ΣΤΟΙΧΗΜΑ Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ

Άρθρο Ν. Γρέντζελου στο ethnos.gr: Το μεγάλο lockdown θα είναι μετά το τέλος της πανδημίας

Άρθρο του Αντιπροέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Νίκου Γρέντζελου στο ethnos.gr (25/02/2021):

Το μεγαλύτερο μέρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων παραμένει κλειστό με κρατική εντολή, στο πλαίσιο της προσπάθειας περιορισμού της πανδημίας, όμως για πάρα πολλές από αυτές είναι πολύ πιθανό το lockdown να συνεχιστεί επ΄αόριστο, ακόμα και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων. Αναφέρομαι βέβαια στις επιχειρήσεις – κυρίως τις μικρές και τις πολύ μικρές – που είτε δεν θα καταφέρουν να ξανανοίξουν μετά το τέλος του lockdown, είτε θα ανοίξουν για ένα μικρό διάστημα και θα βάλουν το λουκέτο σε μεταγενέστερο χρόνο, καθώς δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις που θα έχουν συσσωρευθεί.

Είναι δυσοίωνο λοιπόν το μέλλον της επιχειρηματικότητας, κάτι που φαίνεται και από το μέγεθος της απώλειας των εσόδων. Ήδη –λόγω της πανδημίας- λείπουν από την αγορά περισσότερα από 41 δισ. ευρώ και όσο συνεχίζεται αυτή η κατάσταση, τόσο θα αυξάνεται αυτό το αρνητικό μέγεθος, κάτι που θα αποτυπώνεται βέβαια και στο ύψος του ΑΕΠ. Και δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι εξαιτίας των υφιστάμενων δυσκολιών, θα επηρεασθεί και η αγοραστική δυνατότητα των πολιτών. Μάλιστα, σύμφωνα με την τελευταία πανελλαδική έρευνα της Focus Bari, το 30% των Ελλήνων δηλώνει πως σήμερα, ένα χρόνο μετά την έναρξη της πανδημίας στην χώρα, η επαγγελματική τους κατάσταση είναι χειρότερη. Άρα ο μελλοντικός κίνδυνος για τη λειτουργία των επιχειρήσεων δεν θα έχει σχέση μόνο με τα βάρη που θα έχουν επωμιστεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και γιατί η κατανάλωση δεν αναμένεται να κυμανθεί σε υψηλά επίπεδα. 

Ελπίδα για ορισμένες επιχειρήσεις θα είναι η αξιοποίηση των τεχνολογικών «εργαλείων», που μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους. Κυρίως όμως θα πρόκειται για μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν ήδη τις αναγκαίες υποδομές αλλά και το «know how», κάτι που φάνηκε ήδη από το πως εφαρμόστηκε το click away. Βέβαια έχουν αλλάξει και οι καταναλωτικές συνήθειες, με μεγάλο ποσοστό των πολιτών να στρέφεται αναγκαστικά στις ηλεκτρονικές αγορές. Για αυτό και στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών προτρέπουμε τα μέλη μας να προχωρήσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων τους, ενώ δίνουμε και κίνητρα καθώς βοηθούμε και οικονομικά για τη δημιουργία e-shop και ιστοσελίδων. Αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα αυτή η προσπάθεια, καθώς μπορεί η μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή να γίνεται με πιο «βίαιο» τρόπο, καθώς δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου, όμως ακόμα και οι πιο μικρές επιχειρήσεις μπορούν να αποκτήσουν τη δυνατότητα να απευθυνθούν σε μεγαλύτερες αγορές και να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία. Θα πρέπει όμως να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι δεν λύνεται το πρόβλημα με τη δημιουργία ενός e-shop. Απαιτείται επιμόρφωση, συνεχής ανανέωση, παροχή όσο το δυνατόν καλύτερων υπηρεσιών για να ανταπεξέλθει κάποιος στον ανταγωνισμό. 

Γενικότερα χρειάζεται μία διαφορετική κουλτούρα από την πλευρά του επιχειρηματία και κυρίως προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα. Ίσως να είναι και η μοναδική ελπίδα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια η στήριξη τους από την πλευρά της Πολιτείας. Δυστυχώς, χωρίς μέτρα και στοχευμένες δράσεις που θα έχουν άμεση σχέση με την ενίσχυση της ρευστότητας και την οριστική απαλλαγή πολλών από τα βάρη που δημιουργήθηκαν τον τελευταίο χρόνο, δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε πολλά πράγματα για το επόμενο κρίσιμο διάστημα, μέχρι δηλαδή να επανέλθει η κανονικότητα στην αγορά και η αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης.