tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στη “Δημοκρατία”: Το μέλλον της αγοράς

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “Δημοκρατία” (13/12/2022).


Τα τελευταία χρόνια οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές πωλήσεις καταρρίπτουν διαδοχικά ρεκόρ, με την αξία τους το 2022 να αγγίζει συνολικά τα 5,7 τρισεκατομμύρια δολάρια. Η πανδημία έπαιξε σίγουρα καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο αναδείχθηκε σε εργαλείο επιβίωσης των επιχειρήσεων, κατά την περίοδο επιβολής των υγειονομικών περιορισμών. Σήμερα, οι εξελίξεις φαίνεται να επιταχύνονται.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο εκτιμάται ότι θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια,  ενώ παράλληλα θα εξελιχθεί σημαντικά ως προς τις δυνατότητες και τα οφέλη που μπορεί να δημιουργήσει, τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους πελάτες – καταναλωτές. Στην πορεία αυτή θα συμβάλει η άνοδος των κοινωνικών δικτύων, αλλά και η είσοδος νέων τεχνολογιών και εφαρμογών, όπως η επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα, οι έξυπνες συσκευές για ηλεκτρονικές αγορές κ.ά.

Οι δυνατότητες δεν αφορούν μόνο τους μεγάλους retailers αλλά και τις μικρότερες επιχειρήσεις. Τάσεις όπως η δυναμική ανάπτυξη νέων επώνυμων προϊόντων, που πωλούνται απευθείας στους καταναλωτές (DTC direct – to – consumer), αναδεικνύει τις τεράστιες δυνατότητες που δημιουργούνται για την ανάπτυξη των μικρών επιχειρήσεων, σε διεθνές επίπεδο. Σημαντικές ευκαιρίες παρουσιάζονται και στο χώρο του B2B ηλεκτρονικού εμπορίου, με όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να επιλέγουν ηλεκτρονικά κανάλια για τις προμήθειές τους.

Στην Ελλάδα το 2020, όπως ήταν αναμενόμενο, αποτελεί ορόσημο για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, με το τζίρο να σημειώνει αύξηση κατά 77% σε σύγκριση με το 2019 και να φθάνει σε αξία τα 13,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Η ανοδική πορεία συνεχίζεται και μετά το σοκ της πανδημίας, καθώς το 2021 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις ανήλθαν συνολικά σε 14,4 δισ. ευρώ, ενώ το 2022 αναμένεται να πλησιάσουν τα 16 δισ. ευρώ.

Οι δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του νέου ΕΣΠΑ, παρέχουν ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, που θέλουν να επενδύσουν στην ψηφιοποίηση και στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών τους πωλήσεων. Είναι, ωστόσο, απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι οι δράσεις αυτές θα είναι περισσότερο προσβάσιμες από τις μικρές επιχειρήσεις, με κριτήρια και διαδικασίες ένταξης που ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες τους.

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών στηρίζει αποτελεσματικά τα μέλη του στην προσπάθεια να αναπτύξουν τις ηλεκτρονικές τους πωλήσεις, παρέχοντας μεταξύ άλλων τη δυνατότητα δωρεάν δημιουργίας ιστοσελίδας και eshop. Αυτή τη δυνατότητα έχουν αξιοποιήσει μέχρι τώρα πάνω από 500 επιχειρήσεις και επαγγελματίες, ενώ ο στόχος είναι να ξεπεράσουν τις 5.000 στα επόμενα δύο χρόνια. Παράλληλα, με σχετικό πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2022 το Επιμελητήριο υποστηρίζει τα μέλη του, για την αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων όπως το CRM.

Στο πλαίσιο της νέας, ανταγωνιστικής ψηφιακής οικονομίας, το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι πολυτέλεια, αλλά προϋπόθεση επιβίωσης για τις επιχειρήσεις κάθε μεγέθους. Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι μικρότερες επιχειρήσεις δεν θα μείνουν πίσω.