tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Τα προβλήματα των αποζημιώσεων και τα αρρύθμιστα χρέη

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Παναγιώτη Τσουκαλά-Τζίκα – Φοροτεχνικό


Η επέλαση του Διομήδη έχει γίνει αισθητή, αφού οι θερμοκρασίες οι οποίες επικράτησαν την εβδομάδα που διανύσαμε ήταν σε μονοψήφια νούμερα, μετατρέποντας όλη τη χώρα σε ψυγείο με το ξεκίνημα του έτους. Δυστυχώς, η πτώση της θερμοκρασίας δεν σημαίνει και πτώση των τιμών στην οικονομία, ύστερα και από την τεράστια αύξηση του ενεργειακού κόστους. Τα νούμερα έρχονται να επιβεβαιώσουν τους κακούς οιωνούς, αφού, έπειτα από την επίσημη ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο πληθωρισμός για τον Δεκέμβριο 2021 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2020 ανέβηκε στο 5,1%, σημειώνοντας ρεκόρ αύξησης 10ετίας.

Αυτή η αύξηση του πληθωρισμού θα φέρει νέο κύμα ανατιμήσεων έως το τέλος Φεβρουαρίου, με τις αυξήσεις να φτάνουν έως και 19% σε πολλές κατηγορίες προϊόντων, παρ΄όλο που το τελευταίο διάστημα εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης έχουν ήδη ανατιμηθεί, βλέποντας την αύξηση στην τελική τιμή του προϊόντος στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε αρκετά είδη πρώτης ανάγκης.

Στο φορολογικό κομμάτι, την εβδομάδα που πέρασε ασχοληθήκαμε με τη διόρθωση και τη διαχείριση των δηλώσεων Covid-19 στην περίπτωση των υπεκμισθώσεων, καθώς ύστερα από το επίσημο Δελτίο Τύπου της Α.Α.Δ.Ε. στις 20/12/2021 δόθηκαν νέες προθεσμίες για τη διενέργεια τροποποιητικών δηλώσεων που αφορούσαν την περίοδο Νοέμβριος 2020 έως και Ιούλιος 2021. Οι προθεσμίες, όπως αναφέρει και η εγκύκλιος, αναλυτικά είναι :

– Από την 21η Δεκεμβρίου 2021 μέχρι και την 10η Ιανουαρίου 2022, οι εκμισθωτές ακινήτων, των οποίων τα ακίνητα έχουν υπεκμισθωθεί, μπορούν να υποβάλουν αρχική ή τροποποιητική «Δήλωση Covid» ή/ και τροποποιητική (όχι αρχική) «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» για τους μήνες Νοέμβριο 2020 μέχρι και Ιούλιο 2021.

– Από την 11η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και την 21η Ιανουαρίου 2022, οι υπεκμισθωτές ακινήτων δύνανται να υποβάλουν τροποποιητική «Δήλωση Covid» για τους παραπάνω μήνες.

Η ταλαιπωρία όπως φαίνεται συνεχίζεται ακόμη για πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων, αφού υπάρχουν περιπτώσεις – και στους πελάτες του γραφείου μας – που φορολογούμενοι έχουν βρεθεί μπλεγμένοι μέσα σε αυτό το γαϊτανάκι. Ενώ έχουν κάνει τις δηλώσεις Covid-19 στην ώρα τους, με τις απαραίτητες διορθώσεις ύστερα από την έκδοση της εγκυκλίου Ε.2123/2021 που όριζε τι γίνεται στην περίπτωση της υπεκμίσθωσης του ακινήτου και ποιος αποζημιώνεται, έχουν δηλώσει στη συνέχεια ότι δεν έχουν εισπράξει τα εισοδήματα αυτά μέσα και από τις φορολογικές δηλώσεις που υπέβαλλαν το καλοκαίρι (περίοδος 11ος και 12ος 2020). Παρ’ όλα αυτά, δεν έχουν εισπράξει την αποζημίωση που δικαιούνται και στα μηνύματά τους στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ ενημερώνονται ότι για το διάστημα αυτό δεν είναι δικαιούχοι, διότι υπάρχει ενεργό μισθωτήριο υπεκμίσθωσης. Στο συγκεκριμένο ζήτημα φαίνεται ότι δεν μπορεί να δοθεί ένα τέλος, επιβεβαιώνοντας τις πρακτικές δυσκολίες που είχαμε αναφέρει ότι προκύπτουν στο παλαιότερο άρθρο μας «Θα γίνει της υπεκμίσθωσης το κάγκελο…».

Τη Δευτέρα άνοιξε η πλατφόρμα γνωστοποίησης των χωριστών δηλώσεων. Το συγκεκριμένο μέτρο αφορά όλους τους έγγαμους φορολογούμενους, οι οποίοι, ενώ υποβάλλουν κοινή φορολογική δήλωση και από το φορολογικό έτος 2018 έχουν και ξεχωριστό εκκαθαριστικό, στο οποίο τυχόν επιστροφή του ενός δεν συμψηφίζεται με οφειλή του άλλου, μπορούν να κοινοποιήσουν στην ΑΑΔΕ έως 28/02/2022 ότι θα κάνουν και χωριστή υποβολή φορολογικής δήλωσης.

