tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Πρόεδρος Επιτροπής Γυναικείας Επιχειρηματικότητας Ε.Ε.Α. στη Βουλή: Προτάσεις για ενεργότερο ρόλο των γυναικών στο επιχειρείν

Για τις προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπο το γυναικείο επιχειρείν αλλά και για τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται με στόχο την ενδυνάμωσή του μίλησε, την Τετάρτη 20/12/2023, στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου της Βουλής η Πρόεδρος της Επιτροπής Γυναικείας Επιχειρηματικότητας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Νάντια Σταυρογιάννη μετά από πρόσκληση της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας κ. Σοφίας Ζαχαράκη και της Υφυπουργού κ. Μαρίας-Αλεξάνδρας Κεφάλα.

Στη διάρκεια της τοποθέτησής της κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής, παρουσία της Υφυπουργού κ. Κεφάλα, η Πρόεδρος της Επιτροπής Γυναικείας Επιχειρηματικότητας του Ε.Ε.Α. κατέθεσε μία σειρά από προτάσεις για τη διευκόλυνση των γυναικών και την παρότρυνσή τους να αποκτήσουν ακόμη πιο ενεργό ρόλο και συμμετοχή στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι.

Το “παρών” στη συνεδρίαση έδωσαν και τα μέλη της Επιτροπής Γυναικείας Επιχειρηματικότητας του Ε.Ε.Α. Αλεξάνδρα Γεράγγελου, Μαρία Ντάβου και Όλγα Πολίτη.

Ακολουθεί η εισήγηση της κ. Σταυρογιάννη: 

“Θα αποφύγω να σας κουράσω  με  νούμερα και  στατιστικά δεδομένα, σχετικά με τη θέση της γυναίκας στη κοινωνία και την  επιχειρηματική δραστηριότητα αφού τα περισσότερα στοιχεία  είναι προσβάσιμα στο διαδίκτυο και, επομένως, γνωστά σε όλους και  πολύ περισσότερο στη Επιτροπής σας. Όμως, θα προσπαθήσω να συνοψίσω κάποια σημεία  που εξάγονται από όλες αυτές τις πληροφορίες, που θεωρώ ότι διευκολύνουν τη λήψη αποφάσεων σε θέματα γυναικείας επιχειρηματικότητας και ίσων ευκαιριών, ευρύτερα στην κοινωνία μας.

1ον

Η είσοδος νέων γυναικών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας μας, αλλά και διεθνώς, βαίνει διαρκώς αυξανόμενη και εδώ και πολλά χρόνια ξεπερνά τους αντίστοιχους αριθμούς εισόδου νέων ανδρών.  Μάλιστα οι Ελληνίδες είμαστε  καλύτερα μορφωμένες σε σχέση με τον μέσο όρο των γυναικών στην Ευρώπη

2ον

 Ο αριθμός των νέων γυναικών που κατ΄ έτος αποφοιτούν από Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, υπερβαίνει τον αντίστοιχο αριθμό των νέων ανδρών. Η παρατηρούμενη αυτή τάση φαίνεται να ενισχύεται με συνέπεια και σταθερότητα, κάθε χρόνο.    

3ον

Αξιοσημείωτη είναι η είσοδος νέων γυναικών στην αγορά εργασίας, καθώς οι νέες γυναίκες φαίνεται να εντάσσονται με άνεση σε αυτήν, να προσλαμβάνονται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και σε οργανισμούς του Δημοσίου, να συμμετέχουν σε επιχειρηματικές δράσεις, και , στη δημιουργία νεοφυών ή άλλων επιχειρήσεων, κυρίως ατομικών.

 4ον

Τις δυο τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται εξελικτική άνοδος της γυναικείας επιχειρηματικότητας, και ο ρυθμός αυξάνει κατά πολύ τα 2 τελευταια χρόνια.    

 

Και ενώ θα αναμέναμε όλα αυτά να παραπέμπουν σε αντίστοιχης εμβέλειας κατακτήσεις των γυναικών στη διοίκηση επιχειρήσεων και οργανισμών, στην ακαδημαϊκή αριστεία, στο επιχειρείν, στην πολιτική, κ.λπ. παρατηρούμε ότι ναι μεν , έχει  συντελεστεί  διαχρονικά πρόοδος, και η θέση της γυναίκας είναι  διαρκώς βελτιούμενη σε όλους αυτούς τους καίριους τομείς, όμως, η πρόοδος αυτή  είναι αναντίστοιχη και πολύ μικρότερη και ο ρυθμός επιβραδύνεται κυρίως από όταν η γυναίκα εισέρχεται σε οικογενειακό πλαίσιο και μετά.

Αυτό αποτυπώνεται στα παρακάτω νούμερα:

  • 51,7 % του πληθυσμού είναι γυναίκες
  • 47,4 % των εργαζόμενων είναι γυναίκες
  • 32,4%  το ποσοστό των γυναικών σε ανώτερες διοικητικές θέσεις
  • 28% των επιχειρήσεων διαθέτουν σήμερα γυναίκα Διευθύνουσα Σύμβουλο ή Γενική Διευθύντρια

Επίσης  βλέπουμε ότι

  • Ενώ 57,2%όλων των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι γυναίκες,  μόλις
  • 24% των ερευνητικών θέσεων υψηλού επιπέδου στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) της ΕΕ καταλαμβάνονται από γυναίκες.

Βλέπουμε λοιπόν ότι υπάρχουν  αποστάσεις στο record of achievement των γυναικών όταν είναι στην πρώτη νεότητά τους και στο αντίστοιχο όταν έχουν έλθει σε πιο ώριμες ηλικίες.

