tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Μήπως ήρθε η ώρα το καύσιμο να θεωρηθεί είδος πρώτης ανάγκης;

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Μάρτης, γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης έλεγαν οι παλιοί… Ο φετινός Μάρτιος μπορούμε να πούμε ότι έχει επιβεβαιώσει και με το παραπάνω την εν λόγω παροιμία, αφού προς το παρόν, όχι μόνο την άνοιξη δεν έχει φέρει, αλλά αντί αυτής έφερε άλλη μία επώνυμη κακοκαιρία, η οποία μας επιφύλαξε χιόνια, πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και γενικότερα αρκετή παγωνιά. Δεν είμαστε από αυτούς που βάζουν μαγιό και πάνε καλοκαιρινές διακοπές τον Μάρτιο, όμως δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο στα μέσα Μαρτίου να ψάχνουμε αντιολισθητικές αλυσίδες και να λαμβάνουμε μέτρα για τον χιονιά, έστω κι εάν τα φαινόμενα μέχρι στιγμής είναι πολύ ηπιότερα σε σχέση με αυτά της Ελπίδας.

Από την άλλη, στον οικονομικό τομέα, όλοι μας παρακολουθούμε με τρόμο την αύξηση των τιμών σε όλα τα επίπεδα και ειδικότερα αυτής των καυσίμων. Η τιμή της βενζίνης έχει ξεπεράσει εδώ και μέρες τα 2 ευρώ το λίτρο, ενώ αντίστοιχα αυτή του πετρελαίου κίνησης ακολουθά με τις ίδιες ταχύτητες και ακουμπά με τη σειρά της τα 2 ευρώ το λίτρο. Το δυσάρεστο «πάρτι» της ανόδου των τιμών των δύο προαναφερόμενων αγαθών καλά κρατεί εδώ και μέρες, με τους ειδικούς σε πολλές περιπτώσεις να κάνουν δυσοίωνες προβλέψεις για τιμές που θα φτάνουν τα 2,50 ευρώ!

Αυτονόητο είναι ότι όσο εκτινάσσεται προς τα πάνω η τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου, τόσο αυξάνονται και οι τιμές όλων των υπολοίπων εμπορευμάτων. Είναι αδύνατο να μην επηρεάζει τα πάντα η τιμή αυτών των δύο αγαθών, αφού εμπλέκονται σε όλο το φάσμα του εμπορικού κύκλου.

Εάν κάποιος παρατηρήσει μια απόδειξη βενζινάδικου, εύκολα καταλαβαίνει ότι παραπάνω από το 50% της απόδειξης αφορά τους δασμούς και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Η χώρα μας επιβάλλει στην τιμή του καυσίμου Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που ξεπερνά κατά πολύ το ελάχιστο που ορίζεται στην Ε.Ε. 360 ευρώ/ χιλιόλιτρο, αλλά ακόμα και τον μέσο όρο της Ε.Ε. που είναι περίπου 560 ευρώ/χιλιόλιτρο. Για την ακρίβεια τα στοιχεία λένε ότι η χώρα μας είναι η τέταρτη ακριβότερη στην επιβολή αυτού του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης βενζίνης. Παραπάνω από εμάς είναι μόνο η Ολλανδία, η Φινλανδία και η Ιταλία.

Το πρόβλημα όμως δεν σταματά στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, αφού στη συνέχεια ο εν λόγω φόρος επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%, με τη χώρα μας να έχει και σε αυτό μια θέση στους πρωταθλητές της Ευρωπαϊκής Ένωσης! Μας περνούν μόνο η Ουγγαρία, η Δανία, η Σουηδία και η Κροατία, ενώ η Φινλανδία είναι παρέα μας στο 24%.

Όπως μπορείτε εύκολα να παρατηρήσετε, η χώρα μας είναι μέσα και στις δύο πρώτες πεντάδες των δύο αυτών έμμεσων φόρων, του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης βενζίνης και του ΦΠΑ. Το γεγονός αυτό μας μετατρέπει αυτόματα στη χώρα με το υψηλότερο κόστος βενζίνης στην Ε.Ε., ενώ κάτι τέτοιο φυσικά δεν συμβαίνει στο κομμάτι του ύψους εισοδήματος, αφού εκεί είμαστε στις χαμηλότερες θέσεις της Ε.Ε.!

