Η κρίση συνεχίζεται για τα πρατήρια καυσίμων

Με συμμετοχή των ενώσεων – μελών που εκπροσωπούν σχεδόν όλη την Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε η εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας.

Όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΟΒΕ, Μιχάλης Κιούσης «στα  3 χρόνια θητείας του η κατάσταση στον κλάδο επιδεινώθηκε. Οι βενζινοπώλες στα χρόνια αυτά, όχι μόνο βρισκόμασταν αντιμέτωποι με όλα τα μνημονιακά μέτρα που επιβλήθηκαν σε βάρος μας, στο όνομα της κρίσης, αλλά και με νέα μέτρα τα οποία συνεχίζονται και μετά την έξοδο από τα μνημόνια. Με τέτοιες πολιτικές ο κλάδος μας θα βρίσκεται πάντα κάτω από την πίεση απώλειας της βιωσιμότητας του».

 Ο Απολογισμός

Τον απολογισμό διάβασε ο Γ.Γ. Άγγελος Τούντας

 

«Σε όλη αυτή την τριετία δώσαμε πολλές μάχες με την κυβέρνηση και τις υπηρεσίες της. Εξακολουθούν να μας αντιμετωπίζουν σαν κλάδο με ευημερία, στον οποίο, όποιο μέτρο και αν επιβάλουν, αυτός το αντέχει! Κάνουν πως δεν βλέπουν πόσα επαγγελματικά και οικογενειακά πρατήρια έκλεισαν, πόσο μονοπωλήθηκε η αγορά από αλυσίδες και πόσοι ανεξέλεγκτοι ανέλαβαν κλεισμένα πρατήρια για προμετωπίδα τους.

Στην οικονομία γενικότερα, έγιναν κάποια μικρά βήματα ανάπτυξης αλλά αυτά δεν είχαν καμία θετική επίδραση στον κλάδο μας και γενικότερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι κυβερνήσεις ενδιαφέρονται πολύ πως θα προσελκύσουν ξένες μεγάλες επενδύσεις αλλά παραβλέπουν εμάς τους μικρομεσαίους που είμαστε το εσωτερικό περιεχόμενο της εθνικής οικονομίας. Βλέπουμε να δημοσιεύονται ισολογισμοί μεγάλων επιχειρήσεων με σημαντικά κέρδη και απορούμε πως γίνεται εμείς να είμαστε πάντα οι ριγμένοι.

Σύμφωνα με μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, που δημοσίευσε η Καθημερινή στις 16 Φεβρουαρίου 2019, την Ελλάδα δημιουργείται ένα επιχειρηματικό τοπίο δύο ταχυτήτων. Η κερδοφορία και η αποδοτικότητα κεφαλαίου των μεγάλων και μεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έχει επανέλθει στα προ της κρίσης επίπεδα. Την ίδια στιγμή, όμως, οι μικρές επιχειρήσεις είναι 60% χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και  κάτω 25% από την κατάσταση πριν την κρίση. Μήπως όμως χρειαζόμασταν την Εθνική τράπεζα να μας το πει; Δεν το νοιώθουμε κάθε μέρα;

Δεν είναι όμως μόνο τα μειωμένα κέρδη. Είναι και τα εξαναγκαστικά έξοδα νέων επενδύσεων στα οποία μας υποβάλουν συνεχώς οι κυβερνητικές αποφάσεις με διάφορες προφάσεις. Προφάσεις λέμε, γιατί και για τα συστήματα εισροών – εκροών επικαλέσθηκαν την  πάταξη της παραβατικότητας, αλλά αυτό που κατάφεραν είναι να επιβάλλουν την εγκατάσταση των συστημάτων σε 5.500 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα μέσα σε 2 χρόνια αλλά παραστάνουν τους τα «παγώνια» όταν τους ρωτάς γιατί δεν τα επιβάλλουν σε μερικές δεκάδες επιχειρήσεις, στα άλλα επίπεδα, από τα διυλιστήρια μέχρι τα σλέπια και τα μεγάλα βυτιοφόρα η απάντηση είναι σχεδόν ίδια: «Θα τα επιβάλουμε»! κι όλο τα αναβάλλουν. Έτσι πατάσσεται η παραβατικότητα και η φοροδιαφυγή; Με ένα κλάδο χωρισμένο από την κυβέρνηση σε ελεγχόμενους και ανεξέλεγκτους;

Στο μεταξύ, πέρα από τα κλαδικά μας προβλήματα προστίθενται και μεγάλα εθνικά. Δεν είμαστε εμείς που θα τα αναλύσουμε, αλλά οι διεθνείς εξελίξεις στις περιοχές γύρω από την Ελλάδα «μυρίζουν μπαρούτι»! οι πολεμικές «τρύπες» στη Μέση Ανατολή για τις πηγές και τους δρόμους ενέργειας μόνο φαινομενικά έχουν κάπως σιγάσει. Το καζάνι σιγοβράζει και είναι αφελές να πιστεύουμε ότι αν σκάσει σε εμάς δεν θα φτάσει. Δεν θα θέλαμε καθόλου να αναφερθούμε σε τέτοια ζητήματα. Εμείς θέλουμε να ζήσουμε ειρηνικά, να κάνουμε τη δουλειά μας, να είμαστε ευτυχισμένοι και ασφαλείς όπως πιστεύουμε θέλουν και οι απλοί βιοπαλαιστές όλων των γειτονικών χωρών.

Ο κλάδος

Τα προβλήματα του κλάδου είναι πλέον ατελείωτα. Το βασικό όμως είναι η βιωσιμότητα. Αν δεν εξασφαλίσουμε αυτή, κανένα μεγάλο πρόβλημα δεν θα έχει για εμάς σημασία.

