tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

KTEΛ:Έργα για την υλοποίηση του ενοποιημένου σταθμού στον Eλαιώνα

Tον Σεπτέμβριο του 2017 αναμένεται να αρχίσουν τα έργα για την υλοποίηση του ενοποιημένου σταθμού KTEΛ στον Eλαιώνα, μετά την ένταξη του project στο πακέτο Γιού

Tον Σεπτέμβριο του 2017 αναμένεται να αρχίσουν τα έργα για την υλοποίηση του ενοποιημένου σταθμού KTEΛ στον Eλαιώνα, μετά την ένταξη του project στο πακέτο Γιούνκερ. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα δώσει ανάσα στην Αττική, καθώς θα αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η Λ. Kηφισού αλλά και η Λ. Aλεξάνδρας και οι περιφερειακές οδοί γύρω από την Πλατεία Kαραΐσκάκη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το εκτιμώμενο κόστος ανέγερσης του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών λεωφορείων στην περιοχή του Ελαιώνα ανέρχεται -όπως καταγράφεται στο επιχειρηματικό σχέδιο- στο ποσό των 300 εκατ. ευρώ, το οποίο εμπεριέχει τις δαπάνες μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης αυτού.

Το project, που κατά την Ε.Ε. θα αποτελέσει Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα και ως εκ τούτου σε βραχύ χρονικό διάστημα θα αναζητηθεί η είσοδος ιδιώτη μέσω διαγωνισμού, περιλαμβάνει έναν νέο Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων, που θα αναπτυχθεί σε μια έκταση 66,4 στρεμμάτων η οποία ανήκει στην Αττικό Μετρό Α.Ε.

Ο σταθμός θα εξυπηρετεί όλες της υπεραστικές γραμμές των λεωφορείων, ενώ παράλληλα θα υπάρξει πρόβλεψη για την εξυπηρέτηση και διεθνών λεωφορειακών γραμμών. Ακόμη βάσει σχεδιασμού προβλέπεται να υπάρξει η δυνατότητα κατασκευής και άλλων εγκαταστάσεων, όπως εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης και καφέ, πολιτιστικές εγκαταστάσεις, καθώς ακόμα και μια μικρή ξενοδοχειακή μονάδα. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης.

Στην έκθεση ένταξης του έργου αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Επιπλέον, οι διεθνείς σταθμοί/γραμμές λεωφορείων έχουν εξαπλωθεί στο κέντρο της πόλης της Αθήνας, με αποτέλεσμα μια σειρά από μειονεκτήματα τόσο για τους επιβάτες όσο και για την πόλη, όπως η παροχή χαμηλής ποιότητας υπηρεσιών, η ανυπαρξία ανταποκρίσεων μεταξύ των μέσων μεταφοράς, οι μη οργανωμένες υπηρεσίες και η αυξημένη κίνηση στις περιοχές γύρω από τους σταθμούς. Ο νέος σταθμός θα αποτελέσει ένα κομβικό σημείο συνδυασμένων μεταφορών, συμπεριλαμβανομένου του σταθμό του “Ελαιώνα”, των τερματικών σταθμών αστικών λεωφορείων, των χώρων στάθμευσης και των σταθμών μετεπιβίβασης ταξί, καθώς και των διεθνών λεωφορειακών γραμμών».

Και συνεχίζει: «Πρόκειται για ένα έργο μεγάλου δημοσίου ενδιαφέροντος, με στόχο την ανάπτυξη ενός φιλικού προς το περιβάλλον τερματικού σταθμού υψηλής αισθητικής, ο οποίος θα παρέχει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας σε περίπου με 13 εκατ. επιβάτες ετησίως, καθώς και άριστη οργάνωση των μετεπιβιβάσεων από και προς όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως επίσης και απευθείας συνδέσεις με το αεροδρόμιο, αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό τη σύνδεση με τις γείτονες χώρες και συνεισφέροντας στην αποσυμφόρηση του κέντρου της Αθήνας».

