tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ας μην φτάσουμε να αναπολούμε το χειρόγραφο παρελθόν μας…

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α.


Εδώ και πολλά χρόνια, ένα από τα μεγαλύτερα και τα πιο πολυσυζητημένα προβλήματα του ελληνικού κράτους είναι η γραφειοκρατία και η δυσλειτουργία της δημόσιας διοίκησης… Ένα περιβάλλον το οποίο δεν είναι καθόλου φιλικό για τον πολίτη, με πληθώρα εγγράφων, τα οποία πρέπει να συγκεντρώνονται από διάφορες υπηρεσίες, πολλές φορές εμπλεκόμενες μεταξύ τους, ενώ πολίτες και επιχειρήσεις έχουν γράψει πολλά χιλιόμετρα ανάμεσα στις υπηρεσίες, χιλιάδες ώρες αναμονής στις ουρές, ένα ανυπολόγιστο κόστος ειδικά για τις εργατοώρες που ξοδεύονται.

Τα δειλά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια αφορούν και λύνουν μόνο τα επιμέρους μικρά προβλήματα των πολιτών και τα περισσότερα από αυτά είναι ασύνδετα μεταξύ τους…

Έχουμε ποτέ αναρωτηθεί σε πόσα σημεία είναι αποθηκευμένα τα στοιχεία των πολιτών (όνομα, επώνυμο, διεύθυνση, αριθμός ταυτότητας, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, κ.λπ.);

Αυτά βρίσκονται αποθηκευμένα σε δεκάδες πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα ακίνητα (κτηματολόγιο, Ε9, Πόθεν Έσχες, elenxis, κ.λπ.)…

Με την έναρξη της πανδημίας, τα πράγματα ξεκίνησαν να αλλάζουν ραγδαία και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης άρχισε να κάνει δουλειά.

Μόνο η δυνατότητα που έδωσε ώστε να μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά αυτή η περίφημη Υπεύθυνη Δήλωση με το γνήσιο της υπογραφής από τα ΚΕΠ ή το Αστυνομικό Τμήμα, απήλλαξε τους πολίτες και τις επιχειρήσεις από εκατομμύρια εργατοώρες αναμονής. Νομίζω, στις 3 δεκαετίες που βρίσκομαι στον χώρο, έχω παραλάβει πολλές χιλιάδες τέτοιες Υπεύθυνες Δηλώσεις…

Αλλά και τα παραγωγικά Υπουργεία, άμεσα συνδεδεμένα με το επάγγελμά μας, ξεκίνησαν με τις διάφορες πλατφόρμες (myAADE, ΗΔΙΚΑ, ΕΡΓΑΝΗ, κ.λπ.) να λειτουργούν και να μπορούμε να πραγματοποιούμε κάθε τι σχετικό από το γραφείο μας, μπροστά στον υπολογιστή μας. Ειδικά το 2021 έχουν μειωθεί οι συναλλαγές με τη φυσική παρουσία των πολιτών σε ΔΟΥ, ΕΦΚΑ, ΣΕΠΕ, κ.λπ. Ο πολίτης στέλνει ένα e-mail με το οποίο ζητά αυτό που χρειάζεται και εξυπηρετείται από απόσταση.

Έτσι γίνεται;

Όχι ακριβώς…

Τα οικονομικά Υπουργεία δεν έχουν καταλάβει ότι από την άλλη πλευρά του υπολογιστή υπάρχουν άνθρωποι… Υπάρχει μειωμένο προσωπικό, έλλειψη προγραμματισμού, αλλά και συγκεκριμένες εμμονές των υπηρεσιών και κάποιων δημοσίων υπαλλήλων που προσπαθούν να εφαρμόσουν με ηλεκτρονικό τρόπο ότι έκαναν πριν την ηλεκτρονική υποβολή των διαφόρων εντύπων.

Κάποιες περιπτώσεις που γνωρίσαμε, είναι χαρακτηριστικές για τον τρόπο που λειτουργούν οι υπηρεσίες… Ας δούμε κάποια παραδείγματα που μας έχουν απασχολήσει και που είναι χαρακτηριστικά:

1. Εταιρεία θέλει να ζητήσει επιστροφή ΦΠΑ από την αρμόδια ΔΟΥ. Ζητείται έλεγχος, τα σχετικά ισοζύγια, τα παραστατικά, κ.λπ., ώστε αυτή να ελεγχθεί. Ο έλεγχος βρίσκει στα μέσα του Οκτώβρη ότι η συγκεκριμένη εταιρεία έχει αλλάξει έδρα και δεν έχει πραγματοποιήσει τη μεταβολή στο μητρώο και απευθυνόμαστε στον συνάδελφο λογιστή που ενημερώνει τα βιβλία της επιχείρησης ποιος είναι ο λόγος της μη μεταβολής.

