tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Μήπως ήρθε η ώρα για αναπροσαρμογή του άρθρου 54;

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Την προηγούμενη εβδομάδα στο εβδομαδιαίο μας ραντεβού από αυτή την στήλη , είχαμε σταθεί στο τι περιμέναμε να ακούσουμε ως εκπρόσωποι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που όπως όλοι γνωρίζουμε αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Τις εξαγγελίες τις ακούσαμε από τον πρωθυπουργό, όπως ακούσαμε και τις εξειδικεύσεις από τους αρμόδιους υπουργούς , οπότε δεν χρειάζεται να τις ανακυκλώσουμε ,όμως αυτό που μας αφήνουν ως αίσθηση είναι ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έμειναν εκτός του πακέτου των μέτρων.

Ενδεχομένως κάποιος θα αναρωτηθεί ότι η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης που ανακοινώθηκε δεν αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις; Σαφώς και τις αφορά , άλλωστε είχαμε αναφερθεί στην προσδοκία κατάργησης της και στο προηγούμενο άρθρο, αλλά την αφαίρεση της από τα εκκαθαριστικά την έχουν βιώσει εδώ και δύο χρόνια μέσω της αναστολής της , άρα το εν λόγω δεν είναι νέο μέτρο για αυτές. Το σημαδιακό του θέματος βέβαια είναι πολύ σημαντικό αφού εξαλείφεται ένα έκτακτο μνημονιακό μέτρο που μονιμοποιήθηκε στην πορεία.

Αντίθετα νέο μέτρο θα αποτελούσε η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος κάτι που για άλλη μία φορά δεν ανακοινώθηκε. Βέβαια δίδεται κίνητρο για αφαίρεση του από το εκκαθαριστικό, αν η επιχείρηση αυξήσει τον μέσο όρο των εργαζομένων που απασχολεί. Είναι μία αρχή και αυτό , αλλά αν ρωτήσει κανείς τις επιχειρήσεις θα απαντούσαν ότι προτιμούν την αφαίρεση αρκετών φόρων και θα φρόντιζαν μόνες τους να αυξήσουν το προσωπικό που απασχολούν.

Επιπλέον νέο μέτρο θεωρείται το κίνητρο μετατροπής συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρη απασχόληση , όπου θα δίδεται έκπτωση 40% στις ασφαλιστικές εισφορές. Όμως το μέτρο επιβραβεύει αυτούς που επέλεγαν όλο αυτό το διάστημα να έχουν εργαζόμενους μερικής απασχόλησης σε αντίθεση με τις επιχειρήσεις που δεν το επέλεγαν αυτό , αφού για να μπει μία επιχείρηση στο εν λόγω πρόγραμμα θα πρέπει οι εργαζόμενοι μερικής απασχόλησης να είναι η πλειοψηφία των εργαζομένων της επιχείρησης , δηλαδή το 50% και πάνω του συνόλου των εργαζομένων.

Για την επιστρεπτέα προκαταβολή και για τον φόρο εισοδήματος δεν ακούσαμε τίποτα άρα δεν έχουμε κάτι να σχολιάσουμε για αυτά, όμως θεωρούμε ότι, ειδικά το κίνητρο της εφάπαξ αποπληρωμής των υπόλοιπων 94 δόσεων , θα πρέπει να επανέλθει έστω και την προεκλογική περίοδο. Το κίνητρο εάν προστεθεί, θεωρούμε ότι θα πρέπει να παραμείνει σε όλη την περίοδο αποπληρωμής, κάτι σαν τις ρυθμίσεις οφειλών του Ν.4611/2019 , τις 120 δόσεις δηλαδή , που δίδεται κίνητρο νωρίτερης αποπληρωμής.

