tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στο “Ποντίκι”: Χαραμάδα αισιοδοξίας, αλλά χωρίς λύσεις

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “Το Ποντίκι” (8/12/2022).


Μία, έστω μικρή, νότα αισιοδοξίας ήρθε να δώσει η εξαμηνιαία έρευνα της Pulse RC για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και αγοράς, σε μία περίοδο μάλιστα που συνεχόμενες αρνητικές συγκυρίες και απαισιόδοξα μακροοικονομικά στοιχεία «μαυρίζουν» τον, όχι τόσο μακρινό, ορίζοντα.

Σε αυτό το πλαίσιο είναι ενθαρρυντικό το ότι η έρευνα της Pulse, η οποία έγινε για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, αποτυπώνει μία τάση βελτίωσης σε ότι αφορά τον δείκτη αισιοδοξίας / απαισιοδοξίας των Ελλήνων καταναλωτών.

Συγκεκριμένα, στο ερώτημα πώς αντιμετωπίζουν την πορεία της οικονομίας τους επόμενους μήνες, απαντούν 36% αισιόδοξα (από 31%) και 63% απαισιόδοξα (από 68%). Βελτιωμένη είναι και η εικόνα ανάμεσα στους επιχειρηματίες/επαγγελματίες, όπου το 42% (από 26%) απαντά αισιόδοξα και το 58% (από 72%) απαισιόδοξα.

Η βελτίωση του συγκεκριμένου δείκτη όμως, αν και όπως ήδη αναφέραμε αποτελεί σίγουρα θετική εξέλιξη, δεν αποτελεί τίποτε άλλο από μία τάση προς τη σωστή κατεύθυνση. Διότι, αν μελετήσουμε λίγο πιο προσεκτικά τα ποιοτικά στοιχεία της έρευνας, θα αντιληφθούμε εύκολα ότι όλες οι συνθήκες για τις οποίες μέχρι χθες ανησυχούσαμε εξακολουθούν και σήμερα να ισχύουν.

Εξάλλου, όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι Έλληνες δεν παύουν να είναι σε συντριπτικό ποσοστό (63% δηλαδή περίπου 2 στους 3) απαισιόδοξοι. Και όχι μόνο αυτό, αλλά 1 στους 2 (49%) ανησυχούν για τη βιωσιμότητα της εργασίας τους τούς επόμενους έξι μήνες όταν στην προηγούμενη μέτρηση το ποσοστό ήταν 48%. Οι αυτοαπασχολούμενοι μάλιστα ανησυχούν ακόμα περισσότερο με ποσοστό 54%.

Οι καταναλωτές επίσης θεωρούν κατά 48% ότι τα μέτρα κατά της ακρίβειας είναι σε λανθασμένη κατεύθυνση, ενώ το 51% που θεωρούν ότι κινούνται προς τη σωστή θεωρούν πως τα μέτρα δεν είναι αρκετά.

Επιπροσθέτως, είναι ανησυχητικό το ότι 2 στους 3 (67%) έχουν πλέον παγιώσει στις αγορές τους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτό δείχνει ότι η ακρίβεια και οι χαμηλές αποδοχές που συρρικνώνουν συνεχώς το διαθέσιμο εισόδημα, οδηγεί τους Έλληνες στην κατανάλωση προϊόντων με αποκλειστικό κριτήριο όχι την ποιότητα, αλλά τη χαμηλότερη τιμή, κάτι που στο κοντινό παρελθόν αφορούσε σχεδόν αποκλειστικά ένα πολύ μικρό ποσοστό νοικοκυριών που βρίσκονταν πολύ κάτω από τα όρια της φτώχειας.

Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι, παρά τη βελτίωση των δεικτών αισιοδοξίας εικόνας που δείχνουν τα στοιχεία της Pulse, το πρόβλημα στην ελληνική αγορά εξακολουθεί να υπάρχει και ότι τα υφιστάμενα μέτρα, παρά τη θετική τους κατεύθυνση, απέχουν πολύ από το να θεωρηθούν επαρκή για να οδηγήσουν σε πραγματική αναστροφή του κλίματος.

Γι’ αυτό επιμένουμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει αμέσως στη λήψη μέτρων στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, όπως:

● Στη δυνατότητα αποπληρωμής του συνόλου των χρεών των επιχειρήσεων σε 120 δόσεις.

● Στην άσκηση πίεσης προς τις τράπεζες για άνοιγμα της «κάνουλας» της τραπεζικής χρηματοδότησης και πρόσβασης στα κονδύλια του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης με όσο το δυνατόν χαμηλότερα επιτόκια και δικαιότερο τρόπο κατανομής.

● Στη λήψη άμεσων και ουσιαστικών μέτρων ανακούφισης από την ενεργειακή ακρίβεια και τον πληθωρισμό.