tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Συνάντηση Γ. Χατζηθεοδοσίου και Ν. Γρέντζελου με τον Υφυπουργό Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννη

 

Θέματα που αφορούν στην ομαλή λειτουργία των Σχολών Οδήγησης έθεσαν στον Υφυπουργό Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη, ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου και ο Αντιπρόεδρος κ. Νίκος Γρέντζελος, κατά τη διάρκεια συνάντησης τους τη Δευτέρα 24/5, στο γραφείο του Υφυπουργού.

Ειδικότερα, οι κκ Χατζηθεοδοσίου και Γρέντζελος ζήτησαν την άμεση επανεκκίνηση των θεωρητικών εξετάσεων Β και Α με πλήρεις τις αίθουσες και χωρίς περιορισμό, την επανέναρξη των δια ζώσης μαθημάτων και για τις δύο κατηγορίες, καθώς και την επέκταση ωραρίου πέραν του ορίου που ισχύσει σήμερα, δηλαδή και μετά τις 20:30.

Ο κ. Κεφαλογιάννης δεσμεύθηκε να μεταφέρει στην Επιτροπή Λοιμωξιολόγων τα σχετικά αιτήματα, ώστε να δοθεί μία λύση στα θέματα που απασχολούν τους επαγγελματίες του κλάδου.

Επίσης, ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών αναφέρθηκαν και στις διαφωνίες που έχουν οι επαγγελματίες, σχετικά με το νέο τρόπο διεξαγωγής των πρακτικών εξετάσεων. Συγκεκριμένα για το γεγονός ότι ο νέος νόμος προβλέπει την τοποθέτηση του εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Όπως εξήγησε ο κ. Γρέντζελος, ο εκπαιδευτής πρέπει να συνεχίσει να κάθεται δίπλα στον εξεταζόμενο, καθώς έχει τις γνώσεις, την ειδική εμπειρία και την κατάλληλη εκπαίδευση για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Κάτι που δεν μπορούν να κάνουν οι εξεταστές, καθώς ο ρόλος τους πρέπει να περιορίζεται στην παρατήρηση της ορθής διαδικασίας. Ο κ. Κεφαλογιάννης ανάφερε ότι για την ώρα δεν αλλάζει κάτι στο νομοθετικό πλαίσιο και ότι στόχος του υπουργείου είναι να εκπαιδευτούν και οι εξεταστές ώστε να μπορούν να κάθονται στο κάθισμα του συνοδηγού κατά τη διάρκεια της πρακτικής εξέτασης. Για το θέμα ο κ. Γρέντζελος ανέφερε: «Εμείς θα συνεχίσουμε να πιέζουμε με σκοπό να αλλάξει η συγκεκριμένη διάταξη και ο εκπαιδευτής να παραμείνει στη θέση του, καθώς αυτό θεωρούμε ότι είναι το ορθό. Οποιαδήποτε αλλαγή στον συγκεκριμένο τομέα εκτιμούμε ότι δεν συμβάλλει στην αναβάθμιση της διαδικασίας της πρακτικής εξέτασης».

Ακολουθεί η επιστολή που παρέδωσαν στον κ. Κεφαλογιάννη, ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α. κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου και ο Αντιπρόεδρος κ. Νίκος Γρέντζελος:

Θέματα:

  1. Παρέμβαση επί καίριων πρακτικών ζητημάτων του κλάδου των Σχολών οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών.
  2. Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία».

 

Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,

δεδομένης της ολικής – πλην ελαχίστων εξαιρέσεων – επαναφοράς των δραστηριοτήτων της κοινωνίας σε πλήρεις και κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας, εκθέτουμε με την παρούσα ορισμένα καίρια πρακτικά ζητήματα, που απασχολούν τον κλάδο των Σχολών οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών, τα οποία θεωρούμε ότι πρέπει άμεσα πρέπει να διευθετηθούν, ώστε να μπορέσει και ο εν λόγω κλάδος να παρέχει τις υπηρεσίες του, τηρουμένων βεβαίως πάντοτε των υγειονομικών πρωτοκόλλων και των κανόνων ασφαλείας.

