tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Οι δηλώσεις ήρθανε, οι ΜΥΦ έφυγαν

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


(Ημερομηνία δημοσίευσης 1/4/2022)

Όλοι μας στο σχολείο περιμέναμε αυτήν την ημέρα για να πούμε στη δασκάλα ή στον δάσκαλό μας ότι του λύθηκαν τα κορδόνια, ότι του λερώθηκε το παντελόνι και άλλα τέτοια αστεία που κάναμε λόγω της ημέρας. Δεν ξέρω πόσοι από εμάς εξακολουθούμε να τηρούμε το συγκεκριμένο έθιμο, αλλά θεωρούμε ότι σχεδόν όλοι μας θυμόμαστε ευχάριστα αυτές τις παιδικές μας στιγμές!

Καλό μήνα σε όλους μας λοιπόν… Δεν μπορούμε να διαλέξουμε ένα καλό και «τίμιο» ψέμα να σας πούμε προκειμένου να τηρήσουμε το έθιμο της Πρωταπριλιάς. Ο καθένας θεωρούμε μπορεί να βγάλει το δικό του, ανάλογα με της ανάγκες που έχει. Ίσως μια καλή ιδέα θα ήταν να υπάρξει μια εγκύκλιος που να αναφέρει την αναστολή της υποβολής των δηλώσεων για φέτος!

Αντί όμως αυτής της εγκυκλίου που καταργεί αυτήν την υποχρέωση, προχθές το βράδυ είχαμε αντιθέτως την έναρξη της υποβολής των δηλώσεων για το φορολογικό έτος 2021, αφού το σύστημα, ή πλατφόρμα όπως συνηθίσουμε να τα λέμε όλα τώρα τελευταία, τέθηκε σε εφαρμογή. Η έναρξη της υποβολής δεν συνοδεύτηκε από δηλώσεις του παρελθόντος του τύπου «ανοίξαμε και σας περιμένουμε», αλλά συνοδεύτηκε από ένα Δελτίο Τύπου της ΑΑΔΕ που ξεκινά αναφέροντας ότι με τέσσερις νέες καινοτομίες διευκολύνεται ακόμα περισσότερο η διαδικασία υποβολής δήλωσης φόρου εισοδήματος για τους πολίτες. Στο σημερινό άρθρο μας, πριν μπούμε μελλοντικά στην ουσία των υποβολών, θεωρούμε χρήσιμο να σχολιάσουμε τις εν λόγω καινοτομίες.

Η πρώτη καινοτομία μας εξέπληξε αρκετά ευχάριστα, αφού για πρώτη φορά στα χρονικά ο φορολογούμενος μπορεί να δει σε έναν ενιαίο πίνακα όλα τα στοιχεία των προσυμπληρωμένων κωδικών (μισθοί, συντάξεις, παρακρατούμενοι φόροι, κ.λπ.), καθώς και των «κρυφών» κωδικών που ο καθένας έκρυβε έναν πίνακα μέσα του βάσει των στοιχείων που υπήρχαν από άλλους φορείς (τόκοι καταθέσεων, τόκοι δανείων, στοιχεία δαπανών, δικαιώματα, μερίσματα, κ.λπ.).

Για κάποιον που δεν έχει συμπληρώσει δήλωση μπορεί να ακούγεται κάπως αδιάφορο όλο αυτό, όμως για όσους τραβάμε αυτό το «κουπί» κάθε χρόνο, μπορούμε να καταλάβουμε τη χρησιμότητα αυτής της καινοτομίας. Μέχρι πέρυσι για να βρεις αυτά τα στοιχεία έπρεπε να μπεις στο περιβάλλον της δήλωσης και να κλικάρεις τον σχετικό κωδικό ώστε να ανοίξει ο ανάλογος πίνακας. Μάλιστα έπρεπε να έχεις στο νου σου να αποθηκεύσεις ή να τυπώσεις αυτά τα στοιχεία, γιατί μετά την οριστικοποίηση της δήλωσης δεν ήταν προσβάσιμα με ό,τι αυτό συνεπάγονταν.

Με αυτό το έγγραφο κερδίζεται ο πολύτιμος χρόνος που δαπανούσε κάποιος να μπαίνει σε κάθε έναν κωδικό ξεχωριστά για να βρει αυτά τα απαραίτητα στοιχεία. Επιπλέον, μειώνεται η πιθανότητα να ξεχαστεί κάτι, αφού είναι όλα συμπληρωμένα στο ενιαίο έγγραφο. Επίσης, πολύ σημαντικό είναι το ότι μειώνεται ο χρόνος επίσκεψης του φορολογούμενου στην εφαρμογή της δήλωσης, άρα μειώνονται οι πιθανότητες να κολλάει το σύστημα, ενώ από την άλλη όταν κολλάει θα μπορείς τουλάχιστον να κάνεις προετοιμασία της δήλωσης με αυτό το έγγραφο και έτσι δεν θα πηγαίνει χαμένο το ραντεβού που έχεις με τον πελάτη. Τέλος, το βασικότερο είναι ότι τα στοιχεία μένουν στη θέση τους και μετά την εκκαθάριση της δήλωσης, οπότε είναι εύκολο να θυμηθείς τι έχεις κάνει ή να προσκομίσεις τα στοιχεία σε όποιον φορέα τα ζητήσει. Πόσοι από εμάς «χτυπιόμασταν» που δεν είχαμε κρατήσει τα στοιχεία και έπρεπε να τρέχουμε στις τράπεζες για βεβαιώσεις;

Η δεύτερη καινοτομία που αναφέρεται στο κείμενο του Δελτίου Τύπου, λειτουργεί ανάποδα και έρχεται να μας πάρει πίσω τη χαρά που μας δημιούργησε η πρώτη. Η συγκεκριμένη καινοτομία αναφέρεται στο ότι οι φορολογούμενοι οφείλουν να ενημερώσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους στην ΑΑΔΕ πριν την υποβολή της δήλωσης. Αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν είναι καινοτομία που βοηθά στη συμπλήρωση της δήλωσης, αλλά κάποιους άλλους σκοπούς που δεν έχουν σχέση με τη δήλωση. Ήμασταν από τους πρώτους που είχαμε αναφέρει πολλές φορές στο παρελθόν ότι είναι πολύ σημαντικό ο φορολογούμενος να έχει σωστά στοιχεία επικοινωνίας με την ΑΑΔΕ για πολλούς και διάφορους λόγους, με κυριότερο το ότι πλέον εκεί λαμβάνονται οι περισσότερες ειδοποιήσεις. Από την άλλη όμως, τονίζουμε κάθε χρόνο ότι δεν είναι δυνατόν να εμπλέκονται τέτοιες διαδικασίες με την υποβολή της δήλωσης. Τα ίδια έχουμε και στο έντυπο Ε3. Είναι πολύ δύσκολο να δαπανηθεί έστω και ένα δευτερόλεπτο από κάποιον, όταν τρέχει να προλάβει τις προθεσμίες. Δεν θέλουμε να γίνουμε προφήτες κακού, όμως πιστεύουμε ότι το πιθανότερο σενάριο είναι τα στοιχεία στους περισσότερους να παραμείνουν ως έχουν λανθασμένα και έτσι δεν θα επιτευχθεί ο σωστός σκοπός. Ήδη πολλοί συνάδελφοι έχουν προβληματιστεί: «ποιος θα κάτσει να κάνει αυτήν τη διαδικασία;» ειδικά όταν πλησιάζουμε στα τέλη Ιουνίου που θα κοντεύει να λήξει η προθεσμία. Όπως προαναφέραμε, καταλαβαίνουμε τη χρησιμότητα της συγκεκριμένης διαδικασίας, αλλά όχι μέσα στις δηλώσεις. Ας συνδεθεί με άλλη εφαρμογή…

