tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

SILVER ALERT: Εξαφάνιση παρακρατούμενου… Μπορείτε να βοηθήσετε;


Ο Ιούλιος έφτασε στο τέλος του και μας άφησε προίκα για τον Αύγουστο ρεκόρ θερμοκρασιών που πάνε παρέα με τον πρωτόγνωρο καύσωνα που αντιμετωπίζει από όλη σχεδόν η χώρα. Φαίνεται ότι το 2021 θα είναι πρωταθλητής στα ακραία καιρικά φαινόμενα, αφού και ο χειμώνας είχε τις δικές του ακρότητες.

Αφού μιλάμε για πρωταθλητές, αξίζει να δώσουμε από αυτό το βήμα τα συγχαρητήριά μας στον κωπηλάτη μας, τον Στέφανο Ντούσκο, ο οποίος μας γέμισε χαρά με το πρώτο μετάλλιο που έφερε για τη χώρα μας στους Ολυμπιακούς αγώνες του Τόκιο. Ευχόμαστε όλοι μας να ακολουθήσουν κι άλλες τέτοιες επιτυχίες για τα ελληνικά χρώματα στις ημέρες που απομένουν μέχρι τη λήξη των αγώνων.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, εμείς σαν κλάδος πρέπει να νιώθουμε ακόμα περισσότερο υπερήφανοι για τον Στέφανο, αφού κάνουμε το ίδιο άθλημά εδώ και πάρα πολλά χρόνια, με κορύφωση φυσικά την τελευταία διετία, που το κουπί είναι συνεχόμενο και μάλιστα μοναχικό, χωρίς πηδαλιούχο! Επιπλέον, τα εμπόδια είναι άπειρα και μας δίνουν τη χαρά να μπορούμε να πούμε άνετα ότι έχουμε ανακαλύψει ένα νέο αγώνισμα, αυτό της κωπηλασίας μετ’ εμποδίων… κάτι σαν συνδυασμό της κωπηλασίας με το κανόε-καγιάκ δηλαδή!

Στο κουπί μας λοιπόν, τα εμπόδια εκτός από άπειρα είναι πάρα πολλές φορές και άγνωστα, χωρίς καν να μπορούμε να προβλέψουμε την πιθανή προέλευσή τους. Τρανό παράδειγμα μπορεί να αποτελέσει το θέμα που προέκυψε τις τελευταίες ημέρες με τους παρακρατούμενους φόρους των επαγγελματιών. Λόγω τεχνικού προβλήματος κάποιοι εξ’ αυτών έχουν εξαφανιστεί, αφού δεν φαίνονται στους προσυμπληρωμένους κωδικούς των δηλώσεων των φορολογουμένων, που μπαίνουν να υποβάλλουν τη δήλωσή τους.

Για παράδειγμα, σε εμάς έτυχε το φαινόμενο σε «μπλοκάκι» μιας πελάτισσάς μας… Μπήκε να υποβάλλει τη δήλωσή της και διαπιστώθηκε ότι λείπουν δυο παρακρατήσεις φόρου, εμφάνιζε δηλαδή το ποσό παρακράτησης μειωμένο κατά δύο μήνες. Στην αρχή υποθέσαμε ότι μάλλον ξέφυγε η υποβολή κάποιου παρακρατούμενου, όμως κάτι τέτοιο δεν ίσχυε. Οι παρακρατούμενοι είχαν υποβληθεί και πληρωθεί κανονικά. Στη συνέχεια υποθέσαμε ότι εκ παραδρομής είχε δηλωθεί λάθος ΑΦΜ ή λάθος κωδικός είδους εισοδήματος, αλλά ούτε κάτι τέτοιο συνέβαινε. Όλα είχαν υποβληθεί καλώς… Τελικά ο φταίχτης αποκαλύφθηκε από μόνος του, αλλά αυτό δεν λέει κάτι. Τον χρόνο που φάγαμε για να βρούμε τι συμβαίνει πως θα τον καλύψουμε; Τον χρόνο που φάγαμε στα τηλέφωνα για να καθησυχάσουμε ο καθένας από τη μεριά του, τον πελάτη του ότι όλα είναι καλά που θα τον βρούμε; Πάλι καλά που ο συνάδελφος είχε τη διάθεση και τον χρόνο να το ελέγξει και να ανακαλύψει ότι δεν εμφανίζεται μια παρακράτηση, όμως είναι δυνατόν να γίνεται αυτή η δουλειά; Υπάρχει χρόνος να πρέπει να τσεκάρεις και τα αυτονόητα;

Οι απαντήσεις σε όλες τις προηγούμενες ερωτήσεις είναι πολύ εύκολες… Όχι κύριοι… Χρόνος δεν υπάρχει και δεν γίνεται να υπάρχει με αυτά που συμβαίνουν. Πάντως, εάν η δήλωση είχε «φύγει» χωρίς να ανακαλυφθεί η διαφορά, είμαστε σίγουροι ότι το λάθος δεν θα διορθωνόταν από μόνο του… Θα έπρεπε ο συνάδελφος να «μυρίσει τα νύχια του» και να το ανακαλύψει, για να υποβάλλει τροποποιητική δήλωση. Μάλιστα, εάν την υπέβαλε μετά τη λήξη της προθεσμίας, θα έτρωγε και το πρόστιμο του εκπρόθεσμου, αφού αλλάζει το ποσό της εκκαθάρισης.