Αρκετά όμως με την έκθεση και τις εξαγγελίες, θα τα δούμε εν καιρώ και με τις νομοθετήσεις των μέτρων, ας ασχοληθούμε και με κάτι περισσότερο δικό μας που έχει να κάνει με τα πρόστιμα του Ν. 4174/2013 που ορίζονται στο άρθρο 54 του εν λόγω νόμου, τα γνωστά και ως πρόστιμα εκπρόθεσμων δηλώσεων, τα οποία έχουμε αντιμετωπίσει ουκ ολίγες φορές στην καθημερινότητα μας και μας έχουν δημιουργήσει πολλές φορές αντιδικίες με τους πελάτες μας για το ποιος θα πρέπει να τα πληρώσει και γιατί προέκυψαν τα εν λόγω πρόστιμα.

Μάλιστα επειδή πολλές φορές η φορολογική αρχή αργεί να τα βεβαιώσει, αμφότεροι έχουν ξεχάσει περί τίνος πρόκειται . Αξίζει να αναφέρουμε ότι είναι σύνηθες το φαινόμενο να βεβαιώνονται στα όρια της παραγραφής , δηλαδή πέντε χρόνια μετά την διαπίστωση τους . Ακόμα πιο σύνηθες είναι να βεβαιώνονται στην προσωποποιημένη πληροφόρηση χωρίς να υπάρχει αιτιολογία στο πρόστιμο ή αναρτημένη κάποια έκθεση διαπιστώσεων ή έκθεση επιβολής προστίμου και έτσι όλοι μαζί ψάχνονται να βρουν τι είναι ή μάλλον όχι μαζί αλλά εμείς που «τα ξέρουμε αυτά» και ως γνωστών πληρώνουμε την νύφη… Η επίσκεψη ή το τηλέφωνο στην εφορία είναι αναπόφευκτη, αφού είναι πολύ δύσκολο να διαπιστώσεις από το taxis από πού μπορεί να προέρχεται. Μπορεί να είναι από δήλωση, από ΦΠΑ ,από ΦΜΥ , από μισθωτήριο, από ενδοκοινοτικές , από λίστες συμφωνητικών ή από οποιαδήποτε άλλη δηλωτική διαδικασία που έχει καταληκτική ημερομηνία υποβολής, οπότε το ψάξιμο θα είναι μεγάλης διάρκειας και με μεγάλες πιθανότητες αποτυχίας.

Τα ποσά των προστίμων δεν χρειάζεται να τα θυμίσουμε γιατί όλοι μας τα γνωρίζουμε πολύ καλά , όμως οι «απέξω από τον χορό» μιλούν για ένα «κατοσταρικάκι» αναφέροντας το σαν ένα πολύ μικρό ποσό. Εδώ έρχεται η απάντηση μας προς αυτούς και ερώτημα προς τους αρμοδίους, που συνήθως είναι τα ίδια πρόσωπα, ότι το «κατοσταρικάκι» δεν είναι καθόλου μικρό ποσό ειδικά όταν επιβάλλεται για ψύλλου πήδημα, γιατί δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αλλιώς ένας παρακρατούμενος φόρους ύψους 2,73 ευρώ. Μάλιστα επειδή το ποσό της εν λόγω δήλωσης στο παράδειγμα μας ήταν χρεωστικό , το πρόστιμο ήταν κάτι παραπάνω , δηλαδή «διακοσοπενηνταρικακι» γιατί η επιχείρηση τηρεί απλογραφικά βιβλία , και αν η επιχείρηση είχε την τύχη να τηρεί διπλογραφικά βιβλία θα αυξάνονταν σε «πεντακοσαρικάκι»!!! Κατοσταρικάκι είναι το ύψους του προστίμου μόνο όταν η δήλωση δεν παράγει φορολογητέο αποτέλεσμα ή αν πρόκειται για πρόσωπο μη επιτηδευματία.