Όσον αφορά τις άλλες δύο αναφερόμενες καινοτομίες, θα σταθούμε κυρίως σε αυτήν με τους αριθμούς παροχής ρεύματος οικιών προστατευόμενων τέκνων φοιτητών, όπου όταν το προστατευόμενο μέλος δεν υποβάλλει δική του δήλωση, τότε θα πρέπει να συμπληρώνεται από τον γονέα ο αριθμός ρεύματος της φοιτητικής εστίας στην ανάλογη επιλογή. Αυτό γίνεται για να γίνει κατανοητό από το σύστημα ότι πρόκειται για πρώτη κατοικία του φοιτητή και έτσι να μπορέσει κι αυτός να έχει την επιδότηση στον λογαριασμό ρεύματος. Ίσως αυτό φανεί χρήσιμο και σε άλλες διαδικασίες στο μέλλον, που ο φοιτητής αντιμετωπιζόταν σαν να είναι μόνιμος κάτοικος της κύριας κατοικίας του γονέα, ενώ κάτι τέτοιο στην ουσία δεν ισχύει. Όσον αφορά την τρίτη καινοτομία, αυτήν των παιδιών, έπρεπε εδώ και καιρό να μπορεί να διαχωρίζεται το ζήτημα των προστατευόμενων παιδιών και να προκύπτει από τη δήλωση ποια είναι κοινά και ποια είναι από άλλο γάμο. Φέτος πρώτη φορά θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα διαχωρισμού.

Κλείνοντας, θα πούμε για κάτι που δεν έχει άμεση σχέση με τις δηλώσεις, αλλά έχει όμως πολύ σημαντική έμμεση σχέση. Με την απόφαση Α. 1038/2022 ξεκαθαρίζεται και επίσημα ότι οι ΜΥΦ αποτελούν παρελθόν. Στην ίδια εγκύκλιο οριοθετείται για πρώτη φορά η υποχρέωση διαβίβασης για τα έσοδα του 2021 στο σύστημα του myDATA. Έως τις 27 Μαΐου θα πρέπει όλες οι επιχειρήσεις να έχουν διαβιβάσει τα έσοδά τους στη σχετική πλατφόρμα. Στη συνέχεια οι λήπτες τιμολογίων θα πρέπει έως τις 31 Οκτωβρίου να διαβιβάσουν είτε αναλυτικά, είτε συγκεντρωτικά, ανά Α.Φ.Μ. αντισυμβαλλόμενου εκδότη, περιπτώσεις αποκλίσεων στα προαναφερόμενα διαβιβασθέντα δεδομένα σε σχέση με τα έξοδα που έχουν καταχωρήσει στα βιβλία τους. Για τα μη τιμολογούμενα έξοδα δεν χρειάζεται να υποβληθεί κάτι για το 2021. Εκπρόθεσμη αποστολή στοιχείων που σχετίζονται με τα παραπάνω επιφέρει το πρόστιμο της εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα, δηλαδή 100 ευρώ. Για το ημερολογιακό έτος 2021, η εκπρόθεσμη διαβίβαση των ως άνω δεδομένων ανεξαρτήτως του πλήθους των διαβιβάσεων, καθώς και του πλήθους των στοιχείων εκάστης διαβίβασης θεωρείται ως μία δήλωση. Αυτά για το 2021, όπου αυτό επιλέχθηκε ως ένας έμμεσος τρόπος διασταύρωσης των στοιχείων και δεν είναι πρωταπριλιάτικο αστείο. Όμως το τι έχει να γίνει όταν «σκάνε» οι διαφορές ενώ θα έχουν υποβληθεί δηλώσεις, ισολογισμοί, ΦΠΑ, κ.λπ., μάλλον θα είναι ένα ετεροχρονισμένο πρωταπριλιάτικο αστείο… Για το 2022 βλέπουμε τι θα γίνει εν καιρώ…

Καλή δύναμη σε όλους μας και καλό μας μήνα και πάλι!!!

Πηγή: e-forologia.gr