Κλαδική έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναλαμβάνει να ερευνήσει τις ανταγωνιστικές συνθήκες που επικρατούν στο ψηφιακό περιβάλλον, προκειμένου να ενισχύσει την ευημερία των καταναλωτών, αλλά και να συνεισφέρει με τη δράση της στην ψηφιακή μετάλλαξη της χώρας και την προώθηση της καινοτομίας.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, λαμβάνοντας υπόψη της τη σημαντική θέση που κατέχει πλέον το ηλεκτρονικό εμπόριο στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων ως ένα αξιόπιστο σύστημα διανομής προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και τη δυνατότητα των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων να ευνοήσουν την ανάπτυξη στρεβλώσεων του ανταγωνισμού στο ψηφιακό περιβάλλον, αποφάσισε στις 11.03.2020 την έναρξη κλαδικής έρευνας στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ασκώντας τη σχετική αρμοδιότητα που έχει αναλάβει βάσει του άρθρου 40 του ν. 3959/2011.

Στη σύγχρονη εποχή, τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επιχειρήσεις επωφελούνται από τα πολλά και σημαντικά πλεονεκτήματα των ψηφιακών καταστημάτων και πλατφορμών έναντι των παραδοσιακών, φυσικών καναλιών διανομής. Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι, άλλωστε, αναμφίβολα βασικός μοχλός προώθησης του τιμολογιακού ανταγωνισμού λόγω συγκεκριμένων παραμέτρων, όπως είναι, ενδεικτικά, το χαμηλότερο κόστος λειτουργίας των διαδικτυακών λιανοπωλητών και η ευκολία στην αναζήτηση προϊόντων και τη σύγκριση τιμών. Εντούτοις, η τεχνητή νοημοσύνη, η χρήση αλγορίθμων και η δυνατότητα αξιοποίησης των μαζικών δεδομένων (bigdata) μπορούν σε ορισμένες περιπτώσεις να διευκολύνουν την υιοθέτηση πρακτικών που ζημιώνουν τους καταναλωτές.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να ερευνήσει σε βάθος τις ανταγωνιστικές συνθήκες που επικρατούν στο ψηφιακό περιβάλλον, προκειμένου να ενισχύσει την ευημερία των καταναλωτών, αλλά και να συνεισφέρει με τη δράση της στην ψηφιακή μετάλλαξη της χώρας και την προώθηση της καινοτομίας.

Συγκυριακά, η έναρξη της κλαδικής έρευνας στο ηλεκτρονικό εμπόριο συμπίπτει χρονικά με μια περίοδο κατά την οποία η πανδημία του κορωναϊού (Covid-19) έχει αυξήσει αισθητά την εξάρτηση των Ελλήνων από τις εμπορικές δραστηριότητες των διαδικτυακών λιανοπωλητών. Υπό αυτή την έννοια, εντάσσεται στο πλαίσιο των ευρύτερων δράσεων που έχει αναλάβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την προστασία των καταναλωτών κατά το δύσκολο αυτό διάστημα.

Η διοίκηση και το προσωπικό της Επιτροπής Ανταγωνισμού, έχοντας απόλυτη επίγνωση των αντίξοων και πρωτόγνωρων συνθηκών που βιώνουμε ως χώρα, παραμένουμε αφοσιωμένοι στην αποστολή της Αρχής για εντοπισμό και καταπολέμηση πρακτικών που ζημιώνουν τους καταναλωτές, ιδιαίτερα κατά την παρούσα συγκυρία. Για το λόγο αυτό, στο πλαίσιο της κλαδικής έρευνας, διοργανώνουμε εντός του Απριλίου ημερίδα για το ηλεκτρονικό εμπόριο, η οποία θα λάβει χώρα με τη μορφή τηλεδιάσκεψης, φιλοδοξώντας να λειτουργήσει ως ένα πρώτο βήμα ώστε να ακουστούν οι απόψεις κάθε ενδιαφερόμενου μέρους για τις ανταγωνιστικές συνθήκες που επικρατούν σήμερα στο ψηφιακό περιβάλλον.

Επίσης, στο ευρύτερο πλαίσιο της συγκεκριμένης κλαδικής έρευνας ιδίως όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα της ψηφιακής οικονομίας και επειδή η συνδεσιμότητα αποτελεί βασικό παράγοντα αυτής, η Επιτροπή Ανταγωνισμού προσέγγισε την Rewheel – μια ανεξάρτητη ερευνητική και συμβουλευτική εταιρεία της Φινλανδίας που ειδικεύεται στις διεθνείς συγκρίσεις συνδεσιμότητας κινητών επικοινωνιών, στον ανταγωνισμό και στην οικονομική ανάλυση του δικτύου – με αίτημα για ανεξάρτητη μελέτη για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής αγοράς δεδομένων κινητού δικτύου την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ ενώ την πρωτότυπη μελέτη στα αγγλικά εδώ. Επίσης μπορείτε να διαβάσετε τις απαντήσεις της Rewheel στα αβάσιμα σχόλια που έγιναν εναντίον της μελέτης εδώ.

Μια πιο λεπτομερή επισκόπηση της σκοπιμότητας και του αντικειμένου της συγκεκριμένης έρευνας θα βρείτε εδώ.

Πηγή: euro2day.gr

Β