tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στη “Δημοκρατία”: Μάχη επιβίωσης

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “Δημοκρατία” (18/10/2022).


Λίγες μόλις εβδομάδες μας χωρίζουν από τον χειμώνα, αλλά τα νοικοκυριά βρίσκονται ήδη «παγωμένα» μπροστά στην καλπάζουσα ακρίβεια που έχει μετατρέψει την καθημερινότητά τους σε έναν διαρκή αγώνα επιβίωσης.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκαν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον πληθωρισμό τον Σεπτέμβριο, ο οποίος βρίσκεται για έναν ακόμη μήνα στα ύψη, φτάνοντας το 12%.

Στους «πρωταγωνιστές» της ακρίβειας είναι φυσικά και τα προϊόντα που συνθέτουν το «καλάθι» ενός νοικοκυριού. Ενδεικτικά, σε διάστημα ενός έτους γαλακτοκομικά και αυγά ακρίβυναν κατά 23,3%, ψωμί και δημητριακά κατά 18,4%, κρέατα κατά 17,6%, έλαια και λίπη κατά 17% και καφές-κακάο-τσάι κατά 14,3%.

Η συνεχής αύξηση των τιμών, σημαίνει ουσιαστικά μείωση της αγοραστικής δυνατότητας των καταναλωτών. Μοιραία η λίστα των αγορών τους συρρικνώνεται, «χωρώντας» μόνο τα απολύτως απαραίτητα, ενώ δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα για άλλες αγορές, κάτι που επηρεάζει αρνητικά όλη τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Όταν ένα νοικοκυριό αδυνατεί να γεμίσει το καλάθι του, πώς θα ψωνίσει για παράδειγμα είδη ένδυσης και υπόδησης, ή θα επισκεφθεί ένα εστιατόριο;

Το αποτέλεσμα είναι, φυσικά, η περαιτέρω μείωση του τζίρου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες δίνουν παράλληλα τη δική τους μάχη για να παραμείνουν ζωντανές λόγω της εκτόξευσης του λειτουργικού τους κόστους που προκαλεί η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια.

Πρόσφατα ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης και τους εκπροσώπους των σούπερ-μάρκετ μία πρωτοβουλία συγκράτησης των τιμών σε 50 προϊόντα. Το καλάθι ενός νοικοκυριού όμως το συνθέτουν περισσότερα προϊόντα. Πως θα αντέξει η κοινωνία;

Ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών έχουμε ζητήσει τη μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης από το 13% στο 6%, για να δοθεί μία ουσιαστική ανάσα στους πολίτες, ενώ θα ήταν επίσης ιδιαίτερα ωφέλιμο αν στην πρωτοβουλία που αναλήφθηκε περιλαμβάνονταν επίσης η μείωση του κέρδους των σούπερ-μάρκετ ή των βιομηχανιών τροφίμων, αλλά και η προώθηση των ελληνικών προϊόντων με σκοπό τη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων.

Ένα είναι βέβαιο. Το επόμενο διάστημα θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Εφόσον δεν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα, πολλοί συμπολίτες μας δεν θα μπορέσουν να έχουν τα στοιχειώδη για τον χειμώνα, όπως το κόστος θέρμανσης ή τη δυνατότητα να αγοράσουν βασικά αγαθά. Αυτή η φτωχοποίηση δεν αποκλείεται να απειλήσει ακόμα και την κοινωνική συνοχή ενώ θα κάνει ακόμα δυσκολότερη την προσπάθεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για επαγγελματική επιβίωση. Άρα μόνο με αλλαγή πολιτικής και λήψη στοχευμένων παρεμβάσεων υπάρχει ελπίδα αντιμετώπισης του κύματος της ακρίβειας και αποφυγής της πορείας προς την καταστροφή.