Η απάντησή του συναδέλφου, μας έρχεται μέσω του e-mail που απέστειλε στη ΔΟΥ:

 

«Friday, June 18, 2021, 03.14:30 PM

Subject: ΑΦΜ 000000000 ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΕΔΡΑΣ

 

Καλησπέρα σας,

 

Συνημμένα τα εξής έγγραφα για μεταβολή έδρας:

 

– Καταστατικό

– Μ3

– Μ10

– Μισθωτήριο

 

 

Υπογραφή – τηλέφωνο»

 

Η απάντηση της ΔΟΥ:

 

 

«Sent: FridayJune 18, 2021, 03:14:49 PM GMT+3

Subject: Αυτοματοποιημένο μήνυμα παραλαβής e-mail

 

Το ηλεκτρονικό σας μήνυμα παραλήφθηκε από την Υπηρεσία μας.

 

Θα ενημερωθείτε για την εξέλιξη της υπόθεσής σας μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) ή μέσω τηλεφώνου το συντομότερο δυνατόν.

 

Το παρόν αποτελεί αποδεικτικό παραλαβής του μηνύματος που μας αποστείλατε και των συνημμένων σε αυτό εγγράφων.

 

Δεν χρειάζεται να απαντήσετε στο παρόν μήνυμα.

 

Ευχαριστούμε,
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων»

 

Άμεση η απάντηση, μετά από 19 δευτερόλεπτα και περιμένουμε την ενημέρωση.

 

«Date: Πέμ, 29 Ιουλ 2021 στις 2:06 μ.μ.

Subject: ΑΦΜ 000000000 ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΕΔΡΑΣ & ΔΟΥ

To:

Καλησπέρα σας,

 

Μπορείτε σας παρακαλώ να με ενημερώσετε για την πορεία της μεταβολής της έδρας και ΔΟΥ της εταιρείας κατόπιν της αποστολής από εμένα προς εσάς των απαραίτητων εγγράφων?

 

Ευχαριστώ!»

 

Μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου, παρά τις προσπάθειες, δεν υπάρχει καμία απάντηση, όπως επίσης και καμία επιστροφή του ΦΠΑ που ζητά η εταιρεία, μέχρι την ολοκλήρωση της μεταβολής.

 

Υπάρχει όμως κι άλλο ένα παρόμοιο παράδειγμα με μεταφορά έδρας, όπου εδώ το πρόστιμο δεν το επιβάλλει το μητρώο, αλλά ο κώδικας… Το γιατί, θα αναλυθεί ευθύς αμέσως:

2. Μια ΙΚΕ είχε έδρα σε μια Δ.Ο.Υ. των Αθηνών, αλλά στις 28/7/2021 πραγματοποίησε τροποποίηση καταστατικού με μεταφορά της έδρας, η οποία διοικητικά ανήκει σε άλλη Δ.Ο.Υ. των Αθηνών.

Για τη μεταφορά της έδρας έγινε αίτηση με email στην παλιά Δ.Ο.Υ., ακολουθώντας τις οδηγίες, η οποία εξυπηρετήθηκε χωρίς πρόστιμο στις 6/9/2021. Το θέμα όμως ήταν ότι στο μεσοδιάστημα η επιχείρηση ήθελε να λειτουργήσει, αφού πρόκειται για επιχείρηση που απευθύνεται σε πελάτες λιανικής, έτσι στις 10/8/2021 αγόρασε και τοποθέτησε ταμειακή μηχανή στη νέα έδρα. Η αγορά καταχωρήθηκε την ίδια ημέρα στο taxis κανονικά.

Ο τεχνικός της ταμειακής μηχανής καλυπτόταν από την τροποποίηση καταστατικού και έβαλε τα στοιχεία της νέας έδρας. Περάστηκε στο taxis εμπρόθεσμα και όλα πήγαιναν καλά μέχρι που προσπάθησε να την συνδέσει με τα myDATA. Εκεί άρχισε να βγάζει error γιατί το σύστημα διάβαζε ότι η μηχανή δεν είχε μεταφερθεί στη νέα Δ.Ο.Υ. και εμφανιζόταν στην παλιά. Θεωρήσαμε ότι το πρόβλημα θα λυθεί με μια εσωτερική μεταφορά της ταμειακής… Έλα όμως που δεν ήταν έτσι! Η μοναδική λύση ήταν να διαγραφεί από την παλιά Δ.Ο.Υ. και να γίνει έναρξη στη νέα…

Όμως είχε περάσει το 10ήμερο από την ανάγνωσή της, λογικό, άλλωστε, αφού δεν είχε γίνει καν η μεταβολή έδρας, άρα ήταν αδύνατον να δηλωθεί εμπρόθεσμα και σωστά ακόμα κι εάν το θέλαμε.

