Ν. Κογιουμτσής στο «ΠΑΡΟΝ»: «Τα εμπορικά τουριστικά καταστήματα έχουν πληγεί βαρύτητα και χρειάζονται στήριξη εδώ και τώρα»

Σε άρθρο του που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΤΟ ΠΑΡΟΝ, ο Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Νίκος Κογιουμτσής αναφέρεται στην ανάγκη στήριξης των εμπορικών τουριστικών καταστημάτων.

Ακολουθεί το άρθρο του κ. Κογιουμτσή:

Η κατάσταση στην αγορά και την πραγματική οικονομία δυστυχώς παραμένει νωχελική και η καταναλωτική κίνηση  υποτονική. Το λιανεμπόριο έχει πληγεί βάναυσα, με μεγαλύτερα θύματα τις επιχειρήσεις του κλάδου ένδυσης και υπόδησης, ενώ στους μεγάλους χαμένους είναι και τα εμπορικά τουριστικά καταστήματα.

Για να γίνει ακόμα πιο κατανοητό το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία των συναδέλφων, αρκεί να αναφέρω ότι όσοι δραστηριοποιούνται στην ένδυση και την υπόδηση θα πρέπει να αποθηκεύσουν το αδιάθετο χειμερινό εμπόρευμα και να γεμίσουν τα ράφια τους με αντίστοιχο καλοκαιρινό. Την ίδια ώρα όμως οι περισσότεροι χρωστάνε το αδιάθετο εμπόρευμα της χειμερινής περιόδου, ενώ και τα αξιόγραφα που έχουν δώσει στους προμηθευτές τους, λήγουν στο τέλος Ιουλίου.

Για τους επιχειρηματίες των εμπορικών τουριστικών καταστημάτων, που είναι διάσπαρτα σε όλη τη χώρα και αποτελούν το 20-25% του συνόλου των εμπορικών καταστημάτων, τα πράγματα είναι ακόμα πιο δυσοίωνα. Κατά την περσινή καλοκαιρινή περίοδο, λόγω της πανδημίας και της απουσίας τουριστών, ο τζίρος έτρεχε με πτώση που ξεπερνούσε το 80%. Και φέτος όμως, παρόλο που άνοιξαν από αρχές Απριλίου όπως όλο το λιανεμπόριο, αναμένεται να αντιμετωπίσουν σοβαρότατο πρόβλημα. Οι ροές των τουριστών και επισκεπτών προς την Ελλάδα είναι πολύ περιορισμένες, ενώ δεν βοηθούν την κατάσταση και τα οικονομικά δεδομένα που υπάρχουν στην χώρα μας.

Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν Έλληνες και ξένοι tour operators, αλλά και γενικότερα παράγοντες του τουρισμού, θα αρχίσουμε να βλέπουμε μία σχετικά σημαντική ροή ξένων επισκεπτών από τον Ιούλιο και μετά, ελπίζοντας παράλληλα στη βελτίωση των επιδημιολογικών δεδομένων λόγω των εμβολιασμών. Προβλέπεται δηλαδή μία εξαιρετικά μικρή τουριστική σεζόν, με ότι κι αν σημαίνει αυτό για όλους όσους ασχολούνται με το τουριστικό προϊόν.

Μιλώντας για τις τουριστικές εμπορικές επιχειρήσεις, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι  δυστυχώς δεν συμπεριελήφθησαν ούτε στα προηγούμενα ούτε στα τωρινά μέτρα στήριξης του τουρισμού. Παρά τις συνεχείς οχλήσεις μας προς το αρμόδιο Υπουργείο και γνωστοποιώντας ότι ξεκάθαρα εμπορεύονται τουριστικό προϊόν, δηλαδή είναι απολύτως εξαρτημένες από τους ξένους επισκέπτες, κάποιοι αποφάσισαν να μην ενταχθούν στους δικαιούχους των επιδοτήσεων όπως οι υπόλοιπες τουριστικές επιχειρήσεις. Κάτι που θεωρούμε μεγάλο λάθος γιατί όχι απλώς απευθύνονται σε τουριστικό καταναλωτικό κοινό, αλλά συνεισφέρουν πολλά ως εν δυνάμει εξαγωγικές εταιρείες, ενισχύοντας πολλαπλά την οικονομία της χώρας. Για εμάς είναι ξεκάθαρο ότι για τους συγκεκριμένους επιχειρηματίες τα μέτρα στήριξης της Πολιτείας είναι ανεπαρκή. Όλος αυτός ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος επιζητεί μια επιχορήγηση όπως έγινε αντίστοιχα και με την εστίαση καθώς και συνέχιση της πολιτικής μείωσης των ενοικίων μέχρι έως ότου εισέλθουμε σε κάποια σχετική κανονικότητα.

Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι συγκεκριμένες εμπορικές-τουριστικές επιχειρήσεις είναι η σχεδόν πλήρης απουσία επισκεπτών στο κατάστημα τους από τουρίστες της κρουαζιέρας που αποφάσισε για φέτος με πρόσχημα την πανδημία να μην επιτρέπει τους πελάτες της να επισκέπτονται τα αντίστοιχα τουριστικά καταστήματα εκεί όπου δένουν και ελλιμενίζονται τα κρουαζιερόπλοια. Να υπενθυμίσουμε ότι σε όλα τα εν λόγω καταστήματα τηρούνται όλα τα υγειονομικά μέτρα που επιτάσσει ο αντίστοιχος νόμος. Μάλιστα τα περισσότερα είναι ανοιχτοί χώροι και δεν υπάρχει καμία πιθανότητα συνωστισμού και διασποράς του κορονοϊού.

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο της Αθήνας μάλιστα, σε βοήθεια της αντίστοιχης εμπορικής και τουριστικής περιοχής Πλάκα-Μοναστηράκι, έχει προχωρήσει στη δημιουργία ενός ανοιχτού τουριστικού εμπορικού κέντρου με ονομασία Agora Athens όπου μέσα από συνεργασία, κοινές δράσεις και εκδηλώσεις, όλες μαζί οι επιχειρήσεις θα αναδείξουν μέσω της εξωστρέφειας και της επικοινωνίας το branding της περιοχής ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν ταυτόχρονα και τις δυσκολίες που έχει προκαλέσει η πανδημία, επιχειρώντας παράλληλα να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για ένα καλύτερο μέλλον.

Πέραν όμως όλων αυτών, θα πρέπει άμεσα η Πολιτεία να προχωρήσει στη διαγραφή μέρους των οφειλών που «γεννήθηκαν» μέσα στην πανδημία και ταυτόχρονα να εφαρμόσει μία ρύθμιση πολλών δόσεων για την αποπληρωμή του υπολοίπου. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει να πάρει «ανάσες» η επιχειρηματικότητα και να ανακάμψει η αγορά, επηρεάζοντας παράλληλα θετικά την απασχόληση, τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και εντέλει την ίδια την οικονομία της χώρας. Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για να ξεπεράσουμε την ύφεση. Απαιτείται όμως οργανωμένο σχέδιο και στήριξη στις πληττόμενες επιχειρήσεις και μεταξύ αυτών είναι σίγουρα τα εμπορικά τουριστικά καταστήματα. Τώρα είναι που πρέπει να σταθεί η Πολιτεία στο ύψος των περιστάσεων. Όσο καθυστερεί, τόσο απομακρύνεται η πιθανότητα επαγγελματικής επιβίωσης και ανάκαμψης αυτών των επιχειρήσεων.