tuv-iso-logo

Βενζινοπώλες: Μπροστά σε νέες κρίσεις  με απρόβλεπτες προεκτάσεις

Η λιανική αγορά καυσίμων και ενεργειακών προϊόντων γνωρίζει από τις αρχές του 2021 μια επαναλαμβανόμενη αναταραχή με κύριο στοιχείο τη διαρκή αύξηση των τιμών που από τον περασμένο Οκτώβριο πήραν μορφή καταιγίδας. Η Χώρα δεν πρόλαβε να βγει από την οικονομική κρίση και από την πανδημία του κορονοϊού και βρίσκεται μπροστά σε ανεξέλεγκτες, για τις δικές της δυνάμεις, καταστάσεις. Και αυτή τη φορά οι πηγές της νέας κυοφορούμενης κρίσης είναι εξωτερικές, απότοκος τεράστιων γεωπολιτικών ανταγωνισμών που διαπερνάνε όλους τους οικονομικούς τομείς με ιδιαίτερη ένταση στον «πόλεμο» των πηγών και δρόμων ενέργειας. Ένας «πόλεμος» που από τα τέλη του φετινού Φεβρουαρίου «αντάμωσε» με τον πραγματικό πόλεμο από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, κάνοντας θανάσιμο διεμβολισμό στις ενεργειακές σχέσεις  Ρωσίας – ΕΕ με τεράστιες επιπτώσεις στην ομαλή λειτουργία των οικονομιών του κόσμου.

Ο κόσμος μπαίνει σε ένα τούνελ που προσομοιάζει αυτά που προηγήθηκαν των δύο παγκοσμίων πολέμων και δεν ξέρουμε πως και με πόσες απώλειες θα βγει. Ας ελπίσουμε με τις λιγότερες.

Όλη αυτή η κατάσταση έχει άμεσες συνέπειες στην οικονομία πολλών χωρών όπως ακρίβεια, πληθωρισμός, έλλειμμα βασικών προϊόντων, απονέκρωση εμπορικών και παραγωγικών δραστηριοτήτων και μεγάλες οικονομικές απώλειες. Η Ελλάδα δεν μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Ξαφνικά οι καταναλωτές βρέθηκαν σε μια τεράστια αύξηση τιμών, όχι μόνο των καυσίμων, αλλά όλων σχεδόν των προϊόντων και υπηρεσιών. Το διαθέσιμο εισόδημα περιορίζεται σε όλους τους τομείς και κατευθύνεται στην εξασφάλιση των πλέον αναγκαίων αγαθών.

Στον κλάδο των πρατηρίων παρατηρήθηκε ένα οξύμωρο σχήμα από τη μια να αυξάνεται ο όγκος των εισπράξεων και από την άλλη να μειώνονται οι όγκοι πωλήσεων και τα ποσά των μεικτών κερδών!

Με δεδομένο ότι το περιθώριο μεικτού κέρδους είναι με Υπουργική Απόφαση  ποσοτικά προσδιορισμένο στο ύψος του προ του Σεπτεμβρίου 2021, τα μεικτά κέρδη μειώνονται για τα πρατήρια από τρεις πλευρές:

  1. Από τις μειωμένες ποσότητες πωλήσεων επί των οποίων εφαρμόζεται το προσδιορισμένο ποσοτικό περιθώριο κέρδους,
  2. Από τη διάθεση μέρους του μεικτού κέρδους για τον ανεφοδιασμό με αυξημένες τιμές διυλιστηρίου το οποίο χάνεται οριστικά,
  3. Από την αύξηση του ποσού τραπεζικών προμηθειών των πληρωμών με κάρτες στις υψηλές τιμές.

 

Από «το Γράμμα της σύνταξης» του περιοδικού των βενζινοπωλών «Τα Νέα της ΕΒΝΑ», Τ. 5/2022

Β