tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Τα ψιλά γράμματα του Προγράμματος ΕΣΠΑ για την εστίαση

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Ο καιρός έχει αρχίσει και δείχνει τις καλοκαιρινές του διαθέσεις και μαζί με αυτόν φαίνεται ότι μπαίνουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, ελπίζουμε μόνιμα κι όχι προσωρινά, οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, τα sms στο 13033, αλλά και η ιστορία με τις βεβαιώσεις μετακίνησης εργαζομένων, επαγγελματιών και μελών διοίκησης. Πόσες διενέξεις είχαμε πολλοί από εμάς με τους πελάτες, προκειμένου να τους πείσουμε ότι αυτή η παλαβή διαδικασία, δεν είναι υποχρέωσή μας... Για αυτό το τελευταίο δεν έχουμε επίσημη κρατική τοποθέτηση μέχρι στιγμής, αλλά το θεωρούμε αυτονόητο να καταργηθούν κι αυτές, αφού δεν υπάρχει πλέον κανένα νόημα ύπαρξής τους.

Επιπλέον, σταδιακά, αρκετές κλειστές δραστηριότητες έχουν αρχίσει και αποκτούν δικαίωμα επαναλειτουργίας, κρατώντας βέβαια τους όποιους περιορισμούς τους επιβάλλονται από τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Μάλιστα χθές δημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, με Δελτίο Τύπου, το χρονοδιάγραμμα επανεκκίνησης οικονομικών δραστηριοτήτων που σχεδιάζεται να γίνει το επόμενο διάστημα.

Το εάν είναι σωστό αυτό υγειονομικά ή όχι, προφανώς και δεν είναι δουλειά μας να το εξετάσουμε. Αυτό που μπορούμε να πούμε σαν άνθρωποι των αριθμών είναι ότι στον τομέα της οικονομίας προφανώς και θα βοηθήσει, αφού η αγορά εδώ και καιρό αγωνιούσε να βρει την όποια κανονικότητα μπορεί να βρει, τηρώντας πάντα τους κανόνες που της επιβάλλονται. Με λίγα λόγια, αρχίζουμε και μπαίνουμε σε μια τροχιά επιστροφής στην κανονικότητα, τροχιά που ελπίζουμε όλοι μας να μας οδηγήσει στην ολική επαναφορά αυτής και όχι στο πισωγύρισμα που ξεκινήσαμε να έχουμε το περασμένο καλοκαίρι σε σχέση με την πρώτη φάση της πανδημίας.

Στα δικά μας τώρα, χθες είχαμε τη δημοσίευση της απόφασης Α.Π 2831/638/Α3 που αφορά το Πρόγραμμα επιδότησης κεφαλαίου κίνησης των επιχειρήσεων εστίασης για προμήθεια των πρώτων υλών. Τους όρους και τις προϋποθέσεις λίγο πολύ τους γνωρίζουμε όλοι μας εδώ και καιρό, αλλά καλό θα είναι να κάνουμε μια μικρή αναφορά σε μερικά από τα βασικά σημεία:

  • Η προθεσμία των αιτήσεων λήγει στις 30 Ιουλίου και ώρα 15.00.
  • Δικαίωμα υπαγωγής έχουν όσες επιχειρήσεις έχουν κάνει έναρξη το διάστημα 1/1/2020 έως 31/12/2020 και έχουν κύριο ΚΑΔ τον 56.10 και τις υποκατηγορίες του ή 56.21 και τις υποκατηγορίες του ή 56.29.20 και τις υποκατηγορίες του ή 56.30 και τις υποκατηγορίες του ή έχουν κάνει έναρξη πριν τις 31/12/2019 και είχαν ΚΑΔ με υψηλότερα ακαθάριστα έσοδα όπως εμφανίζεται στο Ε3 του φορολογικού έτους 2019 έναν εκ των προαναφερόμενων.
  • Για τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη πριν την 31/12/2019 υπάρχει και κριτήριο μείωσης τζίρου το 2020 σε σχέση με το 2019. Η μείωση τζίρου θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 30% και άνω. Εάν η επιχείρηση λειτούργησε για πρώτη φορά το 2019, η μείωση εξετάζεται αναλογικά από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της.
  • Η επιδότηση θα είναι το 7% του ετήσιου τζίρου του 2019 ή της αναλογίας του τζίρου, εάν η επιχείρηση λειτούργησε για πρώτη φορά το 2019. Εάν η επιχείρηση άνοιξε το 2020, το ποσό της επιδότησης θα εξαρτάται από τα ακαθάριστα έσοδα που είχε το 2020.
  • Το μέγιστο ποσό της επιδότησης είναι τα 100.000 ευρώ ανά αιτούμενο ΑΦΜ. Επίσης, το ποσό της επιδότησης δεν μπορεί είναι υψηλότερο από το 70% των κωδικών 361, 363, 364 των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ περιόδου 4ου 2021- 12ου 2021, δεδομένου ότι επιδοτούνται οι αγορές Α’ υλών που έγιναν το διάστημα 1/4/2021- 31/12/2021. Σε περίπτωση που το ποσό που δόθηκε είναι υψηλότερο , η διαφορά θα ζητάτε να επιστραφεί.