Το πρόβλημα φυσικά δεν είναι πρωτόγνωρο, αφού το ίδιο συμβαίνει κάθε φορά που κάποιο ασφαλιστικό ταμείο ή κάποιος φορέας του δημοσίου αποφασίζει να αλλάξει τις βεβαιώσεις αποδοχών ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο έχει να κάνει με τη δήλωση φόρου εισοδήματος. Άλλωστε, το ζήτημα το έχουμε θίξει άπειρες φορές και στο παρελθόν, βλέπε το πρόσφατο άρθρο μας «ο κωδικός 781 και τα αναδρομικά του 2017». Το μόνο σίγουρο είναι ότι, σε κάθε περίπτωση, το φίδι από την τρύπα καλείται να το βγάλει ο τελευταίος αποδέκτης, δηλαδή εμείς.

Το χειρότερο όμως είναι ότι με όλα αυτά τα προβλήματα η ανασφάλεια που δικαιολογημένα υπάρχει από εμάς, αντί να μικραίνει χρόνο με τον χρόνο, όλο και μεγαλώνει, κάτι που μας βάζει συνεχώς σε ένα «τριπάκι» ότι θα πρέπει να τα ελέγχουμε όλα. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει ούτε καν από υπολογιστές. Ασφαλώς και η δουλειά μας είναι να ελέγχουμε και να διασταυρώνουμε πάρα πολλά πράγματα, όμως, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε, πρέπει να έχουμε κάποιες «σταθερές» και να μην μπαίνουμε στη διαδικασία να ελέγχουμε συνεχώς ακόμα κι αυτές. Στο παράδειγμά μας δηλαδή, δεν θα έπρεπε να έχουμε το «δικαίωμα» να σκεφτούμε ότι το λάθος προέρχεται από ένα αρχείο που χτύπησε ή κάτι τέτοιο. Για να το πάμε και λιγάκι παρακάτω, εάν θέλουμε να μιλάμε για πλήρη ψηφιοποίηση, όλα αυτά θα πρέπει να είναι λυμένα πριν μπούμε ολοκληρωτικά σε αυτήν τη διαδικασία, για να μην φτάσουμε να ψάχνουμε τα τιμολόγια από εδώ κι από εκεί!!!

Δεν θα σχολιάσουμε άλλο για το ζήτημα αυτό, νομίζω ότι το έχουμε καλύψει αρκετά, αλλά είμαστε σίγουροι ότι δεν θα είναι η τελευταία φορά που σχολιάζουμε κάτι τέτοιο. Το έχουμε πει άλλωστε εδώ και καιρό ότι υπάρχει ένας άτυπος συναγωνισμός μεταξύ των αρμοδίων για το ποιος θα κάνει το μεγαλύτερο λάθος.

Τώρα, στα υπόλοιπα των ημερών, είδηση μπορούμε να θεωρήσουμε τη δημοσίευση του νομοσχεδίου που περιλαμβάνει διατάξεις για τη ρύθμιση των οφειλών που δημιουργήθηκαν την περίοδο 1/3/2020- 31/7/2021 σε έως 72 δόσεις, μέσω της ευνοϊκής ρύθμισης που προωθείται. Τα δεδομένα του Προγράμματος λίγο πολύ τα γνωρίζουμε όλοι μας, άρα δεν χρειάζεται να αφιερωθούμε σε αυτά, άλλωστε το είχαμε ήδη κάνει στο προηγούμενό μας άρθρο «Ο 15Αύγουστος θα φέρει τη νέα ρύθμιση και ίσως και την απαραίτητη παράταση;».

Μεγάλη σημασία όμως έχει να τονιστεί κάτι που περιλαμβάνεται στα ψηλά γράμματα του νομοσχεδίου και μας απαντά στο ερώτημα που είχαμε θέσει ήδη στο προηγούμενό μας άρθρο, το οποίο ήταν το εξής: τι θα γίνει με όσους μπήκαν στη διαδικασία και ρύθμισαν τις οφειλές αυτού του διαστήματος με την πάγια ρύθμιση. Το σύστημα θα τους δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς της ρύθμισης στην ευνοϊκότερη ή θα «τιμωρηθούν» γιατί είχαν την συνέπεια και ρύθμισαν;

Η απάντηση λοιπόν έρχεται ξεκάθαρα από το σχέδιο νόμου που αναφέρει το εξής:

«Οφειλές βεβαιωμένες στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) και τα Ελεγκτικά Κέντρα που δεν τελούν σε καθεστώς ρύθμισης και έχουν βεβαιωθεί κατά το διάστημα από 1ης.3.2020 έως 31.7.2021, μπορούν, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, να υπαχθούν σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής σε έως και εβδομήντα δύο (72) μηνιαίες δόσεις, με την επιφύλαξη του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης της παρ. 7….»

Νομίζουμε ότι πιο ξεκάθαρη απάντηση στο ερώτημα που θέσαμε την προηγούμενη εβδομάδα δεν μπορεί να δοθεί… Ο φορολογούμενος που είχε τη διάθεση και μπήκε στη διαδικασία να ρυθμίσει με την πάγια ρύθμιση τις μέχρι τώρα οφειλές του, ομολογουμένως «την πάτησε», αφού δεν μπορεί να κάνει μεταφορά της ρύθμισης… Ο συνεπής φορολογούμενος λοιπόν, πήρε για άλλη μια φορά το βραβείο του φορολογούμενου που πληρώνει ακριβότερα και σε λιγότερες δόσεις… Όλοι μας μπορούμε να καταλάβουμε την κοινή ονομασία του εν λόγω βραβείου…

Σε κάθε περίπτωση το ερώτημα επεκτείνεται και πηγαίνει παρακάτω… Εάν φροντίσει να χάσει τη ρύθμιση και οι οφειλές ξαναγίνουν «ορφανές», θα μπορεί τότε να τις βάλει στις 72 δόσεις; Το ερώτημα δεν είναι δικό μας, αλλά από κάποιον κάτοχο του προαναφερόμενου βραβείου…

 

Πηγή: www.e-forologia.gr