Ν. Γρέντζελος στην «Καθημερινή» για το ενδεχόμενο οδήγησης μοτοσικλέτας με δίπλωμα Ι.Χ.

Για τις αλλαγές στη διαδικασία απόκτησης διπλώματος οδήγησης που δρομολογούνται από το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών και τη δυνατότητα χρήσης μοτοσικλέτας, της πιο διαδεδομένης κατηγορίας (Α1), σε κατόχους διπλωμάτων οδήγησης αυτοκινήτου, μιλά στην «Καθημερινή» και την Αλεξάνδρα Κασσίμη ο Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδηγών Δυτικής Αττικής κ. Νίκος Γρέντζελος.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, πληροφορίες αναφέρουν ότι μετά την ψήφιση του νέου νόμου οι κάτοχοι αδειών οδήγησης αυτοκινήτου θα μπορούν να οδηγούν και δίκυκλο με κινητήρα έως 125 κ.ε., υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Ειδικότερα, κάτοχος διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου θα αποκτά το δικαίωμα οδήγησης δικύκλου της κατηγορίας Α1 χωρίς να υποβάλλεται στη σχετική δοκιμασία (πρακτικές εξετάσεις). Ωστόσο, το δίπλωμα αυτοκινήτου θα ισχύει και για την παραπάνω κατηγορία μοτοσικλετών μόνο στην περίπτωση που ο οδηγός διαθέτει το δίπλωμα για πάνω από έξι χρόνια και είναι ο ίδιος άνω των 27 ετών. Παράλληλα, θα πρέπει να παρακολουθήσει τουλάχιστον τρία πρακτικά μαθήματα οδήγησης μοτοσικλέτας.

«Ήδη ο φόρος αίματος στην άσφαλτο είναι μεγάλος. Ο αριθμός των ατυχημάτων με μοτοσικλέτες είναι πολύ υψηλός. Οτιδήποτε δεν περιλαμβάνει εξέταση, εξειδικευμένη για τη διασφάλιση ότι ο νέος οδηγός έχει αποκτήσει κάποια εξοικείωση με το όχημα, μας βρίσκει αντίθετους», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Νίκος Γρέντζελος.

Ακολουθεί το πλήρες ρεπορτάζ της Αλεξάνδρας Κασσίμη στην εφημερίδα «Καθημερινή»:

Εκπλήξεις επιφυλάσσουν οι αλλαγές στη διαδικασία απόκτησης διπλώματος οδήγησης που δρομολογούνται από το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών, δημιουργώντας ταυτόχρονα ένα μεγάλο ερώτημα. Αρκεί η γνώση οδήγησης αυτοκινήτου για τον χειρισμό μοτοσικλέτας; Μεγάλη μερίδα των αλλαγών σχετίζεται με τη συμμόρφωση κοινοτικών οδηγιών, ωστόσο οι αντιδράσεις είναι σημαντικές. Και αυτό γιατί ουσιαστικά παρέχεται η δυνατότητα χρήσης μοτοσικλέτας, της πιο διαδεδομένης κατηγορίας (Α1) σε κατόχους διπλωμάτων οδήγησης αυτοκινήτου. 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι μετά την ψήφιση του νέου νόμου οι κάτοχοι αδειών οδήγησης αυτοκινήτου θα μπορούν να οδηγούν και δίκυκλο με κινητήρα έως 125 κ.ε., υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Ειδικότερα, κάτοχος διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου θα αποκτά το δικαίωμα οδήγησης δικύκλου της κατηγορίας Α1 χωρίς να υποβάλλεται στη σχετική δοκιμασία (πρακτικές εξετάσεις). Ωστόσο, το δίπλωμα αυτοκινήτου θα ισχύει και για την παραπάνω κατηγορία μοτοσικλετών μόνο στην περίπτωση που ο οδηγός διαθέτει το δίπλωμα για πάνω από έξι χρόνια και είναι ο ίδιος άνω των 27 ετών. Παράλληλα, θα πρέπει να παρακολουθήσει τουλάχιστον τρία πρακτικά μαθήματα οδήγησης μοτοσικλέτας. Σημειώνεται ότι η ισχύς του διπλώματος αυτοκινήτου για την οδήγηση δικύκλου αφορά μόνο την οδήγηση εντός της ελληνικής επικράτειας. Ταυτόχρονα ορίζεται ότι για τα μοτοποδήλατα, που δεν αναπτύσσουν ταχύτητες άνω των 25 χλμ./ώρα, δεν απαιτείται η κατοχή άδειας οδήγησης.  

Η διευρυμένη χρήση μοτοσικλετών στη χώρα είναι δεδομένη και σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τις καιρικές συνθήκες που ευνοούν τη χρήση δικύκλου καθώς και με τον έντονο κυκλοφοριακό φόρτο που συναντά κανείς στις μεγάλες πόλεις. 

«Σε άλλες χώρες της Ευρώπης το μέτρο ισχύει από το 2009 και οι στατιστικές των ατυχημάτων δεν φαίνεται να έχουν μεταβληθεί», λέει στην «Κ» ο Θανάσης Χούντρας ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Ακαδημίας Ασφαλούς Οδήγησης Riding School. «Είναι αυτονόητο ότι αν οδηγείς βάρκα, δεν ξέρεις να οδηγείς αυτοκίνητο και ας διαθέτουν και τα δύο μηχανή», επισημαίνει. «Ωστόσο, το όριο της ηλικίας που τίθεται είναι ενδεικτικό, καθώς το μυαλό είναι πιο ώριμο από ό,τι όταν είναι κανείς στα 18 ή τα 20. Επίσης η εμπειρία της οδήγησης στον δρόμο με αυτοκίνητο σου προσφέρει μια σαφή εικόνα της “ζούγκλας” που επικρατεί στους δρόμους» συμπληρώνει, εξηγώντας ότι ο νέος οδηγός βγαίνει στον δρόμο νομίζοντας ότι όλα είναι αγγελικά πλασμένα και όλοι υπακούν στους κανόνες του ΚΟΚ. «Στα 27 σου έχεις τη δυνατότητα να αντιληφθείς αν δεν μπορείς να οδηγήσεις μοτοσικλέτα και αν δεν νιώθεις άνετα θα αναζητήσεις βοήθεια, μέσω σχολών οδηγών για παράδειγμα προκειμένου να παρακολουθήσεις πρόσθετα μαθήματα.

Ύστερα από κάποια χρόνια στους δρόμους δεν εμπιστεύεσαι κανέναν οδηγό και κανένα φανάρι. Άρα οι προϋποθέσεις που τίθενται είναι επαρκείς», συμπληρώνει.

Ταυτόχρονα αναδεικνύει μια άλλη διάσταση του ζητήματος. «Κάθε μοτοσικλέτα που κυκλοφορεί στον δρόμο, έχει αφήσει πίσω της ένα αυτοκίνητο 5 μέτρων, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Οπότε για κάθε 8 μηχανάκια που κυκλοφορούν, ένας οδηγός αυτοκινήτου γλιτώνει την αναμονή ενός φαναριού. Όταν θεσμοθετήθηκε η είσοδος δικύκλων στις λεωφορειολωρίδες πολλοί υποστήριζαν ότι θα αυξηθούν τα ατυχήματα. Κανένας θάνατος δεν σημειώθηκε σε λεωφορειολωρίδα από μοτοσικλετιστή, ενώ οι δικυκλιστές είναι πιο προστατευμένοι μέσα στις λεωφορειολωρίδες». Παράλληλα, υποστηρίζει ότι είναι λάθος να υποτιμάται ο άνθρωπος. «Το αντανακλαστικό του ανθρώπου είναι η επιβίωση και στα 27 σου πλέον έχεις τη δυνατότητα να καταλάβεις αν χρειάζεσαι κάποια πρόσθετη εκπαίδευση».  

Ο αντίλογος

Στην αντίπερα όχθη επικρατεί η άποψη ότι η παραπάνω ρύθμιση επιβάλλεται, εις βάρος της ασφάλειας. «Ήδη ο φόρος αίματος στην άσφαλτο είναι μεγάλος. Ο αριθμός των ατυχημάτων με μοτοσικλέτες είναι πολύ υψηλός. Οτιδήποτε δεν περιλαμβάνει εξέταση, εξειδικευμένη για τη διασφάλιση ότι ο νέος οδηγός έχει αποκτήσει κάποια εξοικείωση με το όχημα, μας βρίσκει αντίθετους», εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος των εκπαιδευτών οδήγησης Νίκος Γρέντζελος. 

Η κατηγορία Α1

Mερίδα του λέοντος μεταξύ των δικύκλων διατηρεί το δίπλωμα της κατηγορίας Α1 που αφορά τα έως 125 κ.εκ., σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία. Ειδικότερα το 2018 εκδόθηκαν 12.245 διπλώματα κατηγορίας Α (αφορά όλους τους τύπους μοτοσικλετών), ενώ στην κατηγορία Α1 οι άδειες οδήγησης που εκδόθηκαν ξεπέρασαν τις 14.500. Από την άλλη, για την κατηγορία Α2 (έως 400 κ.εκ.) τα διπλώματα ήταν μόλις 8.585. Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζει και το 2019, με τα διπλώματα για κάθε τύπο μοτοσικλέτας (Α) να ανέρχονται σε 13.289, για τη «μικρή» κατηγορία (Α1) οι άδειες που εκδόθηκαν ήταν 13.578 και η «μεσαία» κατηγορία (Α2) μέτρησε μόλις 8.349 διπλώματα. «Απέκτησα δίπλωμα οδήγησης δικύκλου πριν από ένα χρόνο, σε ηλικία 38 ετών. Οδηγούσα ήδη αυτοκίνητο επί 20 χρόνια», λέει στην «Κ» ο Κώστας Μαρής. «Όση εμπειρία και αν είχα στον δρόμο με το αυτοκίνητό μου, όταν καβάλησα για πρώτη φορά τη μοτοσικλέτα αισθάνθηκα ότι δεν έχω ξαναβγεί στον δρόμο ποτέ», παραδέχεται ο ίδιος. Από την άλλη, ο 29χρονος Πέτρος Π. δηλώνει ιδιαίτερα ευχαριστημένος που θα μπορεί να οδηγεί μοτοσικλέτα.