tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

“Φρένο” στην Airbnb από την Κομισιόν 

Τελεσίγραφο για την εναρμόνιση με τους κανόνες προστασίάς των καταναλωτών

Ως το τέλος Αυγούστου, θα πρέπει να διορθώσει η Airbnb τα κακώς κείμενα που έχουν παρατηρηθεί και καταγγελθεί από χρήστες των υπηρεσιών της, αφού σε διαφορετική περίπτωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα κινήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες εναντίον της γνωστής πλατφόρμας. 

Συγκεκριμένα, οι όροι παροχής υπηρεσιών της Airbnb θα πρέπει να συμμορφωθούν με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους καταναλωτές. Σύμφωνα με την οδηγία για τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων, οι πάγιοι όροι και οι προϋποθέσεις δεν πρέπει να δημιουργούν σημαντική ανισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μερών, εις βάρος του καταναλωτή. Οι όροι πρέπει επίσης να συντάσσονται σε απλή και κατανοητή γλώσσα, έτσι ώστε οι καταναλωτές να ενημερώνονται με σαφή και κατανοητό τρόπο σχετικά με τα δικαιώματά τους.

Όσον αφορά την Airbnb, αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, τα εξής:
η εταιρεία δεν θα πρέπει να παραπλανά τους καταναλωτές προσφεύγοντας σε δικαστική αρχή άλλης χώρας από το κράτος μέλος κατοικίας τους·

  • η Airbnb δεν μπορεί να αποφασίζει μονομερώς και χωρίς αιτιολόγηση τους όρους που εξακολουθούν να ισχύουν σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης·
  • η Airbnb δεν μπορεί να στερεί από τους καταναλωτές το βασικό νομικό δικαίωμα να ασκούν αγωγή κατά του παρόχου καταλύματος, σε περίπτωση σωματικής βλάβης ή άλλων ζημιών·
  • η Airbnb δεν μπορεί να μεταβάλλει μονομερώς τους όρους και τις προϋποθέσεις χωρίς να ενημερώνει σαφώς και εκ των προτέρων τους καταναλωτές, και χωρίς να τους δίνει τη δυνατότητα να ακυρώσουν τη σύμβαση·
  • οι όροι παροχής υπηρεσιών δεν μπορούν να παρέχουν απεριόριστη διακριτική ευχέρεια στην Airbnb όσον αφορά την αφαίρεση περιεχομένου·
  • η καταγγελία ή η αναστολή μιας σύμβασης από την Airbnb θα πρέπει να εξηγείται στους καταναλωτές, να διέπεται από σαφείς κανόνες και δεν θα πρέπει να στερεί από τον καταναλωτή το δικαίωμα για εύλογη αποζημίωση ή το δικαίωμα προσφυγής·
  • η πολιτική της Airbnb σχετικά με την επιστροφή των καταβληθέντων ποσών, τις αποζημιώσεις και την είσπραξή τους θα πρέπει να ορίζεται σαφώς και να μην στερεί από τους καταναλωτές το δικαίωμά τους να προσφεύγουν στα διαθέσιμα μέσα έννομης προστασίας.

Τέλος, η Airbnb θα πρέπει να παρέχει στον ιστότοπό της έναν εύκολα προσβάσιμο σύνδεσμο προς την ηλεκτρονική πλατφόρμα επίλυσης διαφορών (ΗΕΔ), καθώς και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν την επίλυση των διαφορών, σύμφωνα με τον κανονισμό επίλυσης καταναλωτικών διαφορών.
 
Επόμενα βήματα

Η Airbnb έχει τώρα προθεσμία έως τα τέλη Αυγούστου για να προτείνει λεπτομερείς λύσεις σχετικά με το πώς θα ευθυγραμμίσει τις πρακτικές της με την ενωσιακή νομοθεσία για τους καταναλωτές. Η Επιτροπή και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών θα συναντήσουν, εάν χρειαστεί, την Airbnb τον Σεπτέμβριο προκειμένου να διευθετήσουν τυχόν εκκρεμή ζητήματα. Εάν οι προτάσεις της εταιρείας δεν κριθούν ικανοποιητικές, οι αρχές προστασίας των καταναλωτών ενδέχεται να αποφασίσουν τη λήψη μέτρων για την επιβολή της νομοθεσίας.