Πιο συγκεκριμένα, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν πραγματοποιούνται οι απαιτούμενες θεωρητικές εξετάσεις για τη λήψη αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών, ενώ πραγματοποιούνται μόνον θεωρητικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών λεωφορείων και φορτηγών συμπεριλαμβανομένης και της εξέτασης για την απόκτηση Π.Ε.Ι. και ειδικής άδειας Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ, τηρουμένων των προϋποθέσεων που ορίζονται στην ΚΥΑ Δ1α/Γ.Π.οικ. 24489/2021 (ΦΕΚ 1558/Β/17-04-2021). Ωστόσο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν αφενός τα επιδημιολογικά δεδομένα και την πορεία των εμβολιασμών της χώρας και αφετέρου τη σοβαρότατη ζημία, που έχει υποστεί ο εν λόγω κλάδος από την πλήρη διακοπή των εργασιών του για πάρα πολλούς μήνες, θεωρούμε αναγκαίο να  επιτραπεί άμεσα η διενέργεια όλων ανεξαιρέτως των θεωρητικών εξετάσεων με πλήρεις αίθουσες (με χρήση του 100 % της χωρητικότητάς τους) και διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορονοϊό έως και είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν την εξέταση για τους εκπαιδευόμενους και τους εξεταστές.

Στο ίδιο πνεύμα, πρέπει άμεσα να επιτραπεί και η δια ζώσης διενέργεια μαθημάτων θεωρητικής εκπαίδευσης υπό τις ανωτέρω προτεινόμενες προϋποθέσεις, με δεδομένο ότι τα εν λόγω μαθήματα διενεργούνται σε αίθουσες με τον ίδιο τρόπο, που διενεργούνται και τα λοιπά εκπαιδευτικά μαθήματα (σχολικά, μαθήματα φροντιστηρίων, κ.λπ.), των οποίων η λειτουργία έχει επιτραπεί πλήρως.

Τέλος και σε ό,τι αφορά τον περιορισμό του επιτρεπόμενου ωραρίου λειτουργίας των Σχολών οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών, το οποίο σήμερα ορίζεται στο διάστημα 07.00 – 20.30, κρίνουμε αναγκαία την άμεση άρση του εν λόγω περιορισμού και την απελευθέρωση των ωρών εργασίας τους, καθώς η πολύμηνη διακοπή των εργασιών του Κλάδου έχει οδηγήσει στην ύπαρξη μεγάλου μέρους υποψηφίων, οι οποίοι είτε έχουν ολοκληρώσει τα θεωρητικά μαθήματα και αναμένουν τις θεωρητικές εξετάσεις, ώστε να προχωρήσουν με τη διαδικασία λήψης άδειας οδήγησης είτε, αν και έχουν προσέλθει στις σχολές και έχουν εκφράσει ενδιαφέρον απόκτησης άδειας οδήγησης, δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη τόσο τη θεωρητική όσο και την πρακτική τους εκπαίδευση εξαιτίας της τεράστιας αναμονής των προηγούμενων υποψηφίων, η οποία δημιουργήθηκε μεν από την προαναφερθείσα πλήρη διακοπή των δραστηριοτήτων του κλάδου, συντηρείται όμως με το μερικό για τον κλάδο άνοιγμα και τους σχετικούς περιορισμούς, ήτοι το περιορισμένο ωράριο εργασίας και την αποφυγή επανέναρξης των δια ζώσης μαθημάτων στα κέντρα θεωρητικής κατάρτισης, αλλά και των θεωρητικών εξετάσεων κατά τα ανωτέρω αναλυτικώς εκτεθέντα.

Περαιτέρω, στα πλαίσια έναρξης έγκαιρου και αποτελεσματικού διαλόγου αναφορικά με τις ρυθμίσεις, που εισάγονται με το σχέδιο νόμου «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία» θέτουμε υπ’ όψιν σας τις ακόλουθες παρατηρήσεις – επισημάνσεις του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ως αυτές διατυπώνονται από τα Μέλη μας και απασχολούν τον κλάδο των Σχολών οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών.