Είναι προφανές ότι η γυναίκα αναλαμβάνει περισσότερες υποχρεώσεις, μετά το γάμο και κυρίως  όταν τεκνοποιεί, οι οποίες εύλογα καθυστερούν έως και τροχοπεδούν την πρόοδό της και την ανέλιξή της.

Ειδικά στη χώρα μας,  είναι έντονη η αντίληψη κυρίως στους άντρες ότι η γυναίκα έχει κυρίαρχο ρόλο στις απαιτήσεις της οικογένειας και ο ρόλος της σαν νοικοκυρά σύζυγος και μητέρα είναι πρωταρχικός

Με βάση τα παραπάνω θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις και προτάσεις, οι οποίες εστιάζονται στη διευκόλυνση των γυναικών, αλλά και την παρότρυνσή τους να αποκτήσουν ακόμη πιο ενεργό ρόλο και συμμετοχή στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι

  1. Επένδυση στη δημιουργία και την επικοινωνία  των ενδεδειγμένων προτύπων. Μελέτες καταδεικνύουν ότι οι επιτυχημένες γυναίκες στη διοίκηση, στο επιχειρείν, στην ακαδημαϊκή κοινότητα αλλά και στην πολιτική, αποδεικνύονται επίσης επιτυχημένες μητέρες και σύζυγοι. Επομένως, οι ρόλοι είναι συνδυαστικοί και όχι μαχητοί, μεταξύ τους.  Άρα, η επένδυση στη δημιουργία και προβολή των προτύπων επιτυχημένων γυναικών, πιστεύω ότι έχει ουσιαστικό νόημα και ωφέλιμο κοινωνικό «αποτύπωμα», καθώς μπορεί να συμβάλει στην καταπολέμηση στερεοτύπων του παρελθόντος, στην πρόοδο της οικογένειας, στην αντίστοιχη κοινωνική ανάπτυξη και, βεβαίως, στην ανάδειξη καλύτερων όρων προόδου της γυναίκας.

 

  1. Πραγματικά ολοήμερο σχολείο. Τα οφέλη είναι σημαντικά για το παιδί, για την οικογενειακή συνοχή και βεβαίως για την πρόοδο των γυναικών. Τα οφέλη αυτά καταγράφονται σε όλες τις κοινωνίες όπου εφαρμόζεται διευρυμένο ολοήμερο σχολείο. Ενδεικτικά αναφέρω τα παραδείγματα των Σκανδιναβικών χωρών και της Ιαπωνίας, μεταξύ πολλών άλλων.

 

  1. Ευελιξία και υβριδικό περιβάλλον εργασίας. Συνδέεται με το προηγούμενο μοντέλο, ενώ έρευνες δείχνουν ότι είναι «φιλικό» στη γυναικεία αντίληψη και στις γυναικείες ανάγκες.  

 

  1. Κίνητρα στις  επιχειρήσεις μεγάλου ή μεσαίου μεγέθους για τη δημιουργία παιδικών σταθμών στις εγκαταστάσεις τους. Αυτή η συνθήκη εύλογα διευκολύνει το mindsetτης γυναίκας, έτσι ώστε, περισσότερο απερίσπαστη να αποδεικνύεται ακόμη πιο αποδοτική και παραγωγική. Επομένως, να διεκδικεί με καλύτερες ευκαιρίες την πρόοδό της στην ιεραρχία της επιχείρησής.

 

  1. Θεσμικό πλαίσιο ώστε η εταιρική διακυβέρνηση να εκπέμπει κοινωνικές ευαισθησίες. Εννοώότι οι επιχειρήσεις είναι καλό να καλούνται να εφαρμόζουν εσωτερικές πολιτικές ίσων ευκαιριών, όχι μόνον γιατί  το προκρίνουν οι διοικήσεις τους, αλλά και διότι το θεσμικό πλαίσιο το υποστηρίζει.

 

  1. Προγράμματα επανακατάρτισης και εξειδίκευσης γυναικών ώριμης ηλικίας. Όπως ανέφερα, το «νήμα» φαίνεται να χάνεται στα χρόνια που η γυναίκα δημιουργεί στο δικό της οικογενειακό περιβάλλον, είτε παραμένοντας εργαζομένη, είτε έχοντας βγει από την αγορά εργασίας. Προγράμματα επανακατάρτισης ή εξειδίκευσης θα μπορούσαν να έχουν θετικό «αποτύπωμα» στην εργασιακή ή επιχειρηματική εξέλιξη της γυναίκας.   

 

  1. Προγράμματα συμβουλευτικής και networkingστην ανάπτυξη επιχειρηματικότητας. Στοιχεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών δείχνουν  ότι οι γυναίκες μέλη του ενεργοποιούνται κυρίως  στο λιανεμπόριο, στην εστίαση και στην παροχή  υπηρεσιών, όπως πχ οι ασφαλιστικές. Ενεργοποιούνται μάλιστα στο πλαίσιο ατομικών επιχειρήσεων. Τέτοια προγράμματα θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ανάπτυξη συνεργιών και την ανάληψη  ισχυρότερων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών και μεγαλύτερων επιχειρησιακών σχημάτων

 

  1. Φυσικά  χρηματοδοτικές προβλέψεις υπέρ της γυναικείας επιχειρηματικότητας θα ήταν σημαντικό κίνητρο για πολλές γυναίκες να υλοποιήσουν το όραμά τους.