tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Μια μικρή αναφορά στο επίδομα θέρμανσης και οι αδικίες της Κρήτης

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Η πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου αποτελεί παρελθόν, αλλά μας αφήνει «προίκα» την πρώτη επώνυμη κακοκαιρία της νέας σεζόν. Δεδομένου ότι ξεκινάμε από το γράμμα Α, με το όνομα Αθηνά, ελπίδα όλων μας είναι να μην χρειαστεί να φτάσουμε στο Ω…

Σε κάθε περίπτωση, μιας και ο χειμώνας είναι προ των πυλών, πριν λίγο, σε κοινή συνέντευξη τύπου του Υπουργού Οικονομικών, του αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα για την επιδότηση ρεύματος και την επιδότηση θέρμανσης.

Λαμβάνοντας υπόψιν ότι στα γραφεία μας ενδεχομένως θα μας απασχολήσει περισσότερο το δεύτερο, αφού θα πρέπει να γίνουν οι αιτήσεις που όλοι μας ξέρουμε εδώ και χρόνια, ας κάνουμε μια μικρή αναφορά σε αυτά που ανέφερε ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών σχετικά με το επίδομα θέρμανσης.

Το επίδομα θέρμανσης θα διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι, αφού αυξήθηκε στους υπολογισμούς από τα 84 εκατ. ευρώ στα 168 εκατ. ευρώ, ενώ επίσης υπολογίζεται ότι τα νοικοκυριά που θα το δικαιούνται θα είναι πάνω από 1 εκατ., αντί των περίπου 700.000 που το αιτήθηκαν πέρυσι.

Η αύξηση του αριθμού των δικαιούχων θα προκύψει από τη διεύρυνση των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων.

Αναλυτικά θα έχουμε τα εξής νέα δεδομένα:

Εισοδηματικά κριτήρια (μέγιστο φορολογητέο εισόδημα)

· Άγαμος: 14.000 ευρώ.

· Έγγαμος: 20.000 ευρώ.

· Έγγαμος με ένα παιδί: 23.000 ευρώ, αν εφαρμοστεί η προσαύξηση των 3.000 ευρώ από το πρώτο τέκνο.

· Έγγαμος με δύο παιδιά: 26.000 ευρώ.

· Έγγαμος με τρία παιδιά: 29.000 ευρώ.

Περιουσιακά κριτήρια (Αξία ακίνητης περιουσίας νοικοκυριού)

· Άγαμος: 180.000 ευρώ.

· Έγγαμος: 300.000 ευρώ.

Η αύξηση του ποσού που θα λάβουν οι οικογένειες θα προκύψει από το ότι η βάση υπολογισμού ξεκινά από τα 300 ευρώ, αντί τα 220 ευρώ που ήταν πέρυσι, αλλά και από το ότι η προσαύξηση λόγω τέκνου αυξάνεται στο 20% από το 10% που εφαρμόστηκε την περασμένη περίοδο. Παράλληλα, το ελάχιστο ποσό θα διαμορφωθεί στα 100 ευρώ από τα 80 ευρώ, ενώ αντίστοιχα το μέγιστο θα αυξηθεί στα 750 ευρώ, αντί των περυσινών 650 ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, όλη διαδικασία και οι μεταβολές θα αναλυθούν εντός του μηνός, με την έκδοση της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Η απόφαση αυτή ελπίζουμε να μην αργήσει, αφού ήδη αρκετές οικογένειες στη Βόρεια Ελλάδα περιμένουν την έναρξη της διανομής πετρελαίου θέρμανσης με ανοιχτές αγκάλες, έστω κι εάν πολλοί γέμισαν τις δεξαμενές τους πέρυσι στο τέλος της σεζόν επ’ ευκαιρία των εξαιρετικά χαμηλών τιμών.

Στα υπόλοιπα δικά μας τώρα…

Την εβδομάδα που μας πέρασε λάβαμε αρκετές οχλήσεις από αρκετούς συναδέλφους, αλλά και πελάτες μας, ότι υπάρχουν δηλώσεις οι οποίες δεν έχουν ακόμα εκκαθαριστεί. Πρόκειται για δηλώσεις οι οποίες είχαν βγει «ελέγξιμες» για διάφορους λόγους. Αξίζει να θυμίσουμε ότι φέτος ήταν η πρώτη χρονιά που είχαμε ελέγξιμες δηλώσεις, λόγω του ότι δεν συμφωνούσε ο κωδικός 735-736 με τα στοιχεία που είχε περασμένα το τμήμα κεφαλαίου σε σχέση με τις αγορές ακίνητης περιουσίας που έγιναν το 2020. Σχεδόν όλες τις φορές βέβαια, η διαφορετική αναγραφή δεν ήταν γιατί ο φορολογούμενους ήθελε πονηρά να «κρύψει τεκμήριο», αλλά γιατί το ακίνητο αγοράστηκε σε αξία μικρότερη της αντικειμενικής, όπως κι άλλες φορές, γιατί ναι μεν είχε γίνει η δήλωση φόρου μεταβίβασης, όμως το συμβόλαιο δεν έγινε ποτέ.

