tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Στα “πάνω του” το πρωτογενές έλλειμα. Στα 830 εκ. ευρώ μέχρι τον Μάιο

Στα 830 εκατομμύρια ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου, έναντι πλεονάσματος 629 εκατομμυρίων που είχε καταγραφεί το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Στα 830 εκατομμύρια ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου, έναντι πλεονάσματος 629 εκατομμυρίων που είχε καταγραφεί το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Συνολικά πάντως μαζί με τους τόκους, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης στο πεντάμηνο διαμορφώθηκε στα 3,88 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 8,08 δισ. ευρώ το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2012.

Σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού πιέσεις υπάρχουν λόγω της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, οι οποίες σε ένα βαθμό αντισταθμίζονται από την αύξηση της «άσπρης τρύπας» των φορέων της γενικής κυβέρνησης (ΟΤΑ, ΔΕΚΟ, οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης και νοσοκομεία).

Σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού, καταγράφεται στο πεντάμηνο πρωτογενές έλλειμμα 3,8 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1,3 δισ. ευρώ πέρυσι.

Το πλεόνασμα στα ταμεία και στα νοσοκομεία είναι 1,49 δισ. ευρώ από 1,12 δισ. ευρώ, στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα 535 εκατ. από 268 εκατ. και στα Νομικά Πρόσωπα 737 εκατ. ευρώ από 356 εκατ. ευρώ.

Ειδικά στα νοσοκομεία παρατηρείται σημαντική συγκράτηση δαπανών, η οποία εξισορροπεί την μείωση των εσόδων.

Τι αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών :

Από το υπουργείο Οικονομικών, σχετικά με την δημοσίευση των στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης για τον Μάιο 2013 και σε ότι αφορά στη διαμόρφωση του ταμειακού αποτελέσματος, επισημαίνονται τα εξής:

1ον. Στον Κρατικό Προϋπολογισμό περιλαμβάνονται ως δαπάνες οι εξοφλήσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών (από δαπάνες και από έσοδα) με χρηματοδότηση από την ειδική πίστωση, καθώς και το ύψος των προκαταβολών.

2ον. Οι δαπάνες αυτές του Κράτους αποτελούν έσοδο για τους λοιπούς υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης.

3ον. Σε ταμειακή βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα του κάθε υποτομέα φαίνεται βελτιωμένο, λόγω των πληρωμών του προγράμματος εκκαθάρισης από το Κράτος προς τους υποτομείς που εγγράφονται σαν έσοδα και των μικρότερων δαπανών σε σχέση με τα συγκεκριμένα ποσά των εσόδων, λόγω της καθυστέρησης πληρωμής των υποτομέων προς τρίτους.

4ον. Συνολικά όμως, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι οι ταμειακές πληρωμές του Κράτους προς τους υποτομείς εξουδετερώνονται από αντίστοιχα έσοδα των υποτομέων, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακή βάση είναι επιβαρυμένο κατά τις πληρωμές των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέσα από το πρόγραμμα.

Μια πιο σωστή εικόνα του "καθαρού πρωτογενούς αποτελέσματος" θα έδινε το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δεδουλευμένη βάση (που λαμβάνει συνδυαστικά υπόψη τη θετική επίδραση της μείωσης του συσσωρευμένου ποσού των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, εξουδετερώνοντας την επιβάρυνση από τις πληρωμές σε ταμειακή βάση).

5ον. Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη συγχρονισμού μεταξύ χρηματοδότησης από το Κράτος προς τους υποτομείς και πληρωμών προς τους τρίτους δημιουργεί διακυμάνσεις στην ταμειακή εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων των υποτομέων σε μηναία βάση, οι οποίες σε βάθος χρόνου (με την ολοκλήρωση του προγράμματος εκκαθάρισης) θα εξουδετερωθούν.