tuv-iso-logo

Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με προτεραιότητα οι τραπεζικές χρεώσεις

Ένα θέμα που ταλανίζει επιχειρήσεις και καταναλωτές από την εποχή των μνημονίων με το απότομο πέρασμα σε ηλεκτρονικές πληρωμές και συναλλαγές, είναι τα υψηλά ποσά προμήθειας των τραπεζών σε κάθε συναλλαγή που γίνεται. Σε ορισμένα επαγγέλματα μάλιστα γίνεται βραχνάς όταν πρόκειται για επιχειρήσεις με πολύ χαμηλό ποσοστό μεικτών κερδών όπως τα πρατήρια καυσίμων και τα πρατήρια σιγαρέτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις βενζίνες αν η τραπεζική προμήθεια ανέρχεται σε 0,60% που φαινομενικά είναι μικρό, γίνεται μεγάλο αν αυτό εφαρμοστεί πάνω σε μεικτά κέρδη που ανέρχονται σε 4% ανά λίτρο. Έτσι για κάθε λίτρο τιμής 2€ το μεικτό κέρδος θα είναι 8 λεπτά και η τραπεζική προμήθεια θα είναι 1,20 λεπτά, δηλαδή το 15% των μεικτών κερδών, δηλαδή το πραγματικό ποσοστό προμήθειας είναι 12,5 φορές πάνω από το ποσοστό αναφοράς επί του συνόλου της συναλλαγής στην οποία εφαρμόζεται από τις τράπεζες!

Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού ανατέθηκε σε αρμόδιο Εισηγητή η αυτεπάγγελτη έρευνα στις επιμέρους αγορές της λιανικής και επιχειρηματικής τραπεζικής, της έκδοσης και αποδοχής καρτών, καθώς και στις αγορές διατραπεζικών συστημάτων.

Την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022, η Επιτροπή Ανταγωνισμού προχώρησε, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 15 ν. 3959/2011 περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως ισχύει, στην κατά προτεραιότητα εξέταση και ανάθεση σε αρμόδιο Εισηγητή της αυτεπάγγελτης έρευνας στην αγορά της παροχής τραπεζικών υπηρεσιών, και ειδικότερα στις επιμέρους αγορές της λιανικής και επιχειρηματικής τραπεζικής, της έκδοσης και αποδοχής καρτών, καθώς και στις αγορές διατραπεζικών συστημάτων, υπηρεσιών πληρωμών και ηλεκτρονικών συναλλαγών προκειμένου να διερευνηθεί τυχόν παράβαση των άρθρων 1 και 2 του Ν. 3959/2011, ως ισχύει, καθώς και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).

Για τον σκοπό της αυτεπάγγελτης έρευνας, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (ΓΔΑ) διεξήγαγε στις 7 Νοεμβρίου 2019 ευρείας έκτασης αιφνιδιαστικούς επιτόπιους ελέγχους σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ανωτέρω αγορές.

Νομικό πλαίσιο

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, θεματοφύλακας της εύρυθμης λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς, είναι επιφορτισμένη με την εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού βάσει του ν. 3959/2011 και των άρθρων 101/102 ΣΛΕΕ. Τα άρθρα 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ απαγορεύουν συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων (συμφωνίες, αποφάσεις ενώσεων ή εναρμονισμένες πρακτικές) που έχουν ως αντικείμενο ή αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού. Τα άρθρα 2 του ν. 3959/2011 και 102 ΣΛΕΕ απαγορεύουν την καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.

Επόμενα βήματα

Η ανάθεση σε Εισηγητή συνεπάγεται την εκκίνηση των προθεσμιών των παρ. 4 και 5 του άρθρου 15 ν. 3959/2011, όπως ισχύει, και δεν προδικάζει το περιεχόμενο της εισήγησης ή/και της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η νόμιμη προθεσμία είναι ενδεικτική και ο χρόνος εξέτασης κάθε υπόθεσης εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από την πολυπλοκότητά της, τον όγκο του διοικητικού φακέλου, καθώς και τον αριθμό και το βαθμό συνεργασίας των ελεγχόμενων επιχειρήσεων.

Πηγή: euro2day.gr

Β