Αποτέλεσμα;

Έστω κι εάν εκθέσαμε τις απόψεις μας για την εκπρόθεσμη προσέλευση για τη δήλωση της μηχανής, η οποία βέβαια μόνο εκπρόθεσμη δεν ήταν, η προϊσταμένη του τμήματος εξακολουθεί να είναι της άποψης να κοινοποιήσει το πρόστιμο που προβλέπεται. Μπορεί πλέον να μην είναι το υπέρογκο ποσό του παρελθόντος, όμως θεωρούμε εντελώς άδικο ένας επιχειρηματίας να σκορπάει 100 ευρώ για κάτι που δεν φταίει. Το έχουμε πει και στο παρελθόν. Όταν αργεί τόσο πολύ να φανεί μια μεταβολή, βλέπε μεταφορά έδρας, σίγουρα κάπου θα σκάσει αυτό. Δεν αρκεί η μη επιβολή των 100 ευρώ της εκπρόθεσμης μεταβολής. Δεν φταίνε οι υπάλληλοι των υπηρεσιών, αφού και αυτές είναι παρατημένες και υποστελεχομένες. Οι μεταβολές θα έπρεπε να γίνονται ηλεκτρονικά μέσα από το myAADE. Έτσι πιστέψαμε στην αρχή, μέχρι που είδαμε την πεζή πραγματικότητα.

Αλλά, είναι μόνο η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων;

Υπάρχουν κι άλλες υπηρεσίες που είναι κρυμμένες πίσω από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, επιβάλουν πρόστιμα πολλών χιλιάδων ευρώ σε επιχειρήσεις, «ελαφρά τη καρδία» και μάλιστα σε επιχειρήσεις πληττόμενες από την πανδημία και οι οποίες προσπαθούν να ορθοποδήσουν, να διατηρήσουν τον κύκλο εργασιών τους, αλλά και τις θέσεις εργασίας.

3. Την 1η Ιουνίου 2021το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας αποστέλλει email και καλεί την επιχείρηση να προσέλθει στα γραφεία της υπηρεσίας για να συζητηθεί εργατική διαφορά. Το συγκεκριμένο email, για κακή τύχη της επιχείρησης, είχε πάει στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία. Όταν μετά την ημερομηνία που είχε θέσει η Επιθεώρηση Εργασίας, ανακαλύψανε το συγκεκριμένο email, άμεσα και με ημερομηνία 8 Ιουλίου 2021 στείλανε γραπτές εξηγήσεις αναφέροντας το παραπάνω γεγονός και ζητώντας να προσκομίσουνε τα απαραίτητα δικαιολογητικά και ότι είναι σε θέση να προσκομίσουν οτιδήποτε σχετικό, σε ημερομηνία που θα τους προσδιόριζαν.

Καμιά απάντηση, κανένα τηλέφωνο, έστω κι εάν υπήρχε στις γραπτές εξηγήσεις.

Καμιά απάντηση στα επανειλημμένα τηλέφωνα προς την υπηρεσία.

Στις 11 Οκτωβρίου, η Επιθεώρηση Εργασίας επιβάλει πρόστιμο 5.000€ στην επιχείρηση για μη παράσταση και μη προσκόμιση δικαιολογητικών και μάλιστα σε μια επιχείρηση, που μέχρι σήμερα και τις ασφαλιστικές εισφορές καταβάλει εμπρόθεσμα και που γενικότερα δεν υπήρχε καμιά άλλη παράβαση από πλευράς της. Μόλις τους κοινοποιείται το πρόστιμο, άμεσα πραγματοποιούμε αίτηση θεραπείας και 2 εβδομάδες μετά μας έρχεται η απορριπτική απόφαση…

Γιατί έχω την εντύπωση ότι προσπαθούμε να πνίξουμε το επιχειρείν και την επιχειρηματικότητα;

Γιατί δεν καταλαβαίνουμε ότι πίσω από ένα «ανεπιθύμητο email», στρέφουμε τις επιχειρήσεις στην εισφοροδιαφυγή και στη φοροδιαφυγή για να μπορέσουν να επιβιώσουν;

Που έχει ακουστεί και σε ποιο κράτος ότι ο επαγγελματίας δεν μπορεί να απολογηθεί και η μόνη του λύση είναι η δικαστική προσφυγή και η δικαίωσή του, εάν υπάρχει, μετά από μερικά χρόνια;

Εδώ έγκλημα κάνεις και ο ανακριτής σε καλεί σε απολογία και σου δίνει και παράταση να απολογηθείς. Εάν η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, στην οποία είμαστε υπέρ ανεπιφύλακτα, λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο και δεν πάρουν άμεσα μέτρα τα οικονομικά Υπουργεία, τότε δυστυχώς θα φτάσουμε να αναπολούμε το χειρόγραφο παρελθόν μας…