tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΕΕΚΕ: «Παραπλανητικές πρακτικές τραπεζών εις βάρος ταλαιπωρημένων οφειλετών»

Σε πρακτικές οι οποίες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν παραπλανητικές εις βάρος ανυποψίαστων καταναλωτών προχωράνε για ακόμα μια φορά οι Τράπεζες, όπως αναφέρει η Ένωση Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας.

Σύμφωνα με την Ένωση:

“Υπερχρεωμένοι οφειλέτες που έχουν αιτηθεί την υπαγωγή τους στον Νόμο Κατσέλη και εκκρεμεί η συζήτηση των αιτήσεών τους, καταγγέλλουν πως λαμβάνουν επιστολές από τις Τράπεζες που τους καλούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους και τους ενημερώνουν για τη δυνατότητα να υπαχθούν στην ρύθμιση για την προστασία της κύριας κατοικίας του Ν. 4605/2019 (ηλεκτρονική πλατφόρμα- νομοθετικό πλαίσιο που αντικατέστησε το Νόμο Κατσέλη) «εφόσον κριθούν επιλέξιμοι» ενώ επισημαίνουν ακόμη τη δυνατότητα να επιδοτηθεί η δόση για την προστασία της κατοικίας τους και την οποία θα κληθούν να πληρώσουν, από το Δημόσιο.

Για τις εξελίξεις αυτές, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας ενημέρωσε με επιστολή της, τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα, τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνι – Σπυρίδωνα Γεωργιάδη, τον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Επενδύσεων – Βιομηχανίας και Εμπορίου κ. Νίκο Παπαθανάση και τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή κ. Παναγιώτη Σταμπουλίδη αναμένοντας τις δικές τους ενέργειες.

Εφιστούμε την προσοχή στους δανειολήπτες στα εξής:

Η πρακτική αυτή των Τραπεζών, περιέχει κίνδυνο παραπλάνησης των οφειλετών, καθώς δεν τους ενημερώνει, ότι:

• Σε περίπτωση που έχουν υπαχθεί ή εκκρεμεί αίτηση υπαγωγής τους στο Νόμο Κατσέλη, απαραίτητη προϋπόθεση για να υπαχθούν στον νεότερο νόμο 4605/2019, όπως και για να ρυθμίσουν τις οφειλές τους απευθείας με την Τράπεζα, είναι να παραιτηθούν από την αίτηση του Ν. 3869/2010.

• Ωστόσο, αν παραιτηθούν, χάνουν το δικαίωμα τους να επανέλθουν με νέα αίτηση του Ν. 3869/2010, καθώς, στο μεταξύ έχει καταργηθεί η διάταξη του άρθρου 9 του Ν. 3869/2010 που προβλέπει την δυνατότητα προστασίας της κύριας κατοικίας.

• Την ίδια στιγμή, η ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι πολύ πιο αυστηρή στα κριτήρια – προϋποθέσεις ένταξης του δανειολήπτη, δεν έχει τα εχέγγυα δικαστικής κρίσης και βεβαίως προβλέπει ακριβότερο τίμημα για την προστασία της κύριας κατοικίας, σε σχέση με τον Νόμο Κατσέλη.

• Το κίνητρο της επιδότησης της δόσης του δανειολήπτη από το Δημόσιο, δεν είναι ασφαλές κριτήριο, καθώς δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη η σχετική πρόβλεψη του νόμου και αφετέρου, αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και στις διατάξεις του Ν. Κατσέλη, ήδη από το 2016, χωρίς να έχει τεθεί μέχρι σήμερα σε εφαρμογή. Με άλλα λόγια η δυνατότητα της επιδότησης από το Δημόσιο προβλέπεται και στους δύο νόμους, αλλά δεν έχει μέχρι σήμερα εφαρμοστεί.

Τέλος, η πρακτική αυτή είναι παραπλανητική, γιατί δημιουργεί εύλογη ανησυχία στους οφειλέτες, ότι αν δεν προβούν σε μία από τις δύο επιλογές, κινδυνεύουν από καταδιωκτικά μέτρα κατά της περιουσίας τους. Οι επιστολές αυτές, σε πολλές περιπτώσεις, παραλείπουν να τους ενημερώσουν πως εφόσον έχουν αιτηθεί εμπρόθεσμα την υπαγωγή τους στον Ν. 3869/2010, δεν κινδυνεύουν άμεσα με μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.

Εφιστούμε την προσοχή στους δανειολήπτες, ώστε φροντίσουν να έχουν κατάλληλη ενημέρωση και νομική συνδρομή, πριν ανταποκριθούν σε τέτοιου είδους προσκλήσεις από τις Τράπεζες και να επιδιώξουν να έχουν πλήρη ενημέρωση για τα οφέλη και τα μειονεκτήματα της κάθε επιλογής που έχουν στη διάθεση τους”.