Η γνωστοποίηση γίνεται τουλάχιστον από τον έναν εκ των δυο συζύγων, χωρίς να τίθεται θέμα αποδοχής από τον άλλο, ενώ μπορεί να τροποποιηθεί έως τη λήξη της προθεσμίας. Τις παγίδες του μέτρου τις έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερο άρθρο μας (βλ. «Το φορολογικό διαζύγιο και οι παγίδες του»). Ύστερα από το πέρασμα του μέτρου, στα τελευταία έτη υποβολής φορολογικών δηλώσεων θεωρούμε ότι το εν λόγω μέτρο ενδείκνυται μόνο σε περιπτώσεις έγγαμων φορολογουμένων, οι οποίοι, ενώ πρακτικά έχουν χωρίσει, δεν έχουν διεκπεραιώσει όλες τις τυπικές διαδικασίες. Επίσης, αφορά περιπτώσεις που ένας εκ των δυο φορολογουμένων έχει υπέρογκες οφειλές σε δημόσιο και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με εντολές κατάσχεσης, κ.λπ.

Ένα μεγάλο θέμα το οποίο υπάρχει αυτήν τη στιγμή και απασχολεί όλες τις επιχειρήσεις της χώρας, είναι το μέτρο της ρύθμισης των οφειλών σε 36 ή 72 δόσεις, η λεγόμενη «ρύθμιση Covid». Στη συγκεκριμένη ρύθμιση μπαίνουν οφειλές που δημιουργήθηκαν την περίοδο 01/03/2020 έως 31/07/2021. Με την έκδοση της Α.1258/2021 στις 21/12/2021, δόθηκε παράταση υπαγωγής στη ρύθμιση οφειλών έως τις 26/01/2022. Η παράταση του μέτρου δόθηκε εξαιτίας του μικρού αριθμού αιτήσεων.

Η επίσημη πρόταση που έχουμε καταθέσει και ως εκπρόσωποι του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος για το συγκεκριμένο μέτρο, εάν το κράτος θέλει να στηρίξει το επιχειρείν και όχι να του βάλει λουκέτο μέσα στο 2022, είναι η άμεση και ριζική τροποποίηση της παρούσας ρύθμισης και όχι μια απλή παράταση προθεσμίας υπαγωγής.

Οι τροποποιήσεις που θεωρούμε ότι θα κάνουν τη συγκεκριμένη ρύθμιση ικανή να στηρίξει τις επιχειρήσεις είναι :

  • Επιμήκυνση της ρύθμισης σε 120 από 72 δόσεις
  • Διεύρυνση της περιόδου οφειλών που καλύπτει. Για παράδειγμα, 01/03/2020 έως 31/12/2021, αφού και σήμερα που γράφουμε το συγκεκριμένο άρθρο ο κορωνοϊός υπάρχει
  • Υπαγωγή όλων των οφειλών που υπάρχουν αυτό το διάστημα στη ρύθμιση
  • Δυνατότητα ρύθμισης 120 δόσεων σε όλους: Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, κ.λπ.
  • Επανεξέταση περικοπής προσαυξήσεων και όχι απλά απαλλαγή ή επιβάρυνση μικρού επιτοκίου, αφού τα χρέη αυτά δημιουργήθηκαν όχι με υπαιτιότητα των ίδιων των επιχειρήσεων, αλλά μέσω των μέτρων που ελήφθησαν από το κράτος για την προστασία τους από την πανδημία.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι προτάσεις που έχουμε καταθέσει μέσω του Ε.Ε.Α. και της Κ.Ε.Ε.Ε. θα ληφθούν σοβαρά υπόψη για τις αποφάσεις και τα μέτρα που θα ανακοινωθούν εντός των επομένων ημερών.

Τέλος, αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε σε αυτό που τουλάχιστον συμβαίνει την τελευταία χρονική περίοδο στα λογιστικά και φοροτεχνικά γραφεία:

Η αύξηση των κρουσμάτων λόγω της μετάλλαξης όμικρον έχει αποδεκατίσει τα γραφεία μας. Είναι πολλά τα τηλέφωνα, τόσο προς εμάς, όσο και προς το Επιμελητήριο, από συναδέλφους που δεν μπορούν να προγραμματίσουν όλες τις απαραίτητες εργασίες και να κλείσουν τη χρήση του 2021 σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.

Θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, τόσο το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ, όσο και το Υπουργείο Εργασίας να δώσουν το χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να μπορέσουμε σαν λογιστικά γραφεία να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας! Δεν είναι δυνατόν με μειωμένο προσωπικό, το οποίο βρίσκεται σε καραντίνα, να μπορέσουμε να φέρουμε εις πέρας ό,τι ζητείται από τα συγκεκριμένα Υπουργεία. Το λέμε τώρα στα μέσα του μήνα, γιατί ξέρουμε που θα οδηγήσει η όλη κατάσταση στο τέλος του μήνα!

Πηγή: www.e-forologia.gr