Το σχέδιο της κυβέρνησης για τα επιχειρηματικά δάνεια

Στα μέσα του επόμενου μήνα θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση να παρουσιάσει τις ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων

Στα μέσα του επόμενου μήνα θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση να παρουσιάσει τις ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, προκειμένου να προχωρήσει άμεσα στην εφαρμογή τους.

Αυτό συμφωνήθηκε στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, που αποτελείται από τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης και Εργασίας, με τους εκπροσώπους των δανειστών μας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι της τρόικας φέρεται να είναι συγκρατημένα θετικοί ως προς το σχέδιο που παρουσίασε η ελληνική πλευρά.

Το σχέδιο διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα αφορά σε πρώτη φάση τα επιχειρηματικά δάνεια και σε δεύτερο χρόνο θα επεκταθεί στα δάνεια των φυσικών προσώπων.

Μεταξύ των δύο πλευρών συμφωνήθηκε επίσης ότι η αντιμετώπιση των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων θα γίνεται συνολικά, καθώς υπό διευθέτηση θα τίθενται παράλληλα όλες οι υποχρεώσεις έναντι των τραπεζών, των ασφαλιστικών ταμείων, της εφορίας και των προμηθευτών.

Ο μηχανισμός διευθέτησης των κόκκινων δανείων που σχεδιάζει η κυβέρνηση θα είναι εξωδικαστικός και η εφαρμογή του θα περιοριστεί στο χρονικό διάστημα που κρίνεται αναγκαίο για να επιλυθεί το πρόβλημα και να εξέλθει η χώρα από την κρίση.

Με το μηχανισμό δεν επίκειται κούρεμα δανείων.

Οι βασικοί πυλώνες του σχεδίου διευθέτησης των κόκκινων δανείων θα έχουν ως βάση το μοντέλο που έχει σχεδιάσει η KPMG, η οποία έχει προσληφθεί ως σύμβουλος του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Το γεγονός ότι η μελέτη της KPMG θα αποτελέσει τη βάση επιβεβαιώθηκε χθες και από αρμόδιο παράγοντα του υπουργείου Ανάπτυξης, ο οποίος υπογράμμισε ότι η αφετηρία κατάρτισης του σχεδίου θα είναι η συγκεκριμένη μελέτη.

Η συμφωνία θα μπορεί να προβλέπει, μεταξύ άλλων, επιμηκύνσεις δανείων, χαμηλότερα επιτόκια, μείωση ή και διαγραφή υποχρεώσεων, όταν -για παράδειγμα- πρόκειται για επιβαρύνσεις (πρόστιμα που επιβάλλουν τα Ταμεία ή πανωτόκια δανείων), αλλά και κούρεμα της κύριας υποχρέωσης (εισφορές, φόροι, δάνεια, ακάλυπτα τιμολόγια κ.ο.κ.).

Σε περιπτώσεις χρεών προς τα Ταμεία, θα είναι δυνατή η ρύθμισή τους σε περισσότερες δόσεις απ’ αυτές που έχουν οριστεί οριζόντια από το φορέα.

Σημειώνεται ότι η όποια συμφωνία επέλθει θα πρέπει να συμπεριλάβει το σύνολο των ανοικτών οφειλών της επιχείρησης, ώστε οι πιστωτές να γνωρίζουν πως καταλήγουν σε συμφωνία με μια επιχείρηση η οποία θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει επιτυχώς όλα της τα χρέη.

Ως αυτή τη στιγμή δεν έχει ξεκαθαριστεί υπό ποίο πλαίσιο θα επέρχεται η συμφωνία. Αν δηλαδή θα πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες στη διαδικασία να συμφωνήσουν ή αν θα αρκεί το 51% αυτών με βάση τη συμμετοχή τους στο ύψος των μη εξυπηρετούμενων υποχρεώσεων ή αν ο κύριος πιστωτής θα συμπαρασύρει και τους υπόλοιπους στη συμφωνία.

Στη συνέχεια η συμφωνία με τους πιστωτές θα συνοδεύεται από ένα business plan που θα εγγυάται την επιβίωση της εταιρείας και σε δεύτερο χρόνο την ανάπτυξή της. Θα διασφαλίζει δηλαδή τον τζίρο της, θέσεις εργασίας και ενδεχομένως συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια.

Αντίθετα, σε περίπτωση αδυναμίας εξυπηρέτησης των ρυθμισμένων υποχρεώσεων, θα αναγνωρίζονται οι προτεραιότητες που δίνει ο νόμος στους πιστωτές για τη διεκδίκηση οφειλών μέσω της ρευστοποίησης περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας.