν εκπρόσωπο και να ελέγχουν το ιστορικό των συναλλαγών τους. Εάν γίνει κάποιο λάθος στις συναλλαγές ή δεν πραγματοποιηθούν, μπορούν και ο πωλητής αλλά και ο αγοραστής να μπουν και να τροποποιήσουν την εκάστοτε συναλλαγή. Αξίζει να τονίσουμε ότι στην εν λόγω εφαρμογή, θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στην έκδοση του ζεύγους των κωδικών, αφού όπως αναφέρει και η Α.Α.Δ.Ε στις ερωτήσεις – απαντήσεις της, το ζεύγος των κωδικών δε μπορεί να είναι ίδιο με αυτό των κωδικών του Taxis, των κωδικών για τις ΜΥΦ, αλλά ούτε και με τον κωδικό για την αναζήτηση βασικών στοιχείων επιχείρησης.

Στις 01/12/2019 που θα ξεκινήσει να λειτουργεί επίσημα η πλατφόρμα, ό,τι δεδομένα υπήρχαν κατά την πιλοτική περίοδο θα σβηστούν όχι όμως και το ζεύγος κωδικών πρόσβασης που θα έχουν εκδοθεί.

Η προσπάθεια καταπολέμησης της γραφειοκρατίας είναι εμφανής, ωστόσο απ’ ότι όλα δείχνουν από τη γραφειοκρατία πρόκειται να μεταβούμε στη νέα μάστιγα της «κωδικοκρατίας» δεδομένου ότι θα πρέπει να θυμόμαστε τους κωδικούς πρόσβασης για την κάθε υπηρεσία ξεχωριστά και συνάμα οι κωδικοί να μην είναι ίδιοι. Πολλές φορές στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί στο «τέρας» της γραφειοκρατίας και στα προβλήματα που αυτό δημιουργεί, καθώς επίσης και σε τρόπους αντιμετώπισής του.

Για την περίπτωση των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 39α του ν.2859/2000, θεωρούμε ότι θα μπορούσε να γινόταν η διασταύρωση της κάθε συναλλαγής πιο γρήγορα και εύκολα με τη χρήση του Α.Φ.Μ. Με την υπάρχουσα εφαρμογή αναζήτησης βασικών στοιχείων επιχείρησης, η οποία συνδέεται στα εμπορικά, στα λογιστικά προγράμματα, αλλά λειτουργεί και σε δική της πλατφόρμα, μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να μάθουν αν μία επιχείρηση είναι ενεργή ή όχι.

Πηγή: www.e-forologia.gr