Τα πάγια βάρη είναι γνωστά. Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης, ΦΠΑ 24%, φόρος εισοδήματος 22-29%, εισφορά ΕΦΚΑ 20% εισφορά Υγείας 6,95%, εισφορά επικουρικής 7%, αναδρομικά επικουρικής 7% για κάθε μήνα που οφείλουμε, τέλος επιτηδεύματος, δημοτικά τέλη, πρόστιμα… Πάνω σε αυτά έχουμε και την προμήθεια των τραπεζών που κυμαίνεται στο 20-26% των κερδών του πρατηρίου! Ιδίως το τελευταίο είναι καταστροφικό. Είναι προφανές ότι κάποιοι σχεδίασαν αυτή την πορεία χρημάτων μας προς τις τράπεζες. Δεν είναι τυχαίο ότι στο τέλος του 2018 ο αριθμός των καρτών στη χώρα ανήλθε σε 17 εκατ. και τα ποσά που διακινήθηκαν ανήλθαν στα 65 δισεκ. ευρώ!

Πέρα από αυτά, ο κατάλογος των προβλημάτων μας δεν έχει τέλος. Συνοπτικά αναφέρουμε τα κυριότερα:

  1. Φόροι και εισφορές πρατηρίων,
  2. Υψηλή φορολογία καυσίμων ΕΦΚ, ΦΠΑ,
  3. Λαθρεμπόριο,
  4. Παραβατικότητα, τιμές κάτω του κόστους,
  5. Νέες, υποχρεωτικές εκ του νόμου, επενδύσεις εξοπλισμού,
  6. Πρόστιμα ΗΦΑΙΣΤΟΥ και έξωση από ΔΗΠΕΘΕ, κατάργησή του
  7. Ψηφιακό Μητρώο πρατηρίων υπ. Μεταφορών,
  8. Μεταφορικό ισοδύναμο νησιά,
  9. Ηλεκτρονική Ογκομετρηση βυτίων,
  10. Αποδείξεις συστήματος έως 100 ευρώ με θέση τιμολογίου,
  11. Μείωση των υψηλών Ε.Φ.Κ καύσιμων,
  12. Προμήθειες τραπεζών από κάρτες,
  13. Ελλειμματικές Παραδόσεις από εταιρείες προς πρατήρια,
  14. Σύστημα εισροών εκροών παντού,
  15. Τιμές κάτω του κόστους,
  16. Λαθρεμπόριο – παραβατικότητα,
  17. Έλεγχοι Πρατηρίων,
  18. Πρώην ταμείο επικουρικής ασφάλισης πρατηριούχων υγρών καύσιμων  (ΕΤΕΑΕΠ,)
  19. Μη απόδοση επικουρικής σύνταξης για όσους είναι ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ,
  20. Παράνομη μείωση συντάξεων (αναλογιστική μελέτη μιλούσε για αύξηση)
  21. Οφειλές προηγούμενων ετών του ΤΕΑΠΥΚ (2012-1016),
  22. Καθυστέρηση απονομής επικουρικής σύνταξης αναμονή έως και 4 έτη από την έξοδο στη συνταξιοδότηση,
  23. Μη καταβολή παρακρατημένων συνδρομών από το Ταμείο προς Ενώσεις και Ομοσπονδία.

Το Ταμείο

Το Ταμείο βενζινοπωλών είναι μια Διεύθυνση τους ΕΤΕΑΕΠ και εμείς είμαστε ασφαλισμένοι σε αυτό το Ταμείο. Εισφορές, συντάξεις κλπ, ακολουθούν τις διατάξεις του.

Το μόνο που πετύχαμε ήταν να αποδοθούν τα μερίσματα του 2012 στους συναδέλφους. Όμως οι Ενώσεις και η Ομοσπονδία δεν έλαβαν τις παρακρατηθείσες συνδρομές από το Ταμείο και προσφύγαμε στη Δικαιοσύνη.

Το δικαστήριο θα γίνει αρχές Δεκεμβρίου.

Οι συντάξεις των συναδέλφων μας έχουν μειωθεί, αντί να αυξηθούν σύμφωνα με την πρόβλεψη της αναλογιστικής μελέτης, γι αυτό το λόγο οι συνταξιούχοι έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο Επικρατείας.

Οι εισφορές με αναδρομικά 2 προηγούμενων ετών (2017-2018) έχουν ήδη αποσταλεί. Τα αναδρομικά των άλλων προηγούμενων ετών δεν ξέρουμε πως θα διευθετηθούν.

Για μια ακόμη χρονιά η κατάστασή για τους βενζινοπώλες είναι δύσκολη. η θριαμβολογία εξόδου από τα μνημόνια δεν έφερε καμία βελτίωση σε εμάς. Η βιωσιμότητα των πρατηρίων εξακολουθεί να υπονομεύεται. Η αγορά μονοπωλείται. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να υπερασπίσουμε το πρατήριο. Όμως χρειαζόμαστε νέες δυνάμεις και νέα συσπείρωση γύρω από τις Ενώσεις και την ΟΒΕ. Διαφορετικά το μέλλον μας είναι ζοφερό».

Τεχνικά προβλήματα προσαρμογής πρατηρίων καυσίμων

Το τεχνικός σύμβουλος της ΟΒΕ, Νίκος Καψιάνης, ανέλυσε σειρά από τεχνικά προβλήματα προσαρμογής των πρατηρίων υγρών καυσίμων στη νομοθεσία με τη συμβολή και του Προέδρου της ΟΒΕ Μιχάλη Κιούση

Στο τέλος της συνέλευσης πραγματοποιήθηκε εκλογή νέων οργάνων Διοίκησης.