tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ν. Κογιουμτσής στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ για τις καταναλωτικές ανάγκες στην περιοχή του Ιλίου

Ο Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Νίκος Κογιουμτσής παρέστη και απηύθυνε χαιρετισμό, εκ μέρους του Προέδρου και της Διοίκησης του Ε.Ε.Α., στην ενημερωτική ημερίδα που διοργάνωσαν ο Εμπορικός Σύλλογος Ιλίου και η ΕΣΕΕ, στις 13/3/2024, με θέμα: “Παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ για τις καταναλωτικές ανάγκες στην περιοχή του Ιλίου”.

Στον χαιρετισμό του ο κ. Κογιουμτσής επισήμανε ότι “διανύουμε μια δύσκολη περίοδο στην αγορά”, όπου και κατά τις χειμερινές εκπτώσεις καταγράφηκε σημαντική μείωση του τζίρου, περίπου 20%, συγκριτικά με πέρυσι, ιδιαίτερα στην ένδυση και την υπόδηση.

Αναφερόμενος στην έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ έκανε λόγο για ένα σημαντικό εργαλείο που μπορεί να αξιοποιηθεί από τον τοπικό εμπορικό σύλλογο επ’ ωφελεία όλων των εμπόρων και των επαγγελματιών της περιοχής.

Σημείωσε ακόμη την αγαστή συνεργασία μεταξύ του Ε.Ε.Α. και του Εμπορικού Συλλόγου Ιλίου στην υλοποίηση, με μεγάλη επιτυχία, από κοινού δράσεων μεταξύ των οποίων και η “Λευκή Νύχτα” στην περιοχή. “Θα είμαστε δίπλα σας, σε οποιαδήποτε ενέργεια μπορεί να δώσει προστιθέμενη αξία στην επιχειρηματικότητα”, τόνισε ο κ. Κογιουμτσής.

Χαιρετισμό απηύθυναν, μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ιλίου κ. Παύλος Μαντέλος, ο Αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Θεόδωρος Καπράλος και η Δήμαρχος Ιλίου κ. Ανδριάνα Αλεβίζου Κουκουβίνου.

Από το Ε.Ε.Α. παρέστη επίσης το μέλος του Δ.Σ. κ. Σπύρος Δαμιανός.

 

Τι έδειξε η έρευνα

Η έρευνα διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της ΕΣΕΕ σε συνέχεια σχετικού αιτήματος από τον Εμπορικό Σύλλογο Ιλίου. O κυριότερος σκοπός της ερευνητικής πρωτοβουλίας είναι η χαρτογράφηση, η διερεύνηση και η μελέτη της αγοραστικής συμπεριφοράς και των προτιμήσεων των καταναλωτών που επισκέπτονται την τοπική εμπορική αγορά του Ιλίου. Ειδικότερα, οι στοχεύσεις της έρευνας είναι η αποτύπωση της χωρικής εμβέλειας  της τοπικής  αγοράς και η σκιαγράφηση του καταναλωτικού προφίλ των καταναλωτών-επισκεπτών της αγοράς του Ιλίου. Η έρευνα που επιλέχθηκε ήταν ποσοτική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου με επιτόπιες (face to face) συνεντεύξεις στην τοπική αγορά του Ιλίου.  To συλλεχθέν δείγμα ανέρχεται στα 200 άτομα.

Στη συνέχεια ακολουθούν τα βασικά ευρήματα της έρευνας.