Οι δύο αυτοί πυλώνες μαζί με τα υπόλοιπα δεδομένα που ισχύουν για όλον τον πλανήτη σε σχέση με την τιμή του βαρελιού πετρελαίου, διαμορφώνουν την τιμή των καυσίμων στη χώρα μας σε αυτά τα πολύ υψηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα ακραίας διαφοράς τιμής αποτελεί η Κύπρος που έχει τιμή βενζίνης ανά λίτρο στα 1,36 με 1,45 ευρώ, η οποία Κύπρος αγοράζει πετρέλαιο χονδρική από τα Ελληνικά διυλιστήρια! Η Κύπρος λοιπόν, που αγοράζει πετρέλαιο από εμάς εδώ, πουλά φθηνότερα περίπου 60 με 70 λεπτά ανά λίτρο βενζίνης σε σχέση με την Ελλάδα! Εάν δεν θέλουμε η τιμή να φτάσει τα 2,50 ή ακόμα και τα 3 ευρώ, ένα από τα δύο νούμερα που επηρεάζει κατά πολύ την τιμή της θα πρέπει να μειωθεί… Δεν γίνεται και τα δύο να είναι στα υψηλότερα επίπεδα. Όσο παραμένουν και τα δύο σε αυτά τα ύψη, τόσο οι τιμές των καυσίμων, αλλά και των υπολοίπων αγαθών, θα κάνουν πάρτι ανοδικών τάσεων.

Όσον αφορά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, εδώ και καιρό υπάρχουν αρνητικές απαντήσεις από το οικονομικό επιτελείο της χώρας. Μήπως όμως ήρθε η ώρα να υπάρξει στήριξη στο κομμάτι του ΦΠΑ που επιβάλλεται στα καύσιμα; Μήπως θα ήταν καλή ιδέα να πέσουμε στο μειωμένο 13%, τουλάχιστον πιλοτικά μέχρι τα τέλη του 2023; Το ερώτημα τέθηκε απευθείας στον Υπουργό Ανάπτυξης σε τηλεοπτική εκπομπή την Καθαρά Δευτέρα, αλλά απάντηση δεν έλαβα…

Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι η μείωση της τιμής του ΦΠΑ δεν θα φέρει μείωση στην είσπραξη των δημόσιων ταμείων, το αντίθετο μάλιστα, αφού η διαφορά της μείωσης θα εισπραχθεί από άλλες πηγές και κυρίως από το κομμάτι της κατανάλωσης. Μείωση του ΦΠΑ των καυσίμων κατά 11% άμεσα θα διαμορφώνει την τιμή κατά 20 λεπτά χαμηλότερη ανά λίτρο κι έτσι θα υπάρξει αυτόματα μια μεγάλη στήριξη στο πάρτι των αυξήσεων των τιμών των προϊόντων, ώστε αυτή να περιοριστεί.

Από την άλλη, το κράτος θα εισπράξει στη χειρότερη περίπτωση τον ίδιο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, με το πιθανότερο το σενάριο να είναι ότι θα εισπράξει περισσότερο σε σχέση με τώρα, αφού θα αγοράζεται περισσότερο καύσιμο λόγω της μείωσης της τιμής του. Κάπως έτσι είχε κριθεί από το οικονομικό επιτελείο το 2019 και ο ΦΠΑ στην ενέργεια έπεσε στον υπερμειωμένο συντελεστή του 6%. Για φανταστείτε τι θα γινόταν στους ήδη υπέρογκα φουσκωμένους λογαριασμούς ρεύματος εάν ο ΦΠΑ είχε παραμείνει στο 13%! Είναι πολύ εύκολο να το διαπιστώσετε βρίσκοντας σε έναν λογαριασμό ρεύματος πόσος είναι ο ΦΠΑ και προσθέτοντας σε αυτόν επιπλέον ΦΠΑ κατά 7%. Το ποσό διαφοράς που βγαίνει είναι διόλου ευκαταφρόνητο.

Με βάση όλα τα προαναφερόμενα και υπολογίζοντας ότι ο πληθωρισμός στην χώρα μας έχει αγγίξει το 7% και κινδυνεύει να ξεπεράσει το ανώτατο ρεκόρ αύξησης όλων των εποχών, επαναφέρουμε αντί επιλόγου το ερώτημα:

Μήπως ήρθε η ώρα το καύσιμο να θεωρηθεί είδος πρώτης ανάγκης και όχι είδος πολυτελείας που φορολογείται με ΦΠΑ 24%;

Πηγή: www.e-forologia.gr