ΒΟΥΛΗ

Νέο νομοσχέδιο για τις εξετάσεις οδήγησης – έντονες αντιδράσεις των εκπαιδευτών

Το νομοσχέδιο που βάζει τέλος στο αδιέξοδο της μη διεξαγωγής των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης εδώ και πάνω από τέσσερις μήνες, κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.

Πρόκειται για το ν/σ με τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις» το οποίο κατατέθηκε σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και «αναμένεται να βάλει τέλος σε μια εκκρεμότητα τεσσάρων μηνών», σημειώνει σε ανακοίνωση της η Περιφέρεια Αττικής.

Επισημαίνει επίσης ότι τόσο η διοίκηση της Περιφέρειας όσο και η εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος Μεταφορών, Επικοινωνιών και ΚΤΕΟ, Μαρία Χριστάκη, είχαν αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε το θέμα.

Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωση της, η Περιφέρεια Αττικής τονίζει ότι «βρέθηκε στο πλευρό των πολιτών – οδηγών, εκπαιδευτών οδήγησης και εξεταστών -, που πληρώνουν το βαρύ τίμημα της κατάστασης αυτής», προσθέτοντας ότι ανέλαβε «όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες προς το αρμόδιο υπουργείο και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να μπει τέλος σε ένα αδιέξοδο που έχει τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό κόστος όχι μόνο για έναν κλάδο αλλά για ολόκληρη την κοινωνία καθώς χιλιάδες πολίτες δεν μπορούν να δώσουν εξετάσεις ενώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες υφίστανται τις συνέπειες της τεχνητής ανεργίας».

Στην ίδια ανακοίνωση τονίζεται ότι με τον νομοσχέδιο του υπουργείου διασφαλίζεται το «αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών και γίνεται ένα βήμα για την κανονικότητα που απαιτεί μια ευνομούμενη πολιτεία».

Άμεση αντίδραση των εκπαιδευτών οδηγών

Αντιδρώντας στις δυσμενείς διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών για την «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις», οι Εκπαιδευτές οδηγών οδήγησης, πραγματοποιούν, από το πρωί της 30ης Ιανουαρίου, μπλόκα και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Μεταφορών και στις κατά τόπους περιφερειακές διευθύνσεις Μεταφορών, μετά από πρόσκληση των συνδικαλιστικών τους οργανώσεων. Διαμαρτυρία ετοιμάζουν και οι εξεταστές.

Μιλώντας στην κάμερα της ΕΡΤ1, ο Πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών Εκπαιδευτών Οδηγών Αυτοκινήτων Δυτικής Αττικής και Α΄ Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Αθηνών κ. Νίκος Γρέντζελος, εξέφρασε τον προβληματισμό του για ορισμένες διατάξεις του νομοσχεδίου που κάνουν δύσκολη την σωστή εφαρμογή της εξέτασης, καθώς και για την πληθώρα των υπουργικών αποφάσεων που προβλέπεται να εκδοθούν,  δεκατέσσαρες τον αριθμό,  πράγμα που θα καθυστερήσει ακόμη περισσότερο την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων μετά από τόσους μήνες καθυστέρηση που ήδη έχει σημειωθεί και μεγάλος αριθμός πολιτών δεν μπορεί να λάβει δίπλωμα. Ένα από τα σοβαρά θέματα είναι ότι κατά την εξέταση δεν θα συνοδεύει τον οδηγό ο εκπαιδευτής του, αλλά άλλος άγνωστος εκπαιδευτής.

Χωρίς τον εκπαιδευτή

Το πρώτο στάδιο θα είναι η πορεία, ενώ στο δεύτερο θα εξετάζονται οι δεξιότητες οδήγησης των υποψηφίων. Οι υποψήφιοι θα εξετάζονται στο δεύτερο στάδιο µόνο εφόσον επιτύχουν στο πρώτο, ενώ, εάν αποτύχουν στο δεύτερο, θα επανεξετάζονται και στο πρώτο.

Η δοκιµασία προσόντων θα διενεργείται από έναν εξεταστή, ενώ δεν θα επιτρέπεται να βρίσκεται εντός του οχήµατος ο εκπαιδευτής των υποψηφίων. Για την εξέταση όσων θέλουν να αποκτήσουν δίπλωµα για δίκυκλο, προβλέπεται στη µοτοσικλέτα να επιβαίνει µόνο ο υποψήφιος. Με το σχέδιο νόµου αυξάνονται τα εξέταστρα για τη θεωρητική και πρακτική εξέταση στα 15 ευρώ, από 10 ευρώ που είναι σήµερα.

Η θεωρητική και η πρακτική εξέταση των υποψηφίων µεταδίδονται σε πραγµατικό χρόνο και καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών µέσων και το υλικό µεταφορτώνεται την ηµέρα της εξέτασης. Το υλικό αυτό, χωρίς το οποίο η εξέταση θα θεωρείται άκυρη, περιέχει:

Το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήµατος όπου απεικονίζονται όλοι οι συµµετέχοντες.

Τον χώρο διενέργειας των θεωρητικών εξετάσεων όπου απεικονίζονται όλοι οι συµµετέχοντες στη διαδικασία. Κατά τη διενέργεια της εξέτασης θα δηµιουργείται κλωβός διακοπής ασύρµατης επικοινωνίας, θα απενεργοποιούνται κινητά και κάθε άλλη ηλεκτρονική συσκευή.

Το εξωτερικό του οχήµατος όπου φαίνεται το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται

Οι εξεταστές

Με το σχέδιο νόµου δίνεται λύση και στο ζήτηµα της αµοιβής των εξεταστών. Αναδροµικά από την 1η Μαΐου 2018 έως τρεις µήνες από την έναρξη ισχύος του νόµου καθορίζεται µηνιαία αποζηµίωση ύψους 240 ευρώ, υπό την προϋπόθεση ο υπάλληλος να έχει συµµετάσχει σε τουλάχιστον έξι εξετάσεις. Σε περίπτωση µικρότερης συµµετοχής, το ποσό θα περιορίζεται ανάλογα.

Οι εξεταστές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης και οι εξετάσεις θα διενεργούνται εντός ωραρίου. Σε περιφερειακές ενότητες όπου ο αριθµός των υποψηφίων είναι µικρός θα µπορούν να απασχολούνται και σε άλλο αντικείµενο, ενώ στις νησιωτικές και µη επαρκώς στελεχωµένες περιοχές οι εξεταστές θα ασκούν αποκλειστικό έργο µόνο µία ηµέρα την εβδοµάδα. Παράλληλα, µε ηλεκτρονικές κληρώσεις ανά τετράµηνο θα επιτυγχάνεται η διαρκής εναλλαγή τους.

Πριν από την εξέταση κάθε σταδίου µε νέα ηλεκτρονική κλήρωση θα προκύπτει το ζεύγος κάθε εξεταζόµενου-εξεταστή. Τη δυνατότητα να οδηγούν µε συνοδό θα έχουν νέοι και νέες που κλείνουν τα 17 τους χρόνια, αφού περάσουν από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και επιτύχουν στις αντίστοιχες εξετάσεις.

Τότε θα τους χορηγείται βεβαίωση δυνατότητας οδήγησης µε συνοδό ο οποίος θα πρέπει να είναι:

Τουλάχιστον 30 ετών.

Κάτοχος άδειας οδήγησης για πέντε χρόνια.
Να µην του έχει καταλογιστεί κανένας βαθµός ποινής στο point system.
Ο ανήλικος κατά τη διάρκεια της συνοδευόµενης οδήγησης υποχρεούται σε ειδική ασφαλιστική κάλυψη. Η οριστική άδεια οδήγησης θα χορηγείται µετά τη συµπλήρωση των 18 ετών.

Πρόστιμα κι αφαίρεση άδειας
«Ακριβά» από κάθε άποψη θα πληρώνουν τις πράξεις τους όσοι υποπίπτουν σε παραβάσεις, όπως η αλλοίωση των δεδοµένων της εξέτασης και κυρίως του αποτελέσµατος, η παραποίηση παραστατικών και εγγράφων, και η συµµετοχή σε παθητική ή ενεργητική δωροδοκία. Επιβάλλονται στους υποψηφίους οδηγούς απαγόρευση συµµετοχής σε εξετάσεις έως τρία χρόνια, στους εκπαιδευτές αφαίρεση της άδειας έως έξι χρόνια, στους εξεταστές αποµάκρυνση από το έργο της δοκιµασίας έως έξι χρόνια.

Επιβάλλονται και διοικητικά πρόστιµα, τα οποία για τις πολύ σοβαρές παραβάσεις φτάνουν τα 1.000 ευρώ για τους υποψηφίους, τα 2.000 ευρώ για τους εκπαιδευτές και τους εξεταστές και τα 6.000 ευρώ για τις σχολές οδηγών. Σε περιπτώσεις υποτροπής µπορεί να αφαιρεθεί οριστικά η άδεια, ενώ τα προβλεπόµενα πρόστιµα τριπλασιάζονται.

Το νομοσχέδιο

Αιτιολογική Έκθεση

 

Πηγή: dikaiologitika.Πρώτο Θέμα

 

 

Β