tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ν. Κογιουμτσής στο “ΠΑΡΟΝ”: Τα εμπορικά τουριστικά καταστήματα δεν εισπράττουν τα αναμενόμενα από τη μεγάλη άφιξη τουριστών στη χώρα μας

Άρθρο του Αντιπροέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκου Κογιουμτσή, στην εφημερίδα “ΤΟ ΠΑΡΟΝ” (5/6/2022).


Από τον Μάρτιο ξεκίνησε ουσιαστικά να αυξάνεται η ροή των εισερχόμενων επισκεπτών στη χώρα μας. Κατά τη διάρκεια ειδικά της πασχαλινής περιόδου και του Πάσχα των Καθολικών υπήρξε αρκετά σημαντική παρουσία τουριστών κυρίως στην Αθήνα.
Η ανάγκη για διακοπές και ξεκούραση μετά από δύο σχεδόν χρόνια πανδημίας οδηγεί αρκετούς συνανθρώπους μας να ταξιδέψουν, να ξεκουραστούν, αλλά κυρίως να αντλήσουν δυνάμεις για το παρόν και το μέλλον, που αναμένεται δύσκολο και οικονομικά επώδυνο. Το τελευταίο χρονικό διάστημα, νοικοκυριά και επιχειρήσεις, τόσο στη χώρα μας αλλά και σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, βιώνουν μια δύσκολη καθημερινότητα εξαιτίας των συνεχών ανατιμήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες. Οι τιμές ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου και ειδών πρώτης ανάγκης έχουν εκτιναχθεί στα ύψη, κάτι που δημιουργεί πιέσεις στο διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα. Η κρίση φαίνεται ξεκάθαρα ότι έχει αγγίξει και τους επισκέπτες μας.
Από τις προσλαμβάνουσες που έχουμε από πολλούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας, παρά το συνεχώς αυξανόμενο μέγεθος του αριθμού των τουριστών, υπάρχει υστέρηση εσόδων στην κατανάλωση αναμνηστικών, τουριστικών ειδών και εν γένει αγαθών που πωλούνται στα εμπορικά τουριστικά καταστήματα. Πρώτη προτεραιότητα για τους τουρίστες είναι η διαμονή τους και η διατροφή τους. Εάν τους περισσέψουν χρήματα από τον προϋπολογισμό των διακοπών τους, θα προβούν σε οποιαδήποτε άλλη αγορά αγαθών και αντικειμένων. Η ακρίβεια έχει ψαλιδίσει αρκετά τον προϋπολογισμό τους, με αποτέλεσμα να υστερεί σε έσοδα ο συγκεκριμένος τουριστικός κλάδος. Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις λειτουργούν ως εποχιακές. Αυτό σημαίνει ότι περιμένουν τους τέσσερις, πέντε ή έξι μήνες, ανάλογα με την τουριστική περίοδο, για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν σε υποχρεώσεις 12μήνου. Η υστέρηση εσόδων κατά τη διάρκεια της πανδημίας έφτασε μέχρι και το 90%.
Οι όποιες ενισχύσεις εκ μέρους της Πολιτείας δεν ήταν ικανές να βοηθήσουν όλες αυτές τις εμπορικές τουριστικές επιχειρήσεις, που κουβαλούσαν στην πλάτη τους και όλες τις υποχρεώσεις που συσσωρεύτηκαν από τη δεκαετή κρίση. Το λειτουργικό δε κόστος έχει ανέβει σε δυσθεώρητα ύψη. Ειδικά οι λογαριασμοί ρεύματος είναι ο μόνιμος βραχνάς όλων αυτών των επιχειρήσεων. Είναι δε οι μόνες επιχειρήσεις που δεν είναι χαρακτηρισμένες ως τουριστικές, ενώ λειτουργούν σε τουριστικές περιοχές. Παρά τις επίμονες παρεμβάσεις στα συναρμόδια υπουργεία και παρά τις όποιες υποσχέσεις, δεν υπάρχει μέχρι σήμερα κάποιο απτό αποτέλεσμα. Και γι’ αυτό ήταν οι μόνες επιχειρήσεις που δεν ευνοήθηκαν από το πακέτο στήριξης του τουριστικού προγράμματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε και τις διαρκείς ανατιμήσεις στα καύσιμα, κάτι που προκαλεί ντόμινο ανατιμήσεων και σε άλλα προϊόντα και υπηρεσίες, αφού αυξάνεται η τιμή των μεταφορικών και των πρώτων υλών, η κατάσταση να χειροτερεύει ακόμη περισσότερο.
Ειδικά οι αυξήσεις στη ναυσιπλοΐα αλλά και στη μεταφορά αγαθών και προϊόντων προς τα νησιά μας επιβαρύνουν το τουριστικό προϊόν, που γίνεται ολοένα και πιο μη ανταγωνιστικό. Χρειάζονται άμεσα περαιτέρω παρεμβάσεις εκ μέρους της Πολιτείας για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, όπως η μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης και η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, για να φρενάρουμε τις συνεχόμενες αυξήσεις στα μεταφορικά και στη διακίνηση πρώτων υλών και εμπορευμάτων. Επιπλέον, χρειάζεται μια γενναία ρύθμιση, σε βάθος χρόνου, των συσσωρευμένων υποχρεώσεων όλων αυτών των επιχειρήσεων, καθώς θα συντελέσει στη βιωσιμότητά τους, αλλά κυρίως στη διασφάλιση των θέσεων απασχόλησης.
Τέλος, όλες οι επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα είχαν πτώση του τζίρου πάνω από 50% κατά τη διάρκεια της πανδημίας να μην επιστρέψουν την επιστρεπτέα προκαταβολή. Παράλληλα, η κυβέρνηση πρέπει να ασκήσει περισσότερες πιέσεις στις Βρυξέλλες, ώστε να υπάρξει επιτέλους μια ουσιαστική παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις τιμές ενέργειας, καυσίμων και τροφίμων.
Είμαστε ουσιαστικά στην αρχή της τουριστικής περιόδου. Ευελπιστούμε ότι θα μας έρθουν και τουρίστες με μεγαλύτερη καταναλωτική δυναμική. Περιμένουμε και τα λεγόμενα «βαριά πορτοφόλια», προερχόμενα κυρίως από ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία, μήπως και αντιστραφεί το έως τώρα αρνητικό κλίμα για τις εμπορικές τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας. Περιμένουμε εναγωνίως και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που θα δώσει προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Το στοίχημα της φετινής τουριστικής περιόδου δεν κερδίζεται μόνο με την αύξηση του αριθμού των αφίξεων των επισκεπτών μας. Το στοίχημα θα κριθεί κυρίως σε επίπεδο εσόδων και ιδιαίτερα κερδοφορίας όλων των τουριστικών επιχειρήσεων, που επηρεάζεται άμεσα από την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση.