tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Τα νέα μέτρα πάταξης της παραοικονομίας στα καύσιμα. Πόσο θα τη κτυπήσουν;

Η κυβέρνηση για μια ακόμη φορά σχεδιάζει με το νέο νομοσχέδιο μέτρα με στόχο, όπως λέει, την πάταξη του λαθρεμπορίου και της παραοικονομίας στα καύσιμα.

Η πικρή πείρα του κλάδου των βενζινοπωλών λέει ότι επί δεκαετίες εξαγγέλλονται τέτοια μέτρα αλλά το λαθρεμπόριο και η παραοικονομία στα καύσιμα παραμένουν. Ο κύριος λόγος που κάθε νόμος παραβιάζεται ασύστολα από τους παραβάτες είναι το κίνητρο της τεράστιας φορολογίας με τους ΕΦΚ (Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης), τον ΦΠΑ και τα τέλη σε συνδυασμό βέβαια με υποβαθμισμένους ελέγχους στους κρίκους της παράνομης προμήθειας και διακίνησης. Αν δούμε πχ τους φόρους της τελικής τιμής που το υπ. Ανάπτυξης δίνει (1,8720€/λ), στο δελτίο της 17/11/2023, αυτή διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 35,91%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 57,56%  (1,0775€/λ), και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 6,54%. Δηλαδή οι φόροι ήταν απλησίαστο νούμερο!

Στα τόσα μέτρα που έχουν κατά καιρούς ληφθεί πρέπει να σημειώσουμε ως  σημείο σοβαρής παρέμβασης την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών – εκροών από τον ίδιο σημερινό υπουργό Οικονομίας κ. Κ.Χατζηδάκη. Όμως αυτή η εγκατάσταση έμεινε «ανάπηρη» αφού η «φούρια» των κυβερνήσεων ήταν να εγκατασταθούν στα πρατήρια λιανικής και για τα άλλα στάδια «έχουμε καιρό» δηλαδή χρόνια και χρόνια! Όταν όμως ένα μέτρο το αφήνεις μισό, στο τέλος ακυρώνεται και το σωστό μισό μέρος.

Αν λάβουμε δε υπόψη και τις αδυναμίες των ελεγκτικών οργάνων να κάνουν πραγματικούς και σε βάθους ελέγχους τότε έχουμε μάλλον χάιδεμα των λαθρεμπόρων. Γιατί, τι να τα κάνουμε τα συστήματα εισροών – εκροών όταν ο παραβάτης μπορεί να προμηθευτεί, να αποκρύψει και να τροφοδοτεί παράνομα καύσιμα καταφέρνοντας να παίζει με τα ηλεκτρονικά συστήματα που τα παρουσιάζουν όλα νόμιμα; Πως καμία ελεγκτική αρχή δεν προβληματίζεται πχ με τις τιμές πώλησης κάτω του λειτουργικού κόστους μιας επιχείρησης με το αιτιολογικό ότι «οι τιμές είναι ελεύθερες»;

Θα τιμωρείται σκληρά ο παραβάτης, λέει το νομοσχέδιο. Και τώρα τιμωρείται αλλά τα παράνομα κέρδη είναι τόσο πολλά…

Θα καταργήσει λέει τους «αχυράνθρωπους» και «αυτοφοράκηδες». Καλώς αλλά πώς θα το κάνει; Με δύο χρόνια σφράγιση του ακινήτου και απαγόρευση λειτουργίας και πώλησης της επιχείρησης, αντί σκληρής τιμωρίας του παραβάτη; Και ποιος θα καταβάλει τα ενοίκια στον καθόλα νόμιμο ιδιοκτήτη του ακινήτου για όσο διάστημα είναι σφραγισμένο;

Καλή η προσπάθεια της κυβέρνησης αλλά πρέπει να αλλάξει ρότα και αντί εμβαλλοματικων μέτρων να δει το πρόβλημα στη ριζική λύση του.

Η θέση του κλάδου είναι ότι στην ψηφιακή εποχή είναι δυνατός ο ολιστικός ηλεκτρονικός έλεγχος και της τελευταίας σταγόνας καυσίμου από τα διυλιστήρια και τα τελωνεία μέχρι τον τελικό καταναλωτή! Αρκεί βέβαια να υπάρχουν όργανα φυσικού ελέγχου των συστημάτων γιατί τίποτα δεν είναι απαραβίαστο όταν μένει αφύλακτο και ανεξέλεγκτο.

 

 

Πηγή: Περιοδικό «Τα Νέα των Βενζινοπωλών (Ν.ΕΒΝΑ)

 

 

Β