tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στη Real News: Οι αυξήσεις στα καύσιμα «γονατίζουν» τις επιχειρήσεις

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα Real News (22/05/2022).


Δεν έχει περάσει πολύς καιρός –μόνο δύο μήνες- που η κυβέρνηση ανακοίνωσε επιδότηση στην τιμή των καυσίμων για να αναχαιτίσει το κύμα ακρίβειας στην συγκεκριμένη αγορά. Το ποσό της επιδότησης όμως ήταν τέτοιου ύψους που προσέφερε μία πρόσκαιρη ανακούφιση.

Ως Επιμελητήριο είχαμε επισημάνει από τότε ότι απαιτούνται πιο δραστικά μέτρα για να σταματήσει επιτέλους αυτό το ξέφρενο ράλι τιμών και είχαμε τονίσει την ανάγκη να μειωθεί ο ΕΦΚ στα καύσιμα.

Το γεγονός ότι τελικά είχαμε δίκιο σχετικά με την αποτελεσματικότητα της προ διμήνου απόφασης, αποδεικνύεται από την κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Η μέση τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων ξεπερνά τα 2,20 ευρώ ενώ των 100 οκτανίων προσεγγίζει τα 2,4 ευρώ. Οι τιμές αυτές είναι από τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης στις 17 του μήνα. Όπως πάει όμως το πράγμα, δεν θα αργήσει η στιγμή που θα δούμε να φτάνει κοντά στα 3 ευρώ. Ήδη σε διάφορα σημεία της ελληνικής περιφέρειας, κυρίως σε νησιά, το κόστος της αμόλυβδης έχει εκτιναχθεί και κινείται πάνω από τα 2,5 ευρώ το λίτρο.

Όλο αυτό που συμβαίνει έχει επιπτώσεις γενικότερα στην αγορά. Τα μεταφορικά έχουν αυξηθεί και αυτές οι ανατιμήσεις περνάνε στις τιμές των πρώτων υλών, των προϊόντων, των υπηρεσιών.

Κανένας τομέας δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος από τις αλλαγές στις τιμές των καυσίμων και αυτό αποτυπώνεται στην αγορά, κάτι που ήδη βιώνουν τα νοικοκυριά ενώ οι επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με λειτουργικό κόστος το οποίο δεν μπορεί να καλυφθεί από την κατανάλωση.

Ένα «φρένο» στις συνεχείς αυξήσεις της τιμής των καυσίμων θεωρώ ότι θα οδηγούσε σε μία σχετική χαλάρωση των ασφυκτικών πιέσεων. Όσο αυτό δεν μπαίνει, θα δούμε νέα άλματα του πληθωρισμού. Η εκτίμηση μου είναι ότι για τον Μάιο η αύξηση του θα καταγράψει νέο ρεκόρ. Σε τέτοια ύψη είναι επόμενο ότι μειώνεται η κατανάλωση. Ήδη επιχειρήσεις σε κομβικούς για την οικονομία μας κλάδους, όπως λιανεμπόριο και εστίαση, καταγράφουν μείωση τζίρου που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει και το 50%. Τις επόμενες ημέρες το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών θα δώσει νέα στοιχεία για την κατάσταση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, τα οποία αποδεικνύουν ότι ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων και επαγγελματιών είναι σε οριακό σημείο σχετικά με τη λειτουργία τους και αν δεν υπάρξουν θετικές εξελίξεις δεν αποκλείεται να αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο.

Για την ώρα, σχετικά με την πορεία της τιμής των καυσίμων, η μόνη λύση που μπορούμε να δούμε είναι η μείωση του ΕΦΚ. Και για να μην θεωρηθούν υπερβολικές οι προτάσεις μας, διευκρινίζουμε ότι μιλάμε για μείωση στο ποσοστό της αύξησης που έχει καταγραφεί τους τελευταίους πολύ δύσκολους μήνες. Σε κάθε περίπτωση, θεωρώ επιβεβλημένη μία κρατική παρέμβαση στην αγορά των καυσίμων, καθώς η κατάσταση τείνει να γίνει ανεξέλεγκτη.