  1. Η πλειονότητα (70%) των καταναλωτών που επισκέπτονται την εμπορική αγορά του Ιλίου διαμένει μόνιμα στην ευρύτερη περιοχή του δήμου, ενώ σε ποσοστό 19% είναι κάτοικοι των όμορων δήμων της Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) του Δυτικού Τομέα.
  2. Ο επικρατέστερος λόγος για τον οποίο οι καταναλωτές επισκέπτονται την αγορά του Ιλίου, είναι η ιδιότητα τους ως μόνιμοι κάτοικοι της πόλης, ενώ το 14% επειδή εργάζονται σε αυτή.
  3. Αναφορικά με τη συχνότητα επίσκεψης στην εμπορική αγορά του Ιλίου για την πραγματοποίηση αγορών (ψώνια), φαίνεται ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό (44%) επισκέπτεται την αγορά 1-2 φορές τον μήνα, ενώ ένα αξιόλογο ποσοστό (23%) την επισκέπτεται σε συστηματικότερη βάση (1-2 φορές την εβδομάδα).
  4. Σχετικά με τα κριτήρια των καταναλωτών για την αγορά προσωπικών ειδών, φαίνεται ότι σημαντική θέση κατέχει η συμφέρουσα τιμή (44%) και η ποιότητα των υλικών (34%). Η πλέον διαδεδομένη πηγή πληροφόρησης για την πραγματοποίηση αγορών φαίνεται να είναι οι διαδικτυακές διαφημίσεις (28%) αλλά και η (παραδοσιακή) «βόλτα» στα μαγαζιά (window shopping) που συγκεντρώνει το 20%.
  5. Το διαδίκτυο τείνει να ανταγωνιστεί το φυσικό κατάστημα καθώς διεκδικεί ένα αξιοσημείωτο μερίδιο της καταναλωτικής δαπάνης (ιδίως για είδη ένδυσης και υπόδησης). Πάνω από το ήμισυ των καταναλωτών (57%) πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου (σε κάποιο βαθμό), ενώ ένα σημαντικό μερίδιο (43%) δεν πραγματοποιεί καθόλου διαδικτυακές αγορές.
  6. Το 45% των καταναλωτών επιλέγει να πραγματοποιεί αποκλειστικά τις αγορές του στο Ίλιον με τη συντριπτική πλειονότητα (87%) να αφορά δημότες Ιλίου ενώ μόλις το 8% προέρχεται αποκλειστικά από κατοίκους των όμορων Δήμων (Περιστέρι-Άγιοι Ανάργυροι-Καματερό-Πετρούπολη). Φαίνεται δηλαδή ότι η αγορά του Ιλίου εξυπηρετεί κυρίως τοπικές ανάγκες και δεν φαίνεται να αποτελεί σημαντικό ελκυστικό πόλο για επισκέπτες εκτός των ορίων του δήμου.
  7. Αναφορικά με τις εκροές από την αγορά του Ιλίου, διαπιστώνεται ότι οι δημότες του Ιλίου, κατά ένα μεγάλο ποσοστό (53%), επιλέγουν την αγορά της Αθήνας, και ακολουθούν (με σημαντική διαφορά) του Περιστερίου (30%) και του Αιγάλεω (8%).
  8. Όσον αφορά στην αξιολόγηση των βασικών χαρακτηριστικών της εμπορικής αγοράς του Ιλίου, οι καταναλωτές καταγράφουν πολύ υψηλό βαθμό ικανοποίησης σε μια σειρά από σημεία. Ειδικότερα, δεσπόζουσα θέση κατέχει το ωράριο καταστημάτων (68%), η ποιότητα των προϊόντων (62%), το επίπεδο εξυπηρέτησης (60%) και η εικόνα των καταστημάτων (56%). Στη συνέχεια ακολουθούν, με χαμηλότερη βέβαια ένταση, οι υποδομές της πόλης (44%) και η προσβασιμότητα (38%).

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν επίσης η κα. Χ. Καφαντάρη, μέλος Κεντρικής ΚΕ ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Γ. Θεοδόσης Ενταταλμένος Σύμβουλος Τοπικής επιχειρηματικότητας Ιλίου, καθώς και επιχειρηματίες της εμπορικής αγοράς της πόλης.

Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας πραγματοποιήθηκε από τα στελέχη της Επιστημονικής Ομάδας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, Δρ. Χαράλαμπος Αράχωβας, Οικονομολόγος (PhD) – Συντονιστής του Τμήματος Οικονομικής Ανάλυσης ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, Δρ. Μανόλης Μανιούδης,Οικονομικός αναλυτής (PhD) ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, κ. Πολύβιο Μουκούλη, Τοπογράφος Μηχανικός (MSc), κα. Ελισσάβετ Σαλπέα, Κοινωνική Ερευνήτρια (MSc)- Υπεύθυνη Ερευνών ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.