Πιο συγκεκριμένα, στο Κεφάλαιο Γ’ του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου και συγκεκριμένα στο άρθρο 15 ως προς τη διαδικασία πρακτικής δοκιμασίας υποψήφιων οδηγών ορίζεται στην παράγραφο 4 μεταξύ άλλων ότι «Η πρακτική δοκιμασία όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης διενεργείται από έναν εξεταστή. Κατά τη διενέργεια πρακτικής δοκιμασίας υποψήφιων οδηγών και οδηγών αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων, παρίστανται μέσα στο όχημα ο εξεταστής, η θέση του οποίου βρίσκεται στο μπροστινό τμήμα του οχήματος, στη θέση του συνοδηγού, και ο εκπαιδευτής του εκάστοτε υποψήφιου οδηγού, η θέση του οποίου βρίσκεται στο οπίσθιο τμήμα του οχήματος.[..]». Η ρύθμιση αυτή, δεδομένης και της οπτικοακουστικής καταγραφής της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων οδηγών και οδηγών όλων των κατηγοριών οχημάτων, όπως αυτή μνημονεύεται στο άρθρο 16 του εν λόγω σχεδίου νόμου, κρίνεται ότι δεν εξυπηρετεί τη διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας και τούτο διότι ο εκπαιδευτής διαθέτει κατάλληλη και επαρκή γνώση και εμπειρία για τη διαχείριση έκτακτων περιστατικών, η δε προηγούμενη επαφή του με τον υποψήφιο οδηγό τον καθιστά ικανό να αντιληφθεί την ψυχολογία και τυχόν ιδιαιτερότητές του και άρα να είναι σε θέση να διαχειριστεί και να αντιδράσει αποτελεσματικά έναντι οιουδήποτε αιφνίδιου περιστατικού, το οποίο δύναται να προκύψει κατά την πρακτική εξέταση. Αντιθέτως, οι εξεταστές δε διαθέτουν την εκπαιδευτική κατάρτιση ούτε έχουν σχετική εμπειρία διαχείρισης εκτάκτων περιστατικών και εν γένει του τρόπου μεταχείρισης των υποψηφίων οδηγών, με τους οποίους οι εκπαιδευτές βρίσκονται καθημερινά σε επαφή. Ο ρόλος των εξεταστών είναι παρατηρητικός και εξαντλείται στη διαπίστωση της ορθής τήρησης όλων των μερών της πρακτικής εξέτασης και της διαπίστωσης περί επιτυχούς ή μη έκβασης αυτής, συνεπώς γίνεται αντιληπτό ότι η νέα αυτή ρύθμιση χρήζει άμεσης τροποποίησης, καθώς ουδόλως συμβάλλει στην αναβάθμιση της διαδικασίας της πρακτικής εξέτασης.

Τέλος, επαναφέρουμε με την παρούσα την πάγια θέση του Κλάδου περί δημιουργίας Σώματος Εξεταστών Υποψηφίων Οδηγών, έτσι ώστε η διενέργεια των πρακτικών εξετάσεων να αποτελεί την κύρια και αποκλειστική απασχόληση των εξεταστών, οι οποίοι θα αμείβονται πλήρως για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, εν αντιθέσει με το παρόν καθεστώς, κατά το οποίο οι εξεταστές συμμετέχουν στις πρακτικές εξετάσεις πέραν του ωραρίου εργασίας τους, ως υπάλληλοι των Περιφερειών, η δε σχετική αμοιβή τους λογίζεται ως αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση.

Τούτων δοθέντων, θεωρούμε ότι το Υπουργείο σας θα ανταποκριθεί άμεσα στα ανωτέρω ζητήματα, που θέτει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών και τα οποία απασχολούν τον βαθύτατα πληττόμενο από την πανδημία κλάδο των Σχολών οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών. Παραμένουμε δε στη διάθεσή σας για οιοδήποτε διάλογο τόσο αναφορικά με τα επίκαιρα ζητήματα του Κλάδου όσο και ως προς το ανωτέρω σχέδιο νόμου.

 

Με εκτίμηση,

 

Γιάννης Χατζηθεοδοσίου                                                                             Νίκος Γρέντζελος

Πρόεδρος του Επαγγελματικού                                      Α’ Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού

Επιμελητηρίου Αθηνών                                                                        Επιμελητηρίου Αθηνών