Το παράδειγμα του προστίμου δεν χρησιμοποιήθηκε τυχαία , αλλά επειδή το διαβάσαμε σε μία απόφαση της ΔΕΔ που δημοσίευσε η επιστημονική ομάδα του taxheaven. Η εν λόγω απόφαση δικαίωσε τον φορολογούμενο με το σκεπτικό ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 34), εν προκειμένω το προς απόδοση ποσό των 2,73€ υπολείπεται αισθητώς του προστίμου των 250 ευρώ που επιβλήθηκε λόγω της εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης ΦΜΥ, ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατόν, υπό το φως της αρχής της χρηστής διοίκησης, να επιβληθεί πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης και απόδοσης ενός τόσο αμελητέου ποσού φόρου.

Δεν το συζητάμε ότι η ακύρωση του προστίμου ήταν σωστή , αφού μάλιστα «δένει» με το ΦΠΑ , γιατί αν ήταν ΦΠΑ και όχι ΦΜΥ δεν θα είχε καν πρόστιμο, όμως είναι λογικό να χρειάζεται να μπαίνουν οι φορολογούμενοι σε αυτή την διαδικασία; Να κάνουν προσφυγές και η ΔΕΔ να ασχολείται για τέτοιες διαδικασίες και τόσο ευτελή ποσά; Τα πρόστιμα αυτά θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν όσο αυξάνονται οι δηλωτικές υποχρεώσεις και αυξάνονται μαζί και οι πιθανότητές να προκύπτουν όλα αυτά τα «άκια». Γνώμη μας…

Στο Ε9 έχει δοθεί η λύση μέχρι να ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο αφού δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα των διαδικαστικών παραβάσεων του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 στις εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις Ε9, οι οποίες υποβάλλονται από την 25η Απριλίου 2019 και αφορούν τα έτη 2014 και επόμενα, μέχρι την ανάρτηση των κτηματολογικών στοιχείων στο σύνολο της Ελληνικής επικράτειας. Η ολοκλήρωση της ανάρτησης προκύπτει από Διαπιστωτική Πράξη του Δ.Σ. του Ν.Π.Δ.Δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», η οποία κοινοποιείται προς τον Υπουργό Οικονομικών.

Αντίστοιχα για τις τροποποιητικές δηλώσεις φυσικών προσώπων που είναι πιστωτικές ή μηδενικές ή χρεωστικές μέχρι 100 ευρώ , δόθηκε μετά και από δικό μας αγώνα λύση αφού σύμφωνα με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 (Α’170), εφεξής ΚΦΔ, το οποίο προστέθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 77 του ν. 4916/2022 (Α’ 65) και ισχύουν από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από 28/03/2022 (σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 92 του ιδίου νόμου), τα πρόστιμα του άρθρου 54 δεν επιβάλλονται σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικού προσώπου, από την οποία το επιπλέον ποσό φόρου που προκύπτει προς καταβολή, σε σχέση με την αρχική δήλωση, είναι έως 100 ευρώ. Στην εγκύκλιο Ε.2053/2022 δόθηκαν και οι απαραίτητες διευκρινήσεις για το πώς προκύπτει η διαφορά των εκατό ευρώ φόρου των τροποποιήσεων.

Από την άλλη να αναφέρουμε και αυτό, και να κλείσουμε… Όταν έχεις φορολογικό έλεγχο και δεν τα δηλώσεις οικειοθελώς , αλλά τα βεβαιώσει η ελεγκτική υπηρεσία , το άρθρο 54 δεν επιβάλλεται , παρά επιβάλλεται μόνο το άρθρο 58 και 58Α . Αξίζει να αναφέρουμε ότι εάν ο φόρος της διαφοράς δεν είναι πολύ υψηλός, το πρόστιμο που θα επιβληθεί μέσω των εν λόγω άρθρων , θα είναι πιθανόν μικρότερο από τα 250 ή τα 500 ευρώ , άρα η οικειοθελής δήλωση θα είναι μη συμφέρουσα… Υπολογίζοντας όλα τα παραπάνω , μήπως ήρθε η ώρα για κατάργηση ή αναπροσαρμογή των εν λόγω διατάξεων;

Πηγή: www.e-forologia.gr