Όπως σημειώνει η Κομισιόν, το project εντάσσεται στον τομέα Greenfield έργων αστικής κινητικότητας – πολυτροπικοί κόμβοι (λιμένες, αερολιμένες, σιδηροδρομικοί σταθμοί, πλατφόρμες διοικητικής μέριμνας), με την ιδιοκτησία των περιουσιακών στοιχείων να είναι μεικτή με βάση το δεδομένο ότι θα συμμετέχει στο έργο και ιδιώτης.

Η διάρκεια του έργου εκτιμάται στους 36 μήνες και ως εκ τούτο η λειτουργία του προβλέπεται για το 2020. Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα πρέπει να αναληφθούν από Φορέα Ειδικού Σκοπού (SPV), ενώ οι πηγές εσόδων περιλαμβάνουν την εμπορική εκμετάλλευση ολόκληρων των εγκαταστάσεων. «Ο φορέας υλοποίησης έχει υποβάλει ή προτίθεται να υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης από την Ε.Ε. ή την ΕΤΕπ σχετικά με το εν λόγω έργο» καταγράφει χαρακτηριστικά η έκθεση, ενέργεια που όπως αναφέρουν οι γνώστες του θέματος θα γίνει τις προσεχείς ημέρες.

Περίπλοκο project

Κατά την Κομισιόν το έργο είναι αρκετά περίπλοκο όσον αφορά την κατασκευή, τον όγκο των επιβατών και την πολυπλοκότητα των σχετικών λειτουργικών συστημάτων. Εμπλεκόμενοι φορείς θα είναι Αττικό Μετρό Α.Ε., εταιρείες ΚΤΕΛ (η κύρια υπηρεσία υπεραστικών δημόσιων μεταφορών λεωφορείων στην Ελλάδα), ο Δήμος Αιγάλεω, η κυβέρνηση και ο ιδιωτικός τομέας. Το εν λόγω έργο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο και απαιτεί πολύ καλό συντονισμό μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων εταίρων, προκειμένου να ανταποκριθούν όλες οι απαιτήσεις του χρονοδιαγράμματος.

Όπως σημειώνει αναλυτικά η έκθεση της Κομισιόν, προβλεπόμενοι συν-χρηματοδότες είναι η EIB (Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), η ιδιωτική χρηματοδότηση και η οικονομική χρηματοδότηση του κράτους (ουσιαστικά το κόστος του οικοπέδου).

Συμπληρωματικά τονίζεται ότι το εν λόγω project «ενισχύει τις συνέργειες μεταξύ των υποδομών ΤΕΝ Τ και της αστικής κινητικότητας, καθώς και πτυχές της αστικής ανάπτυξης, συνεισφέρει στην ενδυνάμωση της συνεργασίας των υποδομών, βελτιστοποιεί τις εγκαταστάσεις πρόσβασης και περιλαμβάνει τη συμμετοχή όλων των σχετικών παραγόντων ιδίως των περιφερειακών και τοπικών αρχών, της βιομηχανίας και του επιχειρηματικού κόσμου». Τέλος, υπογραμμίζεται ότι ήδη έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Αττικό Μετρό Α.Ε., των ΚΤΕΛ και του Δήμου Αιγάλεω.

Μάλιστα υπογραμμίζεται ότι η δομική ενίσχυση του σταθμού του μετρό στον Ελαιώνα, πάνω από τον οποίο θα κατασκευαστεί ο νέος σταθμός, έχει ολοκληρωθεί.

Η έκθεση της Ε.Ε.

Σύμφωνα με την Κομισιόν το έργο θεωρείται υψίστης σημασίας για τον νομό Αττικής, ο οποίος σήμερα εξυπηρετείται από δύο υπεραστικούς σταθμούς λεωφορείων οι οποίοι λειτουργούν σε επίπεδα πάνω από τις χωρητικές τους ικανότητες, ενώ η πρόσβαση σε αυτούς επιτυγχάνεται με αυτοκίνητο, ταξί ή αστικά λεωφορεία.

 

Ν.Υ