tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στη Deal News: Στη σκιά της ακρίβειας οι εκπτώσεις

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “Deal News” (15/7/2022).


Σε μία πολύ δύσκολη περίοδο για την οικονομία και την αγορά, λόγω της ενεργειακής κρίσης και της καλπάζουσας ακρίβειας, ξεκίνησαν πριν από λίγες ημέρες οι θερινές εκπτώσεις στα εμπορικά καταστήματα όλης της χώρας.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, την πρώτη εβδομάδα παρατηρείται ένα «μούδιασμα», υπάρχει ωστόσο αισιοδοξία ότι, ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές, η κίνηση θα είναι το προσεχές διάστημα αυξημένη και οι τζίροι των επιχειρήσεων θα ενισχυθούν, δεδομένης της ολοένα αυξανόμενης ροής τουριστών.

Το κλίμα, ωστόσο, στην αγορά όλο το προηγούμενο διάστημα ήταν υποτονικό, με την ενεργειακή κρίση και την ακρίβεια να τσακίζουν το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα και, παράλληλα, να εκτοξεύουν το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων. Ένα μίγμα εκρηκτικό, αν προσθέσουμε τις οδυνηρές επιπτώσεις της διετούς και πλέον πανδημίας του κορονοϊού, που έπληξε βαρύτατα το λιανικό εμπόριο, σωρεύοντας υποχρεώσεις και χρέη.

Ο εμπορικός κόσμος ελπίζει στην αντιστροφή του κλίματος, οι τιμές στα καταστήματα είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ελκυστικές, με γενναίες εκπτώσεις, όμως η πραγματικότητα είναι πως μεγάλος μέρος των καταναλωτών αδυνατεί να ανταπεξέλθει ακόμη και σε βασικές ανάγκες, όπως κατέδειξε η πρόσφατη έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, σε συνεργασία με την Pulse PC.

Με τον πληθωρισμό να αγγίζει τον Ιούνιο το 12,1%, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, και κάθε μήνα να καταρρίπτεται το ένα «μαύρο» ρεκόρ μετά το άλλο, τα εισοδήματα των πολιτών εξαντλούνται στα μέσα του μήνα. Καλύπτουν, δε, κυρίως την αποπληρωμή των υπέρογκων λογαριασμών ενέργειας και την προμήθεια ειδών πρώτης ανάγκης, χωρίς να περισσεύουν χρήματα για άλλες αγορές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την έρευνα Ε.Ε.Α. – Pulse, το 26% έχει περιορίσει τους τελευταίους μήνες τα έξοδα για ένδυση – υπόδηση, το 25% για ενέργεια, το 20% για βασικά αγαθά (τρόφιμα κ.λπ.) και το 13% για ψυχαγωγία, ταξίδια, ενώ πάνω από τους μισούς δηλώνουν ότι θα κάνουν μειωμένες διακοπές φέτος, κυρίως λόγω οικονομικών δυσκολιών.

Ο τουρισμός θα δώσει, αναμφισβήτητα, μια σημαντική ώθηση στην αγορά των περιοχών που προσελκύουν τουρίστες, όπως είναι για παράδειγμα το κέντρο της Αθήνας, ωστόσο οι εκατοντάδες τοπικές αγορές της χώρας στηρίζονται στις καταναλωτικές δυνατότητες των κατοίκων τους. Και αυτές είναι πολύ περιορισμένες.

Χρειάζεται, επομένως, η ουσιαστική στήριξη του εισοδήματος των πολιτών, με μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, προκειμένου να δοθεί ανάσα στα νοικοκυριά και «χώρος» και για άλλες αγορές, άρα και τόνωση του τζίρου των καταστημάτων, όχι μόνο στην περίοδο των εκπτώσεων.