Η διαδικασία των αιτήσεων γίνεται από την ιστοσελίδα www.ependyseis .gr, όπως γίνονται οι περισσότερες αιτήσεις που αφορούν το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ. Εκτός αυτού όμως, αξίζει να κάνουμε κάποιες επιπλέον παρατηρήσεις επί του θέματος, που έχουν να κάνουν κυρίως με τη δική μας εργασία, ανεξάρτητα από το εάν τρέξουμε εμείς την αίτηση ή όχι:

  • Για τον υπολογισμό του ορίου του τζίρου (7%), αλλά και της μείωσης τζίρου κατά 30%, θα γίνονται δεκτές μόνο οι δηλώσεις που είχαν υποβληθεί μέχρι τη δημοσίευση της απόφασης. Οι τροποποιητικές που θα γίνουν μετά τη δημοσίευση δεν θα γίνονται δεκτές.
  • Η έγκριση των αιτήσεων, αλλά και η παρακολούθηση της πορείας τους γίνεται σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία των επιχειρήσεων, βάσει των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ. Τα οικονομικά στοιχεία θα πρέπει να βεβαιώνονται με Υ.Δ. από τον λογιστή της επιχείρησης, ειδικά στην περίπτωση που το ποσό δεν προκύπτει από τις υποβληθείσες δηλώσεις φορολογικών εντύπων, δηλαδή κατά κύριο λόγο όταν η επιχείρηση έχει διπλή δραστηριότητα και τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν την εστίαση θα πρέπει να βεβαιώνονται σε σχετικές Υ.Δ.
  • Τα στοιχεία των αιτήσεων θα πρέπει να διατηρούνται από τους λήπτες για 5 έτη όταν πρόκειται για μεγάλη επιχείρηση και για 3 έτη όταν πρόκειται για μικρομεσαία επιχείρηση.
  • Έως τις 28/2/2022 θα πρέπει να υποβληθεί από τον λήπτη της επιδότησης το αίτημα επαλήθευσης, ώστε να προκύψουν τα οικονομικά στοιχεία του φορολογικού έτους 2020, αλλά και τα στοιχεία υλοποίησης σύμφωνα με τις περιοδικές δηλώσεις 1/4/2021-31/12/2021. Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί το εν λόγω έντυπο, η επιδότηση θα θεωρείται άκυρη και θα επιστρέφεται πίσω άμεσα και εντόκως.

Μια παρατήρηση που μπορούμε να κάνουμε για το Πρόγραμμα, είναι ότι στην τελική μορφή της επιδότησης επιλέχθηκε να συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες αγοράς Α’ υλών που θα γίνουν από την 1/4/2021 και μετά, παρά του ότι είχε εξαγγελθεί σε Δελτίο Τύπου ότι θα αφορά τις δαπάνες όλου του 2021. Εάν δηλαδή κάποιος όντας κλειστός έκανε δαπάνες ανακαίνισης το πρώτο τρίμηνο του 2021, αυτές θα μείνουν εκτός του υπολογισμού του 70% και θα πρέπει να καλυφθούν από αυτές που θα γίνουν το επόμενο διάστημα.

Επίσης, αξίζει να παρατηρήσουμε ότι με τα μέχρι τώρα δεδομένα δεν προβλέφθηκε κάποια ειδική μέριμνα για όσους άνοιξαν υποκατάστημα το 2020, κάτι που είχαμε επισημάνει σε παλαιότερο άρθρο μας. Σε κάθε περίπτωση πάντως, μπορούμε να πούμε ότι το Πρόγραμμα κινείται απολύτως προς τη θετική κατεύθυνση και θα είναι μια τόνωση εσόδων σε όσες επιχειρήσεις το έχουν πραγματική ανάγκη. Παράλληλα φαίνεται, ελπίζουμε να το δούμε και στην πράξη, ότι οι γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι σχετικά λίγες.

Πηγή: www.e-forologia.gr