tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Σοφόν το σαφές

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Δύσκολη η εβδομάδα που πέρασε για τους λογιστές. Σκληρός ο αγώνας δρόμου που έκαναν μέχρι και την Τρίτη 19/1/2021, ώστε να υποβληθούν πάνω από 700.000 αιτήσεις για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή Νο 5. Όλοι γνωρίζουμε ότι για να συμπληρώσει κάποιος τα λίγα νούμερα του κύκλου εργασιών, δεν ήταν ένα απλό κλικ κάποιων λεπτών, αλλά ένας μαραθώνιος που τον διεξήγαγαν οι λογιστές με την ταχύτητα του Τζαμαϊκανού Γιουσέιν Μπολτ κι όχι μόνο…

Σήμερα όμως θα ήθελα να ασχοληθούμε με δύο θέματα που έρχονται και τα οποία θα μας απασχολήσουν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Το πρώτο αφορά την Απόφαση Α. 1273 της 14/12/2020 που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 21/12/2020:

Η συγκεκριμένη Απόφαση αναφέρεται στην αναστολή και παράταση των προθεσμιών της παρ. 4 του άρθρου 6 της Π.Ν.Π.της 30/3/2020, ως προς την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής και του αιτήματος αναστολής, καθώς και την εξέταση της ενδικοφανούς προσφυγής του άρθρου 63/4174.

Σε τι αναφέρεται η συγκεκριμένη Απόφαση:

Οι προθεσμίες για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής και για το αίτημα αναστολής που λήγουν ή έχουν λήξει από 9/11/2020 έως και 31/1/2021, αναστέλλονται για 60 ημέρες.

Αναφέρομαι στη συγκεκριμένη απόφαση, αφού το χρονικό διάστημα μέχρι και την 31/12/2020, λόγω των παραγραφών του 2014, ήταν πολλές χιλιάδες οι οριστικές πράξεις που κοινοποιήθηκαν, στις οποίες θα πρέπει να κατατεθεί η ενδικοφανής προσφυγή στη ΔΕΔ.

Τι συμβαίνει όμως με τις οριστικές πράξεις που κοινοποιήθηκαν την 31/12/2020;

Για τις πράξεις αυτές που η κοινοποίηση των οριστικών έγινε κατά την 31/12/2020, η προθεσμία εκπνέει τη Δευτέρα 1/2/2021, αφού η 30/1/2021 είναι Σάββατο. Αξίζει να θυμίσω ότι, σύμφωνα με τον νόμο, όταν οι 30 ημέρες καταλήγουν σε μη εργάσιμη ημέρα, η προθεσμία κατάθεσης της ενδικοφανούς προσφυγής μεταφέρεται στην πρώτη εργάσιμη, άρα στις 1/2/2021.

Η Απόφαση Α. 1273/2020 αναφέρει όπως προαναφέραμε ότι παρατείνονται για 60 ημέρες οι προσφυγές που πρέπει να κατατεθούν έως τις 31/1/2021, άρα, με άλλα λόγια, όποια οριστική πράξη έχει κοινοποιηθεί την 31/12/2020 δεν δικαιούται την 60ήμερη παράταση, αφού η λήξη της προθεσμίας είναι η 1/2/2021, σύμφωνα με το γράμμα του νόμου!!!

Πιστεύω ότι η πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ δεν ήταν αυτή, δυστυχώς όμως, εάν κάποιος σταθεί στον τύπο της Απόφασης κι όχι στο πνεύμα της, τα αποτελέσματα για τους φορολογούμενους θα είναι καταστροφικά, αφού κινδυνεύουν η προσφυγή τους να χαρακτηριστεί ως εκπρόθεσμη.

Υπάρχει πάντως χρόνος – και για αυτό αναφερόμαστε – ώστε το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ να διορθώσουν την απόφασή τους, διότι ΣΟΦΟΝ ΤΟ ΣΑΦΕΣ. Ας αλλάξουν το 31/1 σε 1/2, έτσι κι αλλιώς δεν νομίζω να κοινοποιήθηκαν πολλές πράξεις την Πρωτοχρονιά !

Σε κάθε περίπτωση, εάν δεν βρίσκεται λύση, μπορούν κάλλιστα να μιλήσουν με το Υπουργείο Εργασίας, το οποίο μας είχε συνηθίσει, ελπίζουμε όχι πλέον, στο να ορίζει προθεσμίες σε ημέρες αργιών, βλέπε Μεγάλο Σάββατο και ημέρα του Πάσχα.

Το δεύτερο θέμα αφορά μια σκέψη που έχουμε εδώ και καιρό εγώ και οι συνεργάτες μου, την οποία είπαμε να μοιραστούμε μαζί σας, αφού θα την βρούμε μπροστά μας εάν δεν υπάρξουν αλλαγές στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος για τη χρήση 2020.

Ανατρέχοντας στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, το μάτι μας έπεσε στα στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει και αφορούν τις δηλώσεις, την πηγή προέλευσης, τα τεκμήρια, τις απαλλαγές, κ.λπ. για τη χρήση του 2018 (για το 2019 δεν έχουν ακόμα), τα οποία και παρατηρήσαμε με μεγάλο ενδιαφέρον.

Τι αναφέρουν τα στοιχεία αυτά ως προς την πηγή των εισοδημάτων των φορολογουμένων για το έτος 2018 και πριν, μπορείτε να το δείτε αναλυτικά στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ σε αυτό το link: https://www.aade.gr/menoy/statistika-deiktes/eisodima/etisia-statistika-deltia

Από τον πίνακα του έτους 2018 αξίζει να σταθούμε σε δύο βασικά στοιχεία: Το συνολικό φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων του 2018 ήταν 81.629.294.848 ευρώ, αλλά το δηλωθέν εισόδημα ήταν 75.224.524.468 ευρώ. Η διαφορά πως προέκυψε; Φυσικά από τα τεκμήρια, αφού 6.404.770.380 ευρώ ήταν η προστιθέμενη διαφορά των τεκμηρίων για το έτος 2018.

Επίσης, στα ίδια στοιχεία μπορούμε να βρούμε και το εξής ενδιαφέρον δεδομένο: Οι Έλληνες πολίτες το 2017 επιβαρύνθηκαν με παραπάνω φόρο κατά 35.566.309 ευρώ και το 2018 κατά 22.725.778 ευρώ, λόγω των αποδείξεων που δεν μάζεψαν. Το γνωστό σε όλους μας πέναλτι φόρου δηλαδή.

Εδώ έχουμε να κάνουμε δύο βασικές παρατηρήσεις:

Η πρώτη έχει να κάνει με το γεγονός ότι υπήρξαν φορολογούμενοι που πλήρωσαν παραπάνω φόρο ενός ουκ ευκαταφρόνητου ποσού, λόγω της μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου ποσού των αποδείξεων. Υποθέτουμε ότι το 2019 θα υπάρξουν τα αντίστοιχα νούμερα.

Εδώ η παρατήρηση και η ανησυχία έγκειται στο γεγονός του τι θα γίνει το φορολογικό έτος 2020, όπου τα καταστήματα ήταν κλειστά και οι φορολογούμενοι ήταν δύσκολο να ξοδέψουν για το μισό περίπου έτος. Επιπλέον είναι η πρώτη χρονιά που το ποσοστό των απαιτούμενων αποδείξεων ανέβηκε στο 30% και για επιπλέον εισοδήματα.

Και εδώ ρωτώ… Είχαν τη δυνατότητα οι φορολογούμενοι να συμπληρώσουν το 30% του εισοδήματός τους με ηλεκτρονικό τρόπο; Δύσκολο, αλλά και ακριβό για την τσέπη των φορολογουμένων εφόσον δεν το κατάφεραν, αφού το πέναλτι έχει παραμείνει στο 22% επί του ποσού που δεν συλλέχθηκε.

Βέβαια, αυτό που μας εντυπωσίασε αφορούσε την προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων, που αποτελεί και τη δεύτερή μας παρατήρηση…

Τι παρουσιάζουν τα στοιχεία;

Τα 6,404 δις ευρώ στα 81,629 δις ήταν η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι πλήρωσαν φόρο για σχεδόν 6,5 δις τεκμαρτό εισόδημα.

Πότε; Το 2018 που:

– Δεν είχαμε covid-19 και όλα πήγαιναν καλά.

– Δεν είχαμε κλειστά μαγαζιά με κρατική εντολή ή πληττόμενες επιχειρήσεις, οι οποίες λειτούργησαν με κάτω από το 50% του ετήσιου τζίρου τους.

– Δεν είχαμε αναστολές εργασίας και ειδικές αποζημιώσεις 534€.

– Δεν είχαμε εργασία τις μισές μέρες του μήνα, σύμφωνα με το πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ.

– Με λίγα λόγια είχαμε μια χρονιά ιδιαίτερων συνθηκών, που τα εισοδήματα θα είναι απίστευτα μειωμένα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Μέσα στο 2020 πέρασαν άπειρα νομοσχέδια και εγκύκλιοι, όμως τίποτα δεν τέθηκε σαν ζήτημα για επανεξέταση της – έτσι κι αλλιώς – απαρχαιωμένης διαδικασίας των τεκμηρίων. Το θέμα είναι όμως, πως όλοι αυτοί οι μικροεπαγγελματίες και εργαζόμενοι θα μπορέσουν να καλύψουν τα τεκμήριά τους, δεδομένου ότι τα εισοδήματά τους θα είναι μειωμένα, για να μην πω σε πολλές περιπτώσεις μηδενισμένα;

Η λύση θεωρητικά μπορεί να είναι η ανάλωση κεφαλαίου, αλλά είναι πολύ πιθανό να έχει ήδη εξαντληθεί στο βάθος της δεκαετίας της κρίσης, αλλά και της ταυτόχρονης εφαρμογής των τεκμηρίων. Επιπλέον, είναι εντελώς άδικο να «τρως» κεφάλαιο μέσα σε μια τόσο ιδιαίτερη χρονιά…

Μήπως – λέμε τώρα – το Υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να τα καταργήσει ή να εξετάσει την αντικατάστασή τους, κάτι που έτσι κι αλλιώς διαφημίζει και πολλά χρόνια κάθε αρχή νέου έτους;

Μήπως έφτασε αυτή η ώρα που τη συζητάμε εδώ και χρόνια, αλλά ακόμα δεν την έχουμε δει;

Ας τολμήσει επιτέλους το Υπουργείο Οικονομικών να δώσει λύση σε κάτι τόσο αναχρονιστικό και εντελώς άδικο…

Πηγή: www.e-forologia.gr