Η καθυστερημένη εκκαθάριση δεν δημιουργεί πρόβλημα προσαυξήσεων, αφού οι δόσεις ξεκινούν από την πρώτη μέρα του επόμενου μήνα της εκκαθάρισης, όμως δημιουργεί άλλα προβλήματα σε σχέση με τα επιδόματα και άλλα δικαιώματα που οι δικαιούχοι επιλέγονται βάσει του φορολογητέου εισοδήματός τους. Ένα τρανό παράδειγμα είχαμε αναφέρει στο άρθρο μας «πότε θα βρεθεί επιτέλους μια δίκαιη λύση για όλους;» που γονέας παραλίγο να μείνει εκτός παιδικού σταθμού, λόγω του κωδικού 735.

Από τότε έχουμε λάβει κι άλλα παράπονα σε σχέση με το επίδομα τέκνων, τον μειωμένο ΕΝΦΙΑ και άλλου τέτοιου τύπου περιπτώσεις. Ακόμα και το επίδομα θέρμανσης που θα ξεκινήσει, σαν βάση επιλογής του δικαιούχου έχει το φορολογητέο εισόδημα. Σε αυτό μπορούμε άνετα να προσθέσουμε και όσες υπηρεσίες ζητούν εκκαθαριστικό για πολλά και διάφορα ζητήματα.

Με λίγα λόγια η έλλειψη εκκαθαριστικού μπορεί να δημιουργήσει διάφορα προβλήματα. Καλό θα ήταν λοιπόν του χρόνου, μιας και φέτος ότι ήταν να γίνει έγινε, να μειωθούν οι ελέγξιμες δηλώσεις ή έστω να βρεθεί ένας άλλος τρόπος αυτές να είναι ελέγξιμες, ειδικά εάν εξόφθαλμα δεν πρόκειται για ευθύνη του φορολογούμενου. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να βγαίνει ένα προσωρινό εκκαθαριστικό με σχετική ένδειξη επάνω ή κάτι τέτοιο.

Γενικότερα πάντως, καλό θα ήταν όταν νομοθετούνται κάποια πράγματα να υπάρχει και μια σκέψη όσον αφορά τις τεχνικές διαδικασίες, αλλά και τους άλλους νόμους και τις εγκυκλίους αυτών. Εάν δεν γίνεται αυτό ενδέχεται να δημιουργηθούν προβλήματα και αρκετές αδικίες.

Ως παράδειγμα μπορούμε να θέσουμε την εγκύκλιο ΓΔΟΥ 979/2021 που αναφέρει τους δικαιούχους των αποζημιώσεων για τους σεισμόπληκτους της Κρήτης. Ένας από τους όρους αναφέρει ότι ειδικά, για τη χορήγηση της πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής για ακίνητα τα οποία αποκτήθηκαν ή μεταβλήθηκε η κατάστασή τους μετά την 1η Ιανουαρίου 2021, λαμβάνεται υπόψη η δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) έτους 2022 που έχει υποβληθεί μέχρι και την 26η Σεπτεμβρίου 2021.

Παράλληλα όμως, ο νόμος για το Ε9 αναγράφει ότι ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία, από την 1η Ιανουαρίου 2019 και εφεξής, για την υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) σχετικά με τη σύσταση, απόκτηση και . κάθε άλλη μεταβολή στα δικαιώματα της παρ.1 του άρθρου 23 του ν.3427/2005 (πλήρης κυριότητα, ψιλή κυριότητα, επικαρπία, κ.λπ.), η 31 Μαΐου του επόμενου έτους από την ημέρα της σύστασης, απόκτησης και κάθε άλλης μεταβολής των εν λόγω δικαιωμάτωνΔηλαδή, ακίνητο που αποκτήθηκε ή τροποποιήθηκε μέσα στο 2021, δηλώνεται έως τις 31/5/2022…

Η ερώτηση που τίθεται είναι απλή… Αυτός ο οποίος το 2021 αγόρασε ή κληρονόμησε ακίνητο στις πληγείσες από τον σεισμό περιοχές, γιατί θα πρέπει να κινδυνεύσει να πληρώσει έμμεσα έως 14.000 ευρώ λόγω της διαφωνίας των δύο εγκυκλίων; Ποιος θα βγάλει άκρη μαζί του, να του εξηγήσει γιατί δεν φαίνεται το ακίνητο μέσα στο Ε9 του; Τα ερωτήματα θα θέλαμε να απαντηθούν από τους αρμοδίους…

Πηγή